Denkt U even mee?
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Arno Pfennings" schreef:
Ja mooi dekseltje inderdaad. Had ik toch veel liever dan een verchroomde normale deksel.
Moet ook maar weer eens wat benzine in de tank gaan gooien....normaal was het '95....nu maar eens 98' doen?
uhm je hebt nog niet getest met 98

Ik tank uit uiterste nood 95, en alle keren dat ik het getanked heb, is mijn motor nooit beter gaan lopen, merkbaar slechter.
Volgens de owners manual moet je minimaal 97octaan hebben, zeker voor jouw hoge compressiemotor.
Als ik dit lees kan je geluid misschien wel gewoon pingelen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Punt is zo'n dergelijke motor is er niet voor gemaakt om op zo'n mengsel te lopen. Zeker niet als je de kop ook nog hebt laten verlagen.
Misschien was je motor nog aan het inlopen en was toen de daadwerkelijke compressie lager? Was je brandstof te rijk waardoor hij ook slechter ontbrand? Je hebt het laatste half jaar nogal wat dingen veranderd.
Eventueel er is een knock-sensor aanhangen?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Ik zou het daar niet 1, 2, 3, zoeken maar het kan wel eens de oorzaak zijn.
succes
Johan Geers
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Ik kon vroeger mijn been in mijn nek leggen...

Punt is zo'n dergelijke motor is er niet voor gemaakt om op zo'n mengsel te lopen. Zeker niet als je de kop ook nog hebt laten verlagen.
Volgens Ben wel...
De kop is zo aangepast dat de compressieverhouding slechts 1:9.5 is..
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Misschien was je motor nog aan het inlopen en was toen de daadwerkelijke compressie lager? Was je brandstof te rijk waardoor hij ook slechter ontbrand? Je hebt het laatste half jaar nogal wat dingen veranderd.
Inlopen zou een mogelijke gedachtengang zijn maar dit zou in de eerste 1000km al moeten zijn geklaard
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Arno Pfennings" schreef:
Ik kon vroeger mijn been in mijn nek leggen...
![]()
![]()
Volgens Ben wel...
De kop is zo aangepast dat de compressieverhouding slechts 1:9.5 is..
Ik twijfel niet aan de expertise van Ben.
Maar een b18a, d b20a en hebben een compressie van 1:8.7
www.volvoamazonpictures.se/powertrain/powertrain.php
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Als het pingelen is, zet dan de voorontsteking eens op 5 graden.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Volvo heeft in een tijd waar er volop euro 91 beschikbaar, niets voor niest een minimale van 97 geadviseerd, en dat in een tijdperk waar er nog lood was toegevoegd vanwege de klopvastheid.
Hier nog een leuk artikel, als je dit leest is het heel goed mogelijk dat arno last heeft van pingelen. (Metaal achtig rammelen onder vollast, en afgesteld op een strak, richting arm?, mengsel)
www.hotrod.nl/PDF/compressieverhouding.pdf
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-

Zojuist de nagenoeg lege tank gevuld met 98 en een aardig stuk gereden met hetzelfde resultaat (timing op 5Grd).
Bij terugkomst de motor laten lopen om nog eens te kijken naar het onregelmatig lopen...en het zou mooi zijn als het hiermee samen hangt.
Mengverhouding stationair nog in verschillende standen geprobeerd, verdelerkappen en rotors uitgewisseld in verschillende combinaties, blijft rommelig lopen.
Kabel van boegie 1 en 2 verwisseld (ja ook op de verdelerkap

Anyhow, bij elke boegiekap die ik los trok kreeg ik in ieder geval telkens een mooie schok :mrgreen: maar wederom bij bougie 1 (die dus ook helemaal nieuw is, altijd iets zwarter is dan de rest en het dus niet aan de verdelerkap of bougiekabel ligt) gedroeg de motor zich anders dan bij de rest.
Bij de andere 3 bougies liep de motor veel grover en zakte in toerental als ik hiervan de bougiekabel los trok. Bij bougie1 nagenoeg geen verschil..........
EN...bij het afschakelen van het contactslot nog even nadieselen....
Tussenstand van de vermoedens van vandaag:
Cilinder 1 moet dusdanig zwart zijn aan de binnenkant zodat de koolstof hierin gloeit en de bougie hierover heen nog probeert mee te vonken maar die bijdrage zal miniem zijn voor het resultaat. Als dit lekker door blijft gloeien dan kan er zomaar wat ontsteken als de andere zuigers aan de beurt zijn en worden die dus tegengewerkt...
Onzin? Of kop eraf?