show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2012 16:38 #910414
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
Je ziet in de oude kogel depen glimmend en roestig, daarnaast is de draad niet overal scherp, dat duid op verschillend draad; misschien is het dusdanig geforceerd gemonteerd dat het nu wel past ofzo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-07-2012 16:57 #910421
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
lijkt me duidelijk, draadspoedmeter en schuifmaat opzoeken en de schroefdraad op het stuurhuis opmeten. De schroefdraad op de kogel zelf is ook anders maar daar hoef je alleen een passende borgmoer bij te zoeken.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2012 17:12 #910426
door 16673-dummy
Ja en nee. De nieuwe stang (zie foto eerdere bericht) had ook een draad dat te fijn was, daar kon de stuurkogel niet op. En hij paste niet op het stuurhuis, het grootste probleem
In de handel was 'ie niet meer te krijgen. Allemaal niet meer leverbaar. Ik bleek een stuurstang op mijn 345 2-liter te hebben voor de 1.4's t/m 1978 :wtf2:
Bij Dafhobby was 'ie nog wel te krijgen. Mazzel, anders had er een ander stuurhuis op gemoeten.
Die stang voor het oude type moet dus IN het stuurhuis geschroefd worden, en de schroefdraad voor de stuurkogel was wat grover.
Beantwoord door 16673-dummy in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
Maurits Cassee;202736 schreef : Was het verkrijgen van de andere stang een probleem?
Ja en nee. De nieuwe stang (zie foto eerdere bericht) had ook een draad dat te fijn was, daar kon de stuurkogel niet op. En hij paste niet op het stuurhuis, het grootste probleem

In de handel was 'ie niet meer te krijgen. Allemaal niet meer leverbaar. Ik bleek een stuurstang op mijn 345 2-liter te hebben voor de 1.4's t/m 1978 :wtf2:
Bij Dafhobby was 'ie nog wel te krijgen. Mazzel, anders had er een ander stuurhuis op gemoeten.
Die stang voor het oude type moet dus IN het stuurhuis geschroefd worden, en de schroefdraad voor de stuurkogel was wat grover.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-07-2012 19:16 #910436
door V300 register
Net een Gedore 30-32 steeksleutel gekocht en de stang opgehaald, die lijkt qua schroefbevestiging te kloppen maar is iets langer.
Zelfs met de goede steeksleutel krijg ik met geen mogelijkheid beweging in de stang, dat wordt of naar de garage of bodybuilder op stero?den optrommelen
Ben de wanhoop lichtelijk nabij want weet geen manier om dit anders op te lossen, met een beitel heb ik al geprobeerd de ingeslagen borging een beetje terug te buigen maar ook zonder succes
Foto komt nog maar ben nu in de weer voor m'n opa die een beginnende longontsteking heeft.
Zelfs met de goede steeksleutel krijg ik met geen mogelijkheid beweging in de stang, dat wordt of naar de garage of bodybuilder op stero?den optrommelen

Ben de wanhoop lichtelijk nabij want weet geen manier om dit anders op te lossen, met een beitel heb ik al geprobeerd de ingeslagen borging een beetje terug te buigen maar ook zonder succes

Foto komt nog maar ben nu in de weer voor m'n opa die een beginnende longontsteking heeft.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-07-2012 20:34 #910521
door V300 register
Na korte radiostilte is er weer wat te melden.
Samen met een kennis uit de buurt geprobeerd de stuurstang los te halen maar dat is niet gelukt, dus de nieuwe stuurkogel zo goed en zo kwaad als het ging op de oude stang geschroefd (ging maar een klein stukje) en zo naar de vaste garage van die kennis gereden (alarmlichten aan en gelukkig kletsnatte weg waardoor het ontbreken van uitlijning minder schadelijk was/is voor de banden), daar aangekomen zijn ze gelijk aan de slag gegaan om de stang los te krijgen wat ze is gelukt. Echter, krijgen zij via hun leverancier dezelfde onderdelen als die ik bij de Brezan kocht met het gevolg dat de boel niet past.
Zo zag de boel er uit voor demontage (stofhoes uiteraard wel verwijderd):
En zo er na:
De stuurstang schroeft dus wel ?ver de de stang van het stuurhuis heen, net zoals de stang die de Brezan mij meegaf maar dus niet past volgens de garage (ik zou niet weten waarom ze daarover zouden liegen):
En zo zit het aan de rechterkant, nog helemaal in orde:
Wat zou er gewijzigd kunnen zijn waardoor de boel niet past?
Samen met een kennis uit de buurt geprobeerd de stuurstang los te halen maar dat is niet gelukt, dus de nieuwe stuurkogel zo goed en zo kwaad als het ging op de oude stang geschroefd (ging maar een klein stukje) en zo naar de vaste garage van die kennis gereden (alarmlichten aan en gelukkig kletsnatte weg waardoor het ontbreken van uitlijning minder schadelijk was/is voor de banden), daar aangekomen zijn ze gelijk aan de slag gegaan om de stang los te krijgen wat ze is gelukt. Echter, krijgen zij via hun leverancier dezelfde onderdelen als die ik bij de Brezan kocht met het gevolg dat de boel niet past.
Zo zag de boel er uit voor demontage (stofhoes uiteraard wel verwijderd):
En zo er na:
De stuurstang schroeft dus wel ?ver de de stang van het stuurhuis heen, net zoals de stang die de Brezan mij meegaf maar dus niet past volgens de garage (ik zou niet weten waarom ze daarover zouden liegen):
En zo zit het aan de rechterkant, nog helemaal in orde:
Wat zou er gewijzigd kunnen zijn waardoor de boel niet past?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2012 22:22 #910522
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
een bekrachtigd stuurhuis, terwijl de stuurbekrachtiging niet origineel is en de wagen op papier dus nog een onbekrachtigd stuurhuis heeft
probeer maar eens een kogel te bestellen voor een 360 met stuurbekrachtiging. Als kenteken kun je evt. het kenteken van een van de auto's van clubleden gebruiken (zie fotopagina op de website).
probeer maar eens een kogel te bestellen voor een 360 met stuurbekrachtiging. Als kenteken kun je evt. het kenteken van een van de auto's van clubleden gebruiken (zie fotopagina op de website).
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2012 12:07 #910524
door V300 register
Maurits, mijn 360 met stuurbekrachtiging heeft kenteken SB-98-DP. Misschien heb je daar wat aan.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2012 13:01 #910525
door V300 register
Dank Jean-Luc en Joost! Ik had het kenteken van Marks 360GLE ook al gebruikt omdat die ook stuurbekrachtiging vanaf de fabriek heeft.
Echter krijg ik bij zowel Winparts als bij Mijnautoonderdelen hetzelfde resultaat als bij mijn eigen kenteken.
De draad komt altijd neer op M14x1.5, ze hebben mij gisteren niet kunnen zeggen waarom mijn aangeleverde deel niet paste dus dat vraag ik morgen wanneer er mensen van de garage aanwezig zijn. W?l kom ik bij de bovengenoemde onderdelen boeren een axiaalkogel tegen met een lengte van 301mm en van 256,5mm, ik heb mijn bestelde niet thuis liggen dus kan hem nu niet opmeten maar volgens mij heb ik die van 301mm en die was iets langer zoals gezegd, het zou die 5cm kunnen zijn. Ik hoop dus dacht de verkeerde lengte was en niet een verkeerd schroefdraad. De vorige Friese eigenaar heb ik inmiddels gemaild met de vraag of hij weet waar de stuurbekrachtiging is ingebouwd of ?berhaupt meer weet over welke onderdelen gebruikt moeten worden, het is even wachten op reactie daarop.
Morgen weer een dag en ik hoop dat de stang te lang was en het dus niet het schroefdraad is, hoeveel werk is het vervangen van het stuurhuis? Misschien moet ik de stuurbekrachtiging opgeven om verder te kunnen rijden.
Echter krijg ik bij zowel Winparts als bij Mijnautoonderdelen hetzelfde resultaat als bij mijn eigen kenteken.
De draad komt altijd neer op M14x1.5, ze hebben mij gisteren niet kunnen zeggen waarom mijn aangeleverde deel niet paste dus dat vraag ik morgen wanneer er mensen van de garage aanwezig zijn. W?l kom ik bij de bovengenoemde onderdelen boeren een axiaalkogel tegen met een lengte van 301mm en van 256,5mm, ik heb mijn bestelde niet thuis liggen dus kan hem nu niet opmeten maar volgens mij heb ik die van 301mm en die was iets langer zoals gezegd, het zou die 5cm kunnen zijn. Ik hoop dus dacht de verkeerde lengte was en niet een verkeerd schroefdraad. De vorige Friese eigenaar heb ik inmiddels gemaild met de vraag of hij weet waar de stuurbekrachtiging is ingebouwd of ?berhaupt meer weet over welke onderdelen gebruikt moeten worden, het is even wachten op reactie daarop.
Morgen weer een dag en ik hoop dat de stang te lang was en het dus niet het schroefdraad is, hoeveel werk is het vervangen van het stuurhuis? Misschien moet ik de stuurbekrachtiging opgeven om verder te kunnen rijden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2012 13:55 #910527
door V300 register
ziet eruit als een origineel 300 bekrachtigd stuurhuis.
die binnenste stuurkogels zijn volgens mij helemaal niet meer te krijgen.
die binnenste stuurkogels zijn volgens mij helemaal niet meer te krijgen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-07-2012 17:48 #910531
door V300 register
Dat zou er dan op duiden dat de pomp een keer vervangen is door een exemplaar waar het reservoir ook gelijk in zit waardoor hij niet origineel lijkt maar het toch is? Ik heb nog eens goed gekeken en het verschil in lengte van de axiaalkogels/stuurstangen is te verklaren doordat de kortere voor de vroege modellen is:
Draait ?n de stang van het stuurhuis
En de lange:
Draait over de stang van het stuurhuis heen.
De andere stang aanschaffen gaat dus niet de oplossing worden, helaas.
Ik ben heel benieuwd wat de monteurs morgen te melden hebben en wellicht staat er nog een nummer op de oude stang of iets anders waar we wat mee kunnen.
Draait ?n de stang van het stuurhuis
En de lange:
Draait over de stang van het stuurhuis heen.
De andere stang aanschaffen gaat dus niet de oplossing worden, helaas.
Ik ben heel benieuwd wat de monteurs morgen te melden hebben en wellicht staat er nog een nummer op de oude stang of iets anders waar we wat mee kunnen.
Moderators: Mark Smeets