E-fan volvo 940 1997
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2020 14:50 #1110066
door V700 register
E-fan volvo 940 1997 is gemaakt door V700 register
Hoi,
Volvo 940 2.3 b230fk m90 1997
Er is een probleem met de elektrisch gestuurde fan aan de radiator. Wanneer de motor te warm wordt gaat de fan draaien. Zoals het hoort dus maar dan blijft hij gewoon draaien. Ik heb de temperatuursensor (ect), ecu, ezk, aircobediening, relais, enz..vervangen en steeds hetzelfde resultaat. Wanneer ik 30km/h rij gaat hij wel uit maar wanneer ik dan stil sta met draaiende motor gebeurt helaas weer hetzelfde. Airco aan of uit maakt geen verschil. De dire sensors in de condensor heb ik ook gewisseld. Aangesloten op andere sensor maar zonder de sensor in de condensor te draaien.Iemand een idee?
Groeten,
Wim
Volvo 940 2.3 b230fk m90 1997
Er is een probleem met de elektrisch gestuurde fan aan de radiator. Wanneer de motor te warm wordt gaat de fan draaien. Zoals het hoort dus maar dan blijft hij gewoon draaien. Ik heb de temperatuursensor (ect), ecu, ezk, aircobediening, relais, enz..vervangen en steeds hetzelfde resultaat. Wanneer ik 30km/h rij gaat hij wel uit maar wanneer ik dan stil sta met draaiende motor gebeurt helaas weer hetzelfde. Airco aan of uit maakt geen verschil. De dire sensors in de condensor heb ik ook gewisseld. Aangesloten op andere sensor maar zonder de sensor in de condensor te draaien.Iemand een idee?
Groeten,
Wim
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2020 19:40 #1462639
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ecu of massa
Het kan zijn dat de aansturing van ecu poort 10 en/ of 11 naar het fanrelais ergens massa maakt.
Het kan ook aan het hangen van het interne relais in de ecu liggen.
Ook kan er een verkeerde ecu in gezet zijn.
In een 97er behoort een 984 te zitten.
volvo700vereniging.nl/electro/lh24-upgrade-naar-984
volvo700vereniging.nl/pagina/984-ecu-modeljaar-voor-97
Het kan ook aan het hangen van het interne relais in de ecu liggen.
Ook kan er een verkeerde ecu in gezet zijn.
In een 97er behoort een 984 te zitten.
volvo700vereniging.nl/electro/lh24-upgrade-naar-984
volvo700vereniging.nl/pagina/984-ecu-modeljaar-voor-97
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2020 22:08 #1462646
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi, bedankt voor de snelle
Hoi, bedankt voor de snelle reactie, er zit een 984 in, ik heb deze dubbel liggen en bij beide hetzelfde effect. Kan het aan de massa ergens liggen? wanneer ik de auto koud start begint de fan pas te draaien als hij op temperatuur is. Dus eerst is hij uit maar vanaf dat hij 1 keer gebruikt is, blijft hij draaien tenzij ik 20km/h bol.
Als ik de airco aanzet gaat de fan ook aan, niet direct maar toch na 1 minuut ongeveer. als ik de airco dan uitzet blijft de fan ook draaien...tot ik terug 20km/h rijd.
Als ik de airco aanzet gaat de fan ook aan, niet direct maar toch na 1 minuut ongeveer. als ik de airco dan uitzet blijft de fan ook draaien...tot ik terug 20km/h rijd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2020 23:49 #1462647
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is het mogelijk om gewoon een
Is het mogelijk om gewoon een visco fan in te bouwen of gaat dat niet zonder foutmeldingen ?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 01:17 #1462650
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Lijkt erop
dat je fan gekoppeld is aan het km/h signaal.
Wat is bollen trouwens ?
Wat is bollen trouwens ?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 08:12 #1462653
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Fanrelais
Zit onder de linker koplamp.
Ik denk dat deze blijft hangen.
Makkelijk te vervangen of te wisselen.
Ik denk dat deze blijft hangen.
Makkelijk te vervangen of te wisselen.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 08:48 #1462656
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het blijft jammer dat de 97
Het blijft jammer dat de 97 en 98-ers geen diagnosekastje meer hebben.
Met het diagnosekastje kan je de fan eenvoudig testen door in mode 3 handmatig de fan aan- en uitzetten, zowel op lage snelheid als op hoge snelheid.
Nu zou je eigenlijk op de uitgang van de LH2.4 of de ingang van het relais moeten meten of het relais en daarme de fan door de LH2.4 wordt aangestuurd om zo lang te draaien of dat het relais gewoon blijft plakken.
Als de fan goed is dan moet je andere mogelijke oorzaken gaan onderzoeken, zoals dat de temperatuursensor defect is of dat de motor te warm wordt vanwege een koelingsprobleem. Een defecte temperatuursensor zou een storingscode moeten geven die je met een led kan uitlezen.
Met het diagnosekastje kan je de fan eenvoudig testen door in mode 3 handmatig de fan aan- en uitzetten, zowel op lage snelheid als op hoge snelheid.
Nu zou je eigenlijk op de uitgang van de LH2.4 of de ingang van het relais moeten meten of het relais en daarme de fan door de LH2.4 wordt aangestuurd om zo lang te draaien of dat het relais gewoon blijft plakken.
Als de fan goed is dan moet je andere mogelijke oorzaken gaan onderzoeken, zoals dat de temperatuursensor defect is of dat de motor te warm wordt vanwege een koelingsprobleem. Een defecte temperatuursensor zou een storingscode moeten geven die je met een led kan uitlezen.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 09:32 #1462659
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic @Piet
De initiele aansturing vindt toch plaats doordat de sensor in de airco-condensor contact maakt? Dan zou het een optie zijn om de stekker van de sensor even af te halen en in die stekker even contact te maken. Dan gaat de fan ook aan/uit. Zo heb ik mijn nieuwe fan getest.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 10:18 #1462661
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hoi Jerry,
Hoi Jerry,
Ik ga er niet vanuit dat het probleem in de airco sensoren zit omdat in het eerste bericht staat dat het niet uitmaakt of de airco aan of uit staat. Maar je hebt gelijk, via de lage druk sensor 7/38 of de hoge druk sensor 7/40 is wel een slimme manier om even te testen of de fan dan wel het fanrelais goed werkt en niet blijft "plakken"
Ik ga er niet vanuit dat het probleem in de airco sensoren zit omdat in het eerste bericht staat dat het niet uitmaakt of de airco aan of uit staat. Maar je hebt gelijk, via de lage druk sensor 7/38 of de hoge druk sensor 7/40 is wel een slimme manier om even te testen of de fan dan wel het fanrelais goed werkt en niet blijft "plakken"
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 11:42 #1462667
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fanrelais, thermostaat, ect
Fanrelais, thermostaat, ect sensor, ecu, ezk, sensor in condensor, bedieningspaneel , deze heb ik allemaal vervangen en het probleem is er nog steeds. Wanneer ik de auto stationair laat draaien en de fan begint te draaien na een paar minuten dan voel je na een tijd aan de uitgang van de radiator dat slang de slang niet heet is maar eerder lauw/warm. Als ik dan de motor stil leg en onmiddelijk terug start duurt het een hele tijd wanneer de fan terug begint te draaien en blijft draaien.
Moderators: Jerry Stam