- Berichten: 4
reparatie en afstelling carburateur B19A
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2009 22:11 #791986
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Diverse problemen B19A
Nu toch iedereen bezig is met bok- en stotterpoblemen, kom ik ook maar even. Maar het leuke; ik heb de eerste 2-liter, B19A met carburateur.
Rond de 2000 tpm bokt de motor bij uitrollen/constante snelheid. Gasgeven/optrekken en het is weg.
Daarnaast schudt de auto nog steeds bij stationair toerental. Op de een of andere manier schroeft 'ie dat zelf op; 2000 km geleden is het afgesteld op 900 tpm, nu is het alweer 1300 tpm. Er zijn diverse misfires, waardoor je zo'n typische pruttel uit de uitlaat hoort en het lijkt alsof de motor soms een slag overslaat.
Het CO is 2,5 procent, maar gek genoeg blijft hij niet stabiel. Het schommelt tussen de 2,3 en 2,7.
Dan hebben we nog de stationairsproeier; als je het stekkertje lostrekt blijft de motor onverminderd doorlopen. E?n keer liep 'ie iets minder, maar herstelde binnen de seconde.
Dan het bougieverbruik; na 5000 km zijn ze compleet opgebrand. Grijze aanslag en ??ntje is gewoon compleet verbrand. Ik heb de oude bougie bewaard.
Met nieuwe bougies dieselt hij enorm na, wellicht vanwege het hoge toerental?
Ook tikt de motor. Rammelen, tokkelen, hoe je het wilt noemen. Vooral bij belasting rammelt hij een eind weg. Helling op (Frankrijk) gaat het niet zo snel, hij smoort een beetje rond de 3000 tpm. Als je erboven zit, zit je goed, als je eronder komt, is het totaal afgelopen. Meer gas heeft geen zin, dan tokkelt 'ie alleen maar harder. De klepspeling heb ik nog niet gecontroleerd.
Olieverbruik schat ik 1:5000 of 1:6000. Benzineverbruik gemiddeld 1:11. De auto trekt goed.
Aanvullende info; carburateur is gereviseerd. Ontsteking is nieuw, net olie gewisseld, andere aandrijflijn eronder, motor heeft 10 jaar niet gelopen en daarvoor alleen boodschappenritjes bij een Belgische oude dame.
Geen koelvloeistofverbruik, geen rook uit de uitlaat, motor slaat enorm snel aan en kan al snel zonder choke. Komt niet goed op temperatuur, pas bij volgas tegen de berg op komt de meter in het midden. Thermostaat is de juiste.
Ik hoop dat iemand tips heeft voor bovenstaande. We hebben er nu zo'n 5000 km mee gereden en ik had gedacht dat hij na de Frankrijk-reis wel beter zou lopen, maar het lijkt alsof al die warme kilometers hem geen "derri?re" schelen.
Nu toch iedereen bezig is met bok- en stotterpoblemen, kom ik ook maar even. Maar het leuke; ik heb de eerste 2-liter, B19A met carburateur.
Rond de 2000 tpm bokt de motor bij uitrollen/constante snelheid. Gasgeven/optrekken en het is weg.
Daarnaast schudt de auto nog steeds bij stationair toerental. Op de een of andere manier schroeft 'ie dat zelf op; 2000 km geleden is het afgesteld op 900 tpm, nu is het alweer 1300 tpm. Er zijn diverse misfires, waardoor je zo'n typische pruttel uit de uitlaat hoort en het lijkt alsof de motor soms een slag overslaat.
Het CO is 2,5 procent, maar gek genoeg blijft hij niet stabiel. Het schommelt tussen de 2,3 en 2,7.
Dan hebben we nog de stationairsproeier; als je het stekkertje lostrekt blijft de motor onverminderd doorlopen. E?n keer liep 'ie iets minder, maar herstelde binnen de seconde.
Dan het bougieverbruik; na 5000 km zijn ze compleet opgebrand. Grijze aanslag en ??ntje is gewoon compleet verbrand. Ik heb de oude bougie bewaard.
Met nieuwe bougies dieselt hij enorm na, wellicht vanwege het hoge toerental?
Ook tikt de motor. Rammelen, tokkelen, hoe je het wilt noemen. Vooral bij belasting rammelt hij een eind weg. Helling op (Frankrijk) gaat het niet zo snel, hij smoort een beetje rond de 3000 tpm. Als je erboven zit, zit je goed, als je eronder komt, is het totaal afgelopen. Meer gas heeft geen zin, dan tokkelt 'ie alleen maar harder. De klepspeling heb ik nog niet gecontroleerd.
Olieverbruik schat ik 1:5000 of 1:6000. Benzineverbruik gemiddeld 1:11. De auto trekt goed.
Aanvullende info; carburateur is gereviseerd. Ontsteking is nieuw, net olie gewisseld, andere aandrijflijn eronder, motor heeft 10 jaar niet gelopen en daarvoor alleen boodschappenritjes bij een Belgische oude dame.
Geen koelvloeistofverbruik, geen rook uit de uitlaat, motor slaat enorm snel aan en kan al snel zonder choke. Komt niet goed op temperatuur, pas bij volgas tegen de berg op komt de meter in het midden. Thermostaat is de juiste.
Ik hoop dat iemand tips heeft voor bovenstaande. We hebben er nu zo'n 5000 km mee gereden en ik had gedacht dat hij na de Frankrijk-reis wel beter zou lopen, maar het lijkt alsof al die warme kilometers hem geen "derri?re" schelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-08-2009 12:31 #819076
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Wat heb je precies aan de ontsteking vervangen??
Zoiezo is de eerste stap altijd de ontsteking, zeker als je af en toe een slag mist voor je gevoel, en de motor schommelt. Bougies worden overigens ?ltijd vies, wit/bruin verkoold enzovoorts. En wat houd verbrand in?
Helaas omdat je een puntenontsteking hebt, zitten daar ook meerdere afstelmogelijkheden in. Ontstekingshoek, contactpunthoek, contactpuntjes zelf. Zorg dat dat iig op orde is. En laat de carburateur pas afstellen nadat de ontsteking echt goed is, en het liefst met net verse olie enzo. Anders heeft dat allemaal geen zin.
De motor zal onder normale omstandigheden geen enkele slag op de carburateur overslaan als de carburateur enigszins redelijk afgesteld is. Hooguit als hij v???l te rijk staat.
Zoiezo is de eerste stap altijd de ontsteking, zeker als je af en toe een slag mist voor je gevoel, en de motor schommelt. Bougies worden overigens ?ltijd vies, wit/bruin verkoold enzovoorts. En wat houd verbrand in?
Helaas omdat je een puntenontsteking hebt, zitten daar ook meerdere afstelmogelijkheden in. Ontstekingshoek, contactpunthoek, contactpuntjes zelf. Zorg dat dat iig op orde is. En laat de carburateur pas afstellen nadat de ontsteking echt goed is, en het liefst met net verse olie enzo. Anders heeft dat allemaal geen zin.
De motor zal onder normale omstandigheden geen enkele slag op de carburateur overslaan als de carburateur enigszins redelijk afgesteld is. Hooguit als hij v???l te rijk staat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
19-08-2009 19:39 #794299
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Contactpunten vernieuwd en afgesteld, kleppen gesteld en carburateur geprobeerd verder af te stellen. Staat nu op 2% CO. Heeft de garage vandaag gedaan.
Toch loopt hij nog niet lekker, zegt mijn vader. Wel iets beter, zei 'ie. Ik zal zo zelf even gaan luisteren hoe hij nu loopt.
De garagehouder zei dat het aan de carburateur ligt...?
Afijn, update komt zo.
Toch loopt hij nog niet lekker, zegt mijn vader. Wel iets beter, zei 'ie. Ik zal zo zelf even gaan luisteren hoe hij nu loopt.
De garagehouder zei dat het aan de carburateur ligt...?
Afijn, update komt zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
19-08-2009 19:56 #794302
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Zo. De auto slaat snel aan, maar loopt vrij belabberd stationair (ok?, koude motor en zonder choke). Heel erg wisselend in toeren, zo tussen de 600 en 950.
Even doorgetrokken tot de 4000 tpm, het rammelen en tikken is weg (kleppen gesteld) en de motor trekt wat beter en vloeiender (houdt niet meer in).
Het bokken bij 2000 tpm is nagenoeg weg, maar nog wel heel lichtjes voelbaar.
Het stationair toerental bij warme(re) motor is 1250 tpm, maar je kunt geen glas water op het blok zetten. Het is iets beter geworden (de motor slaat niet meer "een slag" over), maar zoals ik net zei, hij schudt nog lichtjes.
De garagehouder heeft tegen m'n vader gezegd dat ik het in de carburateur moet zoeken. Maar: "daarvoor moet je er zelf maar even heen gaan, ik weet niet meer precies wat 'ie zei". Komt morgen dus
Vernieuwd aan carb (in april al):
- Sproeier
- Sproeiernaald
- "Het Grote Membraam" (bovenop de zuiger)
- Luchtdoseringsklep
- Pakkingen
- CO afgesteld op 2%
De stationairsproeier geeft nog steeds geen sjoege als je het stekkertje lostrekt.
Heeft iemand een idee?
Even doorgetrokken tot de 4000 tpm, het rammelen en tikken is weg (kleppen gesteld) en de motor trekt wat beter en vloeiender (houdt niet meer in).
Het bokken bij 2000 tpm is nagenoeg weg, maar nog wel heel lichtjes voelbaar.
Het stationair toerental bij warme(re) motor is 1250 tpm, maar je kunt geen glas water op het blok zetten. Het is iets beter geworden (de motor slaat niet meer "een slag" over), maar zoals ik net zei, hij schudt nog lichtjes.
De garagehouder heeft tegen m'n vader gezegd dat ik het in de carburateur moet zoeken. Maar: "daarvoor moet je er zelf maar even heen gaan, ik weet niet meer precies wat 'ie zei". Komt morgen dus

Vernieuwd aan carb (in april al):
- Sproeier
- Sproeiernaald
- "Het Grote Membraam" (bovenop de zuiger)
- Luchtdoseringsklep
- Pakkingen
- CO afgesteld op 2%
De stationairsproeier geeft nog steeds geen sjoege als je het stekkertje lostrekt.
Heeft iemand een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-08-2009 20:11 #794304
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Een glaswater bovenop een redblock gaat je sowieso niet vlug lukken. Na het afstellen van mijn B230 met volledig gereviseerd blok liep hij ongeveer zo netjes met standaard 360 injectie en inspuiting. Dat wil zeggen dat het blok al rustiger liep dan een 2-liter injectie.
Als ik je beschrijving hoor is het al behoorlijk goed met het lopen.
Als ik je beschrijving hoor is het al behoorlijk goed met het lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-08-2009 08:57 #794336
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Stationair is toch wel erg hoog. We kunnen zaterdag wel kijken wat de stationairspoeier bij mijn GLS doet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-08-2009 11:15 #794342
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Over de carburateur kan je veel informatie vinden op fora van onze grotere broertjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-08-2009 11:16 #794344
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
240/260?
Mja. Misschien dat ik de carb van de 343 even leen. Kijken of 'ie dan inderdaad beter loopt. Ah. Broer is zelfs online, kan 'ie het meteen lezen
Mja. Misschien dat ik de carb van de 343 even leen. Kijken of 'ie dan inderdaad beter loopt. Ah. Broer is zelfs online, kan 'ie het meteen lezen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-08-2009 14:49 #794394
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Er zijn ongetwijfeld specialisten die in een handomdraai zo'n motortje perfect aan het lopen krijgen. De techniek is simpel, maar je hebt wel speciaal gereedschap nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-08-2009 16:53 #794422
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Maar volgens mij k?n het helemaal niet aan de carb liggen, simpelweg omdat die helemaal 100% is afgesteld. Hij is ook betrekkelijk "zuinig" (1:11 is goed te doen).
Ik denk dat er toch een ander probleem is. Misschien wel een kapoet vacu?mslangetje....
dat wordt weer ruitensproeierslang halen :+
Ik denk dat er toch een ander probleem is. Misschien wel een kapoet vacu?mslangetje....
dat wordt weer ruitensproeierslang halen :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets