Duidelijkheid oldtimer regeling 10 april ?
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Dus mede oude auto liefhebbers: sterkte de komende tijd. En sterkte voor de mensen die met het inperken van onze hobby hun broodwinning in rook zien opgaan. Meer zal ik er maar niet over zeggen.
Groeten van een boze maar vooral een verdrietige oldtimerliefhebber.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- V700 register
- Nieuw lid
-
Leuk is het allemaal niet inderdaad, maar we wisten dat het geld ging kosten.
Wat wordt er voorgesteld? Ik citeer even,
Insteek voor een alternatief dient mijns inziens te zijn:- In geval van beperkt gebruik van de weg oldtimers ontzien;- Het belasten van oldtimers die veel kilometers maken;- Uitvoerbare oplossing;- Beperkt budgettair beslag.
Naar mijn oordeel beantwoorden de varianten 3 en 5 en in wat mindere mate 4aan de eerder genoemde criteria. Voor alle varianten geldt overigens datduidelijkheid op korte termijn noodzakelijk is om invoering per 1 januari 2014 voorBelastingdienst mogelijk te maken.
Voor de andere voertuigcategorieën - motoren, bussen, vrachtauto’s – ligt eenkwarttarief het meest voor de hand, de budgettaire derving hiervan is enkelemiljoenen. Voor bussen en vrachtauto’s kan uiteraard ook gebruik worden gemaaktvan de huidige evenementenregeling.
Een dagenkaart voor deze categorieën is niet opportuun: de meeste rijden nu al weinig en zullen dat ook blijven doen met de introductie van een dagenkaart. De extra administratieve lasten en de kosten van toezicht kunnen derhalve beter bespaard worden. Een kwarttarief is een efficiënter alternatief.
Wat zijn dan varianten 3,5 en 4?(in het kort)
3: kwarttarief voor benzine van 30 jaar enouder en kwarttarief voor diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder. Een 25%MRB-tarief (inclusief opcenten) voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder envoor diesel en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder.
5: Een 30-dagenkaart voor auto’s van 30 jaar en ouder;Deze variant houdt in dat voor een personenauto of bestelauto van 30 jaar enouder gekozen kan worden voor een 30-dagenkaart.
4:Vrijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar. Deze variant kost € 15 mln.Deze variant is uitvoerbaar en leidt tot minder gebruik door benzine, diesel- enLPG-auto’s jonger dan 40 jaar aangezien zij niet langer onder de vrijstellingvallen.
Het zal om deze opties gaan denk ik. Dat is niet zoals het was nee, maar het is nog wel leefbaar denk ik.
De veelrijders met diesel en gas zullen een 40 jaar oude auto moeten gaan zoeken, en dat gaat niet gebeuren denk ik.
En de rest krijgt een kwarttarief.
Leuk? Nee.
Leefbaar? Net.
- V700 register
- Nieuw lid
-
voor de 760td 1985 335,euro
voor de 940 g3 1997 318,euro
voor de v70 tdi 1997 442,euro
= 1095,euro per kwartaal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus ook de oude T-ford etc,
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
En nog een mooi stukje tekst autosvantoen.nl/blog/2013/04/16/mrb-oldt...sis-van-fout-rapport
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja dat gevoel heb ik ook wel eens over mijn inkomen.JMB schreef : Met alle belastingen, btw, waterschap, assurantie, inkomsten, overdracht, honden, houderschap, onroerendzaak, motorrijtuigenbelasting, energie, afvalstoffen, erfbelasting, etc, zit ik straks ergens tussen de 80-90 procent van mijn inkomen. Kan dit er ook wel bij En nog een mooi stukje tekst autosvantoen.nl/blog/2013/04/16/mrb-oldt...sis-van-fout-rapport
Maar dat stukkie is wel erg zwak beargumenteerd.
Alsof je je auto in de schuur niet meer kunt schorsen. Alsof een staatssecretaris voor zijn liefhebberij niet wel een offer wil brengen. Alsof je maar de wet moet overtreden Alsof je met je nepheraldiek en nepadel wel dingen kan en mag die een ander niet kan. Alsof de FEHAC en KNAC niet in het overleg al hadden kunnen aantonen dat de cijfers in de rapporten niet kloppen...
Not my cup of tea.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Groeten, Jan.