Stationair toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2019 09:51 #1108714 door V700 register
Stationair toerental is gemaakt door V700 register
Goedemorgen,

Na het spanningsloos maken van de LH2.4 ECU van een van onze 940's met B200F motor openbaart zich een probleem waarover nog niet zoveel geschreven is....
DE oplossing (als die al bestaat) heb ik echter nog niet gevonden.

Na het starten van de motor wordt het stationair toerental netjes afgeregeld op 800 toeren.
Wanneer er vervolgens met de auto gereden wordt blijft het stationair toerental geregeld op 1000 - 1200 toeren 'hangen'. Ook na langere tijd stationair draaien zakt het toerental dan niet.
Als de motor dan gestopt wordt en vervolgens weer gestart wordt (onder dezelfde omstandigheden dus) dan wordt het stationaire toerental weer netjes op 800 toeren afgeregeld.

Vanochtend heb ik de foutcodes uitgelezen en de enige foutcode die geregistreerd was, was 2-2-3. Dit is verklaarbaar omdat ik bij draaiende motor de connector van de stationaire regelklep losgenomen heb.

Wat heb