Raadsel 960 2.5 valt uit , code 123 115
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-02-2019 12:13 #1452967
door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Stroom gemeten
Ik heb Zojuist stroom gemeten door de lambda sensor
Ongeveer kleine 2 ampère en dat liep af naarmate hij opwarmde.
De oude sensor heeft ongeveer 3 - 4
OHM weerstand.
Dus zie zal op zich goed zijn geweest.
Ik laat de auto doormeten donderdag.
Koud afleveren s avonds...
Wordt vervolgd
Ongeveer kleine 2 ampère en dat liep af naarmate hij opwarmde.
De oude sensor heeft ongeveer 3 - 4
OHM weerstand.
Dus zie zal op zich goed zijn geweest.
Ik laat de auto doormeten donderdag.
Koud afleveren s avonds...
Wordt vervolgd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-02-2019 13:06 #1452969
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Er is nog iets wat ik telkens
Er is nog iets wat ik telkens vergeet op te schrijven. En dat is dat het onregelmatige gedrag ophoudt als je naar een lagere versnelling met hoge toeren schakelt ( het is een automaat!!)
Je zou haast denken dat het met de Mapping te maken heeft.
Deze wagen is gewoon de kluts kwijt
Je zou haast denken dat het met de Mapping te maken heeft.
Deze wagen is gewoon de kluts kwijt
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-02-2019 08:33 #1453064
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Grote ontdekking was dat alle
Grote ontdekking was dat alle 6 de bougies loszaten!!! En er ook behoorlijk
‘Afgebrand’ uitzagen
En ook dat alle bobines zwart plakband en een klein tie-wrapje
om de steel hadden.
De bougies zijn vervangen nu.
Nadat ik de diezelfde middag ook wat aan het airco thermostaat moest onderzoeken (dit bleek stuk!) heb ik tijdens het troubleshooten ook wat relais gewisseld onder de motorkap (de J relais), en kwamen, toen ik hoopte dat alles goed was, plots een hoop OBD foutcodes naar boven want het lambda lampje
brandde.
Codes (voor LH2.4 / Motronic!?!?
1-1-3 injector fout.
1-1-5. Injector fout? Bedrading ?
2-2-2
3-1-3
3-3-2
‘Afgebrand’ uitzagen
En ook dat alle bobines zwart plakband en een klein tie-wrapje
om de steel hadden.
De bougies zijn vervangen nu.
Nadat ik de diezelfde middag ook wat aan het airco thermostaat moest onderzoeken (dit bleek stuk!) heb ik tijdens het troubleshooten ook wat relais gewisseld onder de motorkap (de J relais), en kwamen, toen ik hoopte dat alles goed was, plots een hoop OBD foutcodes naar boven want het lambda lampje
brandde.
Codes (voor LH2.4 / Motronic!?!?
1-1-3 injector fout.
1-1-5. Injector fout? Bedrading ?
2-2-2
3-1-3
3-3-2
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2019 09:22 #1453065
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die plakbandjes betekenen
Die plakbandjes betekenen waarschijnlijk dat de schachten van de bobines in lengterichting gescheurd zijn. Wat natuurlijk niets goeds doet voor de vonk... Andere, niet-gescheurde bobines is het beste, maar wil je dat (nog) niet dan is het een mogelijkheid om de schachten te isoleren met twee lagen krimpkous.
Bougies vervang ik altijd als ze eenmaal los zijn geweest (omdat de klemring voor eenmalig gebruik is), en ik zet ze bij voorkeur met een momentsleutel vast. Zeker bij de constructie met een penbobine loop je anders de kans dat de draad in de kop beschadigd wordt: te los en ze rammelen elke ontsteking iets, waarbij ze door de veer in de penbobine niet de kans krijgen om echt merkbaar te lekken. Maar het schroefdraad krijgt telkens een klapje.
Bougies vervang ik altijd als ze eenmaal los zijn geweest (omdat de klemring voor eenmalig gebruik is), en ik zet ze bij voorkeur met een momentsleutel vast. Zeker bij de constructie met een penbobine loop je anders de kans dat de draad in de kop beschadigd wordt: te los en ze rammelen elke ontsteking iets, waarbij ze door de veer in de penbobine niet de kans krijgen om echt merkbaar te lekken. Maar het schroefdraad krijgt telkens een klapje.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2019 09:24 #1453066
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Foutcodes eerst wissen en
Foutcodes eerst wissen en kijken of ze terugkomen: als er echt iets mis is doen ze dat snel. Ik had dit reeksje codes overigens bij een V90 waarvan de bobinedraadboom gaar was.
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-02-2019 19:09 #1453073
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic In navolging van Willems
In navolging van Willems opmerking en tips heb ik de bedrading bekeken van de bobines. En die lijkt me in goeie staat. Niet droog of beschadigd. Wel de zwarte draad bescherming waar het in verpakt zit. Die is wel verbrokkeld en hier en daar onvolledig. Dat zal ik herstellen. Het is inmiddels zo dat de motor twee keer stil gevallen is. Na een normaal verlopen rit valt het toerental terug, sputtert de auto nog wat en valt dan stil. Waarna de bovengenoemde codes weer optraden.
Daarna start de auto trouwens wel weer probleemloos!
De bobines ga ik ook van dichtbij bekijken en hopelijk snel vervangen
Maar het verloop van de typische koude start lijkt verholpen. Dat is winst.
Daarna start de auto trouwens wel weer probleemloos!
De bobines ga ik ook van dichtbij bekijken en hopelijk snel vervangen
Maar het verloop van de typische koude start lijkt verholpen. Dat is winst.
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-03-2019 16:38 #1453396
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic intussen
Heren , Denkers en motor-Technici.
Soms komt alle ellende tezamen en raken problemen inelkaarverwikkeld.
(De 6 Bobines zijn vervangen door goede andere exemplaren. Niewe bougies dus al en inmiddels een revisie opvoerpomp voor Lpg. )
Het stil vallen van de motor lijkt min of meer gepaard te zijn gegaan met het stukgaan van de LPG opvoerpomp achterin de tank. Wanneer de motor stil viel gebeurde dit met LPG en benzine en kwamen de foutcodes 1.1.3. en 1.1.5 (Motronic 1.8 codes voor Fault in Injector 1,2,4 / 3,5,6). ik ben door Willem van Strik gewezen op het harnas bovenop de bobines, die echter in een heel goede staat verkeerd bij mij. Wel vettig moet ik zeggen en ik zal eea gaan ontvetten.
Maar ik had ook steeds ernstiger en vaker vermogens verlies op LPG (soms ook stilval op LPG) blijkbaar door het weigeren van de LPG opvoerpomp achterin. Benzine liep dan wel goed! De pomp is 60.000 geleden vervangen maar maakte weer ongezonde geluiden of werkte helemaal niet. Die is dus weer vervangen inmiddels, waarna ik dacht dat alles verholpen zou zijn. Niet dus!
Net op tijd want hoopte ik want ik heb een korte vakantie naar Oostenrijk gepland maar de wagen heeft toch 2 keer een korte uitval-kuur gehad. Op de heenweg na 50 km viel de motor stil en moest ik bij Rotterdam vlug de berm in. Daar startte de motor wel weer maar viel meteen weer uit bij gas geven. Op een afrit heb ik de motor voor de 4e maal gestart en leek het ding zich te gedragen. Voorts probleemloos heen naar Oostenrijk en helemaal terug tot na de laatste keer tanken in Duitsland, zo'n 200 km voor de grens. Na de invoegstrook de snelweg op, viel alles uit. Blijkbaar toch alert meteen de pechstrook op, en daar is de wagen na 2 keer starten zich toch weer gaan gedragen. Codes 113en 115 wederom. Dit vraagt dus nog om aandacht.
De stroom aansturing komt voor gas en benzine van dezelfde bobines.
Maar de benzine Injectors staan al buitenspel door het weerstand-relais wat eerder besproken is? Het kunnen dus nu niet de benzine injectoren zelf zijn?
Ik wil nu de draadbescherming van de bobine-bedrading toch maar open maken en gaan controleren en de 6 connectors gaan schoonmaken.
gr Jan Paul
Soms komt alle ellende tezamen en raken problemen inelkaarverwikkeld.
(De 6 Bobines zijn vervangen door goede andere exemplaren. Niewe bougies dus al en inmiddels een revisie opvoerpomp voor Lpg. )
Het stil vallen van de motor lijkt min of meer gepaard te zijn gegaan met het stukgaan van de LPG opvoerpomp achterin de tank. Wanneer de motor stil viel gebeurde dit met LPG en benzine en kwamen de foutcodes 1.1.3. en 1.1.5 (Motronic 1.8 codes voor Fault in Injector 1,2,4 / 3,5,6). ik ben door Willem van Strik gewezen op het harnas bovenop de bobines, die echter in een heel goede staat verkeerd bij mij. Wel vettig moet ik zeggen en ik zal eea gaan ontvetten.
Maar ik had ook steeds ernstiger en vaker vermogens verlies op LPG (soms ook stilval op LPG) blijkbaar door het weigeren van de LPG opvoerpomp achterin. Benzine liep dan wel goed! De pomp is 60.000 geleden vervangen maar maakte weer ongezonde geluiden of werkte helemaal niet. Die is dus weer vervangen inmiddels, waarna ik dacht dat alles verholpen zou zijn. Niet dus!
Net op tijd want hoopte ik want ik heb een korte vakantie naar Oostenrijk gepland maar de wagen heeft toch 2 keer een korte uitval-kuur gehad. Op de heenweg na 50 km viel de motor stil en moest ik bij Rotterdam vlug de berm in. Daar startte de motor wel weer maar viel meteen weer uit bij gas geven. Op een afrit heb ik de motor voor de 4e maal gestart en leek het ding zich te gedragen. Voorts probleemloos heen naar Oostenrijk en helemaal terug tot na de laatste keer tanken in Duitsland, zo'n 200 km voor de grens. Na de invoegstrook de snelweg op, viel alles uit. Blijkbaar toch alert meteen de pechstrook op, en daar is de wagen na 2 keer starten zich toch weer gaan gedragen. Codes 113en 115 wederom. Dit vraagt dus nog om aandacht.
