Ten einde raad...940 B230FB hikt (eindelijk.....)
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2017 08:58 #1437041
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Competition 102
Ik gebruik al een tijd Competition 102 van Firezone in mijn MGB.
Voornamelijk omdat het niet veroudert. Nu rij ik gedurende de winter in Nederland niet veel meer dus gebruik ik die 102 octaan ook in de 945 en ik vind hem er mooier op lopen.
Nou is de loop van de motor van het ene merk niet te vergelijken met een ander merk.
Een Honda motor in een Rover 927 loopt geweldig mooi.
Maar we hebben af en toe een Rover uit 1952 in de werkplaats, een combinatie zijklep-kopklep, als je de motorkap sluit en 10 meter wegloopt hoor je hem niet meer stationair lopen.
In Zweden wordt het de komende zomer weer 98 oktan E10, dat gaat ook prima.
Vrijwel alle motoren kunnen daar tegen:
chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=cb041417-bd8a-498a-8780-5c7cbf70a88d&OwnerType=0&PropertyName=Files&FileName=Vilka+bilar+kan+köras+på+E10.pdf&Attachment=True
Detail is dat de Zweedse autoshops vrijwel geen injector reiniger als toevoeging aan de benzine meer verkopen, als je er naar vraagt krijg je als antwoord: dat doet de Etanol in de moderne benzine.
Groeten,
Voornamelijk omdat het niet veroudert. Nu rij ik gedurende de winter in Nederland niet veel meer dus gebruik ik die 102 octaan ook in de 945 en ik vind hem er mooier op lopen.
Nou is de loop van de motor van het ene merk niet te vergelijken met een ander merk.
Een Honda motor in een Rover 927 loopt geweldig mooi.
Maar we hebben af en toe een Rover uit 1952 in de werkplaats, een combinatie zijklep-kopklep, als je de motorkap sluit en 10 meter wegloopt hoor je hem niet meer stationair lopen.
In Zweden wordt het de komende zomer weer 98 oktan E10, dat gaat ook prima.
Vrijwel alle motoren kunnen daar tegen:
chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=cb041417-bd8a-498a-8780-5c7cbf70a88d&OwnerType=0&PropertyName=Files&FileName=Vilka+bilar+kan+köras+på+E10.pdf&Attachment=True
Detail is dat de Zweedse autoshops vrijwel geen injector reiniger als toevoeging aan de benzine meer verkopen, als je er naar vraagt krijg je als antwoord: dat doet de Etanol in de moderne benzine.
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2017 10:43 #1437053
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Wessdan: oh ja, dat heet
@Wessdan: oh ja, dat heet plus.
Ik tank ook eigenlijk alleen E10, heb wel de indruk dat de FB daar minder zuinig van wordt dan met een superplus, maar aangezien ik eigenlijk altijd op lpg rijd heb ik geen harde cijfers.
Euro95 is inmidels E8, gezien de europese voorschriften. Het is logisch dat het verschil met E10 bijna nul is...
Voor zover ik weet, wordt er nog altijd geen ethanol toegevoegd aan superplus: dat was nou juist de afspraak om ook antieke autos nog van benzine te kunnen voorzien. Want Volvo kan er heel goed tegen, met een garantie vanaf 1975, maar dat geldt lang niet voor elk merk. Zoals bijvoorbeeld die MG, maar ook een amazon, een DS, een CX, etc kunnen grote problemen krijgen door er E10 in te kieperen. We hebben al compleet weggevreten injectiesystemen gezien.
Ik tank ook eigenlijk alleen E10, heb wel de indruk dat de FB daar minder zuinig van wordt dan met een superplus, maar aangezien ik eigenlijk altijd op lpg rijd heb ik geen harde cijfers.
Euro95 is inmidels E8, gezien de europese voorschriften. Het is logisch dat het verschil met E10 bijna nul is...
Voor zover ik weet, wordt er nog altijd geen ethanol toegevoegd aan superplus: dat was nou juist de afspraak om ook antieke autos nog van benzine te kunnen voorzien. Want Volvo kan er heel goed tegen, met een garantie vanaf 1975, maar dat geldt lang niet voor elk merk. Zoals bijvoorbeeld die MG, maar ook een amazon, een DS, een CX, etc kunnen grote problemen krijgen door er E10 in te kieperen. We hebben al compleet weggevreten injectiesystemen gezien.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2017 13:30 #1437058
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic @Willem
De Mitsubishi 1.8 GDI motoren gebruikt in de S/V 40 modellen kunnen absoluut niet tegen E10!
En mijn MGB, die kan er prima tegen, loodvrije kop en wat fellere nokkenas,
dubbele SU's en K&N luchtfilters.
Vandaar dat ik er zelfs voor kies die Competition 102 te tanken naast het voordeel dat dat spul niet veroudert.
Groeten,
En mijn MGB, die kan er prima tegen, loodvrije kop en wat fellere nokkenas,
dubbele SU's en K&N luchtfilters.
Vandaar dat ik er zelfs voor kies die Competition 102 te tanken naast het voordeel dat dat spul niet veroudert.
Groeten,
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2017 15:04 #1437061
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zouden die gdi dingen niet in
Zouden die gdi dingen niet in Duitsland geleverd zijn, of heb ik ze uit mijn herinnering verdrongen? Bij de introductie van E10 in Duitsland heeft de duitse importeur op schrift gesteld, dat alle volvo's vanaf 1975, met uitzondering van de B20, probleemloos op E10 kunnen rijden.
Probleem zit 'm overigens bij E10 niet in loodgehalte, maar in agressieve stoffen die sommige materialen oplossen, zoals koper/messing in carburateurs en verscheidene rubbersoorten. Je SU's kunnen er dan ook in principe niet goed tegen, tenzij ook die gemodificeerd zijn. Standaard SU's van een B gaan stuk (dat doen ze tenminste als ze in een Marina gemonteerd zijn op exact dezelfde motor).
Probleem zit 'm overigens bij E10 niet in loodgehalte, maar in agressieve stoffen die sommige materialen oplossen, zoals koper/messing in carburateurs en verscheidene rubbersoorten. Je SU's kunnen er dan ook in principe niet goed tegen, tenzij ook die gemodificeerd zijn. Standaard SU's van een B gaan stuk (dat doen ze tenminste als ze in een Marina gemonteerd zijn op exact dezelfde motor).
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2017 15:18 #1437064
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nee
Nee, geen last met de SU's Willem, ook de elektrische brandstofpomp doet gewoon zijn werk.
Mogelijk als je met zo een motor met SU's 100.000 km per jaar gaat rijden, maar dan zijn ze inmiddels ook wel aan een naald, zitting en gasklepasjes toe.
Het normale onderhoud dus.
Groeten,
Mogelijk als je met zo een motor met SU's 100.000 km per jaar gaat rijden, maar dan zijn ze inmiddels ook wel aan een naald, zitting en gasklepasjes toe.
Het normale onderhoud dus.
Groeten,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2017 15:54 #1437065
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine e.d.
Mannen, ik rij gewoon op euro 95, de allergoedkoopste...Als het goed is ga ik komende zaterdag naar Martijn....Kijken of we wat kunnen vinden...
Het hikje lijkt op of is een misfire. Een keer een verbranding over slaan om dan weer te draaien alsof er niets aan de hand is. Op de snelweg dus als een soort morsecode....
Zelf vind ik het niet zo heel storend omdat je het bijna niet voelt, maar als techneut weet ik dat de aandrijving extra belast wordt daarmee. En dus meer slijt...Ik ben nu bijna op het moment gekomen dat als we bij Martijn het niet vinden ik gewoon blijf rijden tot het erger wordt....
Wat ik wel heb gevonden dat de carterventilatie lekt, als ik er in blaas zoals Martijn heeft beschreven hoor ik een klein lekje. Dus dat gaan we aanpakken. Maar als ik de aansluitingen afdop treed er geen verandering op. Het lekje is dus zodanig klein dat het geen effect heeft...
Nog ideeën / opmerkingen over eventueel water in de brandstof?
Het hikje lijkt op of is een misfire. Een keer een verbranding over slaan om dan weer te draaien alsof er niets aan de hand is. Op de snelweg dus als een soort morsecode....
Zelf vind ik het niet zo heel storend omdat je het bijna niet voelt, maar als techneut weet ik dat de aandrijving extra belast wordt daarmee. En dus meer slijt...Ik ben nu bijna op het moment gekomen dat als we bij Martijn het niet vinden ik gewoon blijf rijden tot het erger wordt....
Wat ik wel heb gevonden dat de carterventilatie lekt, als ik er in blaas zoals Martijn heeft beschreven hoor ik een klein lekje. Dus dat gaan we aanpakken. Maar als ik de aansluitingen afdop treed er geen verandering op. Het lekje is dus zodanig klein dat het geen effect heeft...
Nog ideeën / opmerkingen over eventueel water in de brandstof?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2017 18:06 #1437068
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 5 sec
Best kans dat na 5 sec doortrekken de regeling weer in closed loop gaat.
Wanneer ik naar het lambda signaal kijk bij accelereren dan gaat de voltwaarde maar heel kort richting ,8v.
Die extra aarde op de lambda sensor is geen slecht idee en zou ik sowieso toepassen. Ook na aanpassing en foutherstel altijd de ecu resetten om deze opnieuw in te leren.
Wanneer ik naar het lambda signaal kijk bij accelereren dan gaat de voltwaarde maar heel kort richting ,8v.
Die extra aarde op de lambda sensor is geen slecht idee en zou ik sowieso toepassen. Ook na aanpassing en foutherstel altijd de ecu resetten om deze opnieuw in te leren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2017 20:44 #1437070
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Acceleratieverrijking duurt
Acceleratieverrijking duurt slechts een fractie van een seconde. Een FB loopt closed loop tot een bepaald toerental. Ook onder vollast. Boven 5000 toeren draait ie wel open loop. Is het tusssen de 5000 en 6000 toeren ook merkbaar?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2017 21:53 #1437073
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tussen 5k en 6k rpm merbaar?
dat is een moeilijke vraag...het geweld van het accelereren doet het effect wat ondersneeuwen....ik zal eens moeten kijken of ik het daar ook kan ontdekken....morgen weten we meer...
wat betekent open loop en closed loop? Of hij z'n mengsel adv lambda waardes regelt?
wat betekent open loop en closed loop? Of hij z'n mengsel adv lambda waardes regelt?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2017 23:07 #1437079
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Closed loop
Dan wordt het mengsel mbv het lambdasignaal geregeld. Vandaar dat dan het lambda signaal essentieel is. Bij plotselinge acceleratie regelt de ecu het mengsel volgens de ingestelde parameters voor extra verrijking om extra vooruit te komen. Dat duurt maar heel kort. De luchtstroom komt op gang en die is dan bepalend samen met het lambda signaal.
Moderators: Jerry Stam