Raadsel 960 2.5 valt uit , code 123 115
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2019 08:36 #1454164
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 23/4 om 11:36 schrijf je, dat
23/4 om 11:36 schrijf je, dat hij meestal niet helemaal uitvalt maar op drie cilinders gaat lopen. Dat lijkt me een belangrijke aanwijzing: tenzij de vialle installatie heel precies de normale aansturing volgt, verwacht ik dat het probleem dan in de ontsteking zit.
LPG vraagt wat meer van de onsteking dan benzine, daarom kan het lijken dat er een LPG probleem is terwijl het gewoon een zwakke ontsteking is. Ik denk dus toch aan de vonkversterkers of de beruchte bedrading: in mijn ervaring is dat in 101% van de gevallen de oorzaak van slecht lopen bij de zescilinders...
LPG vraagt wat meer van de onsteking dan benzine, daarom kan het lijken dat er een LPG probleem is terwijl het gewoon een zwakke ontsteking is. Ik denk dus toch aan de vonkversterkers of de beruchte bedrading: in mijn ervaring is dat in 101% van de gevallen de oorzaak van slecht lopen bij de zescilinders...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2019 09:09 #1454167
door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic 14 !
Ik heb een 14 polige connector!! Heb dat wel gemeld maar de draad wordt wat lang om te lezen
1 wit groen
2 wit
3bruin groen.
4bruin
5 geel groen.
6 geel
7 ROOD.
8 oranje wit
9 oranje groen.
10 oranje
11 blauw groen
12 blauw
13 grijs groen.
14 zwart grijs
Bij Verdampere hebben we het aangesloten zoals dat hoort bij een 349 relais En dat werkt niet.
1 wit groen
2 wit
3bruin groen.
4bruin
5 geel groen.
6 geel
7 ROOD.
8 oranje wit
9 oranje groen.
10 oranje
11 blauw groen
12 blauw
13 grijs groen.
14 zwart grijs
Bij Verdampere hebben we het aangesloten zoals dat hoort bij een 349 relais En dat werkt niet.
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2019 09:44 #1454169
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Weerstanden
Ik heb zojuist met de Lpg monteur van Mesman uit Eindhoven gesproken.
En die wist te vertellen dat het eigenlijk voor de half sequentiële inspuiting
Bij de 6 cilinder , 47 OHM en 5W moet zijn . Door Vialle voorgeschreven.
Ik ga dus naar de elektronica zaak toe...... om de weerstanden uit te wisselen.
(Vialle geeft geen antwoord meer op mail. Hebben geen telefoonnummer niets. Vervelend )
En die wist te vertellen dat het eigenlijk voor de half sequentiële inspuiting
Bij de 6 cilinder , 47 OHM en 5W moet zijn . Door Vialle voorgeschreven.
Ik ga dus naar de elektronica zaak toe...... om de weerstanden uit te wisselen.
(Vialle geeft geen antwoord meer op mail. Hebben geen telefoonnummer niets. Vervelend )
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2019 12:16 #1454170
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Ook niet 47ohm
De twee 47 OHM weerstanden werken ook niet. Helaas
Ik heb het zojuist geprobeerd.
En vialle nog ns gemaild wat zij in gedachte hebben.
De vonkversterkers zijn niet het probleem.
Of zouden de vonkversterkers die ik van Piet
kreeg om uit te wisselen juist kapot zijn geweest.
Ik heb die al omgewisseld.
Dit uitval probleem kwam pas later !!
Nadat de oude bougies vast gezet waren.
Het is niet zo zeer slecht lopen van de motor.
Ook niet onregelmatig
En ik kan aan de bedrading rukken dan gebeurt er niets
Jp
Ik heb het zojuist geprobeerd.
En vialle nog ns gemaild wat zij in gedachte hebben.
De vonkversterkers zijn niet het probleem.
Of zouden de vonkversterkers die ik van Piet
kreeg om uit te wisselen juist kapot zijn geweest.
Ik heb die al omgewisseld.
Dit uitval probleem kwam pas later !!
Nadat de oude bougies vast gezet waren.
Het is niet zo zeer slecht lopen van de motor.
Ook niet onregelmatig
En ik kan aan de bedrading rukken dan gebeurt er niets
Jp
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2019 12:48 #1454171
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10 Ohm ipv 100 Ohm
Voor het onderbreken van de benzine-injectie ligt het voor de hand om de massa van de injectoren gewoon te onderbreken. Alleen meet de ECU dan geen stroom meer door de injectoren en geeft een foutmelding (of stopt er helemaal mee).
Door de injectoren in serie met een weerstand te zetten, loopt er nog wel een kleine stroom (dus geen foutmelding van de ECU), maar die is te klein om de injectoren ook echt te laten openen. Ik zag ergens hierboven in dat Duitse verhaal dat een Motronic lastig te foppen is en een behoorlijke stroom nodig heeft. Met 100 Ohm is die maar 0.12 - 0.14 A en dat is blijkbaar te klein. Met 10 Ohm is die 1.2 - 1.4 A en dat is blijkbaar genoeg om een foutmelding te voorkomen.
Als je er een 47 Ohm weerstand inzet, dan is de stroom weer wat lager dan met een 10 Ohm weerstand, dus minder kans dat de injectoren ongewild tóch openen.
Maar als je op gas rijdt zonder relais, valt de motor dan ook uit? Zonder relais kunnen de benzineinjectoren nooit inspuiten, maar geeft de ECU wel een foutmelding.
Ik begin toch ook richting de ontsteking te denken.
Door de injectoren in serie met een weerstand te zetten, loopt er nog wel een kleine stroom (dus geen foutmelding van de ECU), maar die is te klein om de injectoren ook echt te laten openen. Ik zag ergens hierboven in dat Duitse verhaal dat een Motronic lastig te foppen is en een behoorlijke stroom nodig heeft. Met 100 Ohm is die maar 0.12 - 0.14 A en dat is blijkbaar te klein. Met 10 Ohm is die 1.2 - 1.4 A en dat is blijkbaar genoeg om een foutmelding te voorkomen.
Als je er een 47 Ohm weerstand inzet, dan is de stroom weer wat lager dan met een 10 Ohm weerstand, dus minder kans dat de injectoren ongewild tóch openen.
Maar als je op gas rijdt zonder relais, valt de motor dan ook uit? Zonder relais kunnen de benzineinjectoren nooit inspuiten, maar geeft de ECU wel een foutmelding.
Ik begin toch ook richting de ontsteking te denken.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2019 14:32 #1454172
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic JP schrijft op 25-04: Net op
JP schrijft op 25-04: Net op de parkeerplek een paar keer uitval gehad. Op gas loopt ie dan plots op 3 cil. Dan schakel ik terug op benzine. Geen verschil nog. En dan het contact deze keer heel snel tot 0 en weer aan. Zodat de motor geen kans heeft om uit te slaan !Dan loopt ie weer op 6 cil. ...! Dan over op gas weer en valt dan terug op 3 cil. Proces herhaald..... denk 3 keer.
Nu blijft ie langer lopen op gas. Op 6.
Het contact op 0 zetten lijkt cruciaal te zijn en dat suggereert dat er iets gereset moet worden. De draadboom is daarmee mijns inziens niet verdacht.
Die reset zou betrekking kunnen hebben op de ECU of de Vialle computer, maar natuurlijk ook op een onstekingsversterker.
De diagnose is vrij eenvoudig omdat de Motronic de brandstofinjectoren in andere groepjes van 3 heeft verdeeld als de onstekingsversterkers. Brandstofinjectoren zijn 1,2,4 en 3,5,6 (zie schema van 3 april) en ontstekingsversterkers zijn 1,3,5 (voorste ontstekingsversterker) en 2,4,6 (achterste ontstekingsversterker). Dus als je weet welke cylinders uitvallen weet je of het aan een computer ligt of aan een onstekingsversterker.
Piet
Nu blijft ie langer lopen op gas. Op 6.
Het contact op 0 zetten lijkt cruciaal te zijn en dat suggereert dat er iets gereset moet worden. De draadboom is daarmee mijns inziens niet verdacht.
Die reset zou betrekking kunnen hebben op de ECU of de Vialle computer, maar natuurlijk ook op een onstekingsversterker.
De diagnose is vrij eenvoudig omdat de Motronic de brandstofinjectoren in andere groepjes van 3 heeft verdeeld als de onstekingsversterkers. Brandstofinjectoren zijn 1,2,4 en 3,5,6 (zie schema van 3 april) en ontstekingsversterkers zijn 1,3,5 (voorste ontstekingsversterker) en 2,4,6 (achterste ontstekingsversterker). Dus als je weet welke cylinders uitvallen weet je of het aan een computer ligt of aan een onstekingsversterker.
Piet
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2019 14:38 #1454173
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Overigens, om uit te zoeken
Overigens, om uit te zoeken welke cylinders niet vonken volstaat het om een goede spanningzoeker met een neon lampje tegen de bovenkant van de bobine te houden.
Piet
Piet
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2019 15:55 #1454174
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic 10 ohm
Zojuist de 10ohm bevestigd door de monteur. De 47 OHM is voor prins installatie. Aldus ...
Ik heb de Tools niet om dit op te lossen.
Als iemand mij terzijde zou willen staan om metingen te doen
dan zou dat fantastisch zijn.
Het relais lijkt niet meer verdacht.
De draadboom ook niet zo.
De draad aansluitingen naar de benzine injectoren ook niet.
Want zonder relais kan ik een tijdje rijden op Gas,
De benzine zijn dan geheel buiten spel. Losgekoppeld.
En toch komt ergens vandaan toch een verkeerd signaal en de motor loopt
Op 1 been of valt dan uit.
Is toch juist.?
Tijd voor een test weer
Jpaul
Ik heb de Tools niet om dit op te lossen.
Als iemand mij terzijde zou willen staan om metingen te doen
dan zou dat fantastisch zijn.
Het relais lijkt niet meer verdacht.
De draadboom ook niet zo.
De draad aansluitingen naar de benzine injectoren ook niet.
Want zonder relais kan ik een tijdje rijden op Gas,
De benzine zijn dan geheel buiten spel. Losgekoppeld.
En toch komt ergens vandaan toch een verkeerd signaal en de motor loopt
Op 1 been of valt dan uit.
Is toch juist.?
Tijd voor een test weer
Jpaul
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2019 08:06 #1454186
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het probleem is dat er alleen
Het probleem is dat er alleen wat gemeten kan worden als de fout optreedt. Je kunt moeilijk van ons verwachten dat we een dag met je meerijden.
Maar zoals hierboven al geschreven lijkt de uiteindelijke diagnose nu verder vrij eenvoudig te zijn.
Als het probleem in de LPG computer zit (en dat verwacht ik omdat de auto na één keer contact uitzetten wel op benzine maar pas na meerder keren uitzetten op LPG wil lopen) dan worden er dus 3 van de 6 lpg injectoren niet aangestuurd.
Als het probleem in een onstekingsversterker zit dan worden er 3 van de 6 bobines niet aangestuurd.
Zodra de fout optreedt moet je dus successievelijk connectoren van de bobines en de LPG-injectoren los trekken. Als de desbetreffende bobine/injector niet meedoet maakt dat geen verschil voor de motorloop uit. Als je er één hebt gevonden weet je in feite al genoeg.
Piet
Maar zoals hierboven al geschreven lijkt de uiteindelijke diagnose nu verder vrij eenvoudig te zijn.
Als het probleem in de LPG computer zit (en dat verwacht ik omdat de auto na één keer contact uitzetten wel op benzine maar pas na meerder keren uitzetten op LPG wil lopen) dan worden er dus 3 van de 6 lpg injectoren niet aangestuurd.
Als het probleem in een onstekingsversterker zit dan worden er 3 van de 6 bobines niet aangestuurd.
Zodra de fout optreedt moet je dus successievelijk connectoren van de bobines en de LPG-injectoren los trekken. Als de desbetreffende bobine/injector niet meedoet maakt dat geen verschil voor de motorloop uit. Als je er één hebt gevonden weet je in feite al genoeg.
Piet
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2019 08:36 #1454189
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zo kort naar nul draaien dat
Zo kort naar nul draaien dat de motor blijft lopen is in elk geval geen goede reset voor de benzine-ecu: die heeft langer stroomloos nodig (en wordt origineel helemaal niet stroomloos via het contactslot...).
Een vonkversterker zou kunnen, die heeft natuurlijk heel veel stroom nodig en daar kan een korte onderbreking al iets doen, maar aan de andere kant is het een vrij ongevoelig ding dat niet echt een reset kent. Meer dan een setje opamps is het eigenlijk niet.
Blijft over de LPG ecu: zou die echt met zo'n korte onderbreking al resetten? Dat is eigenlijk heel ongebruikelijk.
Een vonkversterker zou kunnen, die heeft natuurlijk heel veel stroom nodig en daar kan een korte onderbreking al iets doen, maar aan de andere kant is het een vrij ongevoelig ding dat niet echt een reset kent. Meer dan een setje opamps is het eigenlijk niet.
Blijft over de LPG ecu: zou die echt met zo'n korte onderbreking al resetten? Dat is eigenlijk heel ongebruikelijk.
Moderators: Jerry Stam