Denkt U even mee?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2014 10:05 #143843 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Denkt U even mee?
Hoi Arno,

Alle druk lijkt mij goed, als de druk wegvalt heb je de oorzaak gevonden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2014 11:27 #143844 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Denkt U even mee?

"Arno Pfennings" schreef:
...Stationair loopt de motor als een zonnetje en als ik zonder belasting gas geef klinkt het nog steeds goed, maar geef ik onder belasting meer gas dan volgt er toch een gehakkel...alsof er een extra brom op de normale brom komt. Even het gevoel alsof de boel maar op 3 pitten loopt.

Even voor de juiste beeldvorming: Wat bedoel je precies met "gehakkel"? Dat de motor inhoudt? En is dat begonnen na het monteren van een 4-2-1-spruitstuk, terwijl voor die tijd de motor onder belasting perfect liep?

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2014 12:31 #143845 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Hoi Gert,

Na de montage van het spruitstuk werkte alles zoals het hoorde maar ineens kwam het genoemde probleem opduiken.

Je hoort de inlaat ahw moeite hebben met ademen of dit is het gevolg van het vreemde ontsteken van het mengsel.
De motor loopt keurig door op 4 pitten.

Groet

Arno

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2014 12:44 #143846 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Denkt U even mee?

maar dan is de vraag wat de juiste te verwachten waarde zou moeten zijn voor een mechanische pomp cq weber.

Welke druk de mechanische pomp op toeren zou moeten kunnen leveren weet ik niet, maar in de volgende link zie je de druk die Webcon UK opgeeft voor een geschikte electrische pomp : www.webcon.co.uk/shopexd.asp?id=48

Vrij laag dus : 0.17 - 0.31 bar (2.5 - 4.5 psi)

Het enige dat ik mij bij een mechanische pomp voor kan stellen is dat er bij zeer hoge toerentallen cavitatie (bellenvorming) optreedt, waardoor de opbrengst (fors) afneemt. Omdat je hebt aangegeven dat hij het hiervoor goed gedaan heeft, kan ik mij echter niet voorstellen dat dit de oorzaak van je huidige probleem is ....

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2014 17:58 #143856 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Denkt U even mee?

"Arno Pfennings" schreef:
Na de montage van het spruitstuk werkte alles zoals het hoorde maar ineens kwam het genoemde probleem opduiken.
Je hoort de inlaat ahw moeite hebben met ademen of dit is het gevolg van het vreemde ontsteken van het mengsel.
De motor loopt keurig door op 4 pitten.

Als ik het goed begrijp liep de motor dus perfect nadat het spruitstuk was gemonteerd, ook onder belasting. Het probleem is vervolgens spontaan ontstaan zonder dat je verder ergens aan hebt gezeten? En houdt de motor nu daadwerkelijk en merkbaar in onder belasting of is het aleen een kwestie van een volgens jou afwijkend geluid? Zoals al eerder voorgesteld, is de kans dat we je kunnen helpen groter als je een filmpje (met geluid) zou kunnen maken...

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
25-09-2014 18:41 #143857 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Denkt U even mee?
Wat de opvoerdruk van een pomp betreft werkt het in bijna alle gevallen zo dat een veer de pompdruk bepaalt.
De aanzuigactie van de pomp wordt dan door elektrische kracht of mechanische kracht gerealiseerd.

Het komt er dus op neer dat de maximale druk dus afhankelijk is van de veerspanning op het pompmembraan.Ook wel een beetje logisch natuurlijk want de nokkenas ramt wel door, als die de persactie zou verzorgen zou de druk ongedefinieerd hoog oplopen.

Plaatje link electrische pomp; rpmrush.com/article/539

Bij dit type pomp is het zelfs zo dat als er door gesloten vlotternaald geen vraag is naar brandstof, de pomp "stopt" er wordt dan geen energie meer gebruikt, de brandstof wordt onder druk gehouden tot de contacten weer sluiten als gevolg van membraan dat z'n eindslag bereikt. De magneet zal dan het membraan weer aantrekken tegen de veerdruk in waardoor de pomp zich vult met verse brandstof uit de tank en na loslaten magneet weer druk opbouwen door de veerdruk.

Dus als je een drukmeter hebt kan je bij stationair draaiende motor de druk aflezen die de pomp geeft en deze vergelijken met een motor op toeren en onder belasting.

Er is een uitzondering; de roterende electrische pomp, deze werkt met rollen die de brandstof op druk brengen, hier wordt de maximale druk soms in de pomp zelf afgeregeld maar vaker nog door het systeem dat na de pomp komt middels een overdrukklep die het te veel aan brandstof naar de tank retour laat stromen. Zou je zo'n ongeregelde pomp er op zetten dan kan je bij lekkende vlotternaalden een bult gezeur krijgen want die pompdruk kan behoorlijk hoog oplopen tot wel een bar of 5-6 uit m'n hoofd.

Concluderend zou ik dus simpelweg de benzinedruk stationair vergelijken met de benzinedruk op toeren. Het gaat niet om de gemeten waarde als wel om het vergelijk en de gedachte er achter.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2014 19:34 #143860 door Arno Pfennings
Beste mensen,

Elke dag is er een ;) dus even na het werk weer de amazon in....nu de tank vullen en het was erger dan ooit...leek wel een tractor. Tank vol en met veel kabaal naar huis. Motorkap open en er komt toch een walm uit...is de carb aan de schutbordkant het lekken...op het hete spruitstuk :shock: :shock: :shock: ben ik even blij met de heat-wrap maar Jezus gevaarlijke boel

Alles droog gedept en gestart, leek het te leggen aan de achterkan van de carb daar waar het klepje/mechanisme van de choke op zit. Motor snel uit en die 2 schroefjes eens gecheckt....halve slag los....beiden! Vastgedraaid en de andere carb ook maar gedaan. Lekken opgelost. Proefritje in de hoop dat...nee dus...nog hetzelfde..Maar het mooie is dat ik denk dat het mij gelukt is om voor jullie een geluidsfile te maken. Het rijgedrag even niet beoordelen maar ik trek even gelijkmatig op en dan verder voorbij DAT punt. Vervolgens rij ik ook in de 4 met een lage snelheid aangezien normaal gesproken een motor het dan ook moeilijk heeft maar je nu het fenomeen nog duidelijker hoort

Tussen door zit er nog een stuk waar het koppelingspedaal ingetrapt wordt en flink gas wordt gegeven...en dan hoor je het gerommel niet.

Ik zou zeggen geniet en huiver (als het gelukt is om de onderstaande link werkend te krijgen ;)

free.mp3songurls.com/1390692.mp3

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
25-09-2014 23:52 #143871 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Denkt U even mee?
Als ik het zo beluister kan ik er niet uit opmaken dat bijvoorbeeld één van de cilinders niet mee doet.
Ik zou eerder inzetten op een ontstekings-storing/onderbreking.
Bijvoorbeeld een bobine die aan het overlijden is (of is dat al genoemd/geprobeerd door wisselen, sorry lees niet steeds hele topic terug :oops: )
Even in de ontstekingshoek blijvend; slecht contactslot/bedrading :?:
Overlijdende condensator (in geval van niet-elektronische ontsteking)

Ik heb eens een schakelingetje gemaakt om heel eenvoudig een (korte, voor het oog nauwelijks waarneembare) spanningsval aan te tonen.Als je daar behoefte aan denkt te hebben kan ik het schema wel opzoeken/posten.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2014 03:37 #143878 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Denkt U even mee?
Arno, heb je al eens een nieuwe set bougies geprobeerd? Zelf heb ik hele vreemde problemen gehad met die dingen. Een paar jaar geleden had ik net een nieuwe set erin geschroeft, nog geen maand later van de een op de andere dag nooit meer starten. Heb toen werkelijk van alles geprobeerd, ik had een vonk, benzine en lucht en alles stond op tijd....en niet starten. Ten einde raad op een zondag ochtend vier bougies uit de oudijzer bak in garage gepakt en er was leven in de tent.
Misschien de moeite waard om eens te proberen.

Groeten, Rob

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2014 07:15 #143881 door Arno Pfennings

Als ik het zo beluister kan ik er niet uit opmaken dat bijvoorbeeld één van de cilinders niet mee doet.
Ik zou eerder inzetten op een ontstekings-storing/onderbreking.
Bijvoorbeeld een bobine die aan het overlijden is (of is dat al genoemd/geprobeerd door wisselen, sorry lees niet steeds hele topic terug :oops: )
Even in de ontstekingshoek blijvend; slecht contactslot/bedrading :?:
Overlijdende condensator (in geval van niet-elektronische ontsteking)

Ik heb eens een schakelingetje gemaakt om heel eenvoudig een (korte, voor het oog nauwelijks waarneembare) spanningsval aan te tonen.Als je daar behoefte aan denkt te hebben kan ik het schema wel opzoeken/posten.

groet, Jan

Bobine is nog niet vervangen. Deze is een jaar geleden vernieuwd door een zwaarder/beter exemplaar dan origineel en daarbij vonkt alles zoals het hoort.
Stroomverdeler is een 123ign dus geen condensatorprobleem
Stroomstoring zou m.i. anders klinken. In het huidige geval loopt de motor namelijk altijd keurig door zonder gehik.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD