Oldtimer regeling (weer) afgeschaft
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2013 18:15 #1381823
door V700 register
Sietse
Beantwoord door V700 register in topic bougie?
??? Echt? Sleutelen ze er dan een bougietje in, of hoe moet ik me dat voorstellen?gerryberrie schreef : Uhm..een Diesel kan heel goed op LPG rijden hoor.
Veel Vrachtwagens Dieselen op LPG.
Groeten,Gerben
Sietse
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2013 19:37 #1381831
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BijmengenEr wordt lpg bij
Bijmengen Er wordt lpg bij in gespoten zodat het mengsel beter verbrand. Max 15 procent meen ik? Het systeem daar in tegen is al minstens 80 jaar bekend in Urk las ik ergens. ( geen idee of het echt waar is, maar mooi verhaal) Ooit voer een urker schipper met zijn bootje en dacht, wat loopt ie lekker en sneller dan anders. Aangekomen in de haven liep hij het vooronder in en schrok van de gas lucht. Wat bleek zijn gas lamp was uit gewaaid en had gas staan te lekken, het zelf in gebouwde dieseltje trok zijn lucht weg uit de buik van het scheepje, daar waar het gas dus ook hing. Daarna schijnen meer schippers dit zijn gaan doen. Of het echt zo is, geen idee, maar klinkt zo leuk 
zoiets :
www.iwemalpg.com/Diesel_LPG.htm
zoiets :
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2013 20:08 #1381839
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Is al lang bekend en toegepast.
Mijn grootvader liet in 1928 bij de scheepswerf Welgelegen in Harlingen een voor die tijd zeer modern motorschip ( type luxe motor) van 170 ton bouwen, voorzien van een 2 cilinder motor van 70 pk. van het merk Brons uit Appingedam.
In de crisisjaren kort daarna voer hij met dit schip een beurtvaart op Frankfurt vanuit Rotterdam waarbij hij iedere reis langs de beruchte Loreley kwam en het beruchte Binger Loch moest passeren. Ter plaatse was de stroom soms zo sterk dat het motorvermogen niet toereikend bleek om deze hindernis te nemen. Mijn grootvader had dan een grote gasfles bij de hand waarmee hij op dat kritieke moment gas bijspoot in de inlaatzijde waardoor het motorvermogen met minimaal 20% toenam. Dat bleek dan ruim voldoende om door het zware stroompunt te kunnen varen. De Brons machine heeft er nooit wat van gekregen en heeft tot het laatste toe zijn werk perfect gedaan. Eind jaren 70 is het schip helaas gesloopt en de Brons machine is er draaiend uit gehaald. Ik was toen nog te jong en had de middelen niet om het schip te redden. Nu had dat zeker niet meer gebeurd en had ik haar zeker gered van de sloop en in de originele staat teruggebracht. De originele prachtige teakhouten naamplank met scheepnaam, eigenaar en thuishaven heb ik nog steeds en komt in mijn nieuwe huis op een prominente plaats aan de muur, samen met het teakhouten stuurrad.
Tip voor liefhebbers van oude (scheeps)motoren: de oude fabriek van Brons in Appingedam doet tegenwoordig dienst als museum en elke zomer is er een groot evenement waarbij vele oude schepen met nog in bedrijf zijnde Brons motoren bij elkaar komen.
Groeten, Jan.
In de crisisjaren kort daarna voer hij met dit schip een beurtvaart op Frankfurt vanuit Rotterdam waarbij hij iedere reis langs de beruchte Loreley kwam en het beruchte Binger Loch moest passeren. Ter plaatse was de stroom soms zo sterk dat het motorvermogen niet toereikend bleek om deze hindernis te nemen. Mijn grootvader had dan een grote gasfles bij de hand waarmee hij op dat kritieke moment gas bijspoot in de inlaatzijde waardoor het motorvermogen met minimaal 20% toenam. Dat bleek dan ruim voldoende om door het zware stroompunt te kunnen varen. De Brons machine heeft er nooit wat van gekregen en heeft tot het laatste toe zijn werk perfect gedaan. Eind jaren 70 is het schip helaas gesloopt en de Brons machine is er draaiend uit gehaald. Ik was toen nog te jong en had de middelen niet om het schip te redden. Nu had dat zeker niet meer gebeurd en had ik haar zeker gered van de sloop en in de originele staat teruggebracht. De originele prachtige teakhouten naamplank met scheepnaam, eigenaar en thuishaven heb ik nog steeds en komt in mijn nieuwe huis op een prominente plaats aan de muur, samen met het teakhouten stuurrad.
Tip voor liefhebbers van oude (scheeps)motoren: de oude fabriek van Brons in Appingedam doet tegenwoordig dienst als museum en elke zomer is er een groot evenement waarbij vele oude schepen met nog in bedrijf zijnde Brons motoren bij elkaar komen.
Groeten, Jan.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-02-2013 00:44 #1381859
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Verstuiver
De diesel blijft stationair inspuiten, deze inspuiting werkt als ontsteking voor het LPG mengsel. De rest van de toerentallen wordt op LPG gemaakt.
Een ander systeem met bij alle vermogens bv 20% bij mengen kan ook.
Omdat een Diesel een veel grotere compressie heeft brandt de LPG ook veel effecienter.
Bij veel vermogen en hoge compressie moet er wel een goede elektronische regeling bij komen om "kloppen" te voorkomen.
Een Dieseltje op LPG loopt veel soepeler en rookt niet.
Groeten,
Gerben
Een ander systeem met bij alle vermogens bv 20% bij mengen kan ook.
Omdat een Diesel een veel grotere compressie heeft brandt de LPG ook veel effecienter.
Bij veel vermogen en hoge compressie moet er wel een goede elektronische regeling bij komen om "kloppen" te voorkomen.
Een Dieseltje op LPG loopt veel soepeler en rookt niet.
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2013 17:46 #1381905
door V700 register
Hilarisch!
groet, Sietse
Beantwoord door V700 register in topic wat grappig!
Wat een geweldige (informatieve) site. Ik wist niet dat het kon, diezel en LPG samen. Vind de site ook erg grappig opgebouwd. De mooiste verhalen en resultaten, om in de ALLERlaatste zin te besluiten met "we can't offer you this system".A_A schreef : zoiets :
Hilarisch!
groet, Sietse
Moderators: Jerry Stam