E-fan volvo 940 1997
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2020 17:47 #1462788
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelvloeistof
Wat is het beste koelvloeistof voor mijn 940 b230fk van 1997? Blauw, roze,origineel Volvo? Die laatste is blauw vermoed ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
05-09-2020 18:20 #1462790
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic De beste
druk je niet uit in kleur maar in type.
Orgineel Volvo kan je kopen en zelf 1:1 mengen met gedestilleerd water of pré mixed.
Altijd goed,
Maar G12+ ( doorgaans roze) is ook prima.
Orgineel Volvo kan je kopen en zelf 1:1 mengen met gedestilleerd water of pré mixed.
Altijd goed,
Maar G12+ ( doorgaans roze) is ook prima.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
06-09-2020 01:29 #1462798
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic De groene van Volvo
Hallo Wim
De groene van Volvo moet erin. Anders zorgt corrosie ervoor dat je koelsysteem na een tijdje weer dicht zit.
groetjes
Mathy
De groene van Volvo moet erin. Anders zorgt corrosie ervoor dat je koelsysteem na een tijdje weer dicht zit.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2020 17:36 #1462806
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor alle info. Nu is
Bedankt voor alle info. Nu is het wachten op de onderdelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
07-09-2020 18:32 #1462824
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic De vraag was wat de beste koelvloeistof is voor deze auto.
Niet wat erin moet ( als zijnde voorschrift).
De ontwikkelingen staan niet stil namelijk.
De ontwikkelingen staan niet stil namelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
08-09-2020 01:25 #1462833
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ervaring van de specialist
Hallo Peter
Dat weet de garage gespecialiseerd in onze modellen natuurlijk ook. Maar als die, na jaren ervaring opdoen met onze modellen en de nodige types koelvloeistof, zeggen dat de groene van Volvo erin moet, dan is het verstandig om je aan dat advies te houden. Die mensen hebben namelijk meer ervaring met onze modellen en de soorten koelvloeistof die erin kunnen, dan de meesten van ons.
groetjes
Mathy
Dat weet de garage gespecialiseerd in onze modellen natuurlijk ook. Maar als die, na jaren ervaring opdoen met onze modellen en de nodige types koelvloeistof, zeggen dat de groene van Volvo erin moet, dan is het verstandig om je aan dat advies te houden. Die mensen hebben namelijk meer ervaring met onze modellen en de soorten koelvloeistof die erin kunnen, dan de meesten van ons.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
08-09-2020 21:10 #1462845
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic eens
"Orgineel Volvo kan je kopen en zelf 1:1 mengen met gedestilleerd water of pré mixed.
Altijd goed," zei ik al.
Dat is zeker niet onverstandig om te doen. Eens.
Dat het erin "moet' ga ik echter niet in mee. Koffiekan, theekan, kan allemaal, maar er moet niets. Als er iets beters is kan dat ook maar moet niet natuurlijk.
Altijd goed," zei ik al.
Dat is zeker niet onverstandig om te doen. Eens.
Dat het erin "moet' ga ik echter niet in mee. Koffiekan, theekan, kan allemaal, maar er moet niets. Als er iets beters is kan dat ook maar moet niet natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2020 19:59 #1463008
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic e-fan nog steeds...
Hoi, ondertussen heb ik nu dus da waterpomp + radiator vervangen. Tijdens de werkzaamheden heb ik ook de motor goed gespoeld waarbij ik geen vuil of verdachte dingen vond. Slangen zijn ook goed, olie/koelwater warmtewisselaar stroomt goed door, waterleidingen van turbo zijn goed. Een nieuw expansievatje. RESULTAAT= nog steeds hetzelfde
((
Ik ga de symptomen nog eens uitleggen.
1* de motor wordt gestart wanneer je dan de airco aanzet gaat de fan binnen enkele minuten draaien. Wanneer je de airco afzet blijft de fan verder draaien. Tenzij je even 20km/h ongeveer rijd dan gaat de fan uit.
2* De motor wordt gestart en de fan draait op dit moment niet. Deze begint te draaien op het moment dat de watertemperatuur zijn limiet bereikt heeft en dat is dus heel goed. Behalve dat de fan dan ook ,blijft draaien. Ook hetzelfde verhaal dus wanneer je een 20km/h begint te rijden gaat de fan wel uit. Airco juist hetzelfde, eenmaal de fan aan slaat gaat ze niet meer uit.
3* De motor draait en je haalt de stekker van de sensors aan de condensor los (grijs en bruin) Wanneer je er 1 doorverbind slaat de fan aan en bij de andere gaat de fan sneller draaien. wanneer je beide niet meer doorverbind blijft de fan draaien op de laagste stand.
De fan blijft steeds op de laagste stand van de 2 draaien.
Het is geen probleem om met de auto de rijden want vanaf dat je wat snelheid maakt slaat hij wel uit en dan begint het hele proces opnieuw.
Wanneer je de middelste stekker van het fanrelais eruit trekt stopt de fan met draaien en wanneer je hem er terug in steekt draait hij onmiddellijk weer voor altijd.
DIT IS ER VERNIEWD:
Fanrelais achter linker koplamp.
ECT temperatuursensor (de temp. sensor het dichtst bij schutbord).
Thermostaat
ECU + TCU
Bedieningspaneel verwarming middenconsole
Waterpomp
Radiator
expansievat
Koelwater
Heeft iemand nog een idee?
Alvast bedankt!!

Ik ga de symptomen nog eens uitleggen.
