- Berichten: 1725
Denkt U even mee?
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Dit is toch om helemaal gek van te worden
Wat heb je nu nog niet uitgesloten :roll:
Denk denk denk...
EUREKA (hoop ik) :idea: Heb je je boordspanning wel eens gemeten tijdens het rijden? Ik heb ooit een Escort gehad die van tijd tot tijd rottig begon te lopen. Tijd naar gezocht totdat ik tijdens inparkeren toevalig merkte dat m'n koplampen plots feller gingen branden waarbij de motor slecht ging lopen. Bleek een gare spanningsregelaar te zijn die af en toe een te hoge spanning af gaf waardoor de ontsteking (of waarschijnlijk het ontstekingstijdstip) over z'n nek ging. Wellicht dat bij jou met hoge toeren de spanning ook te hoog oploopt, zou ook de verbrandde koolstift in je verdeelkap kunnen verklaren (12V te hoog, hoogspanning ook te hoog!)
Meten is weten :geek:
Ben benieuwd en succes weer! Hans.




Hans, Johan, ik kijk vreemd genoeg in werk en hobby altijd uit naar lange en moeilijke wegen en geniet op een vreemde manier van de zoektocht naar oplossingen.
Met betrekking tot de spanning volgen we dezelfde gedachtengang aangezien er een beperkt aantal oorzaken een verdwenen koolstift zouden kunnen verklaren.
- Een te hoge stroom door een te laagohmig pad
- Een opening tussen koolstift en rotor waardoor een vernietigende vlamboog ontstaat (maar toch verwonderenswaardig dat er zonder koolstift nog steeds een vonk uit de bougies kwam)
-OF een te hoge spanning van de dynamo (splinternieuwe dynamo maar toch)
Voor de eerste optie zie ik geen mogelijkheid als oorzaak. De tweede deels maar de derde het hoogstwaarschijnlijkst....en zeker aangezien ik tijdens het rijden af en toe de felheid van de lampen zag variëren

Wordt inderdaad weer een meetrondje, maar vooraf even speculeren wat een variërende spanning kan veroorzaken bij de 123ign alsmede bij de originele stroomverdeler.
Bij de 123IGN kun je bedenken dat de voedingsspanning van het "fancy" circuit eronder te lijden heeft EN dat het natuurlijk doorwerkt op wat de bobine doorgeeft naar de bougies.
Spanning hoger-> hogere bobine/bougie-spanning. Zou niet uit mogen maken, is alleen maar beter. Tenzij de bobine het dan even genoeg vind en door warmte in zakt oid.
Voor de mechanische stroomverdeler geldt hetzelfde behalve het eerste stuk mbt de fancy electronica...
Chop, Chop op naar de volgende proefronde

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725

Zoals Columbo altijd zei "Just one more thing..."
Als de dynamo een optater heeft gekregen en ook nog een lagere spanning genereert dan wordt de vonk waardeloos en loopt de motor ook zo.
Mogelijke oplossing buiten een gerepareerde dynamo: kleinere krukaspoulie maar dan is de vraag of de waterpomp nog voldoende zijn werk doet...maar aan de andere kant mag je hopen dat hij dan minder zal "caviteren"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Where the average street car is typically operated at 1,500 to 2,000 RPMs, operating the same accessories at very high sustainable speeds will churn the liquid to a froth inside the water pump and burn the diodes and brushes completely out of an alternator. The use of underdrive pulleys will avert this problem while at the race track. There is, however, a downside to using this type of system on a street-driven vehicle.
www.wisegeek.com/what-are-underdrive-pulleys.htm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
Niet helemaal met je eens Arno, bij mijn Escort liep de spanning op richting 20V (!), een stijging van 65%, je hoogspanning stijgt dan ook met 65% hetgeen wel eens te hoog kan zijn voor je isolatie waardoor je allerlei vreemde ontladingen kan krijgen op plaatsen waar je het niet wil. De aantoonbare zichtbare ellende heeft in je verdeelkap plaatsgevonden, de onzichtbare veroorzaakt waarschijnlijk een slecht lopende motor.Spanning hoger-> hogere bobine/bougie-spanning. Zou niet uit mogen maken, is alleen maar beter.
Zeker als je zegt dat je koplampen af en toe feller gaan branden, heb ik toch echt het sterke vermoeden dat we het probleem gevonden hebben, of iig heel dicht in de buurt zijn!

Ben heeeel benieuwd, en succes weer, ik ga maar eens een simpeler klusje doen: antenne op m'n dak plaatsen.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Even de toeren opjagen tot op gehoor geschat 5000-6000....gaat ie makkelijk tot 18V :shock:
Spanningsregelaar IN de dynamo waarschijnlijk kapot. Ik ga het ding er eens uit halen, zullen wel gewone halfgeleiders in zitten.
Maar nu even de boel op een rij hoe het preventief beter moet.
Laadregelaar weer in takt (en dan zou ik stout of stom even een proefrit kunnen maken ter verificatie van de hoofdoorzaak, om zeker te stellen dat dit defect niet enkele bijschade is geweest.
Kleinere krukaspoelie(?) Iemand ervaring mee ivm waterpomp/dynamo?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950

In principe zou je dynamo + regelaar hier toch tegen moeten kunnen, maar misschien zijn er speciale hoge-toeren-dynamo's of zo?!? Iemand die t weet? Grotere dynamopoelie zou misschien ook nog kunnen.
Maar... eerst maar eens 100% vaststellen dat de te hoge spanning de veroorzaker van de problemen is (ben er eigenlijk wel zeker van maar toch...).
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
In ieder geval is 18V niet goed en de koolstofpin zal hierdoor overleden zijn...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.