E-fan volvo 940 1997

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2020 16:31 #1463143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic GELUKT!!!
Dank aan iedereen die mij heeft geholpen en vooral Adrian. Met zujn hulp via whatsapp heb ik stap voor stap alles getest en waardes afgemeten. Dankzij Adrian zijn kennis heb ik dus veel kunnen uitsluiten. Vandaag stuurde hij me een bericht om draad 14 uit de ecu stekker te halen om te zien wat voor effect dit geeft. Met de 14 ontkoppeld ging de fan na 10 sec constant draaien. Niet goed fus. Adrian zei dat ik eens 12v + op de ecu pin 14 te zetten en JA HOOR!! Fan slast aan bij oplopen temperatuur en stopt op het juiste moment. Met de airco gaat de fan af en toe aan en dus ook terug uit om de condensor te koelen en met de airco aan en oplopende motortemperatuur dlaat de fan lang genoeg aan om slles terug te koelen en daarna weer uit. Zo hoort het. Dolgelukkig natuurlijk!
Ik wil grasg nog weten of ik een geschakelde plus moet hebben of een constante.
Dus enorm bedankt!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2020 08:36 #1463147 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Mooi speurwerk en fijn dat
Mooi speurwerk en fijn dat het is opgelost.

Maar het lijkt mij toch geen normale situatie dat twee LH2.4's met hetzelfde partnummer een verschillend gedrag vertonen.

Zou de suggestie van van JW (wie was dat?) in het draadje van Joost uit 2008 dat de LH2.4 van Wim ooit gechipt is of een defecte eindtransistor heeft kunnen kloppen?

Piet

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2020 18:47 #1463152 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Gechipped,gefopt,gemanipuleerd,getuned
Hoe je het ook noemt, je kunt er alle kanten mee op.

Vandaag mijn 945 even warm gereden en het gedrag is ook bij warme motor, massa op blauwzwart fan aan. Massa eraf fan direct uit. Ik hoef de motorkap niet open te doen om te manipuleren of metingen uit te voeren.

Ik denk dat er een andere eprom in een 98er zit dan in een 97er. In auto's met dezelfde bedrading op poort 14 en 15 is de reactie van de 984 box verschillend.

In mijn 96er stond bij plaatsing van de 984 ecu zonder aanpassing in de bedrading op poort 14 de compressor. Dat betekent geen verbinding als de compressor niet aan is en een plus als de compressor draait. Op poort 15 de ecc met low airco uit en bat airco aan.

Het resultaat was dat de fan direct aanging tot 20 km/h. Ook bij koude motor. Na aanpassing van de bedrading aan modeljaar 98 is dat over.

Bij modeljaar na 96 zit de compressor aansluiting aan poort 15 gekoppeld om de cisklep te laten anticiperen. Of de fan in deze auto dezelfde werking heeft als bij de auto van Wim,voor aanpassing, durf ik niet te zeggen. Ik heb het idee van wel aangezien de fan vaak pas na optrekken uit gaat. Van de winter rijd ik weer in de 940 dus dan merk ik het wel.

Waar ik zo langzamerhand achterkom is dat poort 14 van een 984 box gebruikt wordt voor functie wijziging van het gedrag van de ecu. Eerst dacht ik voor anticiperen van de cisklep.

Poort 14: Geen aansluiting fan gaat direct aan tot 20km/h.

Aan aarde voor 97er bij fan aan door blauwzwart fan draait door tot 20km/h.

Aan aarde voor 98er bij fan aan door blauwzwart fan draait alleen zolang de aarde in stand is.

Door de doorlus van 10 naar 14 staat er 12 v op 14 bij fan uit en aarde bij fan aan.

Door zelf 14 te sturen kun je het gedrag van een 97er wijzigen door hier een vaste plus op te zetten. Het fan gedrag is dan zoals in een 98er.

In mijn auto's stuur ik de fan extra aan met een extra thermoswitch om koeling te forceren op een vroeger tijdstip in files en stadsritten.
Nu geeft de thermoswitch aarde op blauwzwart bij het bereiken van 70 graden in de onderbuis van de radiateur.
Deze schakeling ga ik omzetten in de 940: Onderbuis onder de 60 graden een plus op poort 14, boven de 60 graden geen verbinding. De wijziging houdt slechts een aanpassing in van een paar aansluitingen.

Daarmee creeer ik een koelschema dat preventief koelt bij stationair draaien voor files en stadsritten. Het resultaat zal zijn dat er nog minder overshoot is van de temperatuur in de kop.

Stukje huisvlijt, zodat ik onderweg de temperatuur kan monitoren.

voltmeter in handschoekstje staat nu geschakeld op dashboard tempmeter. 0,6 v is ongeveer 100 graden in de kop.

Temperatuur in bovenhuis radiateur.

Links temperatuur in de auto, rechts temperatuur onderbuis radiateur

5 is verbonden met de spoel van de efan. Brandt als de efan aan is.

Thermoswitch van kemo in dashboardkastje, hier w

gemanipuleerd op 60 graden zodat de fan ssnslaat

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2020 17:15 #1463163 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik rijd een 1995 met een 984.
Ik rijd een 1995 met een 984.
Deze heeft echter een bti chip die op basis van een 967 is omdat deze de laatste is zonder de immobiliser, 984 chip werkt in mijn auto niet (977, 984 en nog een vanaf medio 1996 hebben immo) .
Die ombouw van adraan had is gelijktijdig met inbouw van 984 gedaan echter kreeg ik juist verkeerde verschijnselen.
Alles origineel terug gezet en alles doet het zoals het hoort.
Ik vraag me dus af of het niet softwarematig is dat poort 14 verschillend aangestuurd wordt.

Gekke is, in mijn vrouw haar vorige 940 van 1997 met alles origineel (ecu nog nooit eruit geweest) had ik identieke verschijnsel met ventilator.
Vond het geen issue, ging er vanuit dat het bij latere types zo hoort.
Die zelfde 984 zit nu in mij auto maar met bti chip en heb dit verschijnsel niet.
Heb indruk dat ventilator iets langer aan blijft dan lang geleden met 954 standaard ecu maar niet noemenswaardig.

Grtz Daniel

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2020 17:39 #1463173 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Zoek de verschillen
Elke 984 die in een 940 gezeten heeft levert een werkbare situatie.
Wanneer de componenten gelijk zijn en dat zijn ze vanaf 95, begin LPT/HPT, en het schema aangepast is aan het bouwjaar/modificatie, dan moet je weer een werkbare situatie kunnen creëren. Voor een 95er zal er wel een chip in moeten die de immo omzeilt.
Zo heeft Volvo de auto's verkocht en deze rijden er al ruim 20 jaar mee rond.

De 984 is in 97 geïntroduceerd voor de FT en FK.
Het Boschnr is altijd gelijk gebleven er zijn wel twee versies, een met FB sticker en een met FD sticker.
Ik verwacht geen functionele wijzigingen in de hardware. Dan krijgt de box nl een ander nummer.
Volvo heeft na 96 wijzigingen aangebracht in de bedrading. Daar moet je rekening mee houden.
De FT van voor 97 had ook een andere aansluiting dan de FK op poort 14 en 15.

In mijn reserve 984 box met FD sticker zit een 1 037 358 931 EPROM.

De BTI chips zullen ook rekening houden met de aansturing van poort 14 en 15.

Poort 14 en 15 zijn input voor de 984.
Poort 10 en 11 zijn output van de box voor aansturing van de efan.
De EPROM is vaste statische input, daar verander je niets aan bij een gekozen EPROM.

Poort input op 14 geeft de mogelijkheid het gedrag van de efan aansturing te wijzigen bij een gekozen EPROM.

Dit biedt mogelijkheden voor aanpassing van een auto naar de wensen van de gebruiker.
Bijvoorbeeld voor bezitters die veel van de motor en de koelcapaciteit vragen.
zoals aanhangwagen trekkers, caravan bezitters en bezoekers van landen met hittegolven.

Ik heb gisteren een mail gestuurd aan de gebroeders Bijlsma met mijn bevindingen en conclusies.
Ik ben benieuwd naar hun reactie. Ook kan ik me voorstellen dat zij hun chips met de informatie verder kunnen customizen.

Voor gebruik voor mijn auto's zou een chip de volgende specificaties hebben:
-aangepaste koude startregeling
-efan die lowspeed gaat draaien bij 97 graden en highspeed bij 103
-De optie op poort 1 4 om de efan na te laten draaien tot 20 km/h bereikt is

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2020 12:01 #1463185 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Prima actie!
Prima actie, Adrian. Zou erg praktisch zijn wanneer BTI een chip aanbiedt die alles in een keer regelt. Hou me, omwille van een gezond(er) klimaat onder de kap, bij voorbaat aanbevolen.

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2020 13:18 #1463187 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 8601218
Hoi,
Ik heb aan een Volvo garage gevraagd welke ecu er normaal gezien origineel in zou moeten zitten en hij kwam uit op volvo nr: 8601218.
Wanneer ik deze nummer opzoek in google kom ik uit op 0 280 000 962. Dus geen 984 ecu. Mijn probleem is ondertussen opgelost maar zou dit kunnen kloppen?

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2020 15:23 #1463190 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @piet; volgens mij heb je dan
@piet; volgens mij heb je dan de laatste pagina van het documentje over hoofd gezien.

@wimB204FT; 8601218 is inderdaad de -962. Wel vraag ik me af hoe een Volvo garage dit met zekerheid kan zeggen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2020 16:27 #1463192 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Sorry, klopt helemaal, ik heb
Sorry, klopt helemaal, ik heb het bericht verwijderd.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2020 18:04 #1463196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag heb ik de ecu
Vandaag heb ik de ecu aangepast en dus pinnetje 14 van de ecu los gesoldeerd, dan vanaf de printplaat van pin 4 naar pin 14 een 12v + verbinding gemaakt met een zekering van 0.5A ertussen. Nu werkt het net zo als bij mijn vorige volvo's. Dat waren 2 960's met b204ft motor en van bouwjaar 1990 en 1993. Wanneer de fan aanslaat ontstaat er wel een klein dipje in het toerental, niet noemenswaardig eigenlijk maar dit is ook net hetzelfde als bij mijn 960's.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC