- Berichten: 4
reparatie en afstelling carburateur B19A
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2010 12:52 #827451
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Nouja, er is al 7500 mee gereden, dus die 100 die er misschien mee gemaakt worden voordat er naar gekeken wordt doen er ook niet meer toe 
Ik had me voorgenomen om voor mn examens de APK te regelen en wat kleine dingetjes te doen, dus dat ga ik ook doen.
Hij zal voorlopig nog even voornamelijk stilstaan, korte ritten probeer ik sowieso te vermijden. In juni heb ik tijd genoeg voor het karretje. Komt wel goed.

Ik had me voorgenomen om voor mn examens de APK te regelen en wat kleine dingetjes te doen, dus dat ga ik ook doen.
Hij zal voorlopig nog even voornamelijk stilstaan, korte ritten probeer ik sowieso te vermijden. In juni heb ik tijd genoeg voor het karretje. Komt wel goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-04-2010 14:06 #827460
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Tja Joost, misschien is een specialist geen slecht idee inderdaad. Zeker niet als je er naast mag/kan blijven staan.
Ik denk persoonlijk dat als je ALLE randonderdelen vernieuwd, gecontroleerd of afgesteld hebt dat je misschien gewoon een keer de cilinderkop moet demonteren en de nokkenas/kleppen eens verwijderen en inspecteren. Het is leuk en leerzaam en een stuk minder werk als het klinkt (weet ik uit ervaring).
Ik heb zelf ook gemerkt dat een Volvo specialist wonderen kan verrichten trouwens. Ik kreeg mijn B230 de eerste keer ook niet verder dan 2-cilinder tractor loop. Aan de gasmeter met een gouden hand van een monteur was hij in 2 uurtjes perfect afgesteld. Heb ik veel van geleerd.
Ik denk persoonlijk dat als je ALLE randonderdelen vernieuwd, gecontroleerd of afgesteld hebt dat je misschien gewoon een keer de cilinderkop moet demonteren en de nokkenas/kleppen eens verwijderen en inspecteren. Het is leuk en leerzaam en een stuk minder werk als het klinkt (weet ik uit ervaring).
Ik heb zelf ook gemerkt dat een Volvo specialist wonderen kan verrichten trouwens. Ik kreeg mijn B230 de eerste keer ook niet verder dan 2-cilinder tractor loop. Aan de gasmeter met een gouden hand van een monteur was hij in 2 uurtjes perfect afgesteld. Heb ik veel van geleerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
23-04-2010 20:58 #827714
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Net kwam ik tijdens het uitmesten en schoonmaken van de auto (moet woensdag weg voor de apk en dan moet 'ie natuurlijk wel opgeruimd zijn) nog een oude set bougies tegen die ik in Frankrijk heb gewisseld (toen liep 'ie ineens slecht bij het tolpoortje). Daar zat er een tussen die compleet uit elkaar geploft was (het porselein compleet verbrand/gesmolten).
Na die te hebben vergeleken met de set bougies van daarna kwam ik tot de conclusie dat er wel degelijk iets is verbeterd; de setjes van na het vervangen en afstellen van de puntjes + timing zien er veel gezonder uit.
Tot zover dus nog even een korte mededeling
Na die te hebben vergeleken met de set bougies van daarna kwam ik tot de conclusie dat er wel degelijk iets is verbeterd; de setjes van na het vervangen en afstellen van de puntjes + timing zien er veel gezonder uit.
Tot zover dus nog even een korte mededeling

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
24-04-2010 22:47 #827801
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Vanmiddag heb ik 'm even laten warmdraaien om het toerental af te stellen. Zit toch weer die vervelende piep ertussen. Zo ineens is 'ie er, zo ineens is 'ie weg.
Op deze video hoor je 'm continu:
s29.photobucket.com/albums/c255/Volvofie...rhoogdstationair.flv
De choke is daar nog wel iets uitgetrokken, liep volgens mij 1500 tpm.
Ik neem aan dat het normaal is dat als je de choke vol uit hebt met koude motor, het toerental langzaam oploopt naarmate de motor warmer wordt?
De mijne begint met 1500 tpm (direct na de start) en loopt langzaam maar zeker op tot bijna 3000 tpm als de motor warm is.
Ohja, en nog wat; nu 'ie stationair wat hoger (normaal) loopt ging ik wat meer letten op bijgeluidjes e.d.
Door het schudden dacht ik dat de voorpijp tegen het subframe klapperde, maar dat is dus niet zo. Zodra ik de koppeling intrap, is het gerammel weg:
s29.photobucket.com/albums/c255/Volvofie...w¤t=Deze_2.flv
Zit er iets los bij de koppeling? Of hoort dit zo?
Edit: ter illustratie; voor de gein haalde ik voor het eerst sinds een jaar en 7500 km eens de dop van het koelvloeistofreservoir; niveau staat nog altijd op max en de vloeistof ziet eruit alsof 'ie er net in zit. Totaal geen vlokken of pruttel o.i.d.
Zelfde geldt voor de olievuldop; brandschoon. Ook de olie aan de peilstok (op de camping in Frankrijk heb ik voor het laatst bijgevuld) is nog altijd helder!
Op deze video hoor je 'm continu:
s29.photobucket.com/albums/c255/Volvofie...rhoogdstationair.flv
De choke is daar nog wel iets uitgetrokken, liep volgens mij 1500 tpm.
Ik neem aan dat het normaal is dat als je de choke vol uit hebt met koude motor, het toerental langzaam oploopt naarmate de motor warmer wordt?
De mijne begint met 1500 tpm (direct na de start) en loopt langzaam maar zeker op tot bijna 3000 tpm als de motor warm is.
Ohja, en nog wat; nu 'ie stationair wat hoger (normaal) loopt ging ik wat meer letten op bijgeluidjes e.d.
Door het schudden dacht ik dat de voorpijp tegen het subframe klapperde, maar dat is dus niet zo. Zodra ik de koppeling intrap, is het gerammel weg:
s29.photobucket.com/albums/c255/Volvofie...w¤t=Deze_2.flv
Zit er iets los bij de koppeling? Of hoort dit zo?
Edit: ter illustratie; voor de gein haalde ik voor het eerst sinds een jaar en 7500 km eens de dop van het koelvloeistofreservoir; niveau staat nog altijd op max en de vloeistof ziet eruit alsof 'ie er net in zit. Totaal geen vlokken of pruttel o.i.d.
Zelfde geldt voor de olievuldop; brandschoon. Ook de olie aan de peilstok (op de camping in Frankrijk heb ik voor het laatst bijgevuld) is nog altijd helder!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
24-04-2010 22:50 #827802
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
aah kapot koppestuk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
24-04-2010 22:53 #827803
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Kapot koppelstuk? Hij rijdt nog altijd hoor 
Koppeling is net 7500 km oud, lijkt me stug dat 'ie kapot is?

Koppeling is net 7500 km oud, lijkt me stug dat 'ie kapot is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
24-04-2010 22:57 #827804
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
was ook maar een grapje, maar ik weet van mijn kapotte koppelstuk dat dat ook kraakte als hij in de neutraal stond met koppeling omhoog, maar als je de koppeling intrapte was het weg.
Dus ik als 'leek' denk dat de torque tube rammelt, maar let maar niet op wat ik zeg.
Dus ik als 'leek' denk dat de torque tube rammelt, maar let maar niet op wat ik zeg.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
25-04-2010 16:12 #827838
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Joost, is je die bobbel op de koelslang ook opgevallen?
Lijkt op een zwakke plek (zeg ik als relatief leek natuurlijk maar toch..)
Lijkt op een zwakke plek (zeg ik als relatief leek natuurlijk maar toch..)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
25-04-2010 16:49 #827845
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Ja is me ook opgevallen. Maar wie weet hoe lang dat al zo is... zat er volgens mij bij aanschaf al in. Geen flauw idee waar ik een nieuwe vandaan kan halen.
Na het afzetten van een warme motor sist het expansievat wel wat, misschien staat er wel teveel druk op.
Ik schrok me vanmorgen kapot... na twee hikjes van de startmotor sloeg 'ie al aan en liep gelijk op normaal toerental. Sjonge, da's lang geleden.
Na het afzetten van een warme motor sist het expansievat wel wat, misschien staat er wel teveel druk op.
Ik schrok me vanmorgen kapot... na twee hikjes van de startmotor sloeg 'ie al aan en liep gelijk op normaal toerental. Sjonge, da's lang geleden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets