- Berichten: 1950
Denkt U even mee?
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
als je 't toerental wil halveren zal je krukaspoelie 2x zo klein moeten worden, en da's wel erg klein met overmatige slip en slijtage v-snaar als gevolg. dynamopoelie 2x zo groot wordt wel erg groot, kan je dat kwijt en grotere kans op onbalans hetgeen weer slecht is voor je lagers etc.
dusss, ik zou de één wat kleiner kiezen en de ander wat groter.
en daarnaast natuurlijk de spanning op electronische manier constant -en binnen de perken- houden.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Als je de insteek zou nemen dat stationair normaal vs opgevoerd ca. 800 vs 1300 is en max toerental normaal vs opgevoerd is ca. 5000 vs 7500 dan zijn dit factoren van resp 1,6 en 1,5....oftewel 0.62 en 0.67 (en die laatste is in ieder geval spot on de 2/3
De vraag waar nog niemand echt uitsluitsel over heeft kunnen geven is of een waterpomp die harder dan standaard draait (x1.5) beter gaat pompen of juist slechter tgv cavitatie.
Indien die slechter of hetzelfde zou presteren op een hoger dan normaal toerental dan zou ik de krukaspoelie moeten verkleinen zodat dynamo EN pomp langzamer draaien.
Als de pomp bij extremere toerentallen beter zou presteren dan moet alleen de dynamopoelie groter worden gekozen zodat deze langzamer draait en de waterpomp gewoon harder dan standaard blijft draaien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Leuke materie maarrrrr, hoe vaak en hoe lang draai jij boven de 6000+ RPM? Vaak is dit meer van korte tijd, het zijn immers geen circuit of rally wagens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Hoi Arno,
Leuke materie maarrrrr, hoe vaak en hoe lang draai jij boven de 6000+ RPM? Vaak is dit meer van korte tijd, het zijn immers geen circuit of rally wagens.

Hoe dan ook, stationair ligt hoger en dat is worst case voor de waterpomp vooral bij stilstand...en dan draait de pomp nog steeds op het ontworpen toerental....EN...kan de elektrische fan aan springen om te helpen. Zou ook anders zijn geweest in het geval van de mechanische fan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Dynamo gerepareerd....en ik durf het bijna niet te zeggen

Hetzelfde :shock:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725

Wel nog even middels een proefrit vaststellen hoe het nu met de waterpomp gesteld is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Uitlaat:
Volledig lekvrij, uitlaat dichtgehouden en geen lekkage/gesis, motor slaat zelfs bijna af.
Ophangbeugel aan versnellingsbak los gehaald om te kijken of het een zware resonantie kan zijn door kantelen van het blok oid-> geen verschil
Uitlaatspruitstuk (4-2-1):
Opnieuw gemonteerd en "spanningsvrij" opgebouwd
Inlaatspruitstuk:
Bijgewerkt zodat de flenzen bij montage vrij kunnen bewegen tov de flenzen van het uitlaatspruitstuk
Motor:
Compressietest->OK
Klepspeling-> niet echt verkeerd maar toch opnieuw gesteld
Rembekrachtiger:
Vermoeden van vacuumlek richting carbs-> los gehaald, afgestopt en geen verschil
Carburateurs:
Sproeiers-> waren allemaal schoon, nogmaals doorgeblazen
Pakkingrubbers-> vielen uit elkaar, vervangen door een degelijkere oplossing van aluminium tussenplaten en losse rubberen ringen
Brandstoftoevoer:
Mechanische pomp verdacht-> vervangen door een moderne elektrische pomp met ingangsfilter en druk gemeten
Drukregelaar-> werkte niet meer goed. Uit elkaar gehaald, weer gangbaar gemaakt en afgesteld op een keurige 0.2Bar
Brandstof-> volle tank met het juiste spul
Stroomverdeler:
123 IGN vervangen door oude mechanische verdeler-> hetzelfde effect
In eerste instantie alles goed maar later een doorgefikte koolstofpin van de verdelerkap gevonden-> vermoeden te hoge stroom door te hoge spanning
123IGN weer terug gezet met nieuwe verdelerkap en rotor
Knallen in de uitlaat-> te rijk mengsel-> te weinig lucht? (want benzinetoevoer is ondertussen bewezen goed), of slechte vonk door te hoge bobinespanning door te hoge dynamospanning?
Bougiekabels:
Vervangen door de oude-> geen verschil
Bougies:
Vervangen door nieuwe-> geen verschil
Dynamo:
Spanning gemeten-> ging bij hogere toeren makkelijk tot 18V
Dynamospanningsregelaar vervangen en de spanning blijft te allen tijde keurig op ca. 13.8V
Wel de krukaspoelie vervangen door een kleiner exemplaar waardoor de dynamo niet meer extreem snel gaat draaien->stationair perfecte laadspanning en koeling/pomp ok ok.
Electrische Fan:
Blijft lopen-> Thermostaatregeling opgeblazen door te hoge dynamospanning(?)
Dus, bijna alles gehad behalve het blok uit elkaar halen...echter...misschien erg dichtbij->
Aftermath:
Hoge toeren van het blok blazen de spanningsregelaar van de dynamo op-> te hoge spanning op stroomverdeler/Fan-> stroomverdeler zorgt voor een te hoge spanning in de bobine waardoor deze op bepaalde momenten onregelmatig knettert-> Door de te hoge spanning gaat ook de koolstofpin van de verdeler kapot maar de bobine blijft toch de afstand overbruggen-> Bij deze te hoge spanning is er misschien een doorslag ontstaan (of tgv tegen-EMK) in de bobine waarbij deze een lekstroom heeft en bij meer pulsen per seconden in elkaar zakt...

Het lijstje boven bekijkend is het volgens mij alleen nog de bobine die ik moet vervangen (hoewel die mbt weerstand wel goede waarden laat zien van primair 3Ohm en secundar iets van 6k..7k)
Als dit de oorzaak zou zijn dan zou het hele probleem nagenoeg aaneen hangen van "halve defecten" waardoor deze zoektocht zo lang duurt. (Dynamo deed het nog maar te hoge spanning, bobine deed het nog maar HS zakt in elkaar, pomp deed het nog maar drukregelaar niet enz enz...)
We'll see

Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 303
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Is dit je drukregelaar dat hij bij een hogere druk loost naar de retourleiding. Is de ingestelde druk niet heel laag?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
In dat geval wordt het membraan inactief
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.