Raadsel 960 2.5 valt uit , code 123 115
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
03-01-2019 12:55 #1452035
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De eerste 5 minuten, wanneer
De eerste 5 minuten, wanneer je hem stationair opwarmt, dan zal deze waarschijnlijk open-loop draaien. Daarna gaat die naar closed-loop en reageert op de lambda. Dan lijken de problemen zich voor te doen....
Waarom die dan na ongeveer 15 minuten weer normaal doet, geen idee...maar is misschien de moeite waard om het in die richting te zoeken.
Misschien lees ik er over heen, maar heb je hem al uitgelezen? en zijn er foutcodes? zo ja welke....
Verder zou het de gasklep positie sensor kunnen zijn. Volgens mij heeft de 960 een soort traploze sensor toch? (in tegenstelling tot de redblocks die meer een soort schakelaar hebben)
Helaas laat mijn kennis van de 960 nogal wat te wensen over...
Waarom die dan na ongeveer 15 minuten weer normaal doet, geen idee...maar is misschien de moeite waard om het in die richting te zoeken.
Misschien lees ik er over heen, maar heb je hem al uitgelezen? en zijn er foutcodes? zo ja welke....
Verder zou het de gasklep positie sensor kunnen zijn. Volgens mij heeft de 960 een soort traploze sensor toch? (in tegenstelling tot de redblocks die meer een soort schakelaar hebben)
Helaas laat mijn kennis van de 960 nogal wat te wensen over...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2019 17:17 #1452050
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Voorverwarming
Even inhaken op het verhaal van Noppen mbt het closed loop draaien en hierna de lambda die mee gaat doen. Gezien de tijd die het duurt zou het dan niet zo kunnen zijn dat het voorverwarmingselement in de lambda stuk is. En dat die na +/-15min opgewarmd is door de uitlaatgassen?
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-01-2019 22:49 #1452211
door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Lambda sensor / secondaire luchtpomp
Ik heb een en ander proberen te achterhalen over de werking van de het LPi
En de lambda sensor.
Het Vialle systeem gebruikt idd wel de lambda signaal na de ‘open loop’.
En ook een Vialle buitenlucht sensor en de motortemperatuur.
Zie www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/proje...aag/LPI%20Vialle.pdf
Blz 39. Behandeld het overschakelen
Als ik het wel heb, heeft mij 960 wel een secondaire luchtpomp om de katalysator op te warmen. Die bromt vrij snel nadat je de wagen start en loopt een tijdje mee dan totdat de katalysator opgewarmd is. Mocht dit niet het geval zijn, en het geen ‘opwarmpomp’ zijn, en de katalysator ook geen ‘werkend’ opwarm element hebben , dan duurt het zo 50 km voordat de katalysator opgewarmd is....
Zou het de motortemperatuur sensor zijn.?
Wat verder altijd een klein manco is beweest is dat bij licht gas geven vanuit stationair, de motor de neiging heeft om ‘stil te vallen’. Ik heb het dan over
‘Een dotje gas’ geven. Niet heel ernstig weliswaar. Maar wel duidelijk hoorbaar en zichtbaar in de toerenteller.
Het probeer wordt voorlopig niet erger en ik rijd nog steeds!

En de lambda sensor.
Het Vialle systeem gebruikt idd wel de lambda signaal na de ‘open loop’.
En ook een Vialle buitenlucht sensor en de motortemperatuur.
Zie www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/proje...aag/LPI%20Vialle.pdf
Blz 39. Behandeld het overschakelen
Als ik het wel heb, heeft mij 960 wel een secondaire luchtpomp om de katalysator op te warmen. Die bromt vrij snel nadat je de wagen start en loopt een tijdje mee dan totdat de katalysator opgewarmd is. Mocht dit niet het geval zijn, en het geen ‘opwarmpomp’ zijn, en de katalysator ook geen ‘werkend’ opwarm element hebben , dan duurt het zo 50 km voordat de katalysator opgewarmd is....
Zou het de motortemperatuur sensor zijn.?
Wat verder altijd een klein manco is beweest is dat bij licht gas geven vanuit stationair, de motor de neiging heeft om ‘stil te vallen’. Ik heb het dan over
‘Een dotje gas’ geven. Niet heel ernstig weliswaar. Maar wel duidelijk hoorbaar en zichtbaar in de toerenteller.
Het probeer wordt voorlopig niet erger en ik rijd nog steeds!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2019 08:23 #1452213
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De secundaire luchtpomp warmt
De secundaire luchtpomp warmt niet de katalysator op, maar voegt extra verse lucht toe aan de uitlaatgassen in de periode dat de lambdasensor nog niet is opgewarmd om zo de uitstoot te reduceren/verdunnen. Hij hoort een ruime minuut mee te draaien na het starten van een koude motor maar niet veel langer.
De katalysator warmt wel op door de uitlaatgassen die erin worden geblazen, maar het gaat om het opwarmen van de lambdasensor. Die heeft daarvoor gewoon een electrisch elementje dat gevoed wordt door de bedrading, en dat kan stuk zijn.
De katalysator warmt wel op door de uitlaatgassen die erin worden geblazen, maar het gaat om het opwarmen van de lambdasensor. Die heeft daarvoor gewoon een electrisch elementje dat gevoed wordt door de bedrading, en dat kan stuk zijn.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2019 09:12 #1452214
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als het verwarmingselement
Als het verwarmingselement van de lambdasensor doorbrandt dan moet het lambda lampje branden dus dat zal het niet zijn.
Heb je het Vialle relais al uitgewisseld? Volgens mij is dat nog steeds verdachte nr 1.
Piet
Heb je het Vialle relais al uitgewisseld? Volgens mij is dat nog steeds verdachte nr 1.
Piet
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
11-01-2019 09:15 #1452215
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Inderdaad Willem, zou het
Inderdaad Willem, zou het eerder in de verwarming van de lambda zoeken. Als naar closed-loop wordt overgeschakeld, en de verwarming van de lambda is defect, dan zal deze nog niet op temperatuur zijn. Met als gevolg een verkeerde lambda meting. Waarom dit 1x per dag problemen oplevert, geen idee.......
De temperatuur-sensor in de LPE van Vialle is al vaker voorbij gekomen.
Een oplossing (bv vervangen van de NTC) is volgens mij nog nooit succesvol uitgevoerd. Wat je wel kan doen is LPE savonds mee naar binnen nemen, en smorgens aansluiten en kijken of het probleem nu weg blijft. Probleem is dan gevonden, oplossing is de lpg computer vervangen...
Ik zou de tempsensor in de LPE verdenken. Je zegt maar 1x per dag er echt last er van te hebben.
Dat is waarschijnlijk smorgens vroeg, de rest van de dag is het warmer. De truc met het mee naar binnen nemen is al vaker gedaan, en hoewel het geen permanente oplossing is, kan het de tempsensor wel uitsluiten/bevestigen. Voordeel is dat het makkelijk te testen is, en het niets kost...
De temperatuur-sensor in de LPE van Vialle is al vaker voorbij gekomen.
Een oplossing (bv vervangen van de NTC) is volgens mij nog nooit succesvol uitgevoerd. Wat je wel kan doen is LPE savonds mee naar binnen nemen, en smorgens aansluiten en kijken of het probleem nu weg blijft. Probleem is dan gevonden, oplossing is de lpg computer vervangen...
Ik zou de tempsensor in de LPE verdenken. Je zegt maar 1x per dag er echt last er van te hebben.
Dat is waarschijnlijk smorgens vroeg, de rest van de dag is het warmer. De truc met het mee naar binnen nemen is al vaker gedaan, en hoewel het geen permanente oplossing is, kan het de tempsensor wel uitsluiten/bevestigen. Voordeel is dat het makkelijk te testen is, en het niets kost...
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2019 10:16 #1452216
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De motor loopt ook niet mooi
De motor loopt ook niet mooi op benzine dus de LPE zal het niet zijn.
Het 207172 relais is een mysterieus onderbreekrelais met maar 8 aansluitingen i.p.v. de normale 14 dus geen idee hoe het werkt. Misschien een heel oud systeem want er is niets over te vinden in de Vialle documentatie op internet.
Maar die man op het Volvo-forum waar ik op 26 december naar verwijs met hetzelfde relais had ook problemen zowel op LPG als op benzine en die waren verdwenen toen het relais was gewisseld.
Piet
Het 207172 relais is een mysterieus onderbreekrelais met maar 8 aansluitingen i.p.v. de normale 14 dus geen idee hoe het werkt. Misschien een heel oud systeem want er is niets over te vinden in de Vialle documentatie op internet.
Maar die man op het Volvo-forum waar ik op 26 december naar verwijs met hetzelfde relais had ook problemen zowel op LPG als op benzine en die waren verdwenen toen het relais was gewisseld.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2019 11:43 #1452217
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi
Een LPi computer is een vrij dom ding dat alleen het signaal naar de benzineinjectoren omzet naar een signaal voor de gasinjectoren. Dat doet die volgens een vaste instelling. Hij regelt daarom NIETS bij aan de mengverhouding, dat doet alleen de Volvo ECU.
De buitenluchttemperatuur en het Lambda signaal worden ALLEEN gebruikt om het moment van overschakelen van benzine naar LPG te bepalen!
Het omschakelrelais zet 100 Ohm weerstanden in serie met de benzineinjectoren zodat die dan niet meer inspuiten. Omdat er nog steeds een hele kleine stroom loopt, merkt de Volvo ECU dat niet en geeft dus geen storing aan. Rijdend op benzine loopt de stroom voor de injectoren dus ook via dit relais (relais overbrugt wel/niet de weerstanden). Er zitten meerdere 100 Ohm schakelaars in een omschakelrelais. Bij een 940 worden de injectoren in het omschakelrelais per stel van twee geschakeld en worden dus maar twee 100 Ohm schakelaars gebruikt. Geen idee hoe dat bij een 6 cilinder is geregeld.
Ik heb wel eens een omschakelrelais gehad met een interne kortsluiting waardoor de 12V voedingsspanning voedingsspanning af en toe ook bij de benzineinjectoren terecht kwam. De motor draaide dan niet meer op LPG en heel beroerd op benzine, zelfs als de 4 LPG zekeringen waren losgenomen.
De buitenluchttemperatuur en het Lambda signaal worden ALLEEN gebruikt om het moment van overschakelen van benzine naar LPG te bepalen!
Het omschakelrelais zet 100 Ohm weerstanden in serie met de benzineinjectoren zodat die dan niet meer inspuiten. Omdat er nog steeds een hele kleine stroom loopt, merkt de Volvo ECU dat niet en geeft dus geen storing aan. Rijdend op benzine loopt de stroom voor de injectoren dus ook via dit relais (relais overbrugt wel/niet de weerstanden). Er zitten meerdere 100 Ohm schakelaars in een omschakelrelais. Bij een 940 worden de injectoren in het omschakelrelais per stel van twee geschakeld en worden dus maar twee 100 Ohm schakelaars gebruikt. Geen idee hoe dat bij een 6 cilinder is geregeld.
Ik heb wel eens een omschakelrelais gehad met een interne kortsluiting waardoor de 12V voedingsspanning voedingsspanning af en toe ook bij de benzineinjectoren terecht kwam. De motor draaide dan niet meer op LPG en heel beroerd op benzine, zelfs als de 4 LPG zekeringen waren losgenomen.
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-01-2019 22:40 #1452328
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Het begint me duidelijk te worde
Het begint me duidelijk te worden wat er aan de hand zou kunnen zijn.
bedankt voor alle reacties tot nu toe.
ik verdenk ook de lambdasonde hoewel er geen foutcode optreedt.
En vervangen van de sensor kan sowieso geen kwaad.
Ook zal ik proberen de computer uit te nemenals ik weer thuis ben.
Alleen weet ik dat die ene btje ongelukkig vast zit met wat bouten waar je slecht bij kunt. Maar ik denk wel dat ik m tijdelijk kan vastmaken of kan borgen met een flinke tie-wrap als ik 's ochtends ga test rijden.
Het onderbreek relais is al eens vervangen maar staat dus ook op de verdachtenlijst.
wordt vervolgd!!
bedankt voor alle reacties tot nu toe.
ik verdenk ook de lambdasonde hoewel er geen foutcode optreedt.
En vervangen van de sensor kan sowieso geen kwaad.
Ook zal ik proberen de computer uit te nemenals ik weer thuis ben.
Alleen weet ik dat die ene btje ongelukkig vast zit met wat bouten waar je slecht bij kunt. Maar ik denk wel dat ik m tijdelijk kan vastmaken of kan borgen met een flinke tie-wrap als ik 's ochtends ga test rijden.
Het onderbreek relais is al eens vervangen maar staat dus ook op de verdachtenlijst.
wordt vervolgd!!
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-02-2019 10:54 #1452933
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Helaas nog niet opgelost
Ik heb onlangs de lambda sensor uitgewisseld maar het heeft geen verbetering gegeven.
Vraag me wel af of Het opwarmelement wel stroom krijgt.
De zekering daarvoor no.7 is okay. Maar het relais weet ik niet.!
Ik wil nu de opwarm stroom meten door de sensor.
Vraag me wel af of Het opwarmelement wel stroom krijgt.
De zekering daarvoor no.7 is okay. Maar het relais weet ik niet.!
Ik wil nu de opwarm stroom meten door de sensor.
Moderators: Jerry Stam