reparatie en afstelling carburateur B19A
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik snap effe niet wat ik verkeerd doe. Andere projecten worden toegejuichd, behalve deze.
Die indruk heb ik althans.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- een schijnbaar onoplosbaar choke/stationair toerental probleem wat steeds terugkomt, maar onmogelijk ?cht onoplosbaar kan zijn.
- onduidelijke compressiemeting met al even onduidelijke resultaten, terwijl dit nou niet echt het moeilijkste is om goed te meten.
zijn nou niet echt van dien aard dat het roepen 'ik ga er een andere motor in leggen - denk ik tenminste' heel veel vertrouwen opwekt

Op zich is een motorswap een leerzaam proces, maar daarbij zul je ook zeker tegen problemen zoals bovenstaande voorbeelden aanlopen, en die zul je vervolgens echt moeten oplossen anders ga je echt vast lopen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Hij start altijd en loopt ook altijd, maar de manier waarop baart me zorgen. Onderhand is echt alles gechecked/gereviseerd/vervangen en ik heb geen zin om er nog eens honderden euro's voor een revisie in te pompen.
@ Wouter N.: Ik kan me nog prima herinneren dat jij afgelopen zomer in Oosterhout de motor startte (toen de nieuwe D-riem erop zat) en toen zei "Zo hee, ik heb zelden een 2-liter zo belabberd horen lopen" (iets in die trant). Welnu, het is nog geen steek beter geworden :no:
En dat na uitgebreid onderhoud, vervangen van contactpuntjes, reviseren van de carb., op tijd zetten van de ontsteking, afstellen van de carb., etc. etc.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;129034 schreef : "Zo hee, ik heb zelden een 2-liter zo belabberd horen lopen" (iets in die trant). Welnu, het is nog geen steek beter geworden :no:
En dat na uitgebreid onderhoud (...) vervangen van contactpuntjes, reviseren van de carb., op tijd zetten van de ontsteking, afstellen van de carb., etc. etc.
maar, ergens gaat er nog steeds iets niet goed in het proces. kan ook aan een nog niet door ons/mij ontdekte eigenaardigheid van de B19 liggen.
wat ik destijds als een van de eerste dingen probeerde was het lostrekken van de connector die op het inlaatspruitstuk zit. (ik vermoed dat dat een elektrische stationairsproeier is). g??n reactie, en dat klopt gewoon niet.
daar zou dus naar gekeken / onderzocht moeten worden.
het lullige is namelijk dat een 'versleten' motor vaak juist stationair heel mooi en rustig loopt. compressieverlies zorgt ervoor dat ie mooi rond tikt, maar gewoon wat weinig kracht heeft en vooral veel carterdruk geeft.
Problemen met ontsteking/carburatie geven w?l een slecht lopende motor (schokken, dreigen af te slaan), juist ook als compressie nog wel goed is.
Qua drijfwerk kunnen deze blokken ook gewoon bijna niet kapot...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De huidige carb is de originele, en de 343 DLS (de rode) heeft daar iets van 1500 km probleemloos mee gereden.
Te hoge carterdruk lijkt mij niet aan de orde, volgens mij heb ik ??n van de droogste nog rijdende B19's.
Zelfs het potje van de carterontluchting ziet eruit alsof 'ie net is ontvet en schoongemaakt :crazy1:
Hoe kan ik dat stationairsproeier verhaal gaan checken? E?n keer gaf 'ie een kleine reactie.
- V300 register
- Verbannen
-
dan kijken hoe het in elkaar zit
en dan kijken of het werkt zoals bij punt 1 de bedoeling was

zonee, kijken of en hoe je dit kunt verbeteren.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Vanmorgen de 345 opgehaald. Hij wilde ?cht niet starten. Chapeau dat de accu het zo lang heeft volgehouden, weet ik dat ik die iig niet hoef te vervangen.
Hij gaf welgeteld ??n hikje tijdens het vele starten. Ik heb van alles geprobeerd (ook de methode voor als 'ie verzopen is), maar niets hielp. Het ding maar naar huis gesleept, hij moet hoe dan ook kunnen lopen.
Ik had nog vijf minuutjes dus even snel het verdelerkapje losgehaald; prachtige koperkleurige contacten. Tijdens het starten hoor ik ook het tikken van de bobine (soort pi?zo-ontsteking-achtig tikje) en ik zie de pakking van de vlotterkamer vochtig worden, dus hij geeft een vonk en hij heeft benzine.
Misscien heb ik morgenavond nog tijd, dan haal ik even de bougies eruit, k vermoed dat die op zijn.
Even vervangen en dan maandag nog een keer proberen, als hij dan nog niet wil beraad ik mij op andere middelen. Starten met remmenreiniger o.i.d., dan wil 'ie wel.
Hij is rijdend weggezet zo'n 10 weken geleden en hij staat kurkdroog, dus ik vraag me af wat het kan zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;133776 schreef : Hij is rijdend weggezet zo'n 10 weken geleden en hij staat kurkdroog, dus ik vraag me af wat het kan zijn.
Kijk eens hier , daar gaat het wel om de 1400, maar de benzinepomp is geloof ik redelijk universeel.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik ga eerst de bougies wel eens loshalen (misschien heb ik morgenochtend nog tijd, even een uurtje eerder opstaan). Verder is alles van de ontsteking gewoon nieuw!
De contactpuntjes zijn geloof ik iets van 500 km geleden vernieuwd en afgesteld, evenals het ontstekingstijdstip.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-