Stationair toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2019 10:58 #1453786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet de ecu wel ten aller
Weet de ecu wel ten aller tijden dat deze stationair draait? ofwel werkt je stationair schakelaar wel altijd naar behoren?

Het toerental lijkt inderdaad veel te laag te zijn, al kan dit ook een verteken beeld zijn door het filmen, wel vind ik hem best mooi lopen verder misschien ietsjes onrustig maar he als i maar 600 toeren draait.

Valse lucht of zo geloof ik niet zo in daar loopt i veel te mooi voor en treed de storing ook veel te eenduidig voor op ( motor loopt storing, motor uit en aan storing weg)

Mijn auto loopt steen vast 800 toeren maar veel onrustiger dan deze, dit wijdt ik inderdaad aan de slechte ontmanteling van de bdp sensor.

Ik zou maar eens kijken of de stationair schakelaar wel altijd goed werkt of even uitruilen met die van je vrouw ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2019 13:14 #1453790 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic is er geen stappenplanaanpak te vinden
Als je lang zoekt vindt je voor de k-jetronic op internet vindt je diverse stappenplanaanpakken (zoals voor een BMW 323i) voor diverse euvels.

Je hebt stroom of niet. Aan of uit, 1 of 0. Lijkt wel een beetje op deze storing.

Wat betreft valse lucht. Ik heb diverse valse lucht gehad, maar motor eenmaal goed warm en daarop afgesteld - op deze valse lucht in het inlaatsysteem - liep de motor prima....

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2019 04:34 #1453796 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic K-jet? Dit ging toch over een
K-jet? Dit ging toch over een B200F met LH2.4? Totaal andere injectie, er is he-le-maal niets vergelijkbaar. Houd er alsjeblieft geen stappenplan voor een K-jet naast...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2019 20:16 #1453870 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iedereen weer bedankt voor
Iedereen weer bedankt voor het meedenken.

Hieronder wat reacties op suggesties van de afgelopen tijd:
* De BDP sensor heb ik gedemonteerd, goed bekeken en gereinigd, De sensor en kabel zien er smetteloos uit. Aan de kabel is enkele beschadiging of spoor van veroudering zichtbaar. Manipulatie van de kabel bij draaiende motor heeft geen invloed op het lopen van de motor.
* Afgaand op de toerenteller loopt de motor soms met lage snelheid stationair. Dit is aan de loop van de motor echter niet te merken, deze loopt mooi trilling vrij rond. De voorganger van deze 940, een 740 met B230F motor, liep afgaande op de toerenteller ook met lage snelheid stationair. Zou het kunnen zijn dat de toerenteller bij lage(re) toeren niet heel nauwkeurig het toerental toont? Wanneer ik in de buurt van een alternatieve toerenteller ben zal ik eens een meting uitvoeren.
* het inkomende signaal van de gasklepschakelaar aan de ECU heb ik gemeten en deze is volgens spec.

Met het stijgen van de buitentemperatuur treedt het probleem minder op. Nu loopt de motor na een koude start 800 toeren stationair om langzaam naar 1000 toeren te klimmen. Na een korte rit is het stationair toerental echter weer 800 toeren.

Het blijft interessant te weten op basis van welke informatie het stationair toerental geregeld wordt en welke factoren een dusdanige verstorende invloed kunnen hebben dat het systeem het niet meer bijgeregeld krijgt.
Tijdens hoog stationair toerental heb ik de stuurspanning naar de CIS klep gemeten en op basis van de spec (7,5 - 9,5 Volt) was mijn conclusie dat deze nog niet tegen de grenzen van zijn regelbereik aanzat. Ergo: bedoeld gedrag van de ECU?
Dan hebben we nog een fout in de ECU als mogelijke oorzaak. Met zeer beperkt verstand van zaken zou ik daarvan echter verwachten dat deze het doet of niet doet.

Het preventief vervangen van de verdelerkap, rotor en bougie kabelset staat nog op de planning. Mogelijk brengt dat nog verbetering en kan waarschijnlijk sowieso geen kwaad.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-04-2019 21:23 #1453871 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dashboardtoerenteller is niet heel accuraat
Ik heb voor een paar tientjes een naaldtoerenteller ooit gekocht voor de 240 B21A Daarmee stel ik het stationair toerental van de carburateur geregelde motor op 20 t/m nauwkeurig af. wellicht zijn ze er voor ons soort (moderne) autoos ook digitaal, aan te sluiten op de stekker in de middenconsole?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2019 00:22 #1453872 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic ...
eerder getypt door mij:
"hebt over stationair hoog of laag hebt, heb je het dan over wat de toerenteller aanwijst ? of over hoe de motor loopt op gehoor en gevoel.
Je zegt 600 tpm. is dat op de tpm teller ? En is de motorloop daarmee overeenkomstig ? Dat ie merkbaar laag loopt, tegen afslaan aan of loopt ie eigenlijk wel netjes ? Wat is objectief hierin en wat subjectief ?"

Lees nu het volgende van topicstarter:
"Afgaand op de toerenteller loopt de motor soms met lage snelheid stationair. Dit is aan de loop van de motor echter niet te merken, deze loopt mooi trilling vrij rond."

Welk probleem ben je nu aan het oplossen ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2019 08:26 #1453873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerenteller......
Misschien toerenteller wisselen met een andere?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2019 09:19 #1453874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij hoeft er weinig
Volgens mij hoeft er weinig onduidelijkheid te zijn over het primaire probleem dat in dit draadje besproken wordt.

Mijn opmerking over de toerenteller werd ingegeven door de constatering dat de motor afgaande op de toerenteller met een wel erg laag stationair toerental loopt. Mijn overweging daarin is/was dat dit wellicht aan de nauwkeurigheid van de toerenteller in dat bereik ligt omdat de motor verder netjes loopt dan. Dit ervaar ik ook niet als een probleem. Wanneer het echter door iemand aangereikt wordt vind ik het wel zo netjes om daar op te reageren.

Dit staat echter los van mijn constatering dat de motor af en toe met hoog stationair toerental loopt. Ik ben er zeker van dat dat niet aan de toerenteller ligt omdat de motor hoorbaar sneller loopt. En dat ervaar ik wel als een probleem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2019 12:28 #1453875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoger toerental
Komt het ook voor dat de (warme) motor eerst wél een tijd keurig 800 tpm stationair draait en dan ineens 1000 tpm gaat draaien? Of volgt zo'n periode verhoogd stationair draaien altijd na een (koude) start?
Nadat de motor is opgewarmd, moet die echt wel een paar seconden de tijd hebben om het stationair toerental goed af te regelen (gaspedaal los / snelheid 0 km/u). Ik heb gemerkt dat als die afregelcyclus steeds wordt verstoord door weer weg te rijden, mijn 940 soms ook op 1000 tpm blijft hangen. In een soort "ik heb het nu vaak genoeg geprobeerd, ik stop met bijregelen" stand...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2019 17:02 #1453877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Regeling.....
Als ik mijn 940 (B230FK) koud start dan draait deze (op de toerenteller) pl/min 1000 rpm. Als ik dan gelijk weg rijdt en na 500 meter moet stoppen regelt ie meteen bij naar 850 rpm. Als ik niet hoef te stoppen na 500 meter en zonder verdere tussenstops de snelweg op rijdt dan regelt ie hem pas bij naar 850 rpm bij de eerstvolgende stop na de snelweg. Dit kan dus ook pas na 10 km zijn, maar hij doet het wel altijd, hij blijft dan niet op 1000 rpm. Je moet dan wel helemaal stil staan en even 2 seconden geduld hebben.

Moderators: Jerry Stam