reparatie en afstelling carburateur B19A

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2010 11:36 #818146 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
ik weet niet 100% zeker of hetgeen wat ik nu in gedachten heb op het ledenmenu staat. ik vrees het niet eigenlijk.

Vreemd genoeg zit het in een serviceboek (groot groen volvo boek) voor de B14 MT.

ik kwam het tegen toen ik 'constructie en werking' achtige informatie aan het zoeken was voor de B19A.

deze heb ik helaas noch digitaal, noch hardcopy kunnen vinden.

om te zien wat ik bedoel met constructie en werking moet je maar eens het werkplaatshandboek van de volvo 343 openen wat al op het ledenmenu staat.


De reparatie beschrijving van de Zenith CD2 die ik gevonden heb komt qua niveau van detaillering en controlestappen overeen met het incomplete TP... document van de volvo 343 wat ik gisteren ook nog op het ledenmenu erbij gezet heb.

het verhaal 'documentatie ledenmenu' zou volgens mij nog zeer veel verder aangevuld kunnen worden..... helaas heb ik gewoon lang niet alle documentatie in eigen bezit!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 13:43 #818165 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Misschien valt er nog wat te regelen met Dafhobby. Naar ik heb begrepen hebben die pas weer een hausse aan technische boeken binnengekregen.

Maar bedankt Wouter, ik ga gauw aan de slag met zoeken. Vandaar dat ik het niet kon vinden, ik heb de B14-boekjes (logischerwijs) overgeslagen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2010 13:50 #818169 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
de titel van TP351351/1 op het voorblad is trouwens:

Servicehandboek
Reparatie en Onderhoud

Hoofdgroep 2(23)
Brandstofsysteem

300

1976-19..

het zou dus best wel eens kunnen dat dit nummer ook weer opgevolgd is...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 14:02 #818172 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Even dacht ik dat ik 't gevonden had, maar dat is alleen voor de B14.0 en .1.

Ik ga Dafhobby even mailen of zij zo'n boekje hebben. Het ding in 'real-life' hebben is altijd handiger dan in een digitaal bestand (hoewel dat ook erg handig is).

Ik ga nu weer verder aan de 345, vanmorgen eerst nog even wat voor school gedaan (analyse, heerlijk afleiden en primitiveren :) ).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2010 14:37 #818186 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
ja de TP12551/1 is alleen voor de B14. Dat is dan ook een boekje wat volgens mij van v??r de komst van de 2-liter modellen uitgebracht is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 16:29 #818193 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Vanmiddag ben ik bezig geweest met de brandstofpomp.

Ik heb hem van het blok gehaald en in de bankschroef gezet zodat ik lekker warm ermee aan de gang kon gaan. Allereerst het dekseltje eraf gehaald. Keurig schoon, de helft die de 'inlaat' voorstelt, zat vol benzine (tot aan de aansluitnippel). Het filtertje (op de foto eruit gehaald) was ook schoon en helder. Eigenlijk niets op aan te merken.


Daarna heb ik de 'grote deksel' eraf geschroefd.
Toen heb ik eens aan de hefboom gezeten die door de motor wordt aangedreven:


Vooraan op de foto. Zou je deze met de hand makkelijk op en neer moeten kunnen bewegen? Er zit ong. een cm (hooguit twee) 'vrije slag' in (aan het uiteinde, dus niet bij de ingang aan de pomp!), d.w.z. dat kun je met je pink nog op en neer bewegen. Daarna is er niets meer.
Zie dit filmpje dat ik gemaakt heb. Als je het geluid wat harder zet, hoor je ook een 'klak' als de hefboom aan het einde is.
[img


Hoger dan op het filmpje krijg ik de hefboom echt niet. Is dit normaal?

Ik hoor heel iets een zuiggeluidje maar dat is, als je de vinger aan de slang legt, nauwelijks voelbaar. De nippel waar geen slang op zit maakt een mooi "oeh"-geluid (lijkt wel een uil), maar met de vinger ertegen voel ik niets.
Zie dit filmpje
[img


Toen nog eens aan de hefboom gezeten, maar ditmaal met alleen het bovenste dekseltje eraf om te kijken wat de membramen doen. Die doen dus helemaal niks.
[img


Is dit de bedoeling of is de benzinepomp gewoon kapot?

Dit is overigens de aansluiting op het blok, voor wat het waard is.


Alvast bedankt!

Ik hoop dat het probleem in de benzinepomp zit en dat er niet iets inwendig aan het blok kapot is o.i.d.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 16:42 #818197 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Nu zit ik me net te bedenken dat het ratelende geluid bij goed gas geven misschien wel van de benzinepomp kwam. Op het 240-forum las ik dat ze er daar ook last van hebben en dat het dan aan de benzinepomp ligt.

Nooit aan gedacht eigenlijk...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 16:45 #818200 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Krijg je wel brandstof door de aanvoerleiding?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 16:55 #818204 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Hoe moet ik dat testen?

Met m'n mond aan die slang gaan zuigen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 17:01 #818205 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
hahaha bijvoorbeeld:humor:

je zou het ding in elkaar kunnen zetten; een trechtertje aan de aanvoeraansluiting kunnen maken en deze boven de brandstofpomp houden, als je dan vaak genoeg de pomp bediend moet er als het goed is vloeistof uit de uitgang richting carburateur komen, is dat niet het geval dan is de pomp kapot

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD