E-fan volvo 940 1997
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 11:51 #1463017
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Instructies
ik ga de instructies van Rversteeg Eens proberen. Vandaag heb ik helaas geen tijd meer maar ik laat iets weten van zodra ik het getest heb.
Wanneer de fan aanslaat door de temp. van de motor blijft hij draaien en uiteindelijk koelt hij dan de motor te veel. Als ik op dat moment de motor stilleg en dan terug start, duurt het een hele tijd vooraleer de fan terug aanslaat. Dat wil in mijn ogen zeggen dat hij goed of zelfs te lang gekoeld heeft. Het lijkt me eer raar idee om dat zo te ontwikkelen maar het kan wel zo zijn natuurlijk.
Ik heb 2 volvo's 960 met 4 cilinder b204ft 1990/1993 gehad en beiden hebben ook een elektrische fan en daar gaat de fan wel uit.
Uiteindelijk is het niet echt een groot probleem en kan ik zonder zorgen rijden. Gelukkig.
Nogmaals bedankt om mee te denken!!
Wanneer de fan aanslaat door de temp. van de motor blijft hij draaien en uiteindelijk koelt hij dan de motor te veel. Als ik op dat moment de motor stilleg en dan terug start, duurt het een hele tijd vooraleer de fan terug aanslaat. Dat wil in mijn ogen zeggen dat hij goed of zelfs te lang gekoeld heeft. Het lijkt me eer raar idee om dat zo te ontwikkelen maar het kan wel zo zijn natuurlijk.
Ik heb 2 volvo's 960 met 4 cilinder b204ft 1990/1993 gehad en beiden hebben ook een elektrische fan en daar gaat de fan wel uit.
Uiteindelijk is het niet echt een groot probleem en kan ik zonder zorgen rijden. Gelukkig.
Nogmaals bedankt om mee te denken!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 12:33 #1463019
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt inderdaad als of de fan
Lijkt inderdaad als of de fan de boel niet terug gekoeld krijgt.
Even een paar schoten voor de boeg
Draait de fan wel de juiste kant op?
Zit de boel voor de radiator niet dicht effe denken.
Interkoeler, /condensor airco?
Even een paar schoten voor de boeg
Draait de fan wel de juiste kant op?
Zit de boel voor de radiator niet dicht effe denken.
Interkoeler, /condensor airco?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 14:21 #1463020
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij koelt juust wel genoeg
Hij koelt juust wel genoeg denk ik. Daarom duurt het ook een hele tijd vooraleer de fan terug draait wanneer je de motor stillegt en dan onmiddelijk start. Hij doet exact hetzelfde bij +30 graden en -10 graden buitentemperatuur. In de winter zou gij dan toch wel genoeg moeten koelen en de fan doet juist hetzelfde.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 14:51 #1463022
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De fan zal de motor nooit te
De fan zal de motor nooit te veel koelen, daar zorgt de thermostaat wel voor.
Die gooit de boel gewoon dicht wanneer de kvs temperatuur te veel daalt.
In een normale (lees rijdende) situatie zal de kvs in je radiator altijd afkoelen door de rijwind. Wanneer de thermostaat dan open gaat zal er (relatief) koud kvs door het blok gaan stromen en daalt de temperatuur... niks aan et handje.
In de door jou geschetste situatie heb je geen rijwind. Is je motor warm, dan gaat de thermostaat open. De éérste keer stroomt (relatief) koude kvs het blok in, en de warme kvs de radiator in, prima koeling.
Maar blijf je te lang stationair stilstaan, dan blijft die warme kvs die je radiator in stroomt ook gewoon warm. Daarvoor is dan je ventilator; om voor kunstmatige rijwind te zorgen.
Stel dat dan de temperatuur in het blok genoeg gedaald is voor de ecu om de ventilator weer uit te zetten. Dan zit je nog steeds met de warme kvs in je radiator die niet gekoeld wordt. Op het moment dat de ecu dan denkt het is weer zo ver; ventilator aan! Is er geen koude kvs meer beschikbaar in de radiator. Er is geen enkele reserve voorraad aan relatief koude kvs,
Laat je de fan draaien wanneer deze eenmaal stationair aangesprongen is dan koelt deze misschien wel zo ver af totdat de thermostaat dicht gaat, maar dit is zo erg nog niet. Normaal doet de rijwind dit immers ook. De ventilator blijft dan doorgaan met koelen van de radiator om die buffer aan koude kvs op te bouwen zoals dat al rijdend ook gebeurd.
Die gooit de boel gewoon dicht wanneer de kvs temperatuur te veel daalt.
In een normale (lees rijdende) situatie zal de kvs in je radiator altijd afkoelen door de rijwind. Wanneer de thermostaat dan open gaat zal er (relatief) koud kvs door het blok gaan stromen en daalt de temperatuur... niks aan et handje.
In de door jou geschetste situatie heb je geen rijwind. Is je motor warm, dan gaat de thermostaat open. De éérste keer stroomt (relatief) koude kvs het blok in, en de warme kvs de radiator in, prima koeling.
Maar blijf je te lang stationair stilstaan, dan blijft die warme kvs die je radiator in stroomt ook gewoon warm. Daarvoor is dan je ventilator; om voor kunstmatige rijwind te zorgen.
Stel dat dan de temperatuur in het blok genoeg gedaald is voor de ecu om de ventilator weer uit te zetten. Dan zit je nog steeds met de warme kvs in je radiator die niet gekoeld wordt. Op het moment dat de ecu dan denkt het is weer zo ver; ventilator aan! Is er geen koude kvs meer beschikbaar in de radiator. Er is geen enkele reserve voorraad aan relatief koude kvs,
Laat je de fan draaien wanneer deze eenmaal stationair aangesprongen is dan koelt deze misschien wel zo ver af totdat de thermostaat dicht gaat, maar dit is zo erg nog niet. Normaal doet de rijwind dit immers ook. De ventilator blijft dan doorgaan met koelen van de radiator om die buffer aan koude kvs op te bouwen zoals dat al rijdend ook gebeurd.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 14:58 #1463023
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dat het na het afzetten van
Dat het na het afzetten van de motor vervolgens even duurt voordat de ventilator weer aan slaat heeft dus met die opgebouwde buffer aan koude kvs in de radiator te maken.
Nogmaals; ik weet niet of het zo is, want herken dit ook niet vanuit mijn eigen auto.
Maar dat de fan rij-snelheidsafhankelijk uitgeschakeld kan ik verder nergens anders aan linken als oorzaak....
Nogmaals; ik weet niet of het zo is, want herken dit ook niet vanuit mijn eigen auto.
Maar dat de fan rij-snelheidsafhankelijk uitgeschakeld kan ik verder nergens anders aan linken als oorzaak....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 15:04 #1463024
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik begrijp uw logica maar
Ik begrijp uw logica maar naar mijn gevoel gaat het zo niet. als de motor koud staat en ik zet de airco even aan dan gaat de fan ook draaien(normaal weet ik), maar wanneer ik dan de airco uitzet blijft de fan ook gewoon doordraaien ook al is de motortemp. zeg maar 40 graden.
Ik heb een nieuwe radiator, waterpomp en expansievat geinstalleerd en tijdens de montage goed gespoeld en alles loopt goed door.
Wanneer de fan aanspringt door te hoge temp blijft hij draaien maar als je bv na 5 min wat al heel lang is de motor dan stillegt en direct terug start duurt het weer een hele tijd vooraleer de fan aanslaat. Als hij daarvoor dan zover gekoeld is kan de thermostaat dichtgaan en dan terug de hele cyclus doen maar dat wil wel zeggen dat hij goed genoeg koelt.
De 20km/h indicatie is bij alle weersomstandigheden juist hetzelfde. Als je 's morgens inde winter bij -7 dan bv 10km/h rijd zou de fan ook uit moeten schakelen. Volgens mij krijgt de ecu een signaal dat je snelheid maakt en dan schakelt hij de fan uit.
Ik heb een nieuwe radiator, waterpomp en expansievat geinstalleerd en tijdens de montage goed gespoeld en alles loopt goed door.
Wanneer de fan aanspringt door te hoge temp blijft hij draaien maar als je bv na 5 min wat al heel lang is de motor dan stillegt en direct terug start duurt het weer een hele tijd vooraleer de fan aanslaat. Als hij daarvoor dan zover gekoeld is kan de thermostaat dichtgaan en dan terug de hele cyclus doen maar dat wil wel zeggen dat hij goed genoeg koelt.
De 20km/h indicatie is bij alle weersomstandigheden juist hetzelfde. Als je 's morgens inde winter bij -7 dan bv 10km/h rijd zou de fan ook uit moeten schakelen. Volgens mij krijgt de ecu een signaal dat je snelheid maakt en dan schakelt hij de fan uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 15:08 #1463025
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alle slangen en leidingen
Alle slangen en leidingen zijn ook in orde, ik heb ze allemaal los gemaakt, gespoeld enz... Er kwam niks vuil uit de motor tijdens de spoeling en als je met wat licht in de in openingen van de koeling in het blok kijkt, is het heel proper.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 15:09 #1463027
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelwaterleidingen ook niet
koelwaterleidingen ook niet dicht, warmtewisselaar ook niet. Het klopt gewoon ook niet dat de fan blijft draaien wanneer je de airco al hebt uitgeschakeld en de motor amper gedraaid heeft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 15:28 #1463028
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlezen
10 oktober laat ik hem uitlezen. Misschien dat daar iets uitkomt. Er zit een obd2 aansluiting op maar is geen obd2..Dat het dan maar goed gaat

- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 16:42 #1463029
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Uitlezen
Dat uitlezen geeft daar waarschijnlijk geen antwoord op:
volvo700vereniging.nl/file/79132/download?token=gch0YZxR
Misschien beter de ECC zelf uit te lezen:
volvo700vereniging.nl/node/8601
volvo700vereniging.nl/file/79132/download?token=gch0YZxR
Misschien beter de ECC zelf uit te lezen:
volvo700vereniging.nl/node/8601
Moderators: Jerry Stam