Ten einde raad...940 B230FB hikt (eindelijk.....)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2018 12:11 #1445293 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En we gaan weer verder op zoek....
Ja hoor lieve kijkbuis kindertjes....Het weer wordt weer warmer en mijn Volvo begint weer te hikken. Dus laten we de zoektocht weer doorstarten...

Het is maar een theorie, maar wat mij opviel in de winter tijdens het krabben van de ramen dat de fan kort na het starten aanslaat. Ja met koude motor slaat de fan kort na het straten aan. Klopt dat? Of is een van de temp-sensoren in de war waardoor ook de inspuiting te arm staat?

Ik hoor graag van jullie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-04-2018 13:29 #1445294 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Met krabben waarschijnlijk de
Met krabben waarschijnlijk de blazer op de voorruit staan?
Wanneer je ecc hebt, zal het de airco zijn die aanslaat, en dus ook de fan.
Bij ecc is de voorruit-stand altijd airco-aan.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2018 18:09 #1445295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad de airo
Het zal de airco inderdaad zijn...

Dan gaat het hele verhaal gewoon verder...Hij voelt alsof er niets verandert is. Wat wel frappant is, is dat het met het warmere weer weer op komt zetten.

Ik ga eens rustig nadenken...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2018 18:20 #1445786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe bevindingen
Wijze mannen,

De 940 moet nodig onderhoud, maar voor dat ik er weer geld in ga pompen wilde ik nog een laatste poging doen de storing te vinden. Ik heb een vacuümmeter en compressiemeter gekocht en ben aan het meten geslagen. Vacuüm is netjes stabiel zoals het hoort en de compressie is netjes 9,5 bar op elke cilinder. Alleen.....bij het demonteren van de bougies zag ik dat ze wel erg bleek zijn, alle 4. Niet mooi koffiebruin, maar wit. Ze zitten er nu een jaar in, dus tijd genoeg gehad om bij te kleuren. Dus ik meteen weer op zoek naar een vacuümlek. (slang in oor principe) Weer niets kunnen vinden. Dus dan maar de brandstofdruk meten. Netjes 3 bar, bij dichtknijpen meteen door naar 6 bar. Dus dat kan het ook niet zijn.

Wie o wie kan mij verder helpen?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2018 09:44 #1445840 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Wat een verhaal
is het geworden. Zo ontdek je wel je auto. Er staat veel detailinfo in die het herlezen waard is.
Witte bougies duiden op een te hoge verbrandingstemperatuur. Of brandstof tekort of een te vroeg ontstekingstijdstip. Het hikken kan een vorm van lichte detonatie zijn als een gevolg hiervan. Ook een combinatie is mogelijk: tijdelijke warmteopbouw in de kop en een wat vroege ontsteking.

Geen foutcodes, dus blijkbaar nog binnen de fabrieksmarges. De motor heeft het ook prima overleefd gezien de compressiegetallen. Je zult ook wel een zuinig verbruik hebben op langere afstanden. Eigenlijk moet iedere motor zo lopen.
Wat ik me afvraag of niet goed gelezen heb:
Is de auto in Swalmen geweest?
of op een sleuteldag?
onderdeelnrs gecheckt met Vadis, ook de nokkenas?
De auto komt uit Zwitserland. Sommige merken stoppen er een voorziening in om de brandstof te verminderen bij lage luchtdruk in de bergen. Misschien iets kunnen ontdekken?

Je beschrijft invloed van seizoen(temperatuur). Misschien is er ook een correlatie met weertype(luchtdruk). Ik heb het idee dat een auto het zuinigst loopt wanneer de werktemperatuur wat hoger is en de luchtdruk ook, maw bij mooi weer.

Om toch wat te onderzoeken en te meten:

Monitor met een voltmeter die aangesloten is op de plus van de tempsensor van het instrumentenpaneel en aarde de digitale voltwaarde. Kijk of er een lage waarde is tijdens het hikken, dan is er een hoge temperatuur in de kop.

Kijk of tijdens hikken verlating van het ontstekingstijdstip het hikken beinvloed.

ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?...3A+EZK+Selector+Pins

Zit er standaard vervroeging in de stekker, haal die er dan uit.

Controleer nog eens de stekkers bij de bobine nauwkeurig. Gerommel met de stekkers heeft nl invloed gehad. Eventueel draden direct doorverbinden.
Laatst heb ik bij een 90er geprobeerd een stekker los te krijgen. Dat lukte me niet, maar dat kan aan mij liggen.

Wie weet komen we wat meer te weten.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-05-2018 11:01 #1445841 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien een niet zo
Misschien een niet zo populaire mening/advies.
Maar trap em eens flink op zijn staart.
Begrijp dat je niet zo veel km's maakt, dus de auto zal ook niet veel op echte bedrijfstemperatuur komen.
Laat em eens doen waar die goed in is, en dat is hard werken.

Menig auto loopt ineens een stuk soepeler wanneer men vol beladen 1500km+ aflegt op de snelweg onderweg naar vakantie.

En met "trap em op zijn staart" bedoel ik dus niet als een malloot hard optrekken bij et stoplicht.
Maar de auto eens een half uur warm rijden, en dan bv wat langer stuk Duitse Autobahn pakken met een sportieve snelheid.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2018 17:06 #1445846 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Of simpelweg ene versnelling
Of simpelweg ene versnelling lager kiezen om 'm eens 4500 toeren+ te laten draaien. Dat een paar kilometer volhouden: bij de zescilinder whiteblock merk je zo'n actie echt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2018 18:21 #1445847 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op z'n staart...
Heren,

Ja, inmiddels kan ik wel een beetje meepraten over Volvo's. Ik heb de Haynes bijna niet meer nodig.

Timen heeft toen ik vorig jaar daar was alle delen in Vadis gecheckt volgens mij. Dat was allemaal correct.

Een aanpassing in het brandstof systeem ter correctie van de luchtdruk heb ik tot op heden niet kunnen ontdekken. Dat zou de LMM toch voor zijn rekening moeten nemen.

De auto maakt regelmatig langere ritten, als ik voor mijn werk weg moet. Mijn rijstijl kan ik niet behoudend noemen en langere stukken 130+ zijn geen uitzondering. Ook wordt het gehele toerenbereik regelmatig benut. Het blokkie wordt aan het werk gehouden zeg maar en is zeker niet "lui"

Ik heb inmiddels contact met Martijn, kijken of hij binnenkort tijd heeft. Maar het verlaten van het ontstekingstijdstip kan ik nog even proberen natuurlijk. Dank daarvoor!

U hoort van mij!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2018 19:02 #1445848 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dataloggen
Mannen,

Vrijdag a.s sta ik bij Martijn op de stoep. JEUJ eindelijk dataloggen! Nog wel even snel de stekker van de ezk bekeken, daar zit geen vervroeging in de stekker. Pin 18 en 19 zijn helemaal leeg. Ik zit nog midden in de verbouwing, dus kan even niet bij mijn gereedschap om even snel een pinnetje aan de massa te leggen. Maar we gaan vrijdag toch dataloggen!

Ik ben benieuwd! ik hou jullie op de hoogte!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2018 15:40 #1445868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eindelijk duidelijkheid
Heren,

Na een retourtje Swalmen vandaag is er een hoop duidelijk geworden. Ten eerste: Als je een motorisch probleem hebt met je Volvo: GA NAAR MARTIJN IN SWALMEN!!! Dat had me een hoop tijd en geld kunnen besparen!
De datalog bevestigde dat mijn Volvo arm liep, en na een logische deductie van mogelijkheden had Martijn het idee dat de regelklep voor warme en koude lucht in het luchtfilter weleens vast kon zitten in de verkeerde stand. Inderdaad. De klep stond vast op een zodanige manier dat het blokje alleen maar warme lucht gevoerd werd. Daarna had ik een heel andere Volvo, veel pittiger. Maar dat was niet de volledige oorzaak van het probleem. Op de pulsenstroom van de LMM waren af en toe vreemde spikes waar te nemen. Alsof en luchtstroom door de LMM verstoord wered. En na een inspectie met de boroscoop bleek dat alle cilinderwanden een roestplekje hadden wat tot over de zuigerveren liep. Het blokje heeft een keer lang stilgestaan en is op de een of andere manier gaan oxideren. Als de cilinderwanden er al zou uit zien vrees ik voor de kleppen....

Tot zo ver het mysterie van Suske en Wiske en de hikkende Volvo.

Heren enorm bedankt voor alle hulp, ik ga mij beraden wat te doen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC