Raadsel 960 2.5 valt uit , code 123 115

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-03-2019 09:50 #1453409 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @Piet22
Er is hier al eens wat geschreven over "een" 8-polige relais van Vialle.
Heeft wel een ander nummer, maar gok dat de werking vergelijkbaar zou zijn.

volvo700vereniging.nl/node/26062

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2019 17:39 #1453434 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic 3 problemen
Ik heb 3 problemen gehad nu.
Het vreemde opwarmgedrag is opgelost met de
Loszittende bougies
Het uitvallen op gas is verholpen door een defecte
lpg opvoerpomp.
Nu heb ik , sinds kort een heel eigenaardige totaal uitval.
En dat zou wel eens dat relais kunnen zijn.
Ik zal als ik terug ben van werk een vervangend relais
Plaatsen. Het relais is idd precies hetzelfde

Weer dank voor de tips en tricks

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-04-2019 14:32 #1453775 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic 202.172 / 207.172 / 207.350
Bij diepgaande studie en observering van het zogenaamde nummer 207.172 relais (met viltstift) dat op de kabelboom vastzit, ontwaar ik met 2 leesbrillen het nummer 207.350 (op een stickertje, voor 4 injectoren max).

Twee van de standaard 100ohm weerstanden zijn in mijn relais vervangen door 10 ohm weerstanden. Zie foto De 6 draden die naar de injectoren gaan zijn samengebonden tot 3 + 3 injectoren. En het relais stuurt dus maar via 2 contacten aan. (en 1 relais doet maar dienst) , het andere staat buiten spel). En ik heb dus eigenlijk een relais voor een deux-chevaux.

Op een andere draad lees ik meer over het samenvoegen van groepen injectoren op deze manier, en dan wordt nummer 202.172 genoemd.

volvo700vereniging.nl/lpg/vialle-onderbr...-lpe-7-controler-960

Afijn ik zal nu een vervangend relais laten maken bij iemand, en dat gaan uittesten. De wagen blijft heel soms uitvallen, waarna ik wel weer kan starten.

GR,JPaul

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2019 06:10 #1453781 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het is nu duidelijk hoe het
Het is nu duidelijk hoe het werkt.

De Motronic 1.8 stuurt de injectoren in 2 groepjes van 3 aan, terwijl de Motronic 4.4 iede injector apart aanstuurt.

Is mij eigenlijk nooit eerder opgevallen.

Motronic 1.8

Motronic 4.4:

Vialle gebruikt dubbelpolige relais, vandaar dat voor een 4-cylinder auto 2 dubbelpolige relais gebruikt worden.

Een Motronic 1.8 heeft dus echter maar 2 groepen, dus volstaat 1 dubbelpolig relais.

Maar bij ombouw van het kastje moet dan wel de weerstand die in serie wordt geschakeld om 3 injectoren ipv 1 injector uit te zetten worden aangepast, kennelijk naar 10 Ohm.

Logisch en duidelijk. Eigenlijk zou dit relais dus in iedere 960 met een Motronic 1.8 en een Vialle installatie kunnen zijn toegepast.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2019 10:52 #1453785 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van 100 naar 10 Ohm
Blijkbaar is de totale weerstand van 3 injectoren parallel en de standaard 100 Ohm weerstand in serie te groot en is de resulterende stroom te klein voor de ECU. Met een 10 Ohm weerstand is de stroom groter en blijven de injectoren ook nog steeds net dicht. Maar is dit een officiële aanpassing of is hobby-Bob in de weer geweest?
Interessant zou zijn om te kijken of die 10 Ohm weerstanden wel hoog genoeg is om de injectoren onder alle omstandigheden altijd dicht te houden. Misschien is dat niet zo, dan komt er af en toe benzine mee in de verbranding en is dat je probleem. Je zou de bedrading eens om kunnen polen naar de nu niet gebruikte 100 Ohm weerstanden en kijken of de ECU die kleinere stroom nog steeds accepteert.

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2019 23:25 #1453828 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Opgelost ...
De oplossing van 3 parallel injectoren lijkt me geen klus-oplossing.
Wellicht zal ik Vialle ns aanschrijven over de weerstand waarde.
De tekeningen van Piet zijn van Vialle zelf misschien ?

Ondertussen loopt de wagen weer als een trein.....

Ik werd overdonderd door problemen tijdens deze ‘draad’.
-Het thermostaat in de auto dat mijn airco in schakelt was kaduuk.
-Het relais dat de airco pomp inschakelt , heb ik vervangen door nieuw J-relais van Brezan , dat van zichzelf permanent doorgeschakeld bleek op 1 pootje. (87 of 87a ik weet het niet meer, waardoor de airco pomp continue bleef draaien!!!
Verdamper bevroren, maar gelukkig niets stuk gegaan.
-ik begon de draad met het vreemde start gedrag. Wat de losse bougies bleken te zijn.
-de LPi opvoerpomp maakte weer rare geluiden en begaf het ineens en is gelukkig gratis vervangen
-en het onderbreek relais heb ik vervangen. van het oude kastje ga ik het relais dat geen dienst deed, omzetten. Dat wordt nu gedaan door iemand die iPhones repareert.

Alleen de 6 connectors op de bobines zijn gaar en ik moet daar nog nieuwe deugdelijke stekkertjes voor hebben. Het zachte isolatie plastic was verpulvert.
Dat moet dus verbeterd worden
Even zoeken.....(de kabels zijn verder echt okay)

Dus ik ben weer op de weg, en rijd met ingehouden adem verder.
Bedankt iedereen voor het meedenken.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2019 08:27 #1453837 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Even bij een bosch
Even bij een bosch leverancier langs voor nieuwe stekkertjes dus. Ze zijn standaard en nieuw leverbaar.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2019 12:16 #1453842 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nu ik de draad helemaal goed doorlees...
Alles wat er uitziet als zooi is zooi.

Bobine slecht? Dan eruit, nieuwe er in en nooit meer over denken. Kabesl c.q. stekkers ranzig, er uit niet meer over denken. en zo verder. Niet proberen het fenomeen ballastweerstand te begrijpen. Slecht? Er uit. Altijd als een van de eerste zaken bougies er uitha;en, die unnen veel vertellen over wanneer er iets fout is. Zien ze er ranzig uit, wegkeilen, voor mijn part tot op et zuidelijk halfrond. S=tekkers van bougiekabels gaar, met kabel en al wegdonderen. Een ICT-er naar een relais laten kijken? Ophangen die vent.

De opmerking over hobby-Bob van Rversteeg onthoud ik. Deze wordt bijgezet in mijn uitdrukkingenmuseum, bij alle andere wijze klassiekers, prima.

Het is lullig wanneer je iets als het bovenstaande overkomt. Die los je echter niet op met lullige oplossingen. Ga nu zelf eens na wat dit alles aan tijd, moeite en geld heeft gekost. Heb je die berekening gemaakt, vraag dan een voorlopige prijsopgave bij een goed diagnosetechnisch bedrijf (dus niet bij Autobedrijf De Toekomst). Je zult op je eigen fundamenten staan te schokken... ;-)

Net tegen een serieuze Volvo-jongen opgelopen, garage Van Der Peijl in Nijmegen. Daar kijk je de ogen uit, allemaal youngtimer en ouder. Restauraties. Geweldig. Chris is bovendien een vriendelijk figuur, geen blablatiep, aanrader voor je linkerhanden. Grinnik...

Nog een reden om eerst de bougies te controleren. Wanneer het tegenzit komt een losse bougie gewoon naar buiten. Gewoon met een knal. De eerste stap naar het schroefdraadloos koppentijdperk...

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2019 03:39 #1453856 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dit is een 960 zescilinder,
Dit is een 960 zescilinder, dan heb je het dus over 6 bobines a 150 euro per stuk. Daar wil je wel een keertje meer over nadenken dan eentje van 200, bij een 940...
Bougies: als je ze los hebt gehad, altijd vervangen bij deze motor door nieuwe! Dat doe ik zelfs bij de koppakkingoperatie met de exemplaren die los zijn geweest, al zijn ze nog geen 3000 km oud.
Doordat de klemring al eerder is geplet kan je ze niet meer opnieuw met het goede moment vastzetten, ze zitten in relatief zacht alu geschroefd, en als ze iets los lopen wordt het schroefdraad verwoest door telkens een klapje tijdens de ontbranding, waarna de veer in de penbobine de bougie naar beneden blijft drukken. Je merkt het dus pas als de bougie echt uit de kop ploft. Ook bij BMW's met deze constructie is dat een bekend probleem.
Deze motor heeft dus geen bougiekabels zoals een redblock, en de bedrading naar de penbobines maakt deel uit van de hele motordraadboom. Ik ben inmiddels ovetuigd van de kwaliteit van de reparatiedraadboom van Elbert Bos, en zou die bij twijfel altijd erin solderen, maar dat is wel een klusje van een halve dag. Alleen connectoren vernieuwen is een heel aardige tussenoplossing als de bedrading echt nog goed en soepel is.

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-04-2019 13:42 #1454074 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Story Continued...
Intussen heb ik de stekkers vervangen van de bobine draden. Die zien er weer heel goed uit nu. Het zal trouwens allemaal wel goed bedoeld zijn maar hobby bob en kabouter klus hebben hier geen dienst. Zo erg is het allemaal niet. Btje denigrerend die opmerkingen. Serieuze jongens en “goeie Chinezen” vind je overal. Alleen denkt iedereen daar anders over. De een vind een garage houder prof de ander vindt het een k.zak. Dat vind je meestal na de laatste waardeloze reparatie KLUS!!.
Maar het probleem houdt intussen aan. Ik had het “nieuwe” gerepareerde relais geplaatst en daarmee reed de auto zonder probleem. 2 weken lang. Tot ik weer
opeens een salvo van uitvallen kreeg. Wel 4 a 5 keer viel hij uit. Leek wel een DOS aanval!! Maar het ging ook vanzelf weer over. Dat is het rare ervan.
Je gaat wel telkens met ingehouden adem de weg op.
Ik ben naar Verdampere gegaan in Helvoirt. Een vakman. En die man heeft uren geprobeerd en gezocht. Maar het probleem kan niet gereproduceerd worden of getraceerd. En we hebben 6 injectoren per cilinder geprobeerd uit te schakelen maar dat gaat niet goed. Met een 349 relais. Dan valt de motor stil.
Ik heb wel een “truc-relais” gekregen van hem dat ik er inzet als ik alleen op benzine wil rijden. Dat sluit kort, geen relais erin dus. Als ik dan weer problemen ervaar, doe ik dat er op en kan ik zien of de auto goed op benzine loopt.

Tussen alle draden. Vind ik nog een Duitse tekst over motronic 1.8 en lpg.
Ik kan wel lezen en bevestigt het uitschakelen van 3 plus 3 injectoren volgens Piets schema. maar ik doorzie de waardes van de weerstanden niet.!

MIT Freundlichen Grussen, Jpaul

Als volgt:
“” Hallo...
Also die Motronic 1.8 meines Volvo 960 Bj 92 ist so leicht nicht zu überlisten , die hat eine 2 Kanal Fulgoup Einspritzung. Der Stom auf beiden Kanälen muß jeweils mindestens 1,5 A betragen und der Strom auf beiden Kanälen darf nicht unterschiedlich sein. Einfache Reihenwiderstände gehen hier also nicht , es muß jeweils eine Bank mit 3 Benzindüsen durch einen 10 Ohm Widerstand mit Strom vom Pluspohl der Benzindüsen mit Strom versorgt werden. Geht am Besten durch eine Transistorschaltung mit Plus über die Benzindüse und 1K-Ohm Vorwiderstand an die Basis und 10 Ohm /10W von Plus auf Collector.Emitter geht in die Motorsteuerung , Basis und Emitter werden im Benzinbetrieb von dem Abschaltkontakt der Gasanlage (für die Benzindüsenabschaltung) kurzgeschlossen , dadurch muß das Motorsteuergerät die 1,5A über den Widerstand im Benzinbetrieb nicht auch noch reißen. mfG Rohwi (mit 16 Ohm statt 10 Ohm geht das für jede Benzindüse einzeln)””

Moderators: Jerry Stam