reparatie en afstelling carburateur B19A

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2009 10:55 #776930 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A

Fran?ois;104204 schreef : Ik zou hem rijker zetten.
Stationair voor een B19A is 900+/-50.
CO is 1.5-3.0, dus lambda 1 ligt op 2.25.
Door deze schrale afstelling stijgt de motortemperatuur.
De uitstoot van NOx neemt enorm toe en je motorvermogen neemt af.
Extra benzine zorgt voor additionele smering en koeling en meer power.


klopt helemaal Fran?ois, maar er zijn wel 2 verschillende versies;
zie mijn bericht van 8-11 (21:11)

forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=104096

de motoren met hogere compressie mogen wat minder CO hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 20:35 #818315 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Voordat we vertrokken heb ik de naald nog even een halve slag omhoog gedraaid: het bokken bij uitrollen/afremmen op de motor onder de 2000 toeren is bijna weg en de auto trekt beter.
Echter is het stationair toerental nu ineens 1500 tpm???:wtf2:
Bij 1500 tpm bokt 'ie nog wat, maar dat komt waarschijnlijk omdat dan de stationairsproeier zich ermee gaat bemoeien?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2009 15:23 #818317 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Joost, die carburateurs hebben wel eens de neiging ineens veel lager of veel hoger stationair te gaan lopen. Ik stel hem af op 900 rpm en toch loopt ie meestal maar 500 rpm. Ik heb er maar mee leren leven, omdat ie nooit afslaat en loopt als de gesmeerde bliksem, zowel op gas als benzine. Ik denk dat het met die dikke zuiger heeft te maken. In de vraagbaak staat ook dat je met het handvat van een schroevendraaier voorzichtig tegen het vacuumhuis moet tikken, zodat de zuiger op de laagste stand gaat staan, dus ik gok dat het een bekend euvel is. Voor de rest een probleemloze carburateur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2009 16:26 #818319 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Je hebt gelijk Jean-Luc.

Heel raar, toen we hem gisteren naar de stalling brachten liep 'ie stationair ineens w?l weer 1000 tpm...

Lucluc;104642 schreef : omdat ie nooit afslaat en loopt als de gesmeerde bliksem,


Vooral dat eerste. Ik had dat grote membraam bovenop de gaszuiger gescheurd waardoor hij enorm slecht liep, maar hij sloeg niet af...:humor:

Daarnaast blijft 'ie na 250 meter rijden al lopen zonder choke :crazy1:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2009 19:55 #783598 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Dankje!

EINDELIJK deed de GLS eens wat ik verwachtte, en wat een uitstekende indruk bij mij wekte: na een maand stilstaan startte hij lekker vlot (lees: paar slagen ronddraaien en zodra hij aanslaat gelijk naar 2000 toeren vanwege de choke). En dat voor een motor die al jaren niet meer op bedrijfstemperatuur is geweest!
Na 50 meter de choke alweer helemaal teruggedrukt en heerlijk comfortabel rijden. Bij thuiskomst (ongeveer 1,5 km rijden vanaf de stalling) weer lekker stabiel op 1250 tpm stationair (en da's dus nog met koude motor).

Eigenlijk heeft deze 345 nu al een onuitwisbare indruk op mj gemaakt, namelijk dat deze 2-liter WEL betrouwbaar is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2009 21:01 #818321 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
zo start de GLS met koude motor, zonder choke, als hij in de zon staat:
[img


[img

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-06-2009 14:15 #818324 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
het toerental van de getoonde 2-liter staat wel erg hoog.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
15-06-2009 14:48 #818325 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Ik denk dat Joost vals speelt met de choke :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2009 15:44 #818326 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Nee!

En Wouter heeft gelijk! Maar ik ga er nog niet aan prutsen omdat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt. Zodra de thermostaat is vervangen en de motor goed warm is geworden, ga ik het toerental afstellen.
Al denk ik dat ik de choke dan wat langer nodig heb...

Het liefst zou ik zondag naast de d-riem, v-snaartjes en spanrol ook gelijk de waterpomp vervangen en de thermostaat, maar ik wil niet te veeleisend zijn :nono:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2009 17:09 #784306 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Nog even een update: op de benzine met loodvervanger loopt hij lekkerder! Hij dieselt alleen nog een beetje na. Zou dat door het lage CO komen?

Ik ben er ook nog niet helemaal uit of de voorste wiellagers nu heetlopen of niet. Laatst voelde ik vrij weinig.
Zondag is de grote test!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD