Stationair toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2019 09:55 #1453543 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic The saga continues
Hoewel statistisch niet onderbouwd zie ik inmiddels een duidelijk patroon.

Vanochtend na het starten een wat hoger stationair toerental en na een stukje rijden weer 1000 toeren stationair. Daarop heb ik bij draaiende motor wat metingen gedaan aan de ECU (o.a. temperatuur sensor, spanning CIS klep, signaal lambda sonde, signaal MAF) . De waardes die ik gemeten heb liggen in de ordegrootte die ik volgens mijn gegevens ( ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?...Pinouts+and+Diagrams ) zou moeten meten. Ik weet dat mijn meting niet heel nauwkeurig is, de gemeten waarden liggen echter in de goede ordegrootte waardoor mijn conclusie is dat er geen 'grote' defecten zijn.
Daarna de motor gestopt en direct weer gestart en direct blijvend 800 toeren stationair. Wat me opvalt is dat na het herstarten van de motor deze direct 800 toeren loopt. Dus niet eerst 1000 en dan langzaam afzakken naar 800 maar direct 800 toeren. Dit geeft mij het idee dat er tussen het uitschakelen van de motor en het herstarten van de motor er iets veranderd. Ik weet alleen niet wat.
Kan iemand dat verklaren?
Mocht de motor vanmiddag weer 1000 toeren stationair draaien dan zal ik motor uitschakelen en herstarten zonder het contact uit te schakelen. Kijken of dat nog invloed heeft.

Om een mogelijke reset van de ECU uit te sluiten heb ik deze vervolgens gereset d.m.v. het verwijderen van zekering 1. Ook na deze reset draaide de motor 800 toeren stationair.

Ondanks dat ik een mogelijk luchtlek niet kan rijmen met het patroon dat ik inmiddels zie ga ik vanmiddag toch maar eens op zoek naar mogelijk minieme luchtlekken. Ook, of met name, rond de pakking van het inlaatspruitstuk.
Ik wil een zekere conclusie kunnen trekken. Hoe kan ik dan het beste op zoek gaan naar luchtlekken?

Mocht dat niet helpen dan wissel ik de CIS klep met die uit de 940 van mijn vrouw, hoewel ik ervan overtuigd ben dat het probleem niet in de CIS klep zit. Deze is gereinigd en tijdens de zelf-test hoor je de klep sluiten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2019 11:45 #1453544 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic closed loop
Tussen uitschakelen van de motor en weer starten verandert de hele omgeving van de regellus en de regellus zelf ook. Je kunt er niks mee.
Loopt de regeling closed loop op 1000 rpm? of zit ie tegen de onderste regelgrens? Dat zou je nu uit de metingen moeten kunnen concluderen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2019 12:05 #1453545 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Testen of die valse lucht
Testen of die valse lucht aanzuigt kun je beste doen door eventueel ja daar is i weer wd 40 te spuiten waar je denkt waar die valse lucht trekt veranderd je toerental dan weet je dat daar het lucht lek zit doe dat in jou geval al i 1000 toeren loopt, want dat zal het moment zijn dat i ergens valse lucht aanzuigt, blijft natuurlijk natte vinger werk ook kan je overwegen gewoon effe een nieuwe pakking er tussen te zetten zijn de kosten niet en die kan je dan ook weer afvinken. en doe dan meteen ook een nieuwe pakkingring onder bij je carter ontluchting kan je dan mooi bij en je kan overwegen nieuwe temp sensor te plaatsen kan je daar dan ook mooi bij wel een originele nemen van Bosch

Aangezien jij meer in de elektronica zit te neuzen heb je het draadje van Adrian ook misschien gelezen waarmee je de koud start regeling mee kan omzeilen door een weerstandje te plaatsen bij je ecu wil ik bij mezelf ook nog steeds doen schijnt de auto wat zuiniger van te worden vooral als je veel kleine stukjes rijdt.
Dit zou misschien jou probleem ook kunnen oplossen maar ook dat is natte vinger werk

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-03-2019 12:40 #1453546 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Lucht lek zoeken met WD40?
Lucht lek zoeken met WD40? Wellicht dat het toerental er wel op reageert, maar het wordt dan 1 grote vette bende onder je motorkap...

Ik gebruik meestal remmenreiniger, of iets vergelijkbaars waar je geen kliederboel mee krijgt...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2019 18:36 #1453547 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dit gaat om een auto met heel
Dit gaat om een auto met heel weinig kilometers, dus ik verwacht geen echte slijtage van onderdelen. Luchtlekken zou ik zoeken op plekken waar een rubber afdichting door de jaren verhard kan zijn. Rond de injectoren spuiten met remmenreiniger is een goed begin. Verder gaat het natuurlijk alleen om luchtlekken tussen de luchtmassameter en de cilinders, al het andere heeft geen invloed op de mengselsamenstelling.
Wat misschien ook de moeite waard is, is een keertje testen zonder V-snaar. Ik heb me ooit de blubber gezocht naar de oorzaak van een stationair toerental van rond de 500, totdat uiteindelijk de dynamo overleed en vastliep. Zonder V-snaar zat het stationair ineens perfect op 850, wat bleef met een nieuwe dynamo... Ik had ongemerkt zeker 20.000 km met een extreem zwaar lopende dynamo rondgereden!

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2019 19:15 #1453548 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic luchtlek
pakking lek tussen motor en het injectiesysteem kan misschien ook (deels los of deels lek?).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2019 20:45 #1453549 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanmiddag liep de motor
Vanmiddag liep de motor zowaar wat rustiger stationair (iets onder de 1000 toeren). Mogelijk speelt het weer ook een rol aangezien het sinds enige tijd weer droog was.
Onderweg de auto stil gezet en met remmenreiniger aan de gang gegaan en geen luchtlek kunnen vinden. Ook niet t.p.v. het inlaatspruitstuk.
De pakking tussen de kop en het inlaatspruitstuk heb ik recent vervangen en hoewel ik het niet zeker weet lijkt het probleem toen te zijn begonnen. Ik heb toen tegelijkertijd ook een reset van de ECU gedaan (zekering 1 verwijderd); ik wil het maar niet leren om één ding tegelijk te doen...
Een luchtlek sluit ik derhalve voorlopig uit.

Vanzelfsprekend ook weer de herstart test gedaan en jawel, na de herstart liep de motor aanzienlijk langzamer stationair. Dit keer heb ik het contact niet uitgeschakeld.

Eerder werd de vraag gesteld of de motor in closed loop draait wanneer het toerental 'hoog' is. Omdat ik met een simpele multimeter meet kan ik dat niet met zekerheid zeggen, wel zie ik het voltage van de lambda sonde (gemeten op de ECU) continue veranderen van pakweg 0,1 volt tot 0,9 volt. Dat lijkt dus ook in orde te zijn.
Ook lijkt de CIS klep tijdens 'hoog' stationair toerental niet aan het eind van zijn regelbereik te zitten; het gemeten voltage daarvan ligt dan rond 8,7 volt. Volgens spec zou dit tussen 7,5 en 9,5 volt moeten liggen. Wanneer ik dit voltage meet tijdens 'laag' stationair toerental dan meet ik ongeveer 9,2 volt. Met het toenemen van de spanning lijkt het toerental dus af te nemen.

Vanavond heb ik de CIS klep uit de auto van mijn vrouw ontvreemd en deze in mijn auto ingebouwd. Hiermee hoop ik morgenochtend zekerheid te krijgen over de CIS klep als mogelijke schuldige.

Voorlopige conclusie: alle gemeten waarden lijken aan spec te voldoen of liggen er niet ver vanaf. De CIS klep lijkt netjes in het midden van zijn regelbereik te functioneren. Desondanks regelt de ECU de motor naar een 'hoog' stationair toerental. Wanneer er direct of na enige tijd een herstart gedaan wordt dan regelt de ECU de motor naar een lager stationair toerental.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2019 20:57 #1453550 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Heft de andere Volvo dezelfde
Heft de andere Volvo dezelfde motor? Zo niet, heb je dan de Bosch-nummers op de CISklep even vergeleken?
Kleppen met alles (behalve evt. de laatste positie) gelijk zijn uitwisselbaar, maar er zijn ook heel wat verschillende nummers voor de verschillende motoren.

Maak je overigens geen zorgen over die reset tegelijk met de spruitstukpakking: bij de officiele procedure om het inlaatspruitstuk uit te bouwen moet je ongetwijfeld als eerste de accu afkoppelen. En dat heeft hetzelfde effect.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2019 21:17 #1453551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja wd 40 is wat vettig
Ja wd 40 is wat vettig remmenreiniger is beter maar goed pak meestal effe wat er voor handen is.
Wel opvallend dat het probleem onstaan is na dat je spruitstuk pakking vervangen hebt? Zou je daar dan niet verder op moeten borduren?
Mischien daar iets mis mee gegaan pakking bij monteren gescheurd of er is iets tussen gekomen? Of is er een injector los gaan zitten bij demonteren of monteren?

Zwaar lopende dynamo vindt ik ook een goede al zou de cisklep dit juist moeten ondervangen maar goed kleine moeite om te proberen.

Bij mijn auto gebeurd het trouwens ook wel eens dat deze wat hoog stationair blijft lopen maar heb daarbij meer het idee dat dit komt dat als ik start en direct weg rij de ecu geen tijd heeft gehad de boel bij te regelen dan blijft I bij mij ook wel eens op duizend toeren hangen volgens mij is dit normaal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2019 21:39 #1453552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met name rond het
Met name rond het inlaatspruitstuk en de kop heb ik gezocht naar luchtlekken.
Dit lijkt allemaal in orde te zijn. Ook rond de injectoren geen spoor van een luchtlekkage. De kleinere vacuum slangen heb ik recent vervangen. De carterontluchting heb ik vanochtend los gekoppeld (dit geeft nauwelijks een verschil in toerental wat ik op zich logisch vindt omdat er bij gesloten gasklep in dit deel van het inlaattraject waarschijnlijk nauwelijks onderdruk heerst) en de aansluiting afgeplakt; geen resultaat.

En daarbij: wanneer een luchtlek de oorzaak zou zijn, waarom speelt dit dan na een herstart blijkbaar geen rol meer?
Mijn veronderstelling is inmiddels dat het systeem in de basis in orde is en dat de ECU om welke reden dan ook het toerental op 1000 toeren afregelt. Tot de herstart dan wordt het toerental op 800 afgeregeld.

Ik zou nog een andere ECU kunnen proberen. Heeft iemand een bewezen goede ECU voor een B200F motor die ik mag lenen (bij voorkeur in de regio rondom Eindhoven)? Het exacte nummer kan ik morgen opzoeken.

Moderators: Jerry Stam