Denkt U even mee?

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2014 08:01 #144472 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Denkt U even mee?
ik denk dat je beide moet doen, anders zet 't geen zoden aan de dijk.
als je 't toerental wil halveren zal je krukaspoelie 2x zo klein moeten worden, en da's wel erg klein met overmatige slip en slijtage v-snaar als gevolg. dynamopoelie 2x zo groot wordt wel erg groot, kan je dat kwijt en grotere kans op onbalans hetgeen weer slecht is voor je lagers etc.
dusss, ik zou de één wat kleiner kiezen en de ander wat groter.
en daarnaast natuurlijk de spanning op electronische manier constant -en binnen de perken- houden.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2014 08:31 #144473 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Kleinere krukaspoelie is overigens 2/3 van de omtrek van de originele..dus dan gaat zowel de pomp als de dynamo met 2/3 van de (opgevoerde) snelheid rond.

Als je de insteek zou nemen dat stationair normaal vs opgevoerd ca. 800 vs 1300 is en max toerental normaal vs opgevoerd is ca. 5000 vs 7500 dan zijn dit factoren van resp 1,6 en 1,5....oftewel 0.62 en 0.67 (en die laatste is in ieder geval spot on de 2/3

De vraag waar nog niemand echt uitsluitsel over heeft kunnen geven is of een waterpomp die harder dan standaard draait (x1.5) beter gaat pompen of juist slechter tgv cavitatie.

Indien die slechter of hetzelfde zou presteren op een hoger dan normaal toerental dan zou ik de krukaspoelie moeten verkleinen zodat dynamo EN pomp langzamer draaien.

Als de pomp bij extremere toerentallen beter zou presteren dan moet alleen de dynamopoelie groter worden gekozen zodat deze langzamer draait en de waterpomp gewoon harder dan standaard blijft draaien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2014 09:41 #144477 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Denkt U even mee?
Hoi Arno,

Leuke materie maarrrrr, hoe vaak en hoe lang draai jij boven de 6000+ RPM? Vaak is dit meer van korte tijd, het zijn immers geen circuit of rally wagens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2014 09:57 #144478 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?

Hoi Arno,

Leuke materie maarrrrr, hoe vaak en hoe lang draai jij boven de 6000+ RPM? Vaak is dit meer van korte tijd, het zijn immers geen circuit of rally wagens.


:D Ach, laten we zeggen dat het wel eens voor komt

Hoe dan ook, stationair ligt hoger en dat is worst case voor de waterpomp vooral bij stilstand...en dan draait de pomp nog steeds op het ontworpen toerental....EN...kan de elektrische fan aan springen om te helpen. Zou ook anders zijn geweest in het geval van de mechanische fan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-10-2014 10:45 #144626 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Dynamo gerepareerd....en ik durf het bijna niet te zeggen ;) ........



















Hetzelfde :shock: :o

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-10-2014 11:52 #144628 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Om te voorkomen dat de dynamo/regelaar weer te veel voor hun kiezen krijgen heb ik de underdrive krukaspoelie gemonteerd met een diameter van 67mm ipv de originele 113mm. Bij stationair en hoger is de laadspanning nog steeds een keurige 13.8V ;)
Wel nog even middels een proefrit vaststellen hoe het nu met de waterpomp gesteld is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-10-2014 17:41 #144629 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
Ondertussen maar eens een voorlopige samenvatting maken:

Uitlaat:
Volledig lekvrij, uitlaat dichtgehouden en geen lekkage/gesis, motor slaat zelfs bijna af.
Ophangbeugel aan versnellingsbak los gehaald om te kijken of het een zware resonantie kan zijn door kantelen van het blok oid-> geen verschil

Uitlaatspruitstuk (4-2-1):
Opnieuw gemonteerd en "spanningsvrij" opgebouwd

Inlaatspruitstuk:
Bijgewerkt zodat de flenzen bij montage vrij kunnen bewegen tov de flenzen van het uitlaatspruitstuk

Motor:
Compressietest->OK
Klepspeling-> niet echt verkeerd maar toch opnieuw gesteld

Rembekrachtiger:
Vermoeden van vacuumlek richting carbs-> los gehaald, afgestopt en geen verschil

Carburateurs:
Sproeiers-> waren allemaal schoon, nogmaals doorgeblazen
Pakkingrubbers-> vielen uit elkaar, vervangen door een degelijkere oplossing van aluminium tussenplaten en losse rubberen ringen

Brandstoftoevoer:
Mechanische pomp verdacht-> vervangen door een moderne elektrische pomp met ingangsfilter en druk gemeten
Drukregelaar-> werkte niet meer goed. Uit elkaar gehaald, weer gangbaar gemaakt en afgesteld op een keurige 0.2Bar
Brandstof-> volle tank met het juiste spul

Stroomverdeler:
123 IGN vervangen door oude mechanische verdeler-> hetzelfde effect
In eerste instantie alles goed maar later een doorgefikte koolstofpin van de verdelerkap gevonden-> vermoeden te hoge stroom door te hoge spanning
123IGN weer terug gezet met nieuwe verdelerkap en rotor
Knallen in de uitlaat-> te rijk mengsel-> te weinig lucht? (want benzinetoevoer is ondertussen bewezen goed), of slechte vonk door te hoge bobinespanning door te hoge dynamospanning?

Bougiekabels:
Vervangen door de oude-> geen verschil

Bougies:
Vervangen door nieuwe-> geen verschil

Dynamo:
Spanning gemeten-> ging bij hogere toeren makkelijk tot 18V
Dynamospanningsregelaar vervangen en de spanning blijft te allen tijde keurig op ca. 13.8V
Wel de krukaspoelie vervangen door een kleiner exemplaar waardoor de dynamo niet meer extreem snel gaat draaien->stationair perfecte laadspanning en koeling/pomp ok ok.

Electrische Fan:
Blijft lopen-> Thermostaatregeling opgeblazen door te hoge dynamospanning(?)


Dus, bijna alles gehad behalve het blok uit elkaar halen...echter...misschien erg dichtbij->

Aftermath:

Hoge toeren van het blok blazen de spanningsregelaar van de dynamo op-> te hoge spanning op stroomverdeler/Fan-> stroomverdeler zorgt voor een te hoge spanning in de bobine waardoor deze op bepaalde momenten onregelmatig knettert-> Door de te hoge spanning gaat ook de koolstofpin van de verdeler kapot maar de bobine blijft toch de afstand overbruggen-> Bij deze te hoge spanning is er misschien een doorslag ontstaan (of tgv tegen-EMK) in de bobine waarbij deze een lekstroom heeft en bij meer pulsen per seconden in elkaar zakt... :?:

Het lijstje boven bekijkend is het volgens mij alleen nog de bobine die ik moet vervangen (hoewel die mbt weerstand wel goede waarden laat zien van primair 3Ohm en secundar iets van 6k..7k)

Als dit de oorzaak zou zijn dan zou het hele probleem nagenoeg aaneen hangen van "halve defecten" waardoor deze zoektocht zo lang duurt. (Dynamo deed het nog maar te hoge spanning, bobine deed het nog maar HS zakt in elkaar, pomp deed het nog maar drukregelaar niet enz enz...)

We'll see ;)

Arno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2014 19:16 #144630 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Denkt U even mee?
ik heb ook wel eens een tijdje met soortgelijke klachten rondgereden totdat de Amazon er tijdens een Tulpenrally volledig mee ophield; koud en weinig vermogen vragend ging alles prima, maar goed warm begon het gezeur; bleek achteraf een miniem haarscheurtje in de bobine te zijn, iets dat koud niet te meten was; nieuwe bobine van twee tientjes en probleem was over......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-10-2014 20:04 #144631 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Denkt U even mee?
Drukregelaar-> werkte niet meer goed. Uit elkaar gehaald, weer gangbaar gemaakt en afgesteld op een keurige 0.2Bar

Is dit je drukregelaar dat hij bij een hogere druk loost naar de retourleiding. Is de ingestelde druk niet heel laag?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-10-2014 20:23 #144632 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Denkt U even mee?
De drukregelaar heeft een stelschroef bovenop en als die te ver ingedraaid wordt kan het gebeuren dat het interne messing stiftte waar deze op duwt blijft hangen in het gat dat in het aluminium zit als geleiding.

In dat geval wordt het membraan inactief

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD