reparatie en afstelling carburateur B19A
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Oorzaak van het niet willen lopen is ook gevonden: het membraan van de zuiger (die grote onder het deksel van de carb) is gescheurd.
Morgen maar een nieuwe halen.
Direct heb ik maar de naald vervangen, ik was toch bezig. Nieuw setje bougies gehaald, dus als het nieuwe membraan er is gaan de nieuwe bougies er ook in. Dan maar zien of 'ie wil. De tank is bijna leeg onderhand :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De sproeier en naald heb ik geheel volgens de vraagbaak afgesteld, wat betekent dat hij eigenlijk al vrij 'rijk' staat afgesteld. Maar het is dus 0,15!
En dat voor een 2-liter uit 1981!
Ter vergelijking: deze carburateur is door het vervangen van de sproeier en naald van 10% naar 0,15% gegaan. De oude set-up stond zo krap mogelijk, en deze set-up staat nog lang niet "op z'n krapst".
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
AvdAkker;104057 schreef : gefeliciteerd! netjes.
al is dat co wel bijzonder laag.. wat waren lambda waarde en stationair toerental tijdens het meten?
Het stationair toerental is zowel bij koude als warme motor net iets onder de 1000 toeren (950 +/- 50 als je het mij vraagt).
Ja, zowel bij warm als koud: de choke heeft 'ie niet nodig, blijft zo ook wel lopen.
Lambda waarde weet ik niet.
- V300 register
- Verbannen
-
Ook kan het iets hogere toerental een rol spelen; stationair is bij een 2 Liter altijd 900 toeren plus of min 50 (ik zou hem zelf dus rond de 875 zetten)
Als je het toerental goed zet, zal de CO waarschijnlijk al iets omhoog gaan.
De afstelwaarde voor CO hangt af van het preciese motortype;
de B19A 568, 854, 906, 962, 984 en 902 hebben een controlewaarde van 1,5 tot 3,0. Valt die daar buiten moet je hem afstellen op 2,0%
de B19A 552, 566, 658 en 660 hebben een controlewaarde van 1,0 tot 2,5. Valt die daar buiten moet je hem afstellen op 1,5%
het belangrijkste verschil in deze nummers zit hem in de compressie;
de bovenste groep (met hoogste CO afstelling) heeft een compressie van 9,2:1 en moet RON 96 hebben (en met een wat vertraagde ontsteking zal RON 95 ook wel kunnen)
Enige uitzondering is de B19A 902, die heeft een lage compressie 8,5:1 en kan toe met RON91 'normalbenzin'
de andere groep die de lagere CO mag hebben heeft een compressie van 10:1 en moet dan ook perse RON 98 hebben
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Verbrande uitlaatkleppen wil ik niet, dus ik zal hem wat hoger zetten!
Zal wel op gevoel gaan denk ik, ik zal de naald zo ver mogelijk omhoog zetten.
(en ik maar denken, het CO zo laag mogelijk houden)
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Iets omlaag zetten dus. Daar zit een mooie schroef voor inderdaad, zal vast wel in de vraagbaak staan.
Lang leve de toerenteller, ik wil nooit meer zonder!
Edit: kan ik er zondag wel een mooie rit mee maken met dat lage CO, of valt dat af te raden? Zal denk ik een kilometertje of 60 worden...
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;104041 schreef : En dan de klapper: het CO-gehalte is nu maar liefst 0,15 %!
Ik zou hem rijker zetten.
Stationair voor een B19A is 900+/-50.
CO is 1.5-3.0, dus lambda 1 ligt op 2.25.
Door deze schrale afstelling stijgt de motortemperatuur.
De uitstoot van NOx neemt enorm toe en je motorvermogen neemt af.
Extra benzine zorgt voor additionele smering en koeling en meer power.