Stationair toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2019 09:12 #1453478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een nieuwe dag met nieuwe kansen(?)
Op basis van de gisteren aangereikte tips ben ik vanochtend heel bewust te werk gegaan.

Gisteravond eerst nog de BDP sensor gereinigd. De vervuiling hiervan viel alles mee zoals te verwachten valt bij deze kilometerstand.

De motor gestart, deze draaide direct stabiel 800 toeren. Toch nog een aantal seconden gewacht voordat ik ben gaan rijden.
Vervolgens de weg op en na een kilometer gestopt voor een kruising. Stationair toerental was toen stabiel 1000 toeren. Omdat de motor toen nog niet op temperatuur was hield ik nog hoop. Eenmaal aangekomen bij mijn werk vervloog die hoop al snel omdat de motor stationair nog steeds stabiel 1000 toeren draaide. Ik heb geprobeerd het toerental te laten zakken door de motor af te wurgen. Dit helpt echter niet, na het wurgen wordt het toerental op stabiel 1000 toeren afgeregeld.
Hierop heb ik bij draaiende motor de connector van de stationair schakelaar losgenomen. Na het losnemen steeg het toerental naar pakweg 1500 toeren. Daarna heb ik de connector doorverbonden om een defecte stationair schakelaar uit te sluiten. Na het doorverbinden zakte het toerental weer naar 1000 toeren.

Het lijkt er dus op dat de motor onder bepaalde omstandigheden (vochtig weer?) heel bewust op 1000 toeren afgeregeld wordt. Dit tenzij de stationaire regelklep zou blijven hangen. Deze ga ik vanmiddag reinigen.

De basis afstelling van het gasklephuis lijkt in orde te zijn. Toen ik de motor startte met een losgekoppelde stationaire regelklep draaide de motor rond de 500 toeren.
De stationaire schakelaar lijkt eveneens in orde te zijn. Wanneer ik hem doormeet maakt hij contact en wanneer ik hem overbrug draait de motor hetzelfde toerental als wanneer de schakelaar aangesloten is.
De carterontluchting lijkt me eveneens in orde. Vorige week de test gedaan met de latex handschoen over de olie vulopening en deze werd bijna de motor in gezogen.

Wat me het meeste verbaast is het verschil in gedrag. Toen ik gistermiddag naar huis reed heb ik geen ander stationair toerental gezien dan 800 toeren. En vanochtend weer 1000 toeren. Waarbij het vanochtend aanzienlijk vochtiger is dan gistermiddag.

Ook ga ik een extra massadraad trekken van de lambda sonde naar een massapunt om ook dat risico uit te sluiten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2019 09:40 #1453479 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Martijn ,
Hoi Martijn ,

Ik heb het idee dat je veel te ver in de materie duikt, begin nou is gewoon bij het begin en begin bij de basis afstelling van de gasklep hou to do staat hier ergens op de site je moet met een schuifmaat aan de slag, ook ik heb in het begin problemen gehad met stationair toerental. bleek achteraf aan deze afstelling te liggen .
als je zeker weet dat dit goed is. volgende aanpakken cis klep en gasklep goed schoonmaken eventueel cis klep uitruilen met een andere. ook het vervangen van al je vacuum slangen/slangetjes kan goed helpen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2019 09:57 #1453480 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar heb je zeker een punt.
Daar heb je zeker een punt.

Echter... de materie snappen is voor mij onderdeel van het plezier.

En daarnaast wil ik gedegen afwegingen kunnen maken in wat ik doe en wat ik eventueel vervang.

Mijn auto is voor mij (veel) meer dan een vervoermiddel dat me van A naar B brengt. Het is ook mijn hobby en (meestal) een bron van ontspanning in de hectiek waar ik en velen met mij elke dag mee te maken hebben.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2019 11:11 #1453481 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Hmm
Als je de stekker lostrekt van de CIS klep moet het toerental toch terugvallen naar ongeveer 500 toeren en slaat de motor bijna af?

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-03-2019 11:22 #1453482 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien een blijft de
Misschien een blijft de gaskabel wel ergens achter hangen?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-03-2019 11:43 #1453483 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het was even zoeken in de
Het was even zoeken in de greenbooks, maar wist dat het ergens stond.

Wanneer je de CIS-klep spanningsloos maakt, dan is er een inwendige veer in de CIS-klep welke deze in een soort middenstand zet.

Driemaal raden welk toerental er bij deze situatie hoort....1000 tot 1100 rpm

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2019 12:57 #1453485 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic @ff lunche
Contact uit terwijl je aan het verkeer deelneemt ?
Lijkt me niet echt veilig.
En dat om het stationair toerental in het gareel te krijgen ?
Onbedoelde stuuractie en je stuurslot schiet erop.
De gevolgen laten zich raden.
Vind het des te enger daar je redelijk in de buurt woont..
Niet meer doen hoor.. Foei
:-)

Als bij jou het stuurslot erop schiet terwijl je sleutel in het contactslot zou ik je auto maar laten staan en heel snel je contactslot vervangen. Levens gevaarlijk is dat. Je weet toch dat als je tijdens het rijden je motor uitzet je gewoon kan sturen zonder dat je stuur in het slot schiet. Hoe moet je anders een auto slepen. Dat doe je dus met de sleutel in het contact dan voorkom je dat het stuurslot erin schiet bij een stuur reactie. En wat is er gevaarlijk aan contact uitzetten tijdens het rijden. Het is mij zelfs een keer overkomen in een bocht toen zat ik in zijn 3e versnelling. Ff terug naar zijn 2 en de koppeling weer oplaten komen en hij liep weer. Ja je schrikt ff want je hebt geen rem en stuurbekrachtiging meer maar als ervaren bestuurder moet je daar op anticiperen en handelen. Zou een verplichte training moeten zijn tijdens je rijles.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2019 13:40 #1453486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Da's interessante info, dank
Da's interessante info, dank je wel daarvoor. Dit is weer voedsel voor de theoreticus in mij :-)

Wanneer de CIS klep onbedoeld niet aangestuurd wordt dan zou ik foutcode 2-2-3 verwachten (deze is niet aanwezig), tenzij het niet aansturen van de klep niet gedetecteerd wordt. Dit kan m.i. alleen optreden wanneer het probleem in de CIS klep zelf zit omdat de stroomkring gesloten moet zijn.

Het vreemde is dan echter dat direct na het starten de motor netjes 800 toeren draait en dat tijdens de zelf test de CIS klep hoorbaar functioneert.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de ECU de CIS klep bewust niet aanstuurt, de vraag is dan echter door welke omstandigheid dit is?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2019 15:50 #1453488 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Snelheidsmetersignaal toeren en cisklep
Ik heb de indruk dat de cisklep het toerental pas terugregelt, wanneer de auto stil staat.

Niet op tijd terugregelen kan dan een aantal redenen hebben:

Cisklep reageert langzaam door vervuiling
snelheidssignaal nog aanwezig
de toeren nog niet onder de 1200 gezakt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2019 16:49 #1453489 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschil.....
Bij het los nemen van de connector van de CIS klep gaat de motor hoger lopen en niet naar 500 rpm.
Bij het dicht knijpen van de slang van de CIS klep gaat de motor lager lopen, naar de basisafstelling van 500 rpm.
Als de basis afstelling op 700 rpm staat zal de CIS klep daar 300 rpm bij doen en dus op 1000 rpm uitkomen.
Eerst basis afstelling controleren dus.
Dit kan eenvoudig met voelermaatjes zonder iets te veranderen aan de basis afstelling.

Moderators: Jerry Stam