Ten einde raad...940 B230FB hikt (eindelijk.....)

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2017 13:00 #1436985 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic He....
Ik merk dat als ik ver doortrek de kleppen van de kachel zonder vaccum komen te zitten....Dat beteknt dus bij hoge toeren weinig vacuum...Dat zou kunnen leiden naar een restrictie in de uitlaat als ik zo de vacuummeter readings lees....Klopt deze theorie?

Is het mogelijk om dat op een niet optische manier te testen. Dus zonder op straat de hele uitlaat te moeten demonteren....?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2017 09:46 #1437010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vacuum kachel
Ik heb me nog wat meer verdiept in de theorie. Mijn kachel valt weg bij volgas en 5500 toeren. Dan valt het vacuüm in het spruitstuk ook weg. Dus dat klopt wel zo'n beetje...

Straks staat de carterventilatie op het programma...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2017 10:37 #1437011 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vacuum
De vacuum bediende kachelkraan staat dacht ik open wanneer er geen vacuum is. Dan wordt het juist warm in de auto. Of bedoel je de luchtcirculatie die wegvalt. Dan kan gebeuren als de kleppen dichtvallen. Bij volgas heb je veel minder vacuum dan bij stationair of halfgas. Er wordt wel meer lucht aangezogen maar de gasklep staat open en de luchtstroom komt met atmosferische druk binnen.
Om een vacuümprobleem uit te sluiten zou ik alle leidingen los halen en de aansluitingen op het inlaat traject afdoppen. Er zitten op het spruitstuk ook een flink aantal nippels die bij een fb zijn afgedopt. Kijk deze afdopping ook na.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2017 13:54 #1437016 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Kachelunit
De kachelunit heeft een vacuümtank als buffer om voor korte periodes het terugvallen van vacuüm op te kunnen vangen. Dat dezebuffer bij accelereren al te klein is duidt er op dat er ergens een lek is. Bij lang volgas rijden is het een bekend verschijnsel. 960 rijders plaatsen daarom wel eens een extra electrisch pompje. Afdoppen moet het kunnen aantonen.

Een klein vacuüm lek zou de lambda regeling trouwens wel opvangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2017 14:25 #1437018 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Teruggelezen
De hele rimram nog eens gelezen.
Als ik het goed begrepen heb, is er na controle van de connectoren wel iets verbeterd en hebben de bougies nu een juiste kleur.
Wat er overblijft is een hik bij warm stationair en warm constante snelheid.
Op die momenten is de lambdaregeling actief.
De meetwaardes zijn correct. Dat is nog geen garantie dat het mengsel correct is.
Dat blijkt ook uit de lage co die steeds gemeten wordt.

Aan de sensor zitten 3 draden, een plus voor verwarming een meetdraad en een gemeenschappelijke aarde. Nieuwere sensoren hebben een extra aarde voor de meetdraad. Er wordt gezegd dat de aarde van de 3 draads versie tekort kan schieten. Remedie is dan de sensor buitenkant opschuren. Een dikke draad klemmen met een RvS klem op het huis van de sensor en deze aan een goed aardepunt verbinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2017 15:35 #1437021 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachel wegvallen
Hey Adrian,

Het is wel bij een seconde of 5 volgas...het is niet meteen...

De hik is er direct vanaf het starten met koude motor al, voordat de lambda warm is...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2017 20:07 #1437033 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepveren
Ik heb alle kleppen met de hand ingedrukt, kon geen verschil merken....De veren zullen het dus niet zijn. Of alle kleppen goed afdichten zal de vaccuummeter uit moeten wijzen.

Ik kreeg ook nog de tip om alcohol bij de brandstof te voegen om eventueel water in de tank te absorberen en er zeker van de zijn dat er geen water in de tank zit...Schijnt ook dit beeld te geven....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2017 22:37 #1437036 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hoe lang rijd je al met die
Hoe lang rijd je al met die hik? En hoeveel tankbeurten heb je intussen gedaan?
En: tank je euro95, iets duurs van een maatschappij dat nog steeds gewoon euro95 is, of tank je fatsoenlijke (dus super) benzine?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2017 01:50 #1437039 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik vind het lastig wat je
Ik vind het lastig wat je onder een hikje verstaat.
Mijn vroegere Honda liep ook zuiverder dan mn 940ers.
Ik zou lid worden en bv zaterdag naar Carlo komen.
Of was je nog bij Martijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2017 01:54 #1437040 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Super benzine is euro 95
Super benzine is euro 95
Superplus is 98
Ik tank al tijden probleemloos e10 in Duitsland en Is geen verschil met de super die ook al e5 Is, net als de 98.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD