Denkt U even mee?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 05:20 #145164
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Denkt U even mee?
Beste Arno, dus m.a.w. hij loopt dus maar op drie cilinders? Is dan de test met koudere of warmere bougies geen optie? Heb je misschien nog koudere of warmere bougies liggen je zou het alleen op cilinder 1 kunnen proberen gaat deze meebollen dan heb je het euvel.
En dan het voorstel wat ik deed met uitlaatspruistuk er af penlicht erin en langs het bougiegat de koolstof afzetting bekijken.
Als het uitlaatspruitstuk er af is zie je ook al gauw aan de uitlaat poorten verschil in kleur als cilinder 1 de kwade peer is om het zo maar eens te noemen.
Arno, een van die dubbelle klepveren is toch niet gebroken, is soms slecht te zien.
Ik blijf meedenken.
succes
Johan Geers
En dan het voorstel wat ik deed met uitlaatspruistuk er af penlicht erin en langs het bougiegat de koolstof afzetting bekijken.
Als het uitlaatspruitstuk er af is zie je ook al gauw aan de uitlaat poorten verschil in kleur als cilinder 1 de kwade peer is om het zo maar eens te noemen.
Arno, een van die dubbelle klepveren is toch niet gebroken, is soms slecht te zien.
Ik blijf meedenken.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 09:42 #145167
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Denkt U even mee?
Hoi Arno.
Als je de motor op een verhoogd toerental laat draaien, zeg 2500rpm, en je trekt de bougiedop van cilinder 1 los. Merk je dan geen verschil??
Ik zou dan eerst eens een andere bougie pakken en die op het kleppendeksel leggen en de motor laten draaien. Die moet mooi blauw vonken. Zo niet, dan is er iets met het elektronische circuit aan de hand.
Koolaanslag lijkt mij erg vreemd bij een splinternieuwe motor.
Als je de motor op een verhoogd toerental laat draaien, zeg 2500rpm, en je trekt de bougiedop van cilinder 1 los. Merk je dan geen verschil??
Ik zou dan eerst eens een andere bougie pakken en die op het kleppendeksel leggen en de motor laten draaien. Die moet mooi blauw vonken. Zo niet, dan is er iets met het elektronische circuit aan de hand.
Koolaanslag lijkt mij erg vreemd bij een splinternieuwe motor.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 09:55 #145168
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Hoi Johan,
Wel even met een penlight naar de bovenkant van cilinder1 gekeken en die is zwart maar ik verwacht dat de rest er ook zo uit ziet.
Hoi Boele,
Vonken zijn er hoor, onstekingsketen is goed
Carb zou nog kunnen
Wel even met een penlight naar de bovenkant van cilinder1 gekeken en die is zwart maar ik verwacht dat de rest er ook zo uit ziet.
Hoi Boele,
Vonken zijn er hoor, onstekingsketen is goed
Carb zou nog kunnen
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 11:51 #145170
door Johan Geers (GAST)
Beste Arno, als cilinder een zwart is en deze bolt niet mee zou ik bij cilinder 2 tm 4 een andere kleur verwachten dus ik zou deze ook eens controleren.
Ik zou er niet versteld van staan dat deze een ander kleur hebben.
Dan een bougiekabel los bij 2500 rpm inderdaat dan merk je niet veel het gaat erom bij stationair wat gebeurt er dan?
Gaat de motor bij stationair beroerder lopen met cilinder 1 los?
Als je de stroboscoop op de eerste cilinder zet valt dan het licht van de stroboscoop ook weg bij meer dan 2500 rpm?
Zie je het ontstekingspunt veranderen en blijf je dit zien op de poelie?
Ga je nog met bougie's expiriementeren?
Ik blijf meedenken
succes
Johan Geers
Ik zou er niet versteld van staan dat deze een ander kleur hebben.
Dan een bougiekabel los bij 2500 rpm inderdaat dan merk je niet veel het gaat erom bij stationair wat gebeurt er dan?
Gaat de motor bij stationair beroerder lopen met cilinder 1 los?
Als je de stroboscoop op de eerste cilinder zet valt dan het licht van de stroboscoop ook weg bij meer dan 2500 rpm?
Zie je het ontstekingspunt veranderen en blijf je dit zien op de poelie?
Ga je nog met bougie's expiriementeren?
Ik blijf meedenken
succes
Johan Geers
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 19:57 #145179
door Arno Pfennings
Klepveren ok, klepstoters ok, carbs ervanaf
Carbs eens goed in de kelken bekeken (wat ingebouwd nagenoeg niet mogelijk is)...
In carb2 zit de AUX Venturi verdraaid! En door de dwarsbuisjes komt normaal de brandstof tijdens.......hogere luchtflow ..... :shock: ....
Die van de tweede zit verdraaid en de historie is dat een van de borgschroefjes hier uitgevallen was en ik via Ben een vervanger had gekregen welke ik ook kennelijk iets te hard heb aangedraaid maar dat terzijde. Als die venturi verdraaid is dan komt er bij een grotere luchtflow dus nagenoeg geen extra benzine via dit kanaal zoals het de bedoeling is....
Aangezien het hier op de tweede cilinder-carb gaat is het wel vreemd dat het lostrekken van de kabel van Cil1 geen effect heeft..maar dit kan nog steeds koolstof/pre-ignition zijn.....
DUS(?) kop ontzwarten en nieuwe venture er goed in zetten...?
Carbs eens goed in de kelken bekeken (wat ingebouwd nagenoeg niet mogelijk is)...

In carb2 zit de AUX Venturi verdraaid! En door de dwarsbuisjes komt normaal de brandstof tijdens.......hogere luchtflow ..... :shock: ....
Die van de tweede zit verdraaid en de historie is dat een van de borgschroefjes hier uitgevallen was en ik via Ben een vervanger had gekregen welke ik ook kennelijk iets te hard heb aangedraaid maar dat terzijde. Als die venturi verdraaid is dan komt er bij een grotere luchtflow dus nagenoeg geen extra benzine via dit kanaal zoals het de bedoeling is....
Aangezien het hier op de tweede cilinder-carb gaat is het wel vreemd dat het lostrekken van de kabel van Cil1 geen effect heeft..maar dit kan nog steeds koolstof/pre-ignition zijn.....
DUS(?) kop ontzwarten en nieuwe venture er goed in zetten...?
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 20:07 #145180
door Arno Pfennings
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 23:01 #145189
door Johan Geers (GAST)
Beste Arno, moeten die dwarsbuisjes niet in het verlengde van de gasklepas zitten dus ook horizontaal?
Ik denk dat je op de manier zoals ze nu zitten wel een heel rare flow gaat creeren zeker bij zo'n opgevoerd blok als jij hebt.
ik blijf nog steeds meedenken.
succes
Johan Geers
Ik denk dat je op de manier zoals ze nu zitten wel een heel rare flow gaat creeren zeker bij zo'n opgevoerd blok als jij hebt.
ik blijf nog steeds meedenken.
succes
Johan Geers
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2014 00:17 #145232
door Johan Geers (GAST)
Beste Arno, bij het afstellen van SU carburators schakel je dm.v. de stift een set uit om de andere af te stellen.
Is zoiets ook niet mogelijk bij die carburators van jou, kun je msschien weer iets uitsluiten nl de brandstof toevoer.
Is deze van cilinder 1 niet te hoog? I.v.m. de zwarte aanslag.
Succes
Johan Geers
Is zoiets ook niet mogelijk bij die carburators van jou, kun je msschien weer iets uitsluiten nl de brandstof toevoer.
Is deze van cilinder 1 niet te hoog? I.v.m. de zwarte aanslag.
Succes
Johan Geers
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2014 06:56 #145234
door Arno Pfennings
Hoi Johan,
Bij de weber is het iets makkelijker dan bij SU's aangezien bij de SU's nog de bewegende zuigers zitten die ook nog wel eens een onvoorspelbaar aandeel kunnen hebben. Bij de Webers draai je gewoon per carb de stationairsproeier hetzelfde aantal slagen open terwijl de rest van de sproeiers identiek is.
Ik ga de kop eraf halen en schoonmaken en vervolgens het carb-venturi probleempje recht zetten...dan zou het klaar moeten zijn....hopelijk
Bij de weber is het iets makkelijker dan bij SU's aangezien bij de SU's nog de bewegende zuigers zitten die ook nog wel eens een onvoorspelbaar aandeel kunnen hebben. Bij de Webers draai je gewoon per carb de stationairsproeier hetzelfde aantal slagen open terwijl de rest van de sproeiers identiek is.
Ik ga de kop eraf halen en schoonmaken en vervolgens het carb-venturi probleempje recht zetten...dan zou het klaar moeten zijn....hopelijk

- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2014 15:23 #145248
door Arno Pfennings
De kop is er vanaf en kunnen we de aanslag "lezen"
Cilinder 2 heeft overduidelijk een minder homogene verbranding gehad over het hele toerentalbereik aan de vlek te zien.
Cilinder4 lijkt iets zwarter aan de zijkant en het heeft misschien iets te maken met de koelwaterpijp die aan deze kant naar binnen gaat (iets koeler oid?)
O ja, en cilinder1 heeft een paar plekjes waar ik voorheen door het bougiegat met een schroevendraaier heb gecheckt hoeveel en of er koolstof op zat.
Voor de rest mooi gelijke zwarting eigenlijk, maar toch even alles uit elkaar en reinigen
Cilinder 2 heeft overduidelijk een minder homogene verbranding gehad over het hele toerentalbereik aan de vlek te zien.
Cilinder4 lijkt iets zwarter aan de zijkant en het heeft misschien iets te maken met de koelwaterpijp die aan deze kant naar binnen gaat (iets koeler oid?)
O ja, en cilinder1 heeft een paar plekjes waar ik voorheen door het bougiegat met een schroevendraaier heb gecheckt hoeveel en of er koolstof op zat.
Voor de rest mooi gelijke zwarting eigenlijk, maar toch even alles uit elkaar en reinigen