Denkt U even mee?
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-

Dank aan ieder die dit traject heeft mee doorlopen en suggesties heeft aangedragen!
Terug kijkend: De te hoge AFR-waarde gaf de richting van de oorzaak aan en de check van de carburateur bevatte alleen de meest aannemelijke onderdelen,,,maar niet het ding in de aanzuigventuri aangezien de aanname was dat dit altijd vast zat en er niets verkeerd mee kon zijn. Uiteindelijk is de oer-oorzaak het eruit vallen van 1 borgschroefje van de AUX venturi geweest en het verkeerdterugplaatsen van een nieuw schroefje..
Nog een stapje terug komt het eruit vallen van het schroefje door het niet goed functioneren van het borgingsconcept voor deze schroefjes hetgeen een metalen borgplaatje is.
TIP voor iedereen met een dergelijke weber....doe ook een beetje loctite aan deze schroefjes

- Arno Pfennings
- Platinum lid
-

Installatie 123 Ignition stroomverdeler Volvo Amazon B20
• Kleppendeksel verwijderen
• Dopsleutel om de krukas te kunnen verdraaien.Dit is makkelijker met de bougies verwijderd.
• Verdraai de krukas zo dat Cilinder 4 op tuimelen staat en dus Cilinder 1 op ontsteken (beide tuimelaars hebben speling en dus zijn de kleppen gesloten)
• Kijk op de poulie dat de markeervin de “0” graden aan wijst (zonodig iets bijdraaien van de krukas/poelie.
• De rotor van de stroomverdeler wijst nu naar de positie op de verdelerkap waar bougiekabel1 aan hoort te zitten. Haal de stroomverdelerkap ervan af om de rotorpositie te zien.
• Controleer nu ook meteen of de andere bougiekabels op de juiste plek zitten, rekening houdend met het feit dat de stroomverdeler van een B20 linksom draait (tegen de klokdraairichting in) en de ontstekingsvolgorde 1-3-4-2.
• Zorg ervoor dat de stroomverdeler enigszins geklemd blijft maar toch nog “taai” te verdraaien is.
• Zet de krukaspoelie nu op het aantal graden dat voor het motorblok bij stationair wordt aanbevolen. Bij mijn blok is dat circa 12-16 Graden.
• Zorg ervoor dat de 123ign electrisch is aangesloten. Men beveelt aan om de massakabel van de verdeler nog niet aan de min-aanlsuiting van de bobine te hangen.
• Zet het contactslot op contact aan, zonder te starten. Hierdoor krijgt de 123IGN zijn voedingsspanning.
• Verdaai nu de stroomverdeler met de klok mee totdat de LED in de 123IGN aan gaat.
• Verdraai nu voorzichtig de stroomverdeler totdat de LED NET uit gaat.
• Zet nu de stroomverdeler goed vast, zet het contact uit en sluit de min-kabel van de verdeler weer op de min-aansluiting van de bobine aan.
• Plaats het kleppendeksel weer terug
• Start nu de motor en laat deze warm draaien.
• Als de motor op bedrijfstemperatuur is wordt de timing dynamisch afgesteld met de stroboscoop (verdraaien stroomverdeler en vast zetten op de voor de stroboscoop geode positie.
• That’s it and that’s That………. and Bob’s your Uncle!

Arno
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Ik ben wel nieuwschierig naar de bougie, gebruik je nu de warmere bougies of de originele of ga je nog naar koudere bougies.
Ben je met warmere bougies niet bang voor een gat in de zuiger, nadieselen.
Qua onsteking monteren zoals jij het beschrijft doe ik het ook altijd, bij de standaart onstekingen zit er zelfs een groefje in de rand waar de rotor moet staan op het BDP van cilinder een.
Het heeft wat paracetamol gekost dat meedenken.
Johan Geers
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Nu zitten er nog de normale "6" bougies in....en bang voor hetere? Dat woord ken ik niet :twisted:

(En voor de paracetemol, on the house!

- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
En nu graag wat burnin' rubber video's :twisted:
Groet, Hans
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi

Respect voor je doorzettingsvermogen en opgewektheid gedurende dit zoekplaatje.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

- Arno Pfennings
- Platinum lid
-

Als ik een line-lock installeer zal het geen probleem zijn denk ik....maar het kost wel wat banden :twisted:

- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-

Stel niet uit, maar doe het vandaag
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Arno Pfennings" schreef:
De zoektocht en het leren is voor mij altijd een genot ....(achteraf![]()
)
Als ik een line-lock installeer zal het geen probleem zijn denk ik....maar het kost wel wat banden :twisted:
Gewoon een setje oud rubber monteren die toch niet meer met goed fatsoen de weg op kunnen!