De stroom aansturing komt voor gas en benzine van dezelfde bobines.
Maar de benzine Injectors staan al buitenspel door het weerstand-relais wat eerder besproken is? Het kunnen dus nu niet de benzine injectoren zelf zijn?
Ik wil nu de draadbescherming van de bobine-bedrading toch maar open maken en gaan controleren en de 6 connectors gaan schoonmaken.
gr Jan Paul
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2019 17:01 #1453397
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Als alles uit valt
Dan krijg je vanzelf allerlei foutcodes. Die hoeven niet op de oorzaak te wijzen.
Valt alles uit door bijvoorbeeld stroomstoring, dan zoek je eerst naar de reden er van.
Dus wat gebeurt er bij uitval?
Herstart lukt blijkbaar wel. Zou dus zomaar contactschakelaar kunnen zijn of accupolen.
Valt alles uit door bijvoorbeeld stroomstoring, dan zoek je eerst naar de reden er van.
Dus wat gebeurt er bij uitval?
Herstart lukt blijkbaar wel. Zou dus zomaar contactschakelaar kunnen zijn of accupolen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2019 17:30 #1453398
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Wat ik hier mis...
Wanneer je een dergelijke reeks problemen hebt, met telkens oplossingen die het toch niet blijken te zijn maar wel geld kosten, denk ik dat een kop koffie bij een diagnosetechnicus wat helderheid biedt. Je zou zelfs kunnen proberen of men bij Vialle naar het geval wil kijken.
Het is geen kwestie van opgeven, maar een kwestie van verstandig zijn.
Zelf weet ik geen moer van LPI installaties, wel in de zin van weten hoe het werkt, maar de ervaring zoals ik die heb met de Vialle F AMS heb ik er niet mee, anders zou ik wel iets hebben geroepen. Het enige dat ik mij kan bedenken op basis van de theorie is dat de injectoren verkeerd gerplaatst kunnen zijn, onder een verkeerde hoek kan in de opwarmfase ijsvorming voorkomen waarna de boel te rijk gaat lopen omdat de ambdaregeling op het verkeerde been gaat. Maar dit is een lomg shot. Er is ook een buitentemperatuursensor, die kan ook roet in het eten gooien. Maar zoals gezegd, storingen aan LPI installaties is voor mij geheel onontgonnen gebied. Ik denk dat die diagnoseman wel heel erg in de buurt komt....
Het is geen kwestie van opgeven, maar een kwestie van verstandig zijn.
Zelf weet ik geen moer van LPI installaties, wel in de zin van weten hoe het werkt, maar de ervaring zoals ik die heb met de Vialle F AMS heb ik er niet mee, anders zou ik wel iets hebben geroepen. Het enige dat ik mij kan bedenken op basis van de theorie is dat de injectoren verkeerd gerplaatst kunnen zijn, onder een verkeerde hoek kan in de opwarmfase ijsvorming voorkomen waarna de boel te rijk gaat lopen omdat de ambdaregeling op het verkeerde been gaat. Maar dit is een lomg shot. Er is ook een buitentemperatuursensor, die kan ook roet in het eten gooien. Maar zoals gezegd, storingen aan LPI installaties is voor mij geheel onontgonnen gebied. Ik denk dat die diagnoseman wel heel erg in de buurt komt....
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2019 21:35 #1453400
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Waarom blijf je zo halstarrig
Waarom blijf je zo halstarrig weigeren het Vialle onderbreekrelais eens uit te wisselen?
Op 26 december geef ik al een link naar een post op het volvo-forum met een vergelijkbaar probleem en die had ook foutcode 1-1-5. Probleem was weg na wisselen van het onderbreekrelais.Daarna heb ik nog een paar keer geadviseerd om het relais eens uit te wisselen.
RVersteeg schrijft op 11 januari ook nog eens dat een defect onderbreekrelais zowel het lopen op benzine als op LPG kan verstoren.
Je kunt wel een lambda sonde vervangen zonder dat daarvoor een foutcode is gezet in de hoop dat dit het probleem oplost maar dan kan je net zo goed de auto in een andere kleur spuiten om het probleem op te lossen. Je blijft zo om de kern van het probleem heen cirkelen.
Piet
Op 26 december geef ik al een link naar een post op het volvo-forum met een vergelijkbaar probleem en die had ook foutcode 1-1-5. Probleem was weg na wisselen van het onderbreekrelais.Daarna heb ik nog een paar keer geadviseerd om het relais eens uit te wisselen.
RVersteeg schrijft op 11 januari ook nog eens dat een defect onderbreekrelais zowel het lopen op benzine als op LPG kan verstoren.
Je kunt wel een lambda sonde vervangen zonder dat daarvoor een foutcode is gezet in de hoop dat dit het probleem oplost maar dan kan je net zo goed de auto in een andere kleur spuiten om het probleem op te lossen. Je blijft zo om de kern van het probleem heen cirkelen.
Piet
Moderators: Jerry Stam