show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2012 00:32 #910273 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
het klein stukje terugsturen vanuit de aanslag van het stuurwiel is idd een goede gewoonte. Je hoort bij alle hydraulische systemen duidelijk dat het mechaniek het heel zwaar krijgt als je gewoon tegen de aanslag aan blijft trekken. Het fluiten wat je soms hoort is de overdrukklep van de pomp.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-07-2012 18:08 #910364 door V300 register
Gisteren best geschrokken, bij het de straat uitrijden richting huis begon het stuur onwijs te trillen en hoorde je een wiel soms piepen alsof ie blokkeert, ik dacht vastgelopen rem of lager dus gelijk aan de kant en kijken.
Van de linkerstuurkogel was de hoes volledig verdwenen en er zat behoorlijk wat speling op, ik ben blij dat dit in de bebouwde kom gebeurde en niet op de snelweg.
Gelijk naar de Brezan gegaan om twee spoorstaneinden te halen (altijd vervangen in setjes h?) die moesten besteld worden en vandaag zijn ze 's ochtends aangekomen. Gelijk het oude spoorstangeinde verwijderd wat behoorlijk soepel ging. Toen met een staalborstel het oude borgmiddel verwijderd en daar begon de ellende, de nieuwe stuurkogel wil maar voor 4 slagen rond op de stuurstang. Blijkt dat het draad net afwijkt want beide schroefdraden zijn intact en helemaal schoon en zelfs met kopervet kom ik geen haar verder. Dus weer terug naar de Brezan waar ze het originele Volvo nummer nodig hadden:
Stuurkogel wiel = 3211955-4
Stuurstang = 3293736-9
Die zijn 'voorradig zolang de voorraad strekt bij de leverancier' dus ik wordt morgen gebeld hoe of wat.
Dafhobby is op donderdag gelukkig niet open dus kunnen ze pas vrijdag opsturen en de DPD levert niet af op zaterdag dus zit ik tenminste tot maandag zonder auto terwijl ik zondag op vakantie wil.
Kan het zijn dat door de stuurbekrachtiging een andere stuurstang en dus andere stuurkogels zijn gemonteerd met een ander draad? In het onderdelenboek staan wel dezelfde nummers bij bekrachtigd en onbekrachtigd maar mijn stuurbekrachtiging schijnt niet origineel/af fabriek te zijn. Geen idee of dat iets uitmaakt.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2012 20:35 #910369 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
foto?

er zijn meerdere versies, heb ik me laatst ook in verdiept omdat ik ook de verkeerde had.

Zit de binnenste stuurkogel in het stuurhoes geschroefd of er omheen?

Wel apart dat je dat zo ineens van de een op de andere dag merkt. Bij mij is het verspreid over meerdere jaren er langzaam in geslopen, maar pas boven de 80 km/h merkte je het.
Wel laten uitlijnen straks!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-07-2012 08:36 #910392 door V300 register
De oude is echt compleet aan gort:

En heeft een ander schroefdraad:

Achteraf gezien had ik het aan moeten zien komen, het stuur trilde licht als ik boven de 100 reed en dat werd dan steeds iets erger naarmate ik harder reed. Ik wilde daarom m'n banden laten balanceren want dat is te lang niet gedaan maar bij de garages in de buurt kan het niet zonder afspraak en konden ze dan pas weer als ik op vakantie zou zijn. Ook was er de laatste tientallen kilometers voordat deze actie gebeurde een bonk te horen (niet heel hard en deels afhankelijk van de snelheid) maar m'n broer en ik dachten beide dat het van rechtsvoor kwam, dat is dus waarschijnlijk omdat de speling die links zat werd doorgegeven aan de rechterkant.
Ik weet niet of de binnenste stuurkogel geschroefd zit of er omheen, hoe kan ik dat zien?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2012 10:19 #910397 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
Nu mag je de auto ook nog gaan uitlijnen (voor je eigen veiligheid en om extra bandenslijtage te voorkomen).

Ik ben op zondag wel open.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2012 10:30 #910398 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
zie dit bericht
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=198489&postcount=2083

ook in de berichten daarna staat nog e.e.a. aan interessante informatie.

Ik ben trouwens wel benieuwd of jij met je aftermarket stuurbekrachtiging ook een ander stuurhuis hebt..? In dat geval heb je niet zoveel aan mijn foto's. Maar je zou eens kunnen vergelijken.

Overigens respect dat je nog 180 hebt gereden met een stuurinrichting die in die staat verkeert. Ik kan natuurlijk vanaf foto's niet beoordelen hoe de auto gereden moet hebben, maar als hij net zo reed als mijn 345 destijds moet ik zeggen dat je behoorlijk lef hebt... (ik had bij 120 km/h al het idee totaal de controle over de auto te verliezen).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-07-2012 12:45 #910407 door V300 register
Ik heb nu ook speling op m'n stuurhuis, maar gek genoeg heb ik er weinig last van bij 130+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-07-2012 14:07 #910408 door V300 register
Was het verkrijgen van de andere stang een probleem?
Brezan krijgt vanmiddag de binnenste stuurkogel/spoorstang binnen, die ga ik dus nu loshalen en dan is het straks een kwestie van kijk en vergelijk.
Ik plaats ook wel even een fotootje.
Als ik een ander stuurhuis heb wordt dat mooi klote want dan wordt het een gebed zonder end ben ik bang.
Wat ik ook raar vind is dat de snelheidsmeterkabel boven de 140km/u niet wiebelt/trilt en daaronder wel?
Ik moet zeggen dat rond die snelheden de auto echt als een blok op de weg ligt, bij 160 een doordraaier op de snelweg was geen enkel probleem, daarboven lieten we toch liever het gas los.
Ik had toen het stuur keihard begon te trillen ook het gevoel geen controle meer over de auto te hebben. Erik, als het voor zondag lukt om de boel te monteren kom ik graag even langs om uit te lijnen!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2012 15:32 #910412 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Maurits' Volvo 360GLT MKII 1985
Als ik zo kijk dan is het draad van je nieuwe kogel veel te fijn, die oude kogel , of de stang klopte ook al niet want dat draad ziet er ook aardig verkracht uit

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-07-2012 16:03 #910413 door V300 register
De oude kogel en stang zijn een perfecte match want met de hand kun je ze helemaal aandraaien.
Die zijn dus allebei verkeerd als ik het goed begrijp, nu maar hopen dat de nieuwe stang op het schroefdraad past.
Ik probeer nu de oude stang los te krijgen maar met een waterpomptang wil dat niet, alle kracht gaat in het knijpen zitten. Ik ga nu even meten welke sleutel ik aan moet schaffen en dan kan ik op zoek naar een zaak in de buurt die 30 of 32 als steeksleutel heeft.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC