Ten einde raad...940 B230FB hikt (eindelijk.....)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2017 09:02 #1106595
door V700 register
Ten einde raad...940 B230FB hikt (eindelijk.....) is gemaakt door V700 register
Wijze heren van het net....
Al maanden ben ik op zoek naar het hikje van mijn 940 met B230FB. Met de handdoek in de ring vorige week een volle dag bij Timen geweest en die zit ook met de handen in het haar. Alles ziet er goed uit en het enige wat we kunnen ontdekken zijn witte bougies en bijna geen CO uitstoot, hij loopt dus te arm...
Ik heb (ook samen met Timen) al zeer veel getest, uitgewisseld en geprobeerd, ik ga niet uit de doeken doen wat er allemaal gebrud is omdat ik dan eventuele tips en adviezen uit kan sluiten...
Alles wat er geopperd wordt ga ik testen en controleren.
DEGENE MET DE GOUDEN TIP WINT EEN KRAT BIER EN EEUWIGE ROEM!!!!!
Ik zou zeggen: Laat de zoektocht beginnen!
Al maanden ben ik op zoek naar het hikje van mijn 940 met B230FB. Met de handdoek in de ring vorige week een volle dag bij Timen geweest en die zit ook met de handen in het haar. Alles ziet er goed uit en het enige wat we kunnen ontdekken zijn witte bougies en bijna geen CO uitstoot, hij loopt dus te arm...
Ik heb (ook samen met Timen) al zeer veel getest, uitgewisseld en geprobeerd, ik ga niet uit de doeken doen wat er allemaal gebrud is omdat ik dan eventuele tips en adviezen uit kan sluiten...
Alles wat er geopperd wordt ga ik testen en controleren.
DEGENE MET DE GOUDEN TIP WINT EEN KRAT BIER EN EEUWIGE ROEM!!!!!
Ik zou zeggen: Laat de zoektocht beginnen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2017 10:00 #1436097
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic hypothese
Wanneer er niks te vinden is en het functioneert toch niet goed, zal er wel iets mis zijn in de elektrische bedrading. Daardoor wordt er niet goed gemeten op de sensoren en wordt er fout bijgeregeld door de ecu.
Als eerste kun je op vitale punten een aarde test doen. Dat doe je door een zware stroomverbruiker te nemen, gloeibougie van een diesel of twee maal zware koplamp. Een draad aan plus en de ander aan de massa van het vitale punt. De lamp, bougie moet dan goed werken. Vitale punten: ecu, kop, lambdasensor, massa carrosserie. Dezelfde test doe je met een 12v spanningszoeker. Beide moeten aarde kunnen vinden.
Geen goede aarde, breng daar dan een aparte aardedraad aan.
Wanneer er een slechte verbinding op een sensor zit, is dat lastiger uit te zoeken.
Ga tijdens de rit met een multimeter het voltage meten van de plus op de temperatuurmeter in het dash en op de sensordraad van de ect bij de ecu.En de plus van de lambdasensor.
Zijn deze ook allemaal in orde dan zou ik de ect waarde foppen door een potmeter van 0-1k in serie te zetten met de ect sensor. Je begint met 0 en schroeft de meter op totdat het hikken ophoudt. Begint je uitlaat naar benzine te ruiken dan ben je op de verkeerde weg,
Als eerste kun je op vitale punten een aarde test doen. Dat doe je door een zware stroomverbruiker te nemen, gloeibougie van een diesel of twee maal zware koplamp. Een draad aan plus en de ander aan de massa van het vitale punt. De lamp, bougie moet dan goed werken. Vitale punten: ecu, kop, lambdasensor, massa carrosserie. Dezelfde test doe je met een 12v spanningszoeker. Beide moeten aarde kunnen vinden.
Geen goede aarde, breng daar dan een aparte aardedraad aan.
Wanneer er een slechte verbinding op een sensor zit, is dat lastiger uit te zoeken.
Ga tijdens de rit met een multimeter het voltage meten van de plus op de temperatuurmeter in het dash en op de sensordraad van de ect bij de ecu.En de plus van de lambdasensor.
Zijn deze ook allemaal in orde dan zou ik de ect waarde foppen door een potmeter van 0-1k in serie te zetten met de ect sensor. Je begint met 0 en schroeft de meter op totdat het hikken ophoudt. Begint je uitlaat naar benzine te ruiken dan ben je op de verkeerde weg,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2017 10:22 #1436100
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aarde controle, en ect foppen
Hey Adrian,
Alle aarde punten zijn visueel gecontroleerd en sommige schoongemaakt. Maar ik ga het opnieuw testen...
Ik had op het net een andere manier gevonden om het mengsel handmatig in te stellen: vanaf pin 23 van de LH2.4 computer een 2.5k potmeter naar aarde...Dan kan je de boel ook handmatig instellen.
ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?...4+Mixture+Adjustment
Het meten van de spanning van de lambdasensor zou beter moeten aangeven wanneer de verbranding ideaal is...
Alle aarde punten zijn visueel gecontroleerd en sommige schoongemaakt. Maar ik ga het opnieuw testen...
Ik had op het net een andere manier gevonden om het mengsel handmatig in te stellen: vanaf pin 23 van de LH2.4 computer een 2.5k potmeter naar aarde...Dan kan je de boel ook handmatig instellen.
ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?...4+Mixture+Adjustment
Het meten van de spanning van de lambdasensor zou beter moeten aangeven wanneer de verbranding ideaal is...
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2017 10:52 #1436101
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lambda sensor meting
Behoort met een scope gedaan te worden. Met een multimeter krijg je een indicatie. Dichter bij 1v rijk, onder 0,7 arm.
Doe alle testen bij een flink warme motor, dan is er het hikken neem ik aan.
Werking Poort 23 ken ik niet, wel zie ik dat deze gebruikt wordt bij MAF:6 B200GT,B230GK.
Test ook de bedrading van de injectors, standalone!
Blauw plus bij de voorweerstand moet goed stroom leveren.
Wat zijn de ohm waardes van de voorweerstand 20/15?
groen tussen voorweerstand en injectoren
grijs min tussen ecu en injectoren.
De grijze uit poort 18 van de ecu is een dikke, die moet wel wat amperes kunnen trekken.
Doe alle testen bij een flink warme motor, dan is er het hikken neem ik aan.
Werking Poort 23 ken ik niet, wel zie ik dat deze gebruikt wordt bij MAF:6 B200GT,B230GK.
Test ook de bedrading van de injectors, standalone!
Blauw plus bij de voorweerstand moet goed stroom leveren.
Wat zijn de ohm waardes van de voorweerstand 20/15?
groen tussen voorweerstand en injectoren
grijs min tussen ecu en injectoren.
De grijze uit poort 18 van de ecu is een dikke, die moet wel wat amperes kunnen trekken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2017 11:51 #1436106
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meting
Hey Adrian
Meting met scope kan ook gedaan worden, geen probleem....
Hij loopt ten alle tijden arm. Ook als hij koud is direct na het starten....
De injectoren zijn 16 Ohm, geen voorschakelweerstanden...
Alle bougies zijn even wit, het is niet een bepaalde injector die de problemen geeft...Daarom verdenk ik de injectoren ook niet omdat het beeld van alle bougies hetzelfde is...
Meting met scope kan ook gedaan worden, geen probleem....
Hij loopt ten alle tijden arm. Ook als hij koud is direct na het starten....
De injectoren zijn 16 Ohm, geen voorschakelweerstanden...
Alle bougies zijn even wit, het is niet een bepaalde injector die de problemen geeft...Daarom verdenk ik de injectoren ook niet omdat het beeld van alle bougies hetzelfde is...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2017 11:55 #1436107
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voltage etc
Oh ja,
Je zegt:
Wat zijn de waardes waar ik naar streef?
Je zegt:
Wat zijn de waardes waar ik naar streef?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2017 13:13 #1436109
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic waardes
plus tempmeter koud iets van +3v warm iets van 1v, aftakken achterop instrumenten paneel
plus ect koud ongeveer 4v warm 0,5 v, aftakken bij ecu
volvo700vereniging.nl/node/52431
lambda, tussen 0 en 1 , bij schutboard aftakken of in ecu
Klopt bij een FB zie ik geen voorweerstand, dan moeten de injectoren bij contact aan en geactiveerd brandstof relais constant 12-14V hebben. Dat is te meten.
Connector C55 bij rechter veerpootbrug al nagekeken?
plus ect koud ongeveer 4v warm 0,5 v, aftakken bij ecu
volvo700vereniging.nl/node/52431
lambda, tussen 0 en 1 , bij schutboard aftakken of in ecu
Klopt bij een FB zie ik geen voorweerstand, dan moeten de injectoren bij contact aan en geactiveerd brandstof relais constant 12-14V hebben. Dat is te meten.
Connector C55 bij rechter veerpootbrug al nagekeken?
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2017 17:52 #1436120
door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Heb je valse lucht gecheckt?
Ik heb een keer gehad dat mijn 940 steeds beroerder ging lopen. Bleek uiteindelijk een lekkende pakking in het inlaat gedeelte te zijn.
Succes met zoeken en oplossen.
Robert
Succes met zoeken en oplossen.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2017 18:13 #1436121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valse lucht is zeker iets om
Valse lucht is zeker iets om te controleren. Als de motor een luchtmassameter heeft (ik ken deze motoren nog niet goed, ben nieuw hier) dan gaat die inderdaad brandstof inspuiten naargelang de lucht die gemeten wordt aan de inlaat. Lucht die niet gemeten wordt, krijgt ook geen extra brandstof...
Luchtmassameter al eens gewisseld met een die zeker goed is?
Luchtmassameter al eens gewisseld met een die zeker goed is?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2017 10:12 #1436136
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic scoop
Je hebt een scoop dan kun je met de scoop bevestigen dat de motor inderdaad te arm loopt.
Lambda > 1
voltwaarde continu laag
Door te monitoren en met beperkt valse lucht toelaten te experimenteren, bijvoorbeeld een slangetje van het spruitstuk trekken of cisklepregeling manipuleren, kun je op zoektocht gaan of de lambda regeling goed werkt.
www.decrxgarage.nl/index.php/handleiding...soren/89-lambdasonde
nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaarde_(motortechniek)
Lambda > 1
voltwaarde continu laag
Door te monitoren en met beperkt valse lucht toelaten te experimenteren, bijvoorbeeld een slangetje van het spruitstuk trekken of cisklepregeling manipuleren, kun je op zoektocht gaan of de lambda regeling goed werkt.
www.decrxgarage.nl/index.php/handleiding...soren/89-lambdasonde
nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaarde_(motortechniek)
Moderators: Jerry Stam