[HELEMAAL OPGELOST] Duwen is nu geen optie met dit weer! (BenzineOnderbreekRelais LPi)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Of de connector van de EZK (of ECU) niet goed meer zit.TGTF schreef : Dan wordt het lastig zoeken als dat goed blijkt te zijn, en zou het niet kunnen dat je EZK toch niet helemaal zuiver meer is net zoals bij Gerben (gerrieberry) zou mij niets meer verbazen.
Tom.
Soms wil er wel een pennetje van de connector naar 'binnen' zijn gedrukt, deze maakt dan niet meer goed, of helemaal geen contact meer.
Of er een kabel 'breukje' is waardoor het contact ook niet helemaal zuiver is.
Ik denk dat ik ook zo'n situatie heb, want deze EZK heeft er eerder bij mij ingezeten: maakte toen geen verschil.
Tijdje later probeer ik het weer: ineens een gigantisch verschil.
Beetje vreemd, ik denk dus zelf dat ik een slecht kabeltje in de connector heb, of een pennetje fout in de connector.
Sinds die nu goed loopt, heb ik er maar niet meer aangezeten, lekker laten zo.
..maar zoals Henk al zegt...als de EZK niet lekker zou zijn, zou die ook op gas moeilijk moeten doen...
Wat wel kan, is dat er een fout in de ECU zit, of een pin/kabeltje fout in de ECU connector.
Verder, kan er altijd nog een massa probleempje ergens 'sluipen'
Hoe is het eigenlijks met je brandstoffilter?Als die flink oud is (nog de originele uit de fabriek..?) kan dat ook problemen veroorzaken.
Er hoopt zich ook vocht (water) op in het filter.
Een oud filter zorgt ook voor 'tegendruk' wat meer last geeft op je brandstofpomp, en de brandstofdruk verlaagt.
Groeten,Gerben</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ook dat zou je dan wel op LPG verwachten. Het LPi systeem is voor het signaal van de ECU zowat aangesloten op de benzine injectoren. Om dat signaal te maken, werkt de ECU bij rijden op LPG net zoals bij rijden op benzine. Dus als de ECU zo'n grote fout maakt dat hij afslaat, zou dat zeker op LPG ook voor moeten komen.gerryberrie schreef : Wat wel kan, is dat er een fout in de ECU zit, of een pin/kabeltje fout in de ECU connector.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Heb je dit al geprobeerd? Dat is mij niet helemaal duidelijk.TheSaint77 schreef : OK jullie hebben mij overtuigd. Ik ga eerst eens kijken hoe het gaat als ik de LPi weer 'afkoppel' met behulp van de zekeringen. Vorige keer had ik ook de witte stekker bij het schutbord, richting bewuste relais los getrokken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee nog niet helemaal. Ik ben op vakantie, ken de buurt hier niet, er ligt een hoop sneeuw hier. Vandaag al één keer aan de kant gestaan omdat ook de LPI het af liet weten nadat ik de auto een 20tal minuten had geparkeerd en weg wilde rijden. Bij overschakelen wel een groen lampje maar de motor viel uit.Eerder ook al spontaan gebeurd op de heenreis nota bene bij Utrecht. De 1600km daarna niet meer tot vandaag.Piet22 schreef : Heb je dit al geprobeerd? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Maar ik verwacht, nadat ik Henk's topic over het benzine onderbreek relais heb gelezen, dat m daar de fout MOET zitten. Ook het probleem dat ik in mijn vorige alinea beschrijf kan daarvan een gevolg zijn denk ik zo. Heb Henk dus net een PB daarover geschreven voor meer info en do's en dont's.
En ik MOET nieuwe schokkers rondom en veerschotellagers monteren als ik terug kom want dit is net een Amerikaan!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Das een duidelijk symptoom van een slecht relais. Ik had daar vooral last van bij warme motor. Uiteindelijk heb ik er 1,5 jaar mee rondgereden en er maar een paar last van gehad omdat ik vrijwel nooit een warme start (na een boodschapje) oid deed. En waarschijnlijk ook omdat mijn relais niet compleet gaar was, naar ik aanneem.TheSaint77 schreef : Bij overschakelen wel een groen lampje maar de motor viel uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Dat moet weer een ander probleem zijn. Dat zou dan het vierde zijn!TheSaint77 schreef : Vandaag al één keer aan de kant gestaan omdat ook de LPI het af liet weten nadat ik de auto een 20tal minuten had geparkeerd en weg wilde rijden. Bij overschakelen wel een groen lampje maar de motor viel uit.Eerder ook al spontaan gebeurd op de heenreis nota bene bij Utrecht. De 1600km daarna niet meer tot vandaag.
Probleem 1: Dynamo werd gloeiend heet: vervangen -> opgelost.
Probleem 2: Motor sloeg op benzine (bij onklaar gemaakte LPG) bij warme motor vaak af, ook onder het rijden: ECU temp sensor vervangen -> opgelost.
Probleem 3: LPG weer in werking, motor slaat soms af bij stilstand op benzine; bij LPG treedt dit (bijna dus) niet op.
Dit kan m.i. echt niet veel zijn. Meest waarschijnlijke is dubbele brandstof, dus inderdaad het onderbreekrelais. Andere optie is geen benzine, zonder dat het aan het relais en de ECU kan liggen. Dus blijft over in theorie: in-tank benzinepomp, benzinefilter en benzinedrukregelaar. Maar de eerste twee worden niet door motorwarmte beinvloedt en die drukregelaar is een membraamsysteempje, kan toch ik mij ook niet voorstellen dat het door warmte beinvloed wordt. De in-tank benzinepomp zou na een tijdje draaien warm kunnen worden en vast kunnen lopen, maar omdat het probleem nu alleen bij stilstand optreed kan dit eigenlijk ook niet. Bovendien hebben we gezien dat als we het stekkertje van de benzinepomp lostrekken de motor nog een paar slagen reutelt voordat hij afslaat; heel anders dan het plotselinge afslaan van jou.
Eén voordeel: als je dit allemaal hebt opgelost willen ze je bij de Wegenwacht waarschijnlijk graag hebben! Misschien was de auto wel geprepareerd voor het Drie-sterren-Senior-Wegenwacht examen en is hij per ongeluk verkocht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als dat zo is verwacht ik wel een mooie som geld van de ANWBPiet22 schreef :
Dat moet weer een ander probleem zijn. Dat zou dan het vierde zijn!TheSaint77 schreef : Vandaag al één keer aan de kant gestaan omdat ook de LPI het af liet weten nadat ik de auto een 20tal minuten had geparkeerd en weg wilde rijden. Bij overschakelen wel een groen lampje maar de motor viel uit.Eerder ook al spontaan gebeurd op de heenreis nota bene bij Utrecht. De 1600km daarna niet meer tot vandaag.
Probleem 1: Dynamo werd gloeiend heet: vervangen -> opgelost.
Probleem 2: Motor sloeg op benzine (bij onklaar gemaakte LPG) bij warme motor vaak af, ook onder het rijden: ECU temp sensor vervangen -> opgelost (althans, probleem treedt alleen nog maar op bij stilstand).
Probleem 3: LPG weer in werking, motor slaat soms af bij stilstand op benzine; bij LPG treedt dit (bijna dus) niet op.
Dit kan m.i. echt niet veel zijn. Meest waarschijnlijke is dubbele brandstof, dus inderdaad het onderbreekrelais. Andere optie is geen benzine, zonder dat het aan het relais en de ECU kan liggen. Dus blijft over in theorie: in-tank benzinepomp, benzinefilter en benzinedrukregelaar. Maar de eerste twee worden niet door motorwarmte beinvloedt en die drukregelaar is een membraamsysteempje, kan toch ik mij ook niet voorstellen dat het door warmte beinvloed wordt. De in-tank benzinepomp zou na een tijdje draaien warm kunnen worden en vast kunnen lopen, maar omdat het probleem nu alleen bij stilstand optreed kan dit eigenlijk ook niet. Bovendien hebben we gezien dat als we het stekkertje van de benzinepomp lostrekken de motor nog een paar slagen reutelt voordat hij afslaat; heel anders dan het plotselinge afslaan van jou.
Eén voordeel: als je dit allemaal hebt opgelost willen ze je bij de Wegenwacht waarschijnlijk graag hebben! Misschien was de auto wel geprepareerd voor het Drie-sterren-Senior-Wegenwacht examen en is hij per ongeluk verkocht.

Piet, als je het verhaal van Henk leest over het BOR (benzine onderbreek relais) dat hij uit elkaar heeft gehaald, en het topic over zijn eigen problemen, rest mij eigenlijk niet anders dan te concluderen dat probleem 2 en 3 waarschijnlijk beiden de gevolgen zijn van een defect BOR. Dus bij thuiskomst ga ik daar zeker onderzoek naar verrichten en desgewenst ruilen/vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Hmm, dat snap ik niet helemaal. De LPG-zekeringen waren verwijderd dus het onderbreekrelais kon niet worden bekrachtigd. Zou kunnen zijn dat het onbekrachtigde relais slechte contacten heeft en soms de benzinetoevoer onderbreekt, maar hierover schrijft Henk:TheSaint77 schreef : Piet, als je het verhaal van Henk leest over het BOR (benzine onderbreek relais) dat hij uit elkaar heeft gehaald, en het topic over zijn eigen problemen, rest mij eigenlijk niet anders dan te concluderen dat probleem 2 en 3 waarschijnlijk beiden de gevolgen zijn van een defect BOR. Dus bij thuiskomst ga ik daar zeker onderzoek naar verrichten en desgewenst ruilen/vervangen.
Aanvulling op het LPi verhaal: In het oude type onderbreekrelais zitten relais voor 2 groepen injectoren. Onze Volvo's gebruiken echter maar één injectorgroep (alle injectoren spuiten 1x per krukasomwenteling tegelijk in). Als het relais volledig is aangesloten (de draden voor beide injectorgroepen zijn aan elkaar gesoldeerd, aan de draad naar ECU en de draad naar benzine injectoren) staan de relaiscontacten dus parallel. Daar een fout in lijkt me niet waarschijnlijk.
Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat meerdere parallel geschakelde contacten tegelijkertijd haperen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.