1* de motor wordt gestart wanneer je dan de airco aanzet gaat de fan binnen enkele minuten draaien. Wanneer je de airco afzet blijft de fan verder draaien. Tenzij je even 20km/h ongeveer rijd dan gaat de fan uit.
2* De motor wordt gestart en de fan draait op dit moment niet. Deze begint te draaien op het moment dat de watertemperatuur zijn limiet bereikt heeft en dat is dus heel goed. Behalve dat de fan dan ook ,blijft draaien. Ook hetzelfde verhaal dus wanneer je een 20km/h begint te rijden gaat de fan wel uit. Airco juist hetzelfde, eenmaal de fan aan slaat gaat ze niet meer uit.
3* De motor draait en je haalt de stekker van de sensors aan de condensor los (grijs en bruin) Wanneer je er 1 doorverbind slaat de fan aan en bij de andere gaat de fan sneller draaien. wanneer je beide niet meer doorverbind blijft de fan draaien op de laagste stand.
De fan blijft steeds op de laagste stand van de 2 draaien.
Het is geen probleem om met de auto de rijden want vanaf dat je wat snelheid maakt slaat hij wel uit en dan begint het hele proces opnieuw.
Wanneer je de middelste stekker van het fanrelais eruit trekt stopt de fan met draaien en wanneer je hem er terug in steekt draait hij onmiddellijk weer voor altijd.
DIT IS ER VERNIEWD:
Fanrelais achter linker koplamp.
ECT temperatuursensor (de temp. sensor het dichtst bij schutbord).
Thermostaat
ECU + TCU
Bedieningspaneel verwarming middenconsole
Waterpomp
Radiator
expansievat
Koelwater
Heeft iemand nog een idee?
Alvast bedankt!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2020 08:16 #1463014
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten
Als je de middelste stekker lostrekt, dan verbreek je de geschakelde massa naar het fanrelais. De fan heeft zijn eigen massa en krijgt alleen voeding vanuit het relais, dus dat de fan stopt bij het losnemen van die stekker betekent dat het relais zelf niet blijft plakken, Het relais zelf lijkt dus in orde.
De fan wordt direct gevoed vanaf de accu, dus niet via het contactslot. Als je de ECu stekker losneemt, dan kan de fan alleen nog worden geschakeld via de hoge en lage snelheid sensoren op de condensor. Probeer dat eens. Als het goed is, draait de fan dan allen bij doorverbinden van één van die sensoren en stopt die onmiddelijk als je de verbinding weer verbreekt. Is dat inderdaad zo, dan is dat circuit waarschijnlijk ook in orde.
Blijft alleen nog de ECU over. Het feit dat de fan snelheidsafhankelijk wordt afgeschakeld wijst daar ook wel op. Hoe reageert de fan als je de tempsensor niet aansluit en via doorverbinden van een sensor op de condensor de fan laat aanslaan?
De fan wordt direct gevoed vanaf de accu, dus niet via het contactslot. Als je de ECu stekker losneemt, dan kan de fan alleen nog worden geschakeld via de hoge en lage snelheid sensoren op de condensor. Probeer dat eens. Als het goed is, draait de fan dan allen bij doorverbinden van één van die sensoren en stopt die onmiddelijk als je de verbinding weer verbreekt. Is dat inderdaad zo, dan is dat circuit waarschijnlijk ook in orde.
Blijft alleen nog de ECU over. Het feit dat de fan snelheidsafhankelijk wordt afgeschakeld wijst daar ook wel op. Hoe reageert de fan als je de tempsensor niet aansluit en via doorverbinden van een sensor op de condensor de fan laat aanslaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
18-09-2020 10:58 #1463016
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik zou bijna zeggen dat het
Ik zou bijna zeggen dat het zo ontworpen is gezien de afhankelijkheid van de gereden snelheid.
De fan gaat draaien omdat iets (airco of kvs) te heet is.
En dus moet de ventilator aangestuurd worden om de boel te koelen.
Het lijkt er op dat er geanticipeerd wordt op een wederom snel stijgende temperatuur door het gebrek aan rijwind om de radiator/airco/motorblok te koelen ivm stilstaande auto.
Alsof er dus express gewacht wordt met uitzetten tot er een bepaald snelheid gereden wordt om de koeling te waarborgen.
Ik vind bovenstaande op zich geen hele gekke procedure om de koeling te waarborgen.
Overigens herken ik dit niet met mijn eigen wagen.
Maar die is dan ook uit 96 (een jaar ouder), waarbij ik de airco nauwelijks tot niet gebruik.
En van stilstaan/filerijden hier geen sprake... volgens Flitsmeister 10.500km gereden, en nog steeds de "in de file staan prestatie" niet ontgrendeld
De fan gaat draaien omdat iets (airco of kvs) te heet is.
En dus moet de ventilator aangestuurd worden om de boel te koelen.
Het lijkt er op dat er geanticipeerd wordt op een wederom snel stijgende temperatuur door het gebrek aan rijwind om de radiator/airco/motorblok te koelen ivm stilstaande auto.
Alsof er dus express gewacht wordt met uitzetten tot er een bepaald snelheid gereden wordt om de koeling te waarborgen.
Ik vind bovenstaande op zich geen hele gekke procedure om de koeling te waarborgen.
Overigens herken ik dit niet met mijn eigen wagen.
Maar die is dan ook uit 96 (een jaar ouder), waarbij ik de airco nauwelijks tot niet gebruik.
En van stilstaan/filerijden hier geen sprake... volgens Flitsmeister 10.500km gereden, en nog steeds de "in de file staan prestatie" niet ontgrendeld

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam