Ten einde raad...940 B230FB hikt (eindelijk.....)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 21:21 #1436526
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat denk je te vinden? Je
Wat denk je te vinden? Je hebt al eerder vastgesteld dat het probleem niet cylinder-specifiek is: als je 1 cylinder uitschakelt verdwijnt het niet. Compressietest is wel meten=weten, dus dat die nog niet gedaan is verbaast me, als "alles" al zo vaak gecontroleerd is.
Kop lichten zou ik niet doen, lijkt me onzin. Zelfs bij een gescheurde kop zou ik een cylinder-specifiek probleem verwachten.
Ik zou in elk geval even recapituleren:
- Brandstofdruk is goed op de rail
- Valse lucht is uitgesloten (? staat nergens bevestigd)
- Electra is in orde
- Verwisselen alle sensoren brengt geen verschil
- Dat vermaledijde kroonsteentje is er nog niet uit, terwijl een soldeeractie veel betrouwbaarder is, en zo gedaan is
- De injectoren? Zijn die los van de auto getest op sproeibeeld? Juiste type? Uitgewisseld met een B230FB die goed loopt?
Kop lichten zou ik niet doen, lijkt me onzin. Zelfs bij een gescheurde kop zou ik een cylinder-specifiek probleem verwachten.
Ik zou in elk geval even recapituleren:
- Brandstofdruk is goed op de rail
- Valse lucht is uitgesloten (? staat nergens bevestigd)
- Electra is in orde
- Verwisselen alle sensoren brengt geen verschil
- Dat vermaledijde kroonsteentje is er nog niet uit, terwijl een soldeeractie veel betrouwbaarder is, en zo gedaan is
- De injectoren? Zijn die los van de auto getest op sproeibeeld? Juiste type? Uitgewisseld met een B230FB die goed loopt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 21:25 #1436527
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het feit dat de lambda een
Het feit dat de lambda een rijk mengsel meet, en Timen juist een arm, dat geeft te denken. Waar zit die lambdasonfe bij jou? Waarschijnlijk voor de kat, ofwel in de downpipe ofwel op het voorste stuk pijp aan de kat. In het uitlaatspruitstuk kan ook nog. Timen meet waarschijnlijk op de eindpijp. Uitlaat is perfect gasdicht? Katalysator niet dichtgesmolten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2017 21:35 #1436528
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antwoorden
Willem,
Valse lucht is inmiddels wel uitgesloten, nieuw inlaatpakking voor de zekerheid gemonteerd. Gisteren weer alles afgesnuffeld met een slangetje in mijn oor...Werkt erg goed. De lambda zit in de vlak voor de kat. Timen meet op de eindpijp...Uitlaat is perfect dicht. Kat dichtgesmolten? Weet ik niet. Hoe kan ik dat testen? Bij lopende motor is de achterzijde van de kat wel warmer dan de voorzijde...Zou aan moeten geven dat de kat werkt. Kat rammelt niet en de flow lijkt goed...Oh ja. Ook met de uitlaat los op de flens van de downpipe hetzelfde beeld. Een hikje....
Compressie zal ik asap doen, of laten doen....
Kroonsteen is inmiddels gesoldeerd in afwachting van nieuwe bdp met connector...
Valse lucht is inmiddels wel uitgesloten, nieuw inlaatpakking voor de zekerheid gemonteerd. Gisteren weer alles afgesnuffeld met een slangetje in mijn oor...Werkt erg goed. De lambda zit in de vlak voor de kat. Timen meet op de eindpijp...Uitlaat is perfect dicht. Kat dichtgesmolten? Weet ik niet. Hoe kan ik dat testen? Bij lopende motor is de achterzijde van de kat wel warmer dan de voorzijde...Zou aan moeten geven dat de kat werkt. Kat rammelt niet en de flow lijkt goed...Oh ja. Ook met de uitlaat los op de flens van de downpipe hetzelfde beeld. Een hikje....
Compressie zal ik asap doen, of laten doen....
Kroonsteen is inmiddels gesoldeerd in afwachting van nieuwe bdp met connector...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2017 08:51 #1436550
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Injectoren benoem je nog niet
Injectoren benoem je nog niet: zijn die nou getest of niet? Eventueel heb ik wel een setje te leen dat deze verschijnselen niet geeft, al denk ik dat Timen die ook wel heeft.
En valse lucht: ik geloof je, maar dat kan echt overal zitten, niet alleen bij die pakking. Bijvoorbeeld langs de injector, door verdroogde rubbers. Spuit je met remmenreiniger, dan gaat hij versneld lopen, of bellen blazen.
En valse lucht: ik geloof je, maar dat kan echt overal zitten, niet alleen bij die pakking. Bijvoorbeeld langs de injector, door verdroogde rubbers. Spuit je met remmenreiniger, dan gaat hij versneld lopen, of bellen blazen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
18-04-2017 09:16 #1436554
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic verder meten en nakijken
Zijn de onderdeelnrs met Vadis gecheckt op bouwjaar en motor type. In dit geval vooral de nrs van de ecu en de mfi.
Meten aan de ecu met de tabel:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...eetwaarden_LH2_4.pdf
Je hebt de ohm waardes getest. De ecu reageert op voltwaardes.
Dit geeft uitsluitsel of de ecu de juiste informatie krijgt. Bovendien test je tegelijk de bedrading. Om de testen uit te voeren is het handig de stekker-kap te demonteren. De losse stekker voorzichtig op de juiste plaats in de ecu drukken. Dan kun je van buitenaf bij de aansluitingen zonder in de draden te prikken. Wel even een goed schema van de poorten er bij pakken en op de kleurcodering van de draden letten om te weten dat je de juiste poort uitleest.
Of de rpm sensor zijn werk doet zie je aan de voltwaarde. Aan je toerenteller kun je ook waarnemen of er een stabiel signaal is.
Meten aan de ecu met de tabel:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...eetwaarden_LH2_4.pdf
Je hebt de ohm waardes getest. De ecu reageert op voltwaardes.
Dit geeft uitsluitsel of de ecu de juiste informatie krijgt. Bovendien test je tegelijk de bedrading. Om de testen uit te voeren is het handig de stekker-kap te demonteren. De losse stekker voorzichtig op de juiste plaats in de ecu drukken. Dan kun je van buitenaf bij de aansluitingen zonder in de draden te prikken. Wel even een goed schema van de poorten er bij pakken en op de kleurcodering van de draden letten om te weten dat je de juiste poort uitleest.
Of de rpm sensor zijn werk doet zie je aan de voltwaarde. Aan je toerenteller kun je ook waarnemen of er een stabiel signaal is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2017 09:46 #1436557
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen vacuumlek...
Hey Willem,
Ik heb echt overal gezocht naar een vacuumlek. De injectoren hebben nieuwe rubbers, alle slangen aan het spruitstuk heb ik afgedopt gehad....Dus een lek kunnen we wel uitsluiten...
Adrian,
Ik ga nog eens op voltwaardes meten, een hoop heb ik al gecheckt. Maar ik loop er nog eens door...
Ik heb echt overal gezocht naar een vacuumlek. De injectoren hebben nieuwe rubbers, alle slangen aan het spruitstuk heb ik afgedopt gehad....Dus een lek kunnen we wel uitsluiten...
Adrian,
Ik ga nog eens op voltwaardes meten, een hoop heb ik al gecheckt. Maar ik loop er nog eens door...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2017 18:12 #1436570
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine filter ?
Vacuum gaatje v/d benzinedop ?
Water in brandstof ? gaatje in de aanzuigslang in de benzinetank ?
Water in brandstof ? gaatje in de aanzuigslang in de benzinetank ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2017 20:51 #1436585
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Datalogging
Wij hebben juist voor dit soort problemen met LH een aantal datalogging oplossingen bedacht zodat we makkelijk alle sensoren tegelijk tijdens het rijden kunnen loggen. Ook kunnen we bijvoorbeeld tijdens het testen een aangepast chip plaatsen die de lambdaregeling tijdelijk uitschakelt. De boosdoener is dan snel gevonden. Toevallig de ECU al eens gewisseld?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2017 20:53 #1436588
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doorbraak...denk ik...
Mannen, heugelijk nieuws...
Op het schutbord bij de bobine loopt een deel van de kabelboom. Die zit vast met kabelbinders aan het schutbord. Een van de kabelbinders is ooit een keertje gebroken waardoor een connector een beetje los hing. Volgens mij die van de injectoren. Daarnaast liep de bougiekabel van de bobine naar de verdeler ook een beetje rommelig daar langs alle snoeren...Gisteren alles losgehaald, ook die twee dikke connectoren onder de bobine. Alles zag er als nieuw uit van binnen dus verwachte ik geen verbetering. Alles weer netjes vastgezet en de bougiekabel netjes gescheiden van de rest....
Vanmorgen naar mijn werk was een heel aparte ervaring....Ik kon geen hikje meer ontdekken...Eerst dacht ik dat het aan de kou lag waardoor er andere meetwaardes optraden die daar voor zorgde....Maar op de terugweg naar huis ook vloeiend door het hele toerenbereik heen zonder ook maar een hikje....Het lijkt gefixt...
Het lijkt er op dat ik honderden uren heb gespendeerd en honderden euro's heb uitgegeven bij twee (!) specialisten uitgegeven voor een slechte verbinding...Gelukkig wel een hoop geleerd en gezien dat de rest van mij Volvo in puikstekende conditie is...
Wie krijgt nu dat kratje bier.....?
Op het schutbord bij de bobine loopt een deel van de kabelboom. Die zit vast met kabelbinders aan het schutbord. Een van de kabelbinders is ooit een keertje gebroken waardoor een connector een beetje los hing. Volgens mij die van de injectoren. Daarnaast liep de bougiekabel van de bobine naar de verdeler ook een beetje rommelig daar langs alle snoeren...Gisteren alles losgehaald, ook die twee dikke connectoren onder de bobine. Alles zag er als nieuw uit van binnen dus verwachte ik geen verbetering. Alles weer netjes vastgezet en de bougiekabel netjes gescheiden van de rest....
Vanmorgen naar mijn werk was een heel aparte ervaring....Ik kon geen hikje meer ontdekken...Eerst dacht ik dat het aan de kou lag waardoor er andere meetwaardes optraden die daar voor zorgde....Maar op de terugweg naar huis ook vloeiend door het hele toerenbereik heen zonder ook maar een hikje....Het lijkt gefixt...
Het lijkt er op dat ik honderden uren heb gespendeerd en honderden euro's heb uitgegeven bij twee (!) specialisten uitgegeven voor een slechte verbinding...Gelukkig wel een hoop geleerd en gezien dat de rest van mij Volvo in puikstekende conditie is...
Wie krijgt nu dat kratje bier.....?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2017 21:08 #1436591
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja...
En natuurlijk enorm bedankt allemaal voor het eindeloze geduld en meedenken. Jullie input heeft er toch voor gezorgd dat ik weer opnieuw alles gaan ben bekijken en steeds een stapje dieper ben gaan graven! Enorm bedankt. Ik gan nu de rest aanpakken van de volvo. Nieuwe snaren, nieuwe bandjes , nieuwe vering en demping. Knappe radio...enz. enz. Nu durf ik wel te gaan investeren. Ik blijf nog heel wat jaartjes hiermee rondrijden....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam