Ten einde raad...940 B230FB hikt (eindelijk.....)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2017 17:13 #1436171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic resultaten...
Geen valse lucht, pakking inlaatspruitstuk is bij Timen al vervangen...
ECT koud 2.1 V
Lambda 0.7 V

De massa van het blok is goed, heb een nieuwe aangelegd. De massa van de ECT is ook goed....

Welke connector is C55?

Ik neig naar het foppen van de ECT, maar dat lost het probleem niet op....het is alleen een shortcut om het probleem te omzeilen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2017 17:18 #1436173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECT
Hey Adrian,

Ik lees dat met de ECT de timing geregeld wordt....daarvan gaat hij toch niet arm lopen? Of maak ik een denkfout?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2017 17:38 #1436178 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ect
De ect heeft twee thermistors. Een voor de LH en een voor de ezk.
0,7 lijkt me mooi. Dat duidt op een juist mengsel. Je zegt al dat de motor ook koud hikt. Dan heeft manipulatie niet veel zin. Ik zou naar de ontsteking gaan kijken. Hoogspannings gedeelte doormeten. Bdp sensor heb je waarschijnlijk al gewisseld. Zit er er een vonkversterker op? Kan ook kuren geven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2017 18:14 #1436181 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontsteking
Hey,

Hoogspanningsgedeelte is nieuw, nieuwe verdeler, kabels en bougies. Bij Timen de vonkversterker gewisseld...ook geen verbetering. BDP is ook goed...gewisseld en geen verbetering.

Het beeld is 4 witte bougies en weinig CO...Kan het zijn dat de timing veel te vroeg is...Op hoeveel graden draait de ontsteking? Ik heb al gezocht maar kan het zo 123 niet vinden. Als de timing niet klopt zitten we al meer in de buurt...Ik zit nu alleen maar bij injectie te zoeken, misschien is het de ontsteking wel....

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2017 18:38 #1436182 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ezk
Die kun je ook wisselen. Timen kan ook de timing met een stroboscoop controleren. Een beetje arm is niet slecht. Beter bougies te licht van kleur dan te donker. Met lambda loopt de motor ook niet zijn zuinigst. Alleen dan hikken is natuurlijk vervelend.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2017 18:55 #1436183 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontsteking
Ik heb een stroboscoop, ik weet alleen niet hoeveel graden voor BDP hij moet staan...dan kan ik het zelf ook even checken...

De B230FB heeft twee temp sensoren in het blok. Vooraan een voor de meter in het dashboard, achteraan eentje voor de LH....Welke doet dan ook nog de ontsteking beinvloeden?

Het hikken zeker vervelend...daarom deze zoektocht...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2017 09:07 #1436206 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic old school
Tijdstip wordt geregeld door de ezk op basis van sensoren, bdp,ect.knock(egr).
Je kunt old school de timing met een stroboscoop nakijken.
Ik heb geen meetwaarden. Wat je denk ik moet verwachten is 15 graden voor bij stationair. Met een flinke toeren verhoging moet de waarde flink oplopen.
Het belangrijkste is een regelmatige vonk om te constateren of het van invloed is op het hikken.
Omschrijf het hikken wat nauwkeuriger.
Is het overslaan of langzaam inhouden en weer oppakken of abrupt inhouden zoals bij een fuelcut?
De ect is de achterste en heeft twee thermistors. Er zijn twee aansluitdraden en massa via de kop. Op elke aansluiting en massa moet dezelfde weerstand te meten zijn. Even verifiëren want er zijn ook sensors in de handel met slechts een thermistor. De voorste sensor is voor de tempmeter, deze heeft een plus en min aansluiting.

Volgende test is wanneer de motor draait een extra plus verbinding maken tussen plus accu en plus bobine. Ook tussen plus en zekering 11 om zeker te stellen dat de stroomvoorziening naar ontsteking en brandstofpompen goed is.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-04-2017 15:29 #1436223 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Foutcodes
Misschien heb ik het gemist, maar heb je ook foutcodes?
En zo ja, welke?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2017 19:47 #1436236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voortgang en foutcodes...
Er zijn geen foutcodes, de computer vind dat alles goed is...

De omschrijving van het hikken is het beste te omschrijven als een misfire. Ook als hij stationair loopt zie je aan het blok dat hij er af en toe eentje overslaat. Het lijkt er op dat het steeds een andere cilinder is...zeker weten doe ik dat niet. Het loskoppelen van injectoren of bougiekabels geeft geen uitsluitsel...

Ik ga de bobine eens doorlussen naar 12 V. De brandstofpompen geven de volle 6 bar en meer...daar ligt het niet aan. Ook geen druk fluctuaties tijdens het lopen van de motor...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2017 20:16 #1436237 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En...
Op welke bougie/cilinder moet je het ontstekingstijdstip eigenlijk checken? Heb de streep wel wit gemaakt maar het is moeilijk te zien allemaal...

Een maandje geleden met een wit plakbandje een regelmatige vonk gecheckt en dat was goed, ben nu vooral benieuwd naar het tijdstip. Te vroege ontsteking kan hetzelfde beeld geven.

Bobine staat continue onder 13.7 volt tijdens het stationair draaien...niets aan de hand....

Ik heb ook een 2.5k potmeter in bestelling staan. Kijken of het handmatig instellen van de lucht-brandstof verhouding het hikje weg kan nemen...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC