show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2012 18:19 #910533 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985

Wouter;202865 schreef : ziet eruit als een origineel 300 bekrachtigd stuurhuis.

die binnenste stuurkogels zijn volgens mij helemaal niet meer te krijgen.

het stuurhuis is wel origineel, maar als de accessoire pas later is ingebouwd staat de wagen in alle systemen vermeld als zijnde zonder stuurbekrachtiging (idem voor alle onderdelen dus)

misschien eens binnen de club wat proberen? Wie weet heeft iemand wat liggen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2012 10:10 #910568 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985

Wouter;202865 schreef : ziet eruit als een origineel 300 bekrachtigd stuurhuis.

die binnenste stuurkogels zijn volgens mij helemaal niet meer te krijgen.

Dat zou toch wel apart zijn. Zo uniek zal het toch ook weer niet zijn?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2012 10:29 #910569 door V300 register
Probleem is alleen dat het onderdelenboek maar over 2 types stuurstangen rept;
Die met uitwendig schroefdraad aan de binnenzijde (voor de oudjes) en die met inwendig schroefdraad (die heb ik), toch past het schroefdraad niet. Het ontbreken van de nummers maakt het zoeken zo lastig. Op V3M zitten ze met hetzelfde probleem. Alleen gaat het daar om de oude stuurbekrachtigde stuurhuizen waar geen spoorstangen meer voor te krijgen zijn. Dat is verder niet zo'n probleem ware het niet dat de buitenste stuurkogels compleet anders zijn, zowel qua lengte (is overkomelijk als de uitlijning maar lukt) maar ook qua schroefdraad en daarom wil ik die stuurstangen ook vervangen in de hoop dat die stuurkogels dan w?l passen. Helaas staat op de oude stuurkogel geen nummer of fabrikant dus moet er iemand in een automaterialenzaak 'm vergelijken met 1 van de 10.000 andere stuurkogels :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2012 13:01 #910574 door V300 register
Hij doet het weer! yeehaa!:y::yummie:
De garage heeft wel het goede onderdeel kunnen krijgen, ik ga zelf nu nog even op zoek naar een stuurkogel voor op rechts, dan hoef ik de auto maar 1x uit te laten lijnen in plaats van nu een keer en bij het vervangen van de rechter kogel nog een keer.
Wel is er nog steeds een trilling/bonkje hoorbaar van rechtsvoor, alsof er iets lichtjes aanloopt, als ik (hard) rem verandert er niets aan het geluid of het stuur dus dat lijkt het niet te zijn. Vanaf rond de 50km/u is het monotoom. Het kan natuurlijk ook de verkeerde uitlijning zijn:confused:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2012 13:13 #910756 door V300 register
Inmiddels is het onderdeelnummer bekend:

Blijkt dat de 240 stuurkogels passend zijn :crazy1: maakt mij verder niet uit want ik ben al lang blij dat het gemaakt is!
Afgelopen weekend aan de slag gegaan met wat accessoires:

Zoek de 3 verschillen.

Vervolgens de 'nieuwe' achterklep in de was gezet en het verschil was overweldigend, van bijna mat naar volle glans! :wtf:
Ondanks het grote verschil niet op de foto waarneembaar helaas, een verschil dat wel waarneembaar is is het volgende:
Oud:

Nieuw:

De oude slotplaat overzetten op de nieuwe klep lijkt me het ingewikkelds aangezien de uitsparing voor het nieuwe slot al veel groter is en de oude plaat dan in het gat valt.
Daarom ga ik denk ik maar op zoek naar een nieuwe slotplaat voor op de carrosserie om deze te vervangen:

Wordt een kwestie van goed uitmeten en dan even een paar gaatjes boren. Ik denk, maar dat moet ik nog even checken, dat het oude slot wel overgezet kan worden op de nieuwe klep, even pielen met dat pinnetje maar daar kom ik wel uit.
P.S. Op dit moment maakt de garage ook de rechter stuurkogel omdat die rotsvast zat (op de sleuteldag ook al last van) en ze pakken dan ook gelijk de fusees mee, daar kreeg ik ook geen beweging in, zelfs niet met een fuseevork. Als dat klaar is ga ik eerdaags naar de uitlijntoko omdat de verkeerde uitlijning het geluid veroorzaakte, het verdween namelijk bij een lange bocht naar links, iedere keer weer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2012 14:14 #914854 door V300 register
Sinds kort zit er om de achterbanden zo goed als nieuw rubber van Vredestein:

[img][img]http://i1255.photobucket.com/albums/hh635/mauritscassee/5A441B03-FF48-4D50-B769-7E7CF02B0287-8848-000006E944103500.jpg[/img][/img]

Een wereld van verschil aangezien de vorige banden (die toen aan de voorkant zaten) niet meer rond waren, achteraf weet ik waarom. Toen ik met m'n broer op reis was hebben we ??n keer een echte noodstop gemaakt voor een stoplicht met een hoge buitentemperatuur waardoor de banden al wat zachter waren en de voorbanden hebben een slip gemaakt van een meter of 30-40, dat is waarschijnlijk verder afgesleten en erger geworden wat zorgde voor onbalans en lawaai.
Nu dus de oude achterbanden naar voren gehaald en deze Vredesteins achter omdat ze net iets breder zijn dan de vorige (was 175-65, nu 185-60). Zodra de huidige voorbanden aan vervanging toe zijn haal ik de Vredesteins naar voren en komen er 195-xx/205-xx aan de achterkant. Als er iemand aanbevelingen heeft van wat hij/zij prettig vind rijden houdt ik mij warm aanbevolen. Ik weet dat Anjo brede sloffen heeft onder de turbo dus zal dat topic nog eens goed doorlezen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2012 15:13 #914860 door V300 register

Als er iemand aanbevelingen heeft van wat hij/zij prettig vind rijden houdt ik mij warm aanbevolen.

Klinkt misschien wat raar, maar smalle banden vind ik prettiger :D

Smalle banden geven namelijk een beter brandstofverbruik, minder kans op aquaplaning in de regen of schuiven in de sneeuw, en (vooral zonder stuurbekrachtiging) een lichter stuurgedrag.

De enige rede waarom brede banden echt wenselijk zijn, is als een auto zijn vermogen niet kwijt kan. Bij een 600pk Viper of Corvette noodzaak, maar bij een Volvo 300 van maximaal zo'n 110(?)pk niet echt. Anjo's turbo heeft waarschijnlijk een stuk meer vermogen, of hij vindt het gewoon goed staan. Dat geldt ook voor jou, als jij het goed vindt staan, gewoon die brede sloffen er onder knallen :y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2012 15:42 #914862 door V300 register
Nog een nadeel van brede banden is de sporing. Stuurt wat lastig op een slechte snelweg, vooral rechter baan die is uitgesleten door vrachtwagens. Overigens heb ik ook 195 brede banden en dat gaat op zich prima. Stuurt ook niet zwaarder dan de 175 die ik er eerst onder had. Op zich wel een aanrader dus.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2012 15:49 #914863 door V300 register
Verbruik maakt me niet heel veel uit op LPG, rij namelijk toch meestal door op de snelweg maar het is goed om te weten!
Bandenspanning goed houden scheelt ook denk ik en door de stuurbekrachtiging merk ik niet zoveel van wat bredere banden.
Sporing vind ik wel belangrijk want dat is echt irritant maar het zie er beter uit en liever een brede kwaliteitsband met goed profiel in de regen dan budget en smal is mijn redenatie. Bijkomend voordeel, dit zijn alleen zomerbandjes want er ligt een set oude winterbanden op zolder.
Bedankt voor de input in ieder geval! :y:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2012 16:43 #914864 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
195 breed heb je niets aan op de standaard velgen voor de 300 serie. 175 is de maximale breedte voor 5,5/6", 195 voor 7", 205 voor 7,5" en 215 voor 8"

dit heeft te maken met het ballon effect dat een breed profiel op een smalle velg maakt, de banden gaan dan over de zijwangen veren en dat komt de wegligging niet ten goede. als de breedte van de band afgestemd is op de breedte van de velg dan is de wegligging veel directer en dat rijd ook veel prettiger.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC