Oldtimer regeling (weer) afgeschaft
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Dat mag in sommige gevallen een bewuste keuze zijn (i.e. de enige manier om zo'n auto te kunnen betalen), in veel andere gevallen is het geen kwestie van liefheberij maar puur centen schrapen. Dat is de categorie die zo'n oldtimer marginaal onderhoudt en in drie jaar afschrijft. Of eerst iets "moderns" bouwt op basis van een belastingvrije koets, om aan comfort en betrouwbaarheid niets in te boeten, maar desondanks belastingvrij te rijden.
Die laatste categorieen zijn degenen die oorzaak zijn van dit voorstel, waarbij helaas de zuivere liefhebber onder moet lijden. Laten we hopen, dat het nog niet te laat is om dat tij te keren, en laten we inzetten op een amendement voor een 60-dagenkaart-regeling, zoals bestond voordat oldtimers vrijgesteld werden van wegenbelasting. Op die manier kunnen we nog steeds regelmatig met een oldtimer naar ritten, clubbijeenkomsten en prive toerritjes, zonder dat dagelijks gebruik "gratis" gemaakt wordt.
Mocht dat niet lukken, dan gaat de 760 straks een flink aantal maanden per jaar geschorst worden, en een maandje of drie, vier tijdens de zomer in de belasting. Afgewisseld met de Celica, als ik daar ooit de restauratie van rond krijg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo is het niet bedoeld hoor Jan,
Ik wil niemand zijn hobby auto voor een appel en een ei afhandig maken.
Maar op dit moment kan ik absoluut geen 760 kopen omdat ze veel te duur zijn.
Ik blijf de achterruit van een zeven serie zo mooi vinden! dat rechte!
vandaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Niemand weet welk compromis er dadelijk uit gaat komen. Ook kan het zo maar zijn dat een nieuwe regeling over een paar jaar weer gaat worden aangepast.
Om eerlijk te zijn is een 940 sedan gewoonweg lelijk of hooguit een grijze muis. De 740 sedans zijn een stuk mooier (smaak) of tonen minimaal karakter. Overigens valt dat roestvrije wel mee, m'n nieuwste wagen, de 940, is wel het roestigste. (Om over die flut kachelkraan maar te zwijgen)Tombo schreef : Aan de andere kant, ben ik benieuwd waarom men dan nog een 740 zal kopen, en niet b.v. een jongere 940. Vaak minder problemen (roest, slijtagedelen van het onderstel e.d.)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik wil geen diskussie starten over dit onderwerp maar ik ben heel gek op mijn 940 sedan.
En om dan te lezen : een 940 is lelijk.
Nehh beter van niet.
Ieder zijn smaak toch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben.
Een liefhebber van V940 sedans en alle achterwiel aangedreven VOLVO'S
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik hoop wel dat er een 30/60 dagen regeling komt voor de liefhebbers/verzamelaars. Moet toch niet zo'n heel moeilijk zijn om een website te bouwen waar je in kan loggen om te melden dat je een rondje gaat rijden
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klimaatneutraal LPG rijden vond ik ook een mooie! Doe mij ook zo'n LPG-Perpetuum mobile. Of wordt te LPG soms duurzaan uit biomest gewonnen? En ik heb ook nog hele topics gelezen om diesels zo af te stellen om zo de roetmeting te flessen. Lijkt mij een mooi staaltje van ontduiking en dus strafbaar.
En wie hadden hier ook alweer diverse 25+ auto's uit verre landen gehaald om zo onder de wegenbelasting uit te komen? Auto's die hier geen cent wegenbelastig hebben betaald in hun rijdende leven, en daar was nu juist de oldtimerregeling voor bedoeld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om te beginnen is niet CO2 (bij auto's, ik heb het niet over het totaalplaatje) een probleem maar NOx, fijnstof en onverbrande CH's. Alle drie kankerverwekkend op hun eigen manier.
Maar dan het totaalplaatje: craddle to craddle. Werkelijk niemand in de westerse wereld houdt zich (helaas) bezig met het totaalplaatje milieuvervuiling. Verdiep je eens in de omstandigheden in Nepal, China, grote delen van Afrika en kijk dan hoe de consumptie-drift werkelijk vervuilt. Niet met 'vieze deeltjes in de lucht' maar gewoon natuurgebieden en leefomgevingen die compleet verpest worden. Fabrieken die afval lozen zoals ze het makkelijkst uitkomt.
Iedereen die langer dan 20 jaar met een auto blijft rijden, zeker benzine-auto's met katalysator of LPG-installatie, verdient een medaille en brandstof-subsidie om dit maar zo lang mogelijk te blijven doen. De LPG-auto's omdat dit gas zeer schoon verbrandt en de katalysator-gebruikers omdat ook deze uitlaatgassen het milieu absoluut niet meer belasten dan een modern equivalent van dezelfde auto doet. Als moderne auto's al schoner verbranden zijn ze vaak zwaarder waardoor je alsnog meer verbruikt.
Old- en youngtimer rijden blijft de ultieme vorm van recycling. De energie die het kost een nieuwe auto te maken is gigantisch en een leven lang groenafval scheiden bespaart nog niet zo veel energie als het hergebruiken van je auto.
Maarja... als de economie, industrie en overheid weinig tot niks aan oude auto's kunnen verdienen is er in 'het westen' natuurlijk weinig reden dit gebruik in stand te houden. Een industrie overigens die zelf de catastrofale fout (zeker qua duurzaamheid) heeft gemaakt geen permanente ondersteuning voor oude auto's te bieden. Hadden ze vooral op onderdelen- in plaats van nieuw-productie ingezet vanaf het begin dan had de wereld er heel anders uitgezien.
Exacte cijfers om dit verhaal te ondersteunen heb ik niet bij de hand. Ze zijn beschikbaar maar een zoektocht is genoeg inspanned dat ik daar meteen mijn eigen onderzoeksbureau bij op kan zetten.. Verder: it's the internet, who needs numbers?!