Denkt U even mee?

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2014 16:42 #145718 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Vandaag eens een proefritje gemaakt met de iets warmere bougies....lijkt veel soepeler door te trekken maar bij het stoplicht gaf de temperatuurmeter duidelijk iets meer aan (en hij staat al helemaal rechts :o ) )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2014 01:06 #145741 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Denkt U even mee?
Beste Arno, toch weer iets kouder? Ik heb bij mij er een iets warmere ingezet daar ik het verschijnsel had wat jij had veel koolafzetting rondom het porselijn en daardoor een lagere weerstand waardoor de bougie niet meer meedeed.
Ik had nog Bosch liggen Super R6 en die heb ik er nu inzitten.
Ik kon wel gelijk mij mengschroeven een stuk terug zetten.
In Nederland reed ik altijd op LPG geen problemen maar nu benziene is toch een ander verhaal.

temp heb ik tot nu toe geen probleem ga vandaag weer een stukje rijden kijken hoe het uitpakt.

succces

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2014 08:51 #145746 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Ik ga eens overal meten wat de temperatuur in blok en koeling is en tevens de vervroeging iets minder zetten en na wat proefritten deze hetere bougies checken op aanslag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2014 11:31 #145753 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Denkt U even mee?
Vandaag een stukje gereden 3km vond de bougies iets te donker bougies schoongemaakt op 0,65mm afgesteld en mengsel iets armer.
Volgende week even kijken na een ritje.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2014 00:20 #145799 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Denkt U even mee?
Arno, de bougiepuntejs iets dichter bij elkaar heb je een iets mindere vonk maar met die warmere bougies zou dit de zaak weer iets moeten compenseren.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2014 07:24 #145801 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Denkt U even mee?
Al een tijdje volg ik dit interessante topic, ikzelf rij met een redelijk standaardblok B20B en gebruik dan ook de voorgeschreven bougies voor deze motor; altijd netjes koffie-verkeerd-bruin en nooit verder in verdiept eigenlijk.

Maar, wat is -en wat maakt- nou eigenlijk het verschil tussen een warmere en een koudere bougie?
Ik lees hier dat de keuze zelfs invloed heeft op de afstelling van ontsteking en carburateur, dus het heeft kennelijk nogal impact!

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2014 08:25 #145802 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Hoi Hans,

In feite moet de bougie de juiste temperatuur hebben om te voorkomen dat er slechte ontbranding is door een te koude bougie en er aanslag op de bougie komt en ook om te voorkomen dat de boel te heet is en de bougie weg smelt.

Dan is er nog de optie dat een rijk mengsel voor teveel troep kan zorgen en een warmere bougie dit enigszins kan wegknetteren. enz enz.....vervroeging heeft nog invloed en ook of er grotere kleppen gebruikt worden verse lucht en/of koude brandstof maakt ook nog een verschil...

Hoe dan ook....de juiste kleur nastreven is het doel en er zijn meerdere knoppen om aan te draaien

Groet

Arno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2014 19:26 #145858 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Na een paar proefrondjes keurige bruinige bougies ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-12-2014 21:11 #146051 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Ondertussen ook de temperatuur gemeten van het warme blok met behulp van een IR temperatuurmeter. De temp-meter op het dashboard stond net in het rechter witte vlakke en de temperatuur van het blok was 80. Met de bloktemp op ca. 90 stond de dashboardmeter extreem naar rechts (te overdreven dus want de temperatuur is m.i. keurig) Radiator loopt naar de 70 graden bovenin...keurig

Meten is weten ;) ...en dus de dashboardmeter niet vertrouwen (of vervangen door een mooie Smiths meter ;) )

Ook uit nieuwsgierigheid het uitlaatspruistuk even gecheckt....250Grd+ !! :o

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sieds Hiddema
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-12-2014 22:24 #146506 door Sieds Hiddema
Beantwoord door Sieds Hiddema in topic Denkt U even mee?
Beste Arno,

Nu je de juiste bougie met de juiste warmtegraad hebt gevonden, zou ik deze toch eens ruilen voor dezelfde bougie maar dan een Iridium.
Ze zijn behoorlijk duurder maar gaan ontzettend lang mee.
Het resultaat bij onze klassieke motoren is dat ze beter starten en lopen.
Ik heb ondertussen al 125 stuks NGK Iridiums ingekocht voor de Honda CX clubleden.
Mijn Katterug krijgt dit voorjaar een nieuwe B20 motor en ook daarvoor ga ik nu Iridiums bestellen.
Het voordeel van Iridiums is:
-Het elektrodemateriaal iridium is vrijwel resistent tegen vonkerosie.
-Iridium maakt bijzonder smalle middenelektroden met een diameter van slechts 0,6 mm mogelijk.
-Bij smalle middenelektroden kan meer ontbrandbaar mengsel ontsteken. Dit leidt tot een betrouwbare ontbranding en een betere uitbreiding van het vlamfront.
-Het edelmetaal iridium is een van de hardste metalen ter wereld. Het smelt pas vanaf 2450 °C en is heel resistent tegen vonkerosie.
Hier kun je dat allemaal zelf nog eens nalezen onder de verschillende kopjes bij bougie:
www.ngk.de/nl/producten-technologieen/bo...n/edelmetaalbougies/
www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bougies/
www.ngk.de/nc/nl/productzoeker/ Hier kun je zoeken naar de juiste Volvo/bougie
BPR6HIX (warm) BPR7HIX en BPR8HIX (koud)
Vreemd dat jij de eerste bent die op dit forum het woord IRIDIUM gebruikt.
Zeker in combinatie met een 123 ontsteking zou ik kiezen voor Iridiums.
In Nederland kosten deze Iridium bougies 20 tot 25 euro.
In Engeland koop ik ze in voor 8 euro en hoe meer hoe goedkoper ivm met verzending.
Ik ga binnenkort nog een bestelling doen, mocht iemand interesse hebben, dan graag via een PB.

Gr. Sieds

- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD