Ten einde raad...940 B230FB hikt (eindelijk.....)

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2017 00:32 #1436386 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Trouwens, als 1 verstuiver
Trouwens, als 1 verstuiver echt fout Is en op 1 cilinder slecht verbrand dan neemt de lambda dit wel waar en zal iets armer gaan lopen.
De lambda sonde meet nl uitlaatgassen van alle 4 cilinders gemengt in 1 buis
Dan lopen alle cilinders iets te arm maar door slechte verbranding bij 1 cilinder.
Totaal plaatje klopt dan voor de sonde maar in werkelijkheid klopt het niet.

De ecu leert het mensel dus wordt ook in open loop een fout mengsel gegeven.

Zoals eerder vermeld, wanneer bijregeling veel verschilt met de basis dan gaat na een tijd je storingslamp branden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-04-2017 07:53 #1436388 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Colortune
Middels plaatsen van een colortune bougie kan je verbranding per cilinder volgen (en via kleur van verbranding vaststellen hoe mengsel verhouding is). Zou dit helpen, in combinatie met opmerking van wessdan hierboven?

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2017 10:09 #1436393 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic klopsensor
Je hebt ook een niewe knocksensor geplaatst zag ik, heb je die met het juiste moment aangedraaid? Of maakt dat niet uit?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2017 12:16 #1436396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voortgang..
Heren,

De verstuivers zijn allemaal meerdere keren uitgewisseld geweest, geen verandering. Het hikken ik zo minimaal tijdens stationair dat het niet waar te nemen is als hij op 3 poten loopt....die vlieger gaat helaas niet op...Alle 4 de bougies geven hetzelfde beeld, allemaal wit....

De nieuwe knocksensor is met het juiste aanhaal moment vast gezet..

Waar ik inmiddels achter ben is dat je de LH2.4 computer met elke sensor/actuator apart kan laten praten. Je kan dan los van eventuele foutcodes sensoren, injecoren, cisklep enz...testen. Dat is een openbaring. Ik kwam er daardoor achter dat de computer niet goed kan zien in welke stand de gasklep staat...

Ik weet niet of dat de hik veroorzaakt, maar goed is het in ieder geval niet...Dus die staat op de nominatie om uitgewisseld te worden. Als er van het weekend nog even tijd ga ik ook nog de distributie van boven tot onder controleren...

Tot zo ver...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2017 15:16 #1436407 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En nu?
Zo....de volledige distributie gedemonteerd en weer gemonteerd, alles stond netjes op tijd en ook de spieën waren allemaal nog als nieuw...Ontstekingstijdstip nog eens goed gecheckt en ook daar was niets aan te zien....

Als enige verdachte heb ik nog de TPS over. Die is inmiddels besteld....wie weet...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2017 12:23 #1436428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Just to be sure...
Vanmorgen ook maar even de lambda sensor er uit gelepeld en in de bankschroef met de gasbrander getest....Pendelt netjes tussen 0.8 en 0.2 volt....Terug in de auto gemonteerd en de motor lekker warm laten worden... Voltage van de lambda met half gas rond de 0.75 - 0.8 volt...

Het lijkt er op dat de lambda sensor ook gewoon zijn werk doet...

Het vreemde is dat als ik de lambda sensor loskoppel er geen verandering in motorloop ontstaat. Of is dat altijd zo...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2017 12:25 #1436429 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic deductie
Even het draadje terug gelezen, ik was een paar dagen weg.
Alle componenten zijn gewisseld en geen foutcodes, wat blijft er over?
O2 meting blijft binnen de marge dus echt te arm loopt de motor niet, ook een brandstofverbruik rond de 1 op 10 is nog niet te zuinig.

Geen foutcodes wat betekent dat? Alle sensoren die input leveren werken zoals verwacht.

Waar de LH en ezk geen invloed op hebben is wat gebeurt er met het output signaal.
Komt dit goed over bij de componenten die aangestuurd worden?

Voor de LH is dit de aansturing richting injectoren. De brandstof druk is er de injectoren zijn goed, worden ze ook goed aangestuurd. Daarom extra controle van de dikke grijze stroomdraad van LH naar injectoren. Is deze doorgemeten en getest?
Koppel de stekker van LH en injectoren los, controleer de weerstand op de draad en de weerstand met massa. Gebruik de draad standlone om een dikke gloeilamp te laten branden voor capaciteitstest.

Voor de ezk is dit de grijze draad vanaf ezk naar de vonkversterker. Dit is een draad met een mantel ter afscherming van storingen op de draad, net zoals een coaxdraad voor een antenne of een goede luidsprekerdraad. Op de mantel staat aarde, op de kern het signaal. Heeft deze draad in de knel gezeten of is er in geprikt dan wordt het signaal verstoord. Ook hier beide stekkers los en de draad identiek controleren. Met als extra controle van de mantel: de weerstand tussen kern en mantel. Dit is eerder aangegeven, misschien niet duidelijk. Reactie mis ik.

En dan de aansturing op de blauw/witte draad van versterker naar bobine. Idem standalone controleren.

Komt er nog niks uit dan gebeurt er misschien iets onverwachts in de verbrandingsruimte. Misschien geeft zo'n kijk-bougie dan informatie.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2017 12:31 #1436430 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vreemd
Vreemd is nog wel dat wanneer je de gasklep snel achter elkaar open en dicht doet et CO haast niet omhoog gaat. Normaal schiet het als een speer omhoog.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2017 12:37 #1436432 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic timing brandstof misschien
Hoeveelheid brandstof wordt dacht ik geregeld door de tijdsduur dat de injectoren geactiveerd worden. Is dit te kort dan is er nooit teveel. Kan dan veroorzaakt worden door de lh of de verbinding naar de injectoren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2017 13:04 #1436435 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Injectoren
Mannen,

Toevallig, ik zat net dezelfde kan op te denken en te lezen over de injectoren. Er zitten bosch 280150762 in wat volgens de LH2.4 manual ook zo hoort, Bosch zelf zegt dat de 280165045 er in moet....wellicht dat dat nog iets oplevert...

Voor de EZK oneindig hoge weerstand tussen poot 3 en 5...mantel is dus goed

Ik ga nu de genoemde draden doormeten....tussen de buien door...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC