Ten einde raad...940 B230FB hikt (eindelijk.....)

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 23:32 #1437194 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Is dit
Allemaal na 1 x tanken ? Dat deze problematiek zich manifesteert ?
Kan me voorstellen dat een benzinepomp eenmalig een keer een met water verontreinigde benzine heeft. Maar dan moeten meer mensen die daar getankt hebben een probleem ondervonden hebben.
Of is dit probleem al meerdere tankvullingen lang ? Dan is bovenstaande onwaarschijnlijk natuurlijk. Of tank je altijd bij dezelfde pomp ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 06:31 #1437203 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ... of druppelt er water in
... of druppelt er water in de tank via een lek ergens? Tankklep en tankdop die niet goed afsluiten?
Zit er op de tankklep niet een rubber wat water moet weren, en is die nog in orde? Of heb je een lekje in de benzinetank?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 07:38 #1437208 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Laat je tank even leegpompen
Laat je tank even leegpompen door een garage, en vul 'm dan weer met een reservetankje.
Mag ik aannemen dat de 940 niet extreem veel kilometers rijdt? Tank dan superplus, en geen euro95: dan heb je al minder kans op water in de benzine. En tank bij stations met een redelijke doorloop: water in de benzine komt vooral voor bij stations die amper iets verkopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 09:09 #1437212 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Water in de tank....
Heren,

Ik tank regelmatig heb zo'n 6000 km in de laatste 8 maanden gereden. Ik denk dat het gebeurt is voor dat ik hem gekocht heb...Toen heeft de auto meer dan een half jaar stil gestaan...Het hikje was in het begin heel extreem en nu nog heel minimaal aanwezig. Nu ik er over denk lijkt het met de tijd heel langzaam minder te worden. Ja nu met de extra alcohol wordt het erger omdat er meer water via de injectoren afgevoerd wordt....

Ik zal eens kijken of de garage om de hoe de middelen heeft voor het leegpompen...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 11:35 #1437218 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een manier om het zelf te
Een manier om het zelf te doen is natuurlijk, om de slang bij het brandstoffilter af te koppelen, een vat eronder te zetten, en het contact aan te zetten. Dan pompt de eigen pomp de tank leeg zo ver hij kan.
Maar juist omdat het water naar de bodem zakt is legen door de garage beter: die kunnen waarschijnlijk ook dat laatste restje eruit krijgen.
In de bootjeswereld (water in je diesel is nog veel erger!) wordt ook wel met waterslurpers via de vulopening gewerkt: bij onze auto's zou je dan de pomp uit de tank moeten halen en via die opening werken.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 12:08 #1437222 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic effect lambda
Wanneer je wilt experimenteren.
Met een goede aarde op de lambda sonde kun je de motor juist zuiniger laten draaien.
Dat is hier niet de bedoeling.
Hoe komt dat?
De sonde is een stroombron en genereert een voltage dat door de ecu gemeten wordt.
Een achterlichtje met een slechte aarde brandt zwakker dan met een goede. Er komt een lager voltage op te staan.
Wanneer de ecu een lager voltage van de lambdasensor meet zal er wat meer benzine ingespoten worden. Hoe krijg je dat voor elkaar? Door een hoogohmige weerstand in serie te zetten met het lambdasignaal.
Je neemt dan een potmeter van 0-400k of nog hoger en zet deze in serie met het lambdasignaal.
Je begint bij nul en meet het voltage aan de ecu van het signaal. Vervolgens draai je de potmeter op en kijkt bij stationair of het hikken vermindert.

PS Bij toediening van teveel alcohol herinner ik me de toepassing van E85 waar ik ooit eens naar gekeken heb. Er zijn E85 conversiekits. Die verlengen de inspuittijd van de injectoren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 13:50 #1437224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "A gasoline/ethanol blend
"A gasoline/ethanol blend absorbs water until it triggers phase separation." Brandstoffen waar alcohol in zit absorberen water uit de atmosfeer tot het optreden van verzadiging. Daarna zal het water dus los in de brandstof zichtbaar zijn zoals je nu hebt. Denk dat je rustig wat meer ethanol mag tanken, dan kom je van het probleem af zonder kostbare benzine af te pompen en weg te gooien. Hier bij de grens kunnen we in duitsland E10 en bij sommige stations E85 tanken. Belgie is de benzine standaard E10. Een mengsel van max E20 loopt nog prima met een FB zonder langere inspuittijden of grotere injectoren. Computer zal even moeten inleren maar daarna loopt het zonder problemen. E85 ook veel ervaring mee en diverse auto's op draaiende gehad. Andere chip is voldoende voor een B230F(B). Super plus tanken voor een FB met een compressie van slechts 9.3:1 die nog loopt op Euro 91 lijkt me een beetje zonde.

Oh ja als je in nederland E10 wilt tanken moet je eens kijken naar Blueone95. Is ook 10% ethanol dacht ik.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 11:02 #1437253 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nogmaals: doe niet zo
Nogmaals: doe niet zo moeilijk over E10. Sinds een flink aantal jaren zijn er afspraken dat er elk jaar een procent meer ethanol aan E95 wordt toegevoegd: door die afspraken is het huidige percentage al 8 procent ethanol. Het verschil met E10 is dus minimaal, en dat is gelijk de reden dat E95 inmiddels in diverse landen (waaronder Belgie) uit de handel wordt genomen: het is straks gewoon hetzelfde...
Onze 700's en 900's lopen er probleemloos op (tenzij je echt 98 octaan nodig hebt, dan resteert superplus en beter. Bijvoorbeeld in een B28E).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2017 18:51 #1437511 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Hallo mannen!

Vandaag de tank leeg gepompt met de brandstof pomp. De leiding aan de pomp losgemaakt en daar een slangetje op. Er kwam een melkachtige troebele brandstof uit...Dat is niet goed....

Verse brandstof er in maar dat mocht niet baten...De volgende stap is tank leegpompen. 2x spoelen met alcohol om het water op te nemen. Brandstoffilter er uit, alle leidingen doorblazen en een nieuw filter monteren...Dan moet het wel opgelost zijn hoop ik....

Of weten jullie nog een betere manier om de tank goed schoon te krijgen?

Thanks!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2017 18:56 #1437513 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zoals al eerder gezegd: als
Zoals al eerder gezegd: als je de pmp uit de tank haalt, heb je een opening van zo'n 10 cm waardoor je kunt werken. Dan kan je met vochtopnemers (die zijn er speciaal voor brandstoffen, maar tampons werken ook) het water eruit krijgen. Als je al via de pompleiding leeg hebt gemaakt, is het nog maar een klein laagje, dat moet lukken.
En controleer alle leidingen aan de tank en vulopening, pus de tankdop, want het is raar dat er zoveel water in heeft kunnen komen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC