Denkt U even mee?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-12-2014 22:37 #146508 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Denkt U even mee?
Hoi Sieds,

Heb jij hier ook al ervaringen mee in de B18/B20 motoren?

Ik heb ze korte tijd gehad, net als Brisk en Halo bougies. Ik merkte geen verschil tot negatief verschil; 1x schudden bij gas geven vanuit stationair. Gewisseld voor originele NGK-tjes, probleem opgelost...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2014 15:43 #146870 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Denkt U even mee?
Vandaag even een rondje mee mogen rijden, wat een bruut geweld uit deze motor en wat een fantastisch geluid helemaal kikken, de gemeente Geleen komt maandag de straatstenen weer recht leggen :) Ik denk dat je wel kunt stellen dat het probleem is opgelost :lol:
Thanks for the ride Arno, ik zou er zomaar verslaafd aan kunnen raken aan dat vermogen.

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2014 18:10 #146873 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
:D :D :D :D

En de proefrit met jouw brede banden smaakt ook naar meer....dat gaat 4x 195/65/R15 worden ;)

• Sieds Hiddema
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-12-2014 22:33 #146893 door Sieds Hiddema
Beantwoord door Sieds Hiddema in topic Denkt U even mee?
Nee Boele, nog geen ervaring mee, maar Irdiums zijn toch gewone bougies alleen technisch hoogwaardiger dan de oude.
Zou geen verschil mogen zijn.
Ik hoop dit voorjaar een B20 in mijn 544 sport in te bouwen en dan met Iridium en 123 ontsteking.

Zoals ik al eerder scheef, in mijn klassieke 2 wielers doet een Iridium het beter bij een koude start.
Ik ga ze nu ook in mijn 60 jaar oude BSA zetten.

Maar blijft vreemd dat er bij deze Volvo club nog geen ervaring mee is.
Was een keer in Barneveld bij een avondje 'midden' over 123 onsteking en daar bleek Iridium ook een vreemd woord.

- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2014 22:41 #146895 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Denkt U even mee?

"Sieds Hiddema" schreef:
Nee Boele, nog geen ervaring mee, maar Irdiums zijn toch gewone bougies alleen technisch hoogwaardiger dan de oude.

Tsja, hoe gewoon is gewoon, als je fietsen er beter mee starten, en Boeles auto er even mee bokt als er gas wordt gegeven :?

Groet, Hans

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2015 02:31 #147430 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Denkt U even mee?
Beste Arno, ik heb een vraagje omtrent de kleur van de bougie's.
Ik heb er bij mij nu ook warmere bougie's er in zitten Champion L92YC vergelijgbaar met NGK BP5HS (NGK kon ik hier niet te pakken krijgen).
Ik heb er zojuist een paar km mee gereden de bougie's blijven brandschoon heb jij dit ook?
Of heb jij pas wat koolaanslag gekregen na een paar honderd km?
Het beter doortrekken en reageren op het gaspendaal is bij mij nu ook beduidend beter.
Zou je een foto van een van jouw bougie's kunnen plaatsen.

Motortemp heb ik geen probleem.
Nadieselen op deze paar km ook niet.

Want heb jij hetzelfde als ik dan wil het dus zeggen dat wanneer je een B20 met K nokkenas rijdend op een octaangehalte van 95+ zoals ze het hier aan de pomp verkopen een bougie nodig heb zoals hieboven beschreven.

Als je het Olyslager boek bekijkt en dan even in Champion sfeer blijven dan zou je voor een B20A de LC87YC moeten gebruiken en voor de B20B en E de LC82YC moeten gebruiken.

Zijn met de jaren de specificaties rond deze bougies vernaderd?

Zijn er meerdere clubleden die met warmere bougie's rijden?

Zo zie ja maar weer na 40 jaren LPG te hebben gereden dat je dus weer de schoolbanken in moet om een benziene systeem goed te krijgen.

alvast bedankt,

Johan Geers

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 08:49 #147448 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Hoi Johan,

Keurig schoon hier...nog steeds. Hou je vooral niet vast aan oude documentatie in het geval van een getunnelde motor. Gewoon uitproberen in kleine stappen en in mijn geval was een stapje verder genoeg om weer normale bougies (zonder overmatige koolaanslag) over te houden.
Op zich denkbaar dat gewone bougies die voor een normale motor en AFR van pakweg 14.7 bedoeld zijn, zwarter kunnen worden op een getuned blok waarbij de carbs afgesteld staan op een rijker mengsel van AFR 12.5..dus iets warmere kaarsen erin en dan kan ook de "meuk" bij dit rijkere mengsel van de bougies worden afgeknetterd :)

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 09:24 #147449 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Denkt U even mee?
Ik rij met de E altijd op superplus, bij mijn 144-S ook. Ik merk dat de B20B/E hier beter op op loopt dan 95.
Destijds toen gelood nog verkrijgbaar was al mee begonnen, dat gaf al iets van harde zittingen door de werking van lood.
De E al 60K mijl gereden met Bosch en De 144-S met NGK
Dan kom ik met de geadviseerde, iets warmer 6 , bougies prima uit en branden ze mooi wit/grijs.
Destijds een hele voorraad van de Volvo Bosch pluggen ingekocht, daar staat op de verpakking Iridium....en daar rij ik nog steeds mee.

Een ander verhaal was de B30 getuned met drie Strombergs, K-nokkenas, in mijn 164TE, daar heb ik echt moeten zoeken naar goede afstelling en pluggen, pingelde snel ook op LPg, uiteindelijk met NGK het beste resultaat.
Dacht de BP5HS.
Ik heb deze 164 weer in de hal, voor onderhoud, hij pingelde weer en denk dat de bougies moeten worden vernieuwd.
Zou die Iridium een optie zijn hier ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2015 01:04 #147477 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Denkt U even mee?
Bedankt Arno en Ed, ik wilde wel even zeker stellen of dat we op hetzelfde padje zaten.
Ik ga de bougies in de gaten houden.
Pingelen heb ik tot nu toe niets van vernomen maar eens een keer goed warm rijden en in geval van pingelen de ontsteking iets later staat nu op 10gr vooronsteking.
Ik kan hier geen hoger octaan kijgen dan 95 dus daar moet ik het mee doen.
Octaan booster is hier ook niet verkrijgbaar,

nogmaals bedankt

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD