Raadsel 960 2.5 valt uit , code 123 115

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2019 16:15 #1454077 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dus
Dus als ik het goed begrijp:

Bij rijden op benzine waarbij de LPG installatie is uitgeschakeld door het wegnemen van de 4 hoofdzekeringen blijft het probleem optreden (jouw bericht van 27-12)

Bij rijden op benzine waarbij de LPG installatie is uitgeschakeld door het wegnemen van de 4 hoofdzekeringen en tevens het onderbreekrelais is vervangen door het dummy-relais ("truc-relais") treedt het probleem niet op.

Wil je bovenstaande stellingen nog eens goed checken. Als ze kloppen zijn we een stuk verder.

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2019 11:57 #1454083 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Kost tijd...
Hey Piet, het is niemand kwalijk te nemen natuurlijk want deze ellende-draad behandeld nogal verschillende problemen.... maar Op 27-12 ging het over het opwarm gedrag. Dat was zowel op benzine als gas. Vanwege de bougie. En dat is opgelost gelukkig.

Het venijnige is dat ik nu maar heel zelden een ‘uitval-aanval’ heb. En dat is op Gas! En overkomt mij dat, op de snelweg of opritten/afritten , -maar godzijdank niet in de Benelux tunnel of bovenop de Brienenoordbrug-, dan gaan je hersens op survival mode en is het pook neutraal en meteen starten. En dan start hij dus op benzine !!! ALTIJD , Maar toch valt hij wel 4 keer uit. Op Benzine dus. Met dit verschil dat de hele bedrading van het onderbreekrelais ertussen zit. Op dat moment zijn de bewuste weerstanden uitgeschakeld. Maar de bedrading is extra. En de man uit Helvoirt zat maar met zn hoofd te schudden en zei ‘man man wat hebben ze dit omslachtig genaakt.” En hij doelde op de plek van het relais en de allejezus lange bedrading.

Ik kan niet zomaar zeggen wanneer het probleem wel of niet optreedt.
En al helemaal niet wat de oplossing is. Maar zodra ik in de stad weer uitval heb zal ik het truc-relais gebruiken en op benzine starten en kijken of dat werkt.

Wat wel interessant is , is dat zodra de auto op Gas loopt, je het onderbreekrelais moet kunnen weghalen. Dat resulteert dan wel in een foutmelding van de injectoren maar hij zou moeten blijven lopen. En die van mij valt vrij snel stil.
KAN IEMAND DIT VOOR MIJ NAGAAN?? of het relais bij gas rijden weggenomen kan worden bij goedwerkende Lpg installaties

Tot zover. Jpaul

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2019 13:02 #1454085 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Onnodig lange draden zijn
Onnodig lange draden zijn nooit fijn natuurlijk. In theorie is het mogelijk dat deze als antenne werken, een stoorsignaal oppikken waardoor vervolgens de LPG-computer op tilt gaat. Maar je zou verwachten dat Vialle die ingangen goed ontstoord heeft dus heel waarschijnlijk vind ik dit niet..

Ik zou eerst eens een flinke afstand op benzine rijden met het dummy-relais geinstalleerd zodat je 100% zeker weet dat het probleem dan niet optreedt.

De volgende test zou dan zijn het originele onderbreek-relais weer monteren en zodra op gas is overgeschakeld de zekering van de benzinepomp verwijderen. Dan weet je zeker dat er niet tegelijk LPG en benzine wordt ingespoten en de Motronic zou dit niet direct moeten merken.
Maakt dat verschil uit in de motorloop? Kan je dan blijven rijden zonder dat het probleem optreedt?

Wat er gaat gebeuren als je het onderbreekrelais verwijdert bij op LPG draaiende motor weet ik niet. Ik heb nog nooit gelezen dat iemand dat heeft gedaan.
Ik verwacht dat de Motronic dat direct merkt omdat er geen stroom meer loopt. Bovendien had Vialle dan het onderbreekrelais wel wegbezuinigd.

Piet

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2019 13:49 #1454087 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Ja langer op,benzine rijden .
Ja langer op,benzine rijden . Klopt.
Maar als ik op gas rijdt, kan ik de benzinepomp zekering (4) niet verwijderen. Dan valt ie uit!!

Het relais verwijderen op Gas, geeft een foutmelding 113 en 115.
Dat is wel een zinvolle melding.

Met het kortsluit relais (1 / 3 en 2 / 4 kortgesloten, zonder weerstand dus), rijdt je sowieso op benzine maar kun je ook het gas erbij zetten als je wilt. Dan verzuipt de boel vrij snel. Zonder foutmelding.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2019 15:28 #1454089 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als de op LPG draaiende motor
Als de op LPG draaiende motor uitvalt zodra je de benzinepomp-zekering 4 verwijdert, dan zit er nog meer op zekering 4, misschien wel de LPG installatie.
Alternatief is dan om rechtsreeks de connector naar de benzinepomp los te halen. In de achterbak vind je onder het linker luikje een connector met 4 draden: 2 stuks voor de voeding van de benzinepomp en 2 stuks voor de niveausensor. Wat gebeurt er als je bij op LPG draaiende motor deze connector los trekt?

Piet

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2019 09:32 #1454110 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Het benzine pomp contact in
Het benzine pomp contact in de achterbak kan ik inderdaad losmaken.
Dan blijft hij op gas lopen. Al ben ik dan wel wat bevreesd dat ik ns stil kom te staan en de stekker onverhoopt moet vastmaken, het zou wel een LPG-only test zijn. Op benzine tot zover geen uitval gehad trouwens.

Jpaul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2019 10:06 #1454113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering 4
Het lijkt mij vrij logisch dat voor de aansturing van de LPi pomp standaard het signaal naar de benzinepomp wordt gebruikt, niet alleen bij een Volvo, maar bij elk ander merk. Zo gebruik je de standaard aanwezige beveiliging van het benzinesysteem ook voor het gassysteem. Zonder zekering 4 zal de LPi pomp dan ook niet werken.

Zonder zekeringen in het LPi systeem kan alleen een fout in de omgelegde bedrading voor een storing zorgen. Vanwege de aansturing per 3 injectoren verwacht je dan niet direct een totale uitval, maar eerder op 3 cilinders.

Wat ook nog kan is een interne fout in het onderbreekrelais. Bij mijn redblock wordt het relais massageschakeld en is er dus altijd een 12V voedingsspanning aanwezig. Door vocht in het relais kwam die 12V soms terecht op plaatsen waar dat niet hoort, zoals bij de benzine-injectoren en de LPi computer. Zelfs bij rijden op benzine ZONDER de 4 LPi zekeringen! Lastig te vinden storing omdat die maar af en toe optrad. Door de 12V voeding weg te nemen van het onderbreekrelais liep de motor ineens wel weer goed op benzine. Een nieuw relais monteren is dus zo gek nog niet.

Tenslotte kan het ook zijn dat de benzinestoring niets met het LPi systeem te maken heeft...

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2019 11:36 #1454117 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Uitval
Het is maar heel soms totale uitval. Maar meestal loopt hij ineens op 3 cilinders.
De bedrading vernieuwen is een hele stap, en wellicht weggegooid geld.
Ik zal proberen te rijden op gas zonder dat de benzine pomp loopt.

Gr Jpaul

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2019 19:00 #1454121 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Je schrijft op 20/04: Het
Je schrijft op 20/04: Het relais verwijderen op Gas, geeft een foutmelding 113 en 115. Dat is wel een zinvolle melding.

Welk relais bedoel je dan precies? Het echter onderbreekrelais? Het dummy onderbreekrelais? Of een ander relais?

Als de motor tijdens het rijden op LPG ineens uitvalt en je hem tijdens het rijden opnieuw start, draai je dan de sleutel eerst terug naar 0 (zodat de spanning wegvalt en de LPG computer mogelijk gereset wordt) of draai je de sleutel gelijk naar rechts (zodat de spanning behouden blijft en de LPG computer niet gereset wordt).

Heeft jouw LPG computer een diagnose connector? Misschien kan ik dan foutcodes uitlezen. De connector moet los hangen in de draadboom vlakbij de computer Zoiets als dit:

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2019 21:27 #1454128 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Als de motor op gas loopt
Als de motor op gas loopt, zou je het onderbreek-relais kunnen weghalen.
Het heeft als functie, zover ik nu begrijp, om de benzine injectoren aanwezig te doen lijken voor het motormanagement. Het heeft toch geen functie voor het gas.!.? Maar mijn motor valt dus uit. Het management ‘mist’ wel de benzine injectoren plotseling en zal de code 113 115 melden. Het weghalen van het relais heeft dus geen zin bij mij. Werkt niet

Als het kortsluitrelais er op zit. Dan loopt de auto tot zover probleemloos op benzine. Zonder weerstanden. Mocht je op dat moment het gas bijzetten , dan gaat dat gewoon trouwens. Maar verzuipt de motor vrij vlot. Of loopt onregelmatig.

Ik heb trouwens even een extra draad met een schakelaar aangelegd van de benzine pomp naar het midden console zodat ik de pomp snel aan kan zetten mocht ik stil komen te vallen. !!

Als ik weer moet starten draai ik de sleutel terug naar 0, meen ik.
Ja ik geloof van wel. Maar misschien heeft het een paar seconden nodig .!
Ik zal ee op proberen te letten.

Er zit inderdaad een uitlees stekker op de gascomputer. Maar de man Verdampere kon er geen meldingen vinden.

Gr Jpaul

Moderators: Jerry Stam