Stationair toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2019 12:36 #1453771 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic modulair denken
Stationair regeling en mengsel regeling zijn niet gekoppeld, hoewel ze beide uit dezelfde ECU komen. Volvo engineers, of eigenlijk Bosch engineers, hebben echt wel gezorgd dat het geheel eenvoudig blijft, lees met minimale afhankelijkheden tussen de sub systemen, anders is er voor hen met geen mogelijkheid een werkend systeem van te maken.

Als je 1 zwakke vonk hebt en de mengsel regeling compenseert, dan worden alle 4 de cylinders gecompenseerd want LH2.4 is geen sequentiele injectie maar gewoon een batched systeem. Het resultaat is nog steeds een afwijkend beeld (buiten specs), waarschijnlijk hogere CO in de uitlaat en slechtere motorloop. De motor zal er geen 200 rpm sneller om draaien, eerder trager. De hypothese levert symptomen die niet passen bij de observaties, dus moet je de hypothese verwerpen voor dit probleem.

Ik hoop dat we nog steeds bewegen in de richting van en oplossing ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2019 13:34 #1453772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanwijzing
De soortgelijke symptomen die ik ergens hierboven beschreven heb, zijn die geen aanwijzing dat dit verschijnsel toch ergens in de ECU zit? Ook het "resetten" door opnieuw te starten wijst daar op.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-04-2019 13:45 #1453773 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het zal aan mij liggen, maar
Het zal aan mij liggen, maar zoals Rversteeg een aantal posts eerder ook al aan gaf; je "laag"-stationair toerental is wel érg laag in het filmpje.

Een B200F hoort stationair 775 rpm te draaien volgens de greenbooks, en niet 600 zoals op het filmpje. Lijkt er dus op dat je afstelling in de basis al verkeerd afgesteld staat.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2019 20:01 #1453777 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic BDP
De Bdp-sensor heeft een afgeschermde kabel. Wanneer de afscherming niet goed is kan een stoorsignaal de sensor werking beinvloeden. Gevolg: versnelde loop.(ander tijdstip van ontsteking) Start je de motor opnieuw dan is de storing weg en loopt de motor weer normaal.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2019 21:04 #1453778 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Oorzaak Storing op bpm signaal?
ik ben het met Johan eens dat na een lambda correctie een lager toerental te verwachten zou zijn. Die dan weer door de. Cisklep gecorrigeerd zou kunnen worden. Het proces komt dan in een loop waardoor de motor gaat zagen, is de verwachting. En dat gebeurde niet.

Toch is bij mij het verhoogde toerental verdwenen na schoonmaken van de verdelerkap.

Dus heb ik nog geen verklaring van de oorzaak.

Voor de schoonmaak is het aannemelijk dat er een geringe vonkoverslag is geweest op de verkeerde plek.

Met de redenatie van Timen zou dat het onstekingstijdstip beïnvloed kunnen hebben, waardoor de oorzaak te verklaren is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2019 22:34 #1453779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Taunus
Wat ik me kan herinneren van sleutelen aan mijn Ford Taunus 1.6, 4 cyl 8 klepper zonder stationair toeren regeling en met een klassieke onderbreker in de verdeler is dat draaien aan de verdeler, dus onstekingstijdstip veranderen, maar heel beperkt invloed heeft op het toerental. Je moest echt goed luisteren om de auto op gehoor in de buurt van correct te stellen, zeker geen 300 rpm verschil en je hoort eerder een rauw lopen of pingelen dan een toerental verschil.

De BDP is een 2 draads? Weet het niet zeker. De heel zwakke electrische signalen van de BDP sensor worden afgeschermd voor elektrische stoorvelden door een mantel die aan massa ligt en de 2 signaaldraden zijn getwist om magnetische stoorvelden te onderdrukken. Ik kan me voorstellen dat de mantel niet altijd goed aan massa ligt of dat er een plaats is waar de isolatie geschaafd is en de mantel soms even op 2 plaatsen aan massa ligt. In dat laatste geval zou je een kringstroom kunnen krijgen. Voor beide gevallen zou je een gelijkspanning component op het wissel signaal krijgen. Je zou het probleem moeten kunnen recreeren door met de kabel te bewegen. Toch begrijp ik dan nog steeds niet waarom het effect op het toerental zou hebben. Het ingangscircuit in de ECU is ongetwijfeld een differentiaal schakeling waar alleen de wisselspanninkjes van belang zijn en een eventuele gelijkspanning component weg gefilterd wordt. Die ingang kan kapot zijn maar dan is ie altijd kapot. Storingen van electrische of magnetische stoorvelden zijn niet zomaar weg na een herstart en storingen zou je ook in de ontsteking merken. Observatie uit het filmpje: bij beide toerentallen loopt de motor mooi rond en start gemakkelijk.

Observatie van noppen20 en Rversteeg vind ik een goeie, toerental is 600 of 900 rpm, beide niet de correcte 775 rpm. De 600 rpm lijkt een beetje te zwabberen ook. Opvallend dat 775 precies midden tussen 600 en 900 valt.

Ik denk nog steeds dat 300rpm verschil alleen kan komen door een verschil in hoeveelheid lucht die de motor in gaat, door welke oorzaak dan ook. Je kunt zelfs wel wat zeggen over waar die lucht binnen komt: Als het voor het gasklephuis gebeurt dan heb je wel een armer mengsel maar kan de rpm regeling normaal zijn werk doen want is voldoende dominant in de luchtstroom. Mijn gok zou zijn vanaf gasklephuis en CIS klep (inclusief beide) en verder naar inlaatspruitstuk t/m inlaatspruitstuk pakking. Martijn_940 zegt zelf: "De pakking tussen de kop en het inlaatspruitstuk heb ik recent vervangen en hoewel ik het niet zeker weet lijkt het probleem toen te zijn begonnen." en zoals bekend worden de meeste problemen veroorzaakt door recente veranderingen. Spruitstuk is los geweest, er is geduwd en getrokken aan slangen etc, mogelijk eentje los geraakt of gescheurd oid. Vooral onder het spruitstuk kan dat moeilijk zoeken zijn. Misschien nog eens echt alles aan het spruitstuk controleren en misschien zelfs nogmaals losnemen en de pakking controleren?

Alleen verklaart dit nog steeds niet het "schakelen" tussen 2 rpm waarden.. Heb je al eens geprobeerd of er speling op de gasklep as zit en of dat invloed heeft op het toerental? Voorzichtig duwen en trekken dwars op de richting van de as? Een speling zou de 2 "standen" in het probleem kunnen verklaren en de gasklep zit op een plaats die de CIS klep kan verstoren want CIS klep is een bypass over de gasklep.

Wat een zoektocht voor iets waarvan je verwacht dat het simpel is :-)

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2019 00:21 #1453780 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Huh
Hoog stationair.. vaak een teken van arm mengsel. Inlaattraject lekkage ?

nee andersom, inlaattraject lekkage zorgt zowel voor hoog stationair als een arm mengsel.

Schiet mij maar lek. Volgens mij zeggen we hetzelfde hoor. Of wordt in ieder geval hetzelfde bedoeld.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2019 08:38 #1453782 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Jammer
Heb ik wel goed stationair maar geen verklaring.

Mijn ervaring bij het draaien aan een oude ontstekingskop richting vervroeging is anders. De motor wordt eerst stiller en bij doordraaien loopt het toerental flink op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2019 09:19 #1453783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aantonen
Als dat inderdaad aan de hand is kan topic starter dat eenvoudig aantonen met een stroboscooplamp. Zou mooi zijn weer iets te leren

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2019 09:34 #1453784 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Inderdaad
Mocht het probleem zich opnieuw voordoen, zal ik dat doen. Die lamp heb ik.
Mijn ontsteking staat al wel iets vroeger. Door een chip in de ezk en de 3 graden vervroeging met de aarde connectie op twee poorten van de ezk.

Moderators: Jerry Stam