Stationair toerental
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2019 23:52 #1453710
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Als je het
hebt over stationair hoog of laag hebt, heb je het dan over wat de toerenteller aanwijst ? of over hoe de motor loopt op gehoor en gevoel.
Je zegt 600 tpm. is dat op de tpm teller ? En is de motorloop daarmee overeenkomstig ? Dat ie merkbaar laag loopt, tegen afslaan aan of loopt ie eigenlijk wel netjes ?
Wat is objectief hierin en wat subjectief ?
In die zin ga ik met Willem mee in zijn vraag.
Een niet bestaande storing oplossing lukt niemand namelijk,
Je zegt 600 tpm. is dat op de tpm teller ? En is de motorloop daarmee overeenkomstig ? Dat ie merkbaar laag loopt, tegen afslaan aan of loopt ie eigenlijk wel netjes ?
Wat is objectief hierin en wat subjectief ?
In die zin ga ik met Willem mee in zijn vraag.
Een niet bestaande storing oplossing lukt niemand namelijk,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2019 11:51 #1453750
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic stage 0
Vorige week ging het stationair van de 940 ook omhoog.
Eerst op een ochtend snel even de cisklep en het gasklephuis schoongemaakt.
Even een rondje gereden, alles leek goed.
Mijn vrouw nam de auto mee, rijdt de stad uit de ring op, bij flink gas geven knalt de luchtslang van het gasklephuis. Dan is het snel over. Weggesleept door Rijkswaterstaat en geholpen door de ANWB. Opmerking van de wegslepers: we hoeven nooit een Volvo weg te slepen, meestal zijn het Franse auto's.
Ik moet ook niet meer twee dingen tegelijk doen.
Na een dag stationair nog niet in orde bij warme motor en er een probleem bij.
3.2.2: probleem bij het schoonbranden van de LMM na afzetten motor.
Een lmm kan sneuvelen bij een backfire heb ik wel eens gehoord, dus wie weet nu ook.
Omdat stationair nog niet goed is en de cisklep en gasklephuis schoon en netjes, zit het probleem dus ergens anders.
Daarom eerst stage 0 controle uitgevoerd. Begonnen met controle van de hoogspanning van de ontsteking. Bougiekabels nog redelijk, een bougie gecontroleerd: niet slecht na bijna 80k, maar de kleur een beetje te donker. Ontstekingskap flink vettig van binnen ondanks recente revisie van de verdeler-as. Ook lag er een halve maan van een afgebroken pakking in het verdelerhuis. Waar die vandaan komt is me een raadsel.
De boosdoener kwam ook tevoorschijn. De koolstofstift in de verdelerkap veerde door de vettigheid met een beetje smurrie niet meer goed terug.
Ingespoten met wd40 en schoongewassen. Het stationair is nu weer prima.
Blijkbaar werd bij warme motor de stift wat verder ingedrukt en bij stationair is de vonk niet meer optimaal geweest. De lambda regeling probeert het mengsel te compenseren. Of dat in combinatie met de cisklep-regeling gaat, weet ik niet zeker. In ieder geval lukte het niet helemaal en nu weer wel.
De 3.2.2 ga ik verder uitzoeken wat daar aan te doen is. Bij Nordicar afgelopen zaterdag de lmm schoon geblazen , de lmm functioneert prima als de storingscode eerst onderdrukt is. Komt de storingscode terug dan hapert de motor soms bij optrekken. Er valt wel mee te rijden. Misschien dat de motor dan in noodloop draait.
Op de site staat her en der informatie over de lmm opgetekend door oa Bas en Alexander. Dat is lang geleden en de plaatjes zijn verdwenen.
Ik kan er prima mee uit de voeten en zal een nieuwe informatiepagina maken met de ervaring die ik opdoe.
Een nieuwe Bosch lmm is duur. Op het web kwam ik een nieuw uitverkoop exemplaar, voor 50% laatste uit het magazijn, tegen van een ander merk voor 70 euro. Daar ga ik eerst mee aan de slag.
Ook lijkt het me interessant te weten als je de 3.2.2 onderschept, zodat de LH er geen erg in heeft, hoe lang de lmm blijft functioneren.
Over het lmm vervolg zal ik een nieuw draadje starten.
Eerst op een ochtend snel even de cisklep en het gasklephuis schoongemaakt.
Even een rondje gereden, alles leek goed.
Mijn vrouw nam de auto mee, rijdt de stad uit de ring op, bij flink gas geven knalt de luchtslang van het gasklephuis. Dan is het snel over. Weggesleept door Rijkswaterstaat en geholpen door de ANWB. Opmerking van de wegslepers: we hoeven nooit een Volvo weg te slepen, meestal zijn het Franse auto's.
Ik moet ook niet meer twee dingen tegelijk doen.
Na een dag stationair nog niet in orde bij warme motor en er een probleem bij.
3.2.2: probleem bij het schoonbranden van de LMM na afzetten motor.
Een lmm kan sneuvelen bij een backfire heb ik wel eens gehoord, dus wie weet nu ook.
Omdat stationair nog niet goed is en de cisklep en gasklephuis schoon en netjes, zit het probleem dus ergens anders.
Daarom eerst stage 0 controle uitgevoerd. Begonnen met controle van de hoogspanning van de ontsteking. Bougiekabels nog redelijk, een bougie gecontroleerd: niet slecht na bijna 80k, maar de kleur een beetje te donker. Ontstekingskap flink vettig van binnen ondanks recente revisie van de verdeler-as. Ook lag er een halve maan van een afgebroken pakking in het verdelerhuis. Waar die vandaan komt is me een raadsel.
De boosdoener kwam ook tevoorschijn. De koolstofstift in de verdelerkap veerde door de vettigheid met een beetje smurrie niet meer goed terug.
Ingespoten met wd40 en schoongewassen. Het stationair is nu weer prima.
Blijkbaar werd bij warme motor de stift wat verder ingedrukt en bij stationair is de vonk niet meer optimaal geweest. De lambda regeling probeert het mengsel te compenseren. Of dat in combinatie met de cisklep-regeling gaat, weet ik niet zeker. In ieder geval lukte het niet helemaal en nu weer wel.
De 3.2.2 ga ik verder uitzoeken wat daar aan te doen is. Bij Nordicar afgelopen zaterdag de lmm schoon geblazen , de lmm functioneert prima als de storingscode eerst onderdrukt is. Komt de storingscode terug dan hapert de motor soms bij optrekken. Er valt wel mee te rijden. Misschien dat de motor dan in noodloop draait.
Op de site staat her en der informatie over de lmm opgetekend door oa Bas en Alexander. Dat is lang geleden en de plaatjes zijn verdwenen.
Ik kan er prima mee uit de voeten en zal een nieuwe informatiepagina maken met de ervaring die ik opdoe.
Een nieuwe Bosch lmm is duur. Op het web kwam ik een nieuw uitverkoop exemplaar, voor 50% laatste uit het magazijn, tegen van een ander merk voor 70 euro. Daar ga ik eerst mee aan de slag.
Ook lijkt het me interessant te weten als je de 3.2.2 onderschept, zodat de LH er geen erg in heeft, hoe lang de lmm blijft functioneren.
Over het lmm vervolg zal ik een nieuw draadje starten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2019 12:17 #1453751
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gereviseerde ?
Kort geleden kwam ik op een site waar ze gereviseerde Bosch LLM aanboden.
Het ging o.a. om model eindigend op 016..
Mogelijk kan ik hem nog terug vinden, wel onder voorwaarde dat je de oude inlevert.
Als het goed is heb ik er nog 2 liggen, werking onbekend, maar je mag ze zo proberen...
Het ging o.a. om model eindigend op 016..
Mogelijk kan ik hem nog terug vinden, wel onder voorwaarde dat je de oude inlevert.
Als het goed is heb ik er nog 2 liggen, werking onbekend, maar je mag ze zo proberen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2019 13:15 #1453753
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Was het wel backfire?
Is de slang niet losgesprongen door de hoge turbodruk bij flink gasgeven? Als de slang los is geweest en niet goed vastgezet, is dat het eerste waar ik aan denk.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2019 15:17 #1453754
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klopt
De turbo heeft er hem afgeblazen, doordat ik de slang erop gedrukt heb en vergeten ben die ook vast te zetten. Verouderingsproces van de sleutelaar.
Een backfire is er niet geweest, het gevolg wel.
Een backfire is er niet geweest, het gevolg wel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2019 21:35 #1453757
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe graag ik ook een oorzaak
Hoe graag ik ook een oorzaak zou willen vinden die ik aan kan pakken begin ik steeds meer te geloven in bedoeld gedrag van de motor.
Vanmorgen bij een graad of 2 de hele weg met een hoog stationair toerental gereden (het is niet alleen wat de toerenteller aangeeft, het is ook hoorbaar dat de motor sneller draait). Aangekomen bij mij n werk herstart gedaan en direct 'laag' stationair toerental.
Op de terugweg, met aanzienlijk aangenamere temperaturen, in het begin weer 'hoog' stationair toerental. Naarmate ik langer onderweg was zakte het stationaire toerental naar lagere en normale waarden.
Op aanrijking van Timen heb ik de BDP sensor nog eens kritisch bekeken. Daar kan niets slechts aan ontdekken.
De suggestie dat het aan de verdelerkap en rotor ligt is een goede. Deze doen vermoedelijk al 90.000 km dienst. Vervanging kan dan geen kwaad denk ik.
Vanmorgen bij een graad of 2 de hele weg met een hoog stationair toerental gereden (het is niet alleen wat de toerenteller aangeeft, het is ook hoorbaar dat de motor sneller draait). Aangekomen bij mij n werk herstart gedaan en direct 'laag' stationair toerental.
Op de terugweg, met aanzienlijk aangenamere temperaturen, in het begin weer 'hoog' stationair toerental. Naarmate ik langer onderweg was zakte het stationaire toerental naar lagere en normale waarden.
Op aanrijking van Timen heb ik de BDP sensor nog eens kritisch bekeken. Daar kan niets slechts aan ontdekken.
De suggestie dat het aan de verdelerkap en rotor ligt is een goede. Deze doen vermoedelijk al 90.000 km dienst. Vervanging kan dan geen kwaad denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2019 22:03 #1453758
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP sensor
De BDP sensor wordt gebruikt door zowel rpm regeling als de ontsteking, twee verder ongerelateerde sub systemen. Je motor loopt goed, dus ontsteekt goed, dus is de BDP sensor in orde, ook voor de rpm regeling.
Verdelerkap en rotor zijn geen deel van de rpm regeling en kunnen geen oorzaak zijn van het hoog stationair probleem, kan hooguit een verstoring zijn die de regeling buiten specs duwt. Van een slechte ontsteking verwacht je een afslaande motor, niet een hoger toerental van een verder goed lopende motor.
Terug naar de basics: Toerental is alleen afhankelijk van hoeveelheid toegevoerde lucht. Dat is hoe je gasklep + CIs klep ook werkt. De andere systemen: brandstof/mengsel, ontsteking etc zijn afhankelijk van toerental of hoeveelheid gemeten lucht maar ze sturen het toerental niet.
Wat is het dat meer lucht de motor in laat dan gewenst?
Verdelerkap en rotor zijn geen deel van de rpm regeling en kunnen geen oorzaak zijn van het hoog stationair probleem, kan hooguit een verstoring zijn die de regeling buiten specs duwt. Van een slechte ontsteking verwacht je een afslaande motor, niet een hoger toerental van een verder goed lopende motor.
Terug naar de basics: Toerental is alleen afhankelijk van hoeveelheid toegevoerde lucht. Dat is hoe je gasklep + CIs klep ook werkt. De andere systemen: brandstof/mengsel, ontsteking etc zijn afhankelijk van toerental of hoeveelheid gemeten lucht maar ze sturen het toerental niet.
Wat is het dat meer lucht de motor in laat dan gewenst?
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2019 22:41 #1453759
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Hoog stationair
vaak een teken van arm mengsel.
Inlaattraject lekkage ?
Inlaattraject lekkage ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2019 08:02 #1453764
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oorzaak en gevolg
nee andersom, inlaattraject lekkage zorgt zowel voor hoog stationair als een arm mengsel. Als de lekkage te groot is neemt het arm mengsel probleem de overhand en slaat de motor af. Zolang de lekkage klein is kan de mengsel regeling nog compenseren.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2019 11:43 #1453769
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic verstoring van het beeld
De redenatie van de ontsteking is niet zo zwart/wit lijkt me.
Een zwakkere vonk op een van de bougies kan een onvolledige verbranding geven.
Daar zal de lambda regeling op reageren. De verbranding kan alsnog binnen specs blijven. De stationair regeling zal ook weer reageren. Hoe die twee elkaar beïnvloeden is voor mij een vraag.
Een zwakkere vonk op een van de bougies kan een onvolledige verbranding geven.
Daar zal de lambda regeling op reageren. De verbranding kan alsnog binnen specs blijven. De stationair regeling zal ook weer reageren. Hoe die twee elkaar beïnvloeden is voor mij een vraag.
Moderators: Jerry Stam