- Berichten: 4
reparatie en afstelling carburateur B19A
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik ga morgen gelijk even testen of de vacu?mvervroeger nog wat doet en de rest van de vacu?mslangen checken.
Ook zal ik de werking van de benzinepomp eens checken. Ik heb nog at oude topics doorgelezen en besef me nu dat ik nog niet alles op een rijtje heb gezet om vervolgens vanaf 0 te beginnen (dringt nu ineens door ondanks alle 'pogingen' van Anjo).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Je bent al ver en iedereen verwacht hier dat het met een kleine ingreep goed moet komen. Een echte specialist kan een hoop ergenis voorkomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
volvofiel;134025 schreef : Ik heb nog at oude topics doorgelezen en besef me nu dat ik nog niet alles op een rijtje heb gezet om vervolgens vanaf 0 te beginnen (dringt nu ineens door ondanks alle 'pogingen' van Anjo).

ik doe altijd m'n diagnoses op die manier; bij de simpelste meest logische dingen beginnen, geen details overslaan en bij twijfel de documentatie raadplegen om te zien of iets werkt zoals het hoort. vooral beginnen bij zaken die bij onderhoud horen en mogelijk vergeten of overgeslagen kunnen zijn.
als je 4 bougiekabels koopt maar je bobinekabel trekt af en toe vonken naar het chassis; is het geen wonder dat je motor ook rare dingen gaat doen.
als ik jou was zou ik het volgende doen;
het makkelijkste om mee te beginnen is vacuum en slangenwerk
- zijn de spruitstukken/pakkingen lekvrij
- zijn de vacuumslangen intakt
- zitten alle slangen correct aangesloten (wat nog wel eens een bitch kan zijn omdat je moet weten hoe iets aangesloten dient te worden, denk bij jou bijvoorbeeld aan je vlotterkamerontluchting; hier zit een heel apart extern systeem voor!!)
daarna ontsteking; wat zowel controle van werking als afstelling van alle mogelijke onderdelen betekend (contactpunten afstellen, ontstekingstijdstip afstellen, contacthoekafstellen, bougieelektrodeafstand afstellen etc)
daarnaast de stationairsproeier; ik weet nog dat toen ik het draadje van dat ding aftrok er niets gebeurde met de motor; dat is automatisch gewoon foute boel. de juiste volgorde van actie is; meten of je spanning hebt op die draad; kijken of de solenoid in de spoel werkt (sproeier verwijderen, huis tegen passa houden, contactje tegen draadje aan tikken en naar de sproeiernaald kijken of deze hierop actie onderneemd. daarna het desbetreffende kanaal goed reinigen; spuit er een vluchtige chemicalie in die vanzelf verdampt, aluminium niet aantast maar wel vuil losweekt. ik gebruik hier Loctite 7063 Super Clean voor, pas hiermee wel op in kleine afgesloten ruimtes, je wordt er nogal snel "high" van.
dan de carburateur; schroef hem zover mogelijk uit elkaar, reinig kanalen en ruimtes zorgvuldig met hetzelfde goedje, bouw het apparaat weer in elkaar waarbij je alle basisafstellingen opnieuw afstelt en er echt voor zorgen dat je dit nauwkeurig, met het juiste gereedschap en met de juiste documentatie doet. dat ene dingetje wat potentieel verkeerd staat is genoeg om de werking te vergallen.
tot slot weer het starten en afstellen; als je uitlaat niet gasdicht is heeft CO afstellen met een sonde in de uitlaat geen zin, op gehoor afstellen is natuurlijk goed mogelijk, basisprincipe zoals bij de 1.4's geld bij de tweeliters ook. als je op de rem trapt mag de motor hier niet/nauwelijks op reageren in toerental en hikken/bokken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Anjo, bedankt voor de uitgebreide tips, ik ga er vandaag mee aan de slag. Ik heb d hele dag vrijgemaakt voor de 345.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Gr; Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ik kijk naar 1 slangetje en er zit een scheur in; tadaaa:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Met vacu?mlekken is dat anders lijkt me (ja, hij heeft stationair ook eens 750 tpm gedraaid).
Afijn, na het eten ga ik beginnen (er kwam weer wat tussen :grr3:).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
bij een heel groot vacuumlek (als je de slang van de rembekrachtiger lostrekt bijv) zal de motor direct af vallen; bij een klein lek wordt het mengsel verstoord (veel te arm) en dat merk je in het lopen van de motor; maar daar hoeft hij niet voor uit te vallen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Daarna de bougies eruit gehaald. Ze waren wel wat zwart/grijs, maar verder geen koolafzetting o.i.d. Eigenlijk gewoon normaal!
Wel viel me op dat het porselein van de bougie van de eerste cilinder (vanaf vliegwielzijde) wat bruiner was dan de rest.
Afijn, met de bougies eruit de motor even twee slagen laten draaien (even 'lucht happen', want de bougies waren wel wat vochtig aan het draad.
Bougies weer teruggeplaatst en geprobeerd te starten (2x 5 sec.). Niks, noppes nada.
Direct een bougie eruit gedraaid. Geen spoortje vocht te bekennen. Geen benzinelucht in de uitlaat.
Mezelf voor mijn hoofd slaand heb ik 'm even op contact gezet; het lampje van de tank brandt....
Morgen even wat benzine erbij gooien en als hij dan start, vraag ik Stefan of hij me en sneeuwbal tegen m'n neus wil gooien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.