- Berichten: 1146
Denkt U even mee?
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-09-2014 16:20 #143468
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Denkt U even mee?
Met het zwaar aantrekken van de moeren van het spruitstuk gaat bij lekkage dit waarschijnlijk niet werken.
je zegt dat er een nieuw spruitstuk op zit.
Heb je gecontroleerd of dit vlak is?.
Dit is te controleren door het tegen een ruit of raam te drukken met wat vet op de raakvlakken.
Ik heb ook een keer een nieuwe gehad die zo krom als wat was.
Je zult dan moeten (laten) vlakken.
dit is absoluut niet te overbruggen met pakkingen of het (te) hard aantrekken van de moeren.
p.s. de verschijnselen die je noemt zou goed een slecht afdichtend spruitstuk kunnen zijn.
je zegt dat er een nieuw spruitstuk op zit.
Heb je gecontroleerd of dit vlak is?.
Dit is te controleren door het tegen een ruit of raam te drukken met wat vet op de raakvlakken.
Ik heb ook een keer een nieuwe gehad die zo krom als wat was.
Je zult dan moeten (laten) vlakken.
dit is absoluut niet te overbruggen met pakkingen of het (te) hard aantrekken van de moeren.
p.s. de verschijnselen die je noemt zou goed een slecht afdichtend spruitstuk kunnen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
14-09-2014 17:48 #143471
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Hoi Rene,
Met dit in gedachten nog eens een proefrit gemaakt en geluisterd. De motor was koud toen ik vertrok en er was een stukje waar de auto duidelijk minder vibreerde en beter trok. Dit zou dus goed te maken kunnen hebben met hoeveel het spruitstuk is uitgezet door warmte en zichzelf misschien losser drukt van het blok. Wel zou ik verwachten dat je dat iets van uitlaatgassen onder de motorkap of in de cabine zou ruiken.
Ook sta ik dan te kijken van de impact van een lek als het dit zou zijn, je zou denken dat een lek zou resulteren in beter optrekken maar aan de andere kant beïnvloed het de golffronten in het uitlaatcircuit...en dat zou een resonantie kunnen veroorzaken die niet versterkend maar verzwakkend werkt.
Ik ga de boel in ieder geval weer demonteren hoewel ik het een goed vlak spruitstuk vond voordat ik het monteerde. Het kan ook zijn dat het helemaal niet zo goed is om het spruitstuk met een versnellingsbak steun stevig vast te maken aangezien het spruitstuk door uitzetten zich als het ware tussen blok en steun gaat uitrekken....en dat zijn ongunstige krachten om de flenzen aan het motorblok.
Groet
Arno
Met dit in gedachten nog eens een proefrit gemaakt en geluisterd. De motor was koud toen ik vertrok en er was een stukje waar de auto duidelijk minder vibreerde en beter trok. Dit zou dus goed te maken kunnen hebben met hoeveel het spruitstuk is uitgezet door warmte en zichzelf misschien losser drukt van het blok. Wel zou ik verwachten dat je dat iets van uitlaatgassen onder de motorkap of in de cabine zou ruiken.
Ook sta ik dan te kijken van de impact van een lek als het dit zou zijn, je zou denken dat een lek zou resulteren in beter optrekken maar aan de andere kant beïnvloed het de golffronten in het uitlaatcircuit...en dat zou een resonantie kunnen veroorzaken die niet versterkend maar verzwakkend werkt.
Ik ga de boel in ieder geval weer demonteren hoewel ik het een goed vlak spruitstuk vond voordat ik het monteerde. Het kan ook zijn dat het helemaal niet zo goed is om het spruitstuk met een versnellingsbak steun stevig vast te maken aangezien het spruitstuk door uitzetten zich als het ware tussen blok en steun gaat uitrekken....en dat zijn ongunstige krachten om de flenzen aan het motorblok.
Groet
Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
14-09-2014 21:57 #143480
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Denkt U even mee?
Onderschat niet het belang van een gasdicht uitlaatsysteem.
als je een spagettispruitstuk hebt zijn in tegenstelling tot het originele gietijzeren spruitstuk de flenzen niet onderling verbonden.
dit maakt vlakken en het gasdicht krijgen alleen maar lastiger.
bovendien werkt een spagettispruitstuk meer dan de gietijzeren variant wat een extra belasting is voor de pakking.
Ook zal door tuning meer warmte worden ontwikkelt.
het spruitstuk moet echt helemaal vlak zijn anders zal de pakking in no time er worden uitgeblazen.
als je een spagettispruitstuk hebt zijn in tegenstelling tot het originele gietijzeren spruitstuk de flenzen niet onderling verbonden.
dit maakt vlakken en het gasdicht krijgen alleen maar lastiger.
bovendien werkt een spagettispruitstuk meer dan de gietijzeren variant wat een extra belasting is voor de pakking.
Ook zal door tuning meer warmte worden ontwikkelt.
het spruitstuk moet echt helemaal vlak zijn anders zal de pakking in no time er worden uitgeblazen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
14-09-2014 22:03 #143481
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Heb de carbs er vanaf en het uitlaatspruitstuk hangt los. Op die manier voel ik dat de flens bij cylinder1 wel vlak kan aanliggen maar er spanning op staat. Ik ga alle verbindingen van de uitlaat los maken en hier en daar wat verdraaien voor minimale spanning op het spruitstuk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
16-09-2014 20:25 #143526
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Zo gezegd zo gedaan. Tevens de flenzen gecontroleerd op vlakheid en hier en daar de "oortjes" iets bijgewerkt zodat die van In- en Uitlaatspruitstuk elkaar niet ongemerkt in de weg zitten en elkaar ergens zouden kunnen optillen.
Beide spruitstukken liggen 100% vlak en gasdicht aan op dit moment en de versnellingsbaksteun is bijgewerkt zodat deze ook niet kan duwen of trekken maar de boel aardig op zijn plek houdt.
Carbs erop, de rest aansluiten en een Proefritjeeee!!!!!
En wat denk je???
Hetzelfde...
De timing eens een aantal graden vroeger gezet en er was het gebruikelijke verschil merkbaar bij het optrekken...doch...nog steeds hetzelfde probleem...
Als ik het nu moet omschrijven (en misschien helpt het voor de beeldvorming
)....als je op een kapotte ballon rustig blaast onder de 4000 toeren en alsof je er hard op blaast voor de hogere toerentallen..
Analogie van de balon zou ik nog steeds denken aan in/uilaat...maar wat?
Hetgeen dat mij akelig opviel toen ik aan de motorblok kant het inlaatspruitstuk in keek was dat die verrekte zogenaamde rubber pakkingringen hier en daar naar binnen hingen :shock: :shock: :shock: :roll:
Wat een zooi zeg. Als dit de oorzaak zou zijn dan is het gevolg het overmatig inzuigen van valse lucht als de gasklep verder open staat....makes sense?
Op de plek waar die rubber ringen namelijk kapot zijn zit dan een moeilijk te zien gat en op de plek waar het rubber nog zit wordt de boel ook nog op afstand gehouden...
Welnu, zie het andere topic voor de WeberTip en volgens mij is dat spul een veel betere oplossing dan origineel Weber:
Weber DCOE rubbers TIP?
Fingers crossed
Beide spruitstukken liggen 100% vlak en gasdicht aan op dit moment en de versnellingsbaksteun is bijgewerkt zodat deze ook niet kan duwen of trekken maar de boel aardig op zijn plek houdt.
Carbs erop, de rest aansluiten en een Proefritjeeee!!!!!
En wat denk je???

De timing eens een aantal graden vroeger gezet en er was het gebruikelijke verschil merkbaar bij het optrekken...doch...nog steeds hetzelfde probleem...
Als ik het nu moet omschrijven (en misschien helpt het voor de beeldvorming

Analogie van de balon zou ik nog steeds denken aan in/uilaat...maar wat?
Hetgeen dat mij akelig opviel toen ik aan de motorblok kant het inlaatspruitstuk in keek was dat die verrekte zogenaamde rubber pakkingringen hier en daar naar binnen hingen :shock: :shock: :shock: :roll:
Wat een zooi zeg. Als dit de oorzaak zou zijn dan is het gevolg het overmatig inzuigen van valse lucht als de gasklep verder open staat....makes sense?
Op de plek waar die rubber ringen namelijk kapot zijn zit dan een moeilijk te zien gat en op de plek waar het rubber nog zit wordt de boel ook nog op afstand gehouden...
Welnu, zie het andere topic voor de WeberTip en volgens mij is dat spul een veel betere oplossing dan origineel Weber:
Weber DCOE rubbers TIP?
Fingers crossed

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
16-09-2014 21:35 #143527
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Of.....defecte bobine die het niet meer aan kan bij hoge rpm's? maar waarom haalt deze het dan wel bij stilstaande hoge toeren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
16-09-2014 21:50 #143528
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Denkt U even mee?
Er is natuurlijk een groot verschil tussen onbelast en belast toeren draaien. Bij belast moet de motor harder werken en zal meer benzine vragen. Ik zou t dus toch zoeken in de brandstoftoevoer en/of je carburateurs.
En misschien dat het toch aan die gare rubber pakkingen licht waardoor je valse lucht aanzuigt; wellicht onbelast geen probleem, maar belast wel
Succes met je zoektocht, ben heel benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak is!
En misschien dat het toch aan die gare rubber pakkingen licht waardoor je valse lucht aanzuigt; wellicht onbelast geen probleem, maar belast wel

Succes met je zoektocht, ben heel benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak is!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
16-09-2014 21:53 #143530
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Hoi Hans,
Aan de andere kant zou ik net verwachten dat een lek problemen veroorzaakt bij hoog vacuum van een gesloten gasklep en minder bij hoge toeren/belasting...maar goed stap voor stap...
Umm...bougies? :roll:
Aan de andere kant zou ik net verwachten dat een lek problemen veroorzaakt bij hoog vacuum van een gesloten gasklep en minder bij hoge toeren/belasting...maar goed stap voor stap...
Umm...bougies? :roll:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
17-09-2014 12:21 #143539
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
DUS.....even nieuwe bougies erin en een rondje maken met een grote verdenking op de benzine toevoer.
Gedachtengang: onlangs het binnenwerk van de mechanische benzinepomp vervangen door nieuwe rubber enz en het was duidelijk dat dit een beter werkende pomp was geworden....meer weerstand duur het nieuwe membraan en beter pompen. Echter, wat als deze verhoogde weerstand icm de hogere toeren wel eens teveel zou zijn voor het mechanische pompje en het armpje dat de nokkenas volgt (deels) is afgebroken....en de carburateur icm zuigers hun best doen om ook met een mindere (of geen?) pomp wat benzine naar binnen te slurpen?
Terug naar het rondje rijden en met de bovenstaande gedachte ook de AFR gemeten (zie plaatjes). Hetgeen dat heel duidelijk wordt is het significant arme mengsel, met name bij meer brandstofvraag/hoge toeren en zo ook bij lagere toeren als er veelvuldig aanspraak wordt gemaakt op de acceleratiepomp in de carburateur.
Logisch? (In de hoop dat ik alles nog kan fiksen en toch met mijn amazon naar de beurs kan komen...alvast de vraag...wat is een goede elektrische pomp, waar moet ik op letten, relay erbij, hoe te schakelen en welk afdekplaatje op het gat in het motorblok?)
Groet (Vaker is de reis leuker dan de bestemming maar in dit geval is het beiden leuk
)
Arno
Gedachtengang: onlangs het binnenwerk van de mechanische benzinepomp vervangen door nieuwe rubber enz en het was duidelijk dat dit een beter werkende pomp was geworden....meer weerstand duur het nieuwe membraan en beter pompen. Echter, wat als deze verhoogde weerstand icm de hogere toeren wel eens teveel zou zijn voor het mechanische pompje en het armpje dat de nokkenas volgt (deels) is afgebroken....en de carburateur icm zuigers hun best doen om ook met een mindere (of geen?) pomp wat benzine naar binnen te slurpen?
Terug naar het rondje rijden en met de bovenstaande gedachte ook de AFR gemeten (zie plaatjes). Hetgeen dat heel duidelijk wordt is het significant arme mengsel, met name bij meer brandstofvraag/hoge toeren en zo ook bij lagere toeren als er veelvuldig aanspraak wordt gemaakt op de acceleratiepomp in de carburateur.
Logisch? (In de hoop dat ik alles nog kan fiksen en toch met mijn amazon naar de beurs kan komen...alvast de vraag...wat is een goede elektrische pomp, waar moet ik op letten, relay erbij, hoe te schakelen en welk afdekplaatje op het gat in het motorblok?)
Groet (Vaker is de reis leuker dan de bestemming maar in dit geval is het beiden leuk

Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
17-09-2014 12:28 #143541
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.