Ten einde raad...940 B230FB hikt (eindelijk.....)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2017 18:49 #1436838 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic zoals het hoort
contact aan:
via contactslot plus op poort 35 van de lh
de lh activeert op poort 21 een aarde naar het brandstofrelais welke een plus geeft naar het systeem/ontstoringsrelais welke vervolgens een plus geeft op de bobine.
tevens activeert de lh voor 2 sec een aarde op poort 20 aan het brandstofrelais dat een plus geeft voor lambda en brandstofpomp

pas bij ronddraaien van de krukas ontvangt de lh een signaal van de bdp sensor
pas dan activeert de lh via poort 20 opnieuw continu de lambda en de brandstofpomp.

Door een spanningszoeker op de brandstofpomp te zetten of op zekering 11 kun je kijken hoe het systeem zich in je auto gedraagt.

Wie weet zit het brandstofrelais op een andere plek, al lijkt me dat sterk. Afwijkingen per land staan meestal in de documentatie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2017 18:54 #1436839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foto relaisbak
Zo ziet hij er dus uit....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2017 18:59 #1436840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstof relais
Hey Adrian,

Het brandstof relais en radio ontstoor relais zijn allebei goed. Dat heb ik een tijd geleden al gecontroleerd...radio relais is ook vervangen geweest...Ook laatst weer bij Timen...

Ik ga vanavond maar eens een BDP bestellen....kijken of dat verbetering oplevert....

Anders eens dataloggen met het systeem van bladiebla...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2017 09:59 #1436846 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ????
brandstofrelais =fuelinjectionrelais
ontstoringsrelais=radioreais=systeemrelais

Brandstofrelais is al een paar keer gecontroleerd, dit is de 2e van rechts vooraan bij een FB en is een enkelvoudig relais.

Op E zit die bij een turbo en is een dubbel relais.

Bij een FB wordt het ontstoringsrelais direct van poort 21 van de LH aangestuurd.

Een week geleden had je succes bij het nakijken van connector c54 en c55.
Er kan dus best iets mis zijn daar. Kijk nog eens goed en controleer alle pinnen.
Een draadbreuk die opspeelt in een van de aansluitingen is ook goed mogelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2017 13:10 #1436855 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais en connectoren
Hey Ardian,

Nu begrijp ik de "relais-sen". Inderdaad, die heb ik allemaal al gehad...Open gemaakt contacten bekeken, solderingen bekeken en geen verbetering.

Toen ik succes had met de C54 en 55 ben ik daarna natuurlijk daar nog meerdere keren gaan kijken. Ik heb ze nu meerdere malen uit elkaar gehad, ook de losse pennen uit de connector gehaald, en allemaal besnuffeld. Ook die aan de linkerkant op het schutbord. Toen ook nog alle draden van die connectoren per stuk doorgemeten en heb niets kunnen vinden...

De BDP is inmiddels besteld. Als die binnen is soldeer ik ook meteen een nieuwe connector voor de BDP in de kabelboom...

Fingers crossed...

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-04-2017 12:48 #1436888 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Hikken op de snelweg
Je geeft aan dat je een "hikje" voelt bij cruisen op de snelweg.

Ik weet niet zo goed hoe erg dat "hikje" is, maar misschien is het wel gewoon de compressor/koppeling van de airco die er in komt.

Als ik een vaste snelheid op de snelweg rijd, dan kan ik voelen wanneer de koppeling van de airco aangrijpt. En dit zou je kunnen omschrijven als een "hikje".
Bij variërende snelheden merk ik hier niets van.

Je rijdt niet per ongeluk met de airco aan?
Ik weet niet of jij hem heb; maar je zal niet de eerste zijn met die verwarrende airco-uit knop ipv aan-knop.
Of nog zo'n ergernis (misschien alleen van mij), de airco die altijd aan gaat bij de ruiten-stand en je in die stand ook niet uit krijgt....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2017 17:59 #1436890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP sensor....
Helaas, geen eeuwige roem voor Bladiebla...Het vernieuwen van de BDP-sensor inclusief het insolderen van de connector heeft geen verbetering gebracht.

Het hikje is continu aanwezig, minstens 1,2 of 3x per seconde. Maar dan onregelmatig. Ook het inschakelen van de airco heb ik gecontroleerd en dat gebeurt niet. Het vreemde is dat het ook niet verergert met de tijd. Sinds dat ik hem heb is het is altijd zo geweest...met het zelfde onregelmatige ritme...

@ Blabla
Denk je dat het zin heeft om die datalogger er eens op los te laten?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2017 05:52 #1436894 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De symptomen, dat wil zeggen
De symptomen, dat wil zeggen de frequentie van het hikje, veranderen telkens net iets in je beschrijving. Nu zeg je: 1, 2, 3 keer per seconde, eerst was het "onregelmatig". Stationair is ongeveer 15 omwentelingen per seconde, valt daar iets aan af te lezen?
Is het nog steeds weg bij koude motor en alleen nog voelbaar op de snelweg? Of is dat gedrag weer veranderd? En maakt het weertype eigenlijk uit? Is het anders met droog weer dan met veel regen?

Een check die ik nog niet voorbij heb zien komen: zijn alle massakabels van blok en kop gecontroleerd? Ik heb zelf ooit storingen gehad toen de kleine massakabeltjes van de kop (twee stuks, vlakbij de verdeler) beschadigd waren. Ook de dikke kabel is soms verhard en inwendig gebroken.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2017 08:15 #1436895 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Massa inlaatspruitstuk
Aan de onderkant zit een bruine draad. Wordt wel eens vergeten terug te zetten. Belangrijk voor juistewerking injectoren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2017 09:29 #1436897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omschrijving hikje en massa
Heren...

Voor alle duidelijkheid: Het hikje valt het best te omschrijven als een soort morsecode (elk piepje een hikje)...Ook in die orde van snelheid, misschien iets langzamer....En altijd aanwezig. Koud, warm, stationair, half gas en volgas...

Hij hikte eerst nog erger met optrekken en koude motor maar dat is nu weg door C54 en 55 schoon te maken.

Massa: alle massa's zijn goed. Ik heb zelfs een extra massa aan de kop gelegd. Just to be sure.

Ik ga vanmiddag proberen het inganssignaal van de bobine op de scope te krijgen. Kijken of ik kan zien of de aansturing naar de bobine ook die misfire heeft.

En ik ga alle stuurspanningen op de EZK nameten en kijken of de signalen van de LH wel bij de EZK binnen komen...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC