[HELEMAAL OPGELOST] Duwen is nu geen optie met dit weer! (BenzineOnderbreekRelais LPi)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 19:29 #1303098 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lastig
Dan wordt het lastig zoeken als dat goed blijkt te zijn, en zou het niet kunnen dat je EZK toch niet helemaal zuiver meer is net zoals bij Gerben (gerrieberry) zou mij niets meer verbazen.

Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 19:30 #1303101 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op LPG
Op LPG is het wel goed dus zou je dan de EZK (ontsteking) uitsluiten. En an sich het benzine systeem ook, anders werkt het LPG volgsysteem niet goed. Houd je een onbedoelde combinatie van beide systemen over. Wat het geval is bij een slecht onderbreekrelais.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 19:40 #1303102 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic EZK

TGTF schreef : Dan wordt het lastig zoeken als dat goed blijkt te zijn, en zou het niet kunnen dat je EZK toch niet helemaal zuiver meer is net zoals bij Gerben (gerrieberry) zou mij niets meer verbazen.

Tom.

<div class="content">Of de connector van de EZK (of ECU) niet goed meer zit.
Soms wil er wel een pennetje van de connector naar 'binnen' zijn gedrukt, deze maakt dan niet meer goed, of helemaal geen contact meer.
Of er een kabel 'breukje' is waardoor het contact ook niet helemaal zuiver is.
Ik denk dat ik ook zo'n situatie heb, want deze EZK heeft er eerder bij mij ingezeten: maakte toen geen verschil.
Tijdje later probeer ik het weer: ineens een gigantisch verschil.
Beetje vreemd, ik denk dus zelf dat ik een slecht kabeltje in de connector heb, of een pennetje fout in de connector.
Sinds die nu goed loopt, heb ik er maar niet meer aangezeten, lekker laten zo.
..maar zoals Henk al zegt...als de EZK niet lekker zou zijn, zou die ook op gas moeilijk moeten doen...
Wat wel kan, is dat er een fout in de ECU zit, of een pin/kabeltje fout in de ECU connector.
Verder, kan er altijd nog een massa probleempje ergens 'sluipen'
Hoe is het eigenlijks met je brandstoffilter?Als die flink oud is (nog de originele uit de fabriek..?) kan dat ook problemen veroorzaken.
Er hoopt zich ook vocht (water) op in het filter.
Een oud filter zorgt ook voor 'tegendruk' wat meer last geeft op je brandstofpomp, en de brandstofdruk verlaagt.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 20:07 #1303112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook

gerryberrie schreef : Wat wel kan, is dat er een fout in de ECU zit, of een pin/kabeltje fout in de ECU connector.

Ook dat zou je dan wel op LPG verwachten. Het LPi systeem is voor het signaal van de ECU zowat aangesloten op de benzine injectoren. Om dat signaal te maken, werkt de ECU bij rijden op LPG net zoals bij rijden op benzine. Dus als de ECU zo'n grote fout maakt dat hij afslaat, zou dat zeker op LPG ook voor moeten komen.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 21:48 #1303123 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic dit

TheSaint77 schreef : OK jullie hebben mij overtuigd. Ik ga eerst eens kijken hoe het gaat als ik de LPi weer 'afkoppel' met behulp van de zekeringen. Vorige keer had ik ook de witte stekker bij het schutbord, richting bewuste relais los getrokken.

Heb je dit al geprobeerd? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 22:01 #1303125 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nope

Piet22 schreef : Heb je dit al geprobeerd? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Nee nog niet helemaal. Ik ben op vakantie, ken de buurt hier niet, er ligt een hoop sneeuw hier. Vandaag al één keer aan de kant gestaan omdat ook de LPI het af liet weten nadat ik de auto een 20tal minuten had geparkeerd en weg wilde rijden. Bij overschakelen wel een groen lampje maar de motor viel uit.Eerder ook al spontaan gebeurd op de heenreis nota bene bij Utrecht. De 1600km daarna niet meer tot vandaag.
Maar ik verwacht, nadat ik Henk's topic over het benzine onderbreek relais heb gelezen, dat m daar de fout MOET zitten. Ook het probleem dat ik in mijn vorige alinea beschrijf kan daarvan een gevolg zijn denk ik zo. Heb Henk dus net een PB daarover geschreven voor meer info en do's en dont's.
En ik MOET nieuwe schokkers rondom en veerschotellagers monteren als ik terug kom want dit is net een Amerikaan! :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 22:09 #1303127 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slecht relais

TheSaint77 schreef : Bij overschakelen wel een groen lampje maar de motor viel uit.

Das een duidelijk symptoom van een slecht relais. Ik had daar vooral last van bij warme motor. Uiteindelijk heb ik er 1,5 jaar mee rondgereden en er maar een paar last van gehad omdat ik vrijwel nooit een warme start (na een boodschapje) oid deed. En waarschijnlijk ook omdat mijn relais niet compleet gaar was, naar ik aanneem.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 22:33 #1303131 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Probleem 4

TheSaint77 schreef : Vandaag al één keer aan de kant gestaan omdat ook de LPI het af liet weten nadat ik de auto een 20tal minuten had geparkeerd en weg wilde rijden. Bij overschakelen wel een groen lampje maar de motor viel uit.Eerder ook al spontaan gebeurd op de heenreis nota bene bij Utrecht. De 1600km daarna niet meer tot vandaag.

Dat moet weer een ander probleem zijn. Dat zou dan het vierde zijn!
Probleem 1: Dynamo werd gloeiend heet: vervangen -&gt; opgelost.
Probleem 2: Motor sloeg op benzine (bij onklaar gemaakte LPG) bij warme motor vaak af, ook onder het rijden: ECU temp sensor vervangen -&gt; opgelost.
Probleem 3: LPG weer in werking, motor slaat soms af bij stilstand op benzine; bij LPG treedt dit (bijna dus) niet op.
Dit kan m.i. echt niet veel zijn. Meest waarschijnlijke is dubbele brandstof, dus inderdaad het onderbreekrelais. Andere optie is geen benzine, zonder dat het aan het relais en de ECU kan liggen. Dus blijft over in theorie: in-tank benzinepomp, benzinefilter en benzinedrukregelaar. Maar de eerste twee worden niet door motorwarmte beinvloedt en die drukregelaar is een membraamsysteempje, kan toch ik mij ook niet voorstellen dat het door warmte beinvloed wordt. De in-tank benzinepomp zou na een tijdje draaien warm kunnen worden en vast kunnen lopen, maar omdat het probleem nu alleen bij stilstand optreed kan dit eigenlijk ook niet. Bovendien hebben we gezien dat als we het stekkertje van de benzinepomp lostrekken de motor nog een paar slagen reutelt voordat hij afslaat; heel anders dan het plotselinge afslaan van jou.
Eén voordeel: als je dit allemaal hebt opgelost willen ze je bij de Wegenwacht waarschijnlijk graag hebben! Misschien was de auto wel geprepareerd voor het Drie-sterren-Senior-Wegenwacht examen en is hij per ongeluk verkocht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 23:45 #1303150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BOR

Piet22 schreef :

TheSaint77 schreef : Vandaag al één keer aan de kant gestaan omdat ook de LPI het af liet weten nadat ik de auto een 20tal minuten had geparkeerd en weg wilde rijden. Bij overschakelen wel een groen lampje maar de motor viel uit.Eerder ook al spontaan gebeurd op de heenreis nota bene bij Utrecht. De 1600km daarna niet meer tot vandaag.

Dat moet weer een ander probleem zijn. Dat zou dan het vierde zijn!
Probleem 1: Dynamo werd gloeiend heet: vervangen -&gt; opgelost.
Probleem 2: Motor sloeg op benzine (bij onklaar gemaakte LPG) bij warme motor vaak af, ook onder het rijden: ECU temp sensor vervangen -&gt; opgelost (althans, probleem treedt alleen nog maar op bij stilstand).
Probleem 3: LPG weer in werking, motor slaat soms af bij stilstand op benzine; bij LPG treedt dit (bijna dus) niet op.
Dit kan m.i. echt niet veel zijn. Meest waarschijnlijke is dubbele brandstof, dus inderdaad het onderbreekrelais. Andere optie is geen benzine, zonder dat het aan het relais en de ECU kan liggen. Dus blijft over in theorie: in-tank benzinepomp, benzinefilter en benzinedrukregelaar. Maar de eerste twee worden niet door motorwarmte beinvloedt en die drukregelaar is een membraamsysteempje, kan toch ik mij ook niet voorstellen dat het door warmte beinvloed wordt. De in-tank benzinepomp zou na een tijdje draaien warm kunnen worden en vast kunnen lopen, maar omdat het probleem nu alleen bij stilstand optreed kan dit eigenlijk ook niet. Bovendien hebben we gezien dat als we het stekkertje van de benzinepomp lostrekken de motor nog een paar slagen reutelt voordat hij afslaat; heel anders dan het plotselinge afslaan van jou.
Eén voordeel: als je dit allemaal hebt opgelost willen ze je bij de Wegenwacht waarschijnlijk graag hebben! Misschien was de auto wel geprepareerd voor het Drie-sterren-Senior-Wegenwacht examen en is hij per ongeluk verkocht.

Als dat zo is verwacht ik wel een mooie som geld van de ANWB :-) Moet wel een win-win situatie zijn natuurlijk. Leuk om andere Volvo 940 rijders hier te ondersteunen, maar de ANWB leden is weer een ander verhaal natuurlijk.
Piet, als je het verhaal van Henk leest over het BOR (benzine onderbreek relais) dat hij uit elkaar heeft gehaald, en het topic over zijn eigen problemen, rest mij eigenlijk niet anders dan te concluderen dat probleem 2 en 3 waarschijnlijk beiden de gevolgen zijn van een defect BOR. Dus bij thuiskomst ga ik daar zeker onderzoek naar verrichten en desgewenst ruilen/vervangen.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2011 15:48 #1303200 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic onderbreekrelais

TheSaint77 schreef : Piet, als je het verhaal van Henk leest over het BOR (benzine onderbreek relais) dat hij uit elkaar heeft gehaald, en het topic over zijn eigen problemen, rest mij eigenlijk niet anders dan te concluderen dat probleem 2 en 3 waarschijnlijk beiden de gevolgen zijn van een defect BOR. Dus bij thuiskomst ga ik daar zeker onderzoek naar verrichten en desgewenst ruilen/vervangen.

Hmm, dat snap ik niet helemaal. De LPG-zekeringen waren verwijderd dus het onderbreekrelais kon niet worden bekrachtigd. Zou kunnen zijn dat het onbekrachtigde relais slechte contacten heeft en soms de benzinetoevoer onderbreekt, maar hierover schrijft Henk:
Aanvulling op het LPi verhaal: In het oude type onderbreekrelais zitten relais voor 2 groepen injectoren. Onze Volvo's gebruiken echter maar één injectorgroep (alle injectoren spuiten 1x per krukasomwenteling tegelijk in). Als het relais volledig is aangesloten (de draden voor beide injectorgroepen zijn aan elkaar gesoldeerd, aan de draad naar ECU en de draad naar benzine injectoren) staan de relaiscontacten dus parallel. Daar een fout in lijkt me niet waarschijnlijk.
Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat meerdere parallel geschakelde contacten tegelijkertijd haperen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC