reparatie en afstelling carburateur B19A

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2009 20:29 #803651 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Toch nog even een topickick.

Het verbruik is nog altijd 1:10 (vlotte rijstijl) en hij dieselt nog altijd na. Het stationair toerental is 1200 tpm ondanks dat het al meerdere keren is afgesteld op 950.

De auto slaat direct aan.

Er zijn ook ploffen in de uitlaat en het stationair toerental schommelt, net als de motor. Dit komt waarschijnlijk door een slecht functionerende condensator?

Bij deellast rond de 2000 tpm bokt hij, ligt NIET aan de assen van de achterwielen (boutjes zitten vast, vanmiddag even gekeken).

Hoewel hij wat beter trekt, lijkt het nog steeds een 1.4 qua acceleratievermogen en trekkracht. Hij rammelt en tikt. Als je goed gas geeft om snel weg te zijn, wordt je verdoofd door herrie van gerammel en getik om vervolgens niet eens zo snel weg te komen.

Mijns inziens komt dat ?cht niet door een defecte condensator!
In de +/- 6500 km die hij nu gereden heeft, heeft hij ons slechts 1 keer laten staan. Hij is nooit afgeslagen en start altijd (zelfs toen hij nog maar op drie poten liep).

Wat kan dit nou toch zijn? Anjo heeft geadviseerd de condensator te vervangen, maar het lijkt me stug dat dat ineens alles oplost?

(voor alle duidelijkheid, dat allerlaatste heeft Anjo niet beweerd ;) )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2009 20:41 #803655 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Neem nou eens een middag de tijd om de motor fatsoenlijk af te stellen.
Koppeling, kleppen, timing van d-riem checken, carb volledig afstellen van a-z, ontsteking, etc.
Als niet alles eerst afgesteld is kun je ook geen problemen uitsluiten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2009 20:47 #803658 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Jos, dat IS allemaal afgesteld! Behalve de koppeling, maar dat staat hier los van.

Voor de rest heb ik "het complete lijstje" afgevinkt.

Het enige wat ik nog niet heb vervangen; startmotor, dynamo en condensator.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2009 21:53 #803664 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie en afstelling carburateur B19A

volvofiel;124513 schreef : Voor de rest heb ik "het complete lijstje" afgevinkt.


ok, dan is dus ook de ontsteking met een stroboscoop afgesteld, klopt de contacthoek en is de condensator vervangen.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2009 08:11 #803682 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Kleppen ook al gesteld?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2009 10:00 #803690 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Zomaar wat andere checks:

- tank je 98 met loodvervanger?
- geen valse lucht bij carburateur of spruitstukken?
- is de draad van je stelschroef niet dol?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2009 10:01 #803691 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Er zit inderdaad 98 met loodvervanger in, dat kun je hier nog gewoon aan de pomp krijgen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2009 12:34 #803701 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A

AvdAkker;124519 schreef : ok, dan is dus ook de ontsteking met een stroboscoop afgesteld, klopt de contacthoek en is de condensator vervangen.....


Jep! Er zitten ook nieuwe puntjes in.

Over dat laatste ben ik niet zeker (zoals al gezegd), ik heb nooit een rekening gezien.
Maar het kan toch niet alleen aan die condensator liggen?

Hij trekt nergens valse lucht. Hij heeft een complete "remmenreinigersproeibeurt" gehad.

Het frappante is dat hij nog steeds niet reageert op het lostrekken van het stekkertje van de stationairsproeier. Hij blijft gewoon doorlopen, geeft geen kik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2009 12:50 #803703 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
dus de ontsteking is zeker weten via een stroboscoop gesteld bij de garage, inclusief controle met vacuumvervroeging en de hele shit?

daarnaast een contacthoekmeting met het speliale gereedschap daarvoor? (elektrisch meetinstrument)

het wijst toch echt op een verkeerde ontsteking (te laat) waardoor de vonk te laat inkomt en hij niet het mengsel op het juiste moment ontsteekt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2009 13:01 #803705 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Hij is in augustus nagelopen omdat ik toen min of meer dezelfde klachten als nu had. De puntjes zijn toen vervangen, hoek is gemeten, carb is n?g een keer afgesteld...

Ik heb zelfs geen enkel verschil gemerkt in rijgedrag tussen een CO-percentage van 10% en daarna 0,15%, geloof het of niet.

De motor maakt ook een compleet ander geluid dan de DLS, terwijl het toch echt exact dezelfde motor is.

Ik snap er ook niks meer van nu. Toch in het voorjaar (als 'ie definitief uit de staling gaat) maar weer naar de garage maar dan alles in ??n keer laten doen; puntjes, condensator, kleppen, hoek en timing. Dat is nu verspreid over drie afspraken gedaan.
Ga ik gelijk de bougies, kabels etc. vervangen.
Als hij d?n nog niet goed loopt, schiet mij dan maar lek...

Voor nu laat ik het maar even zo, ik mag toch nog maar een km of 1000 rijden van de verzekering.
Neemt niet weg dat het me nog steeds niet lekker zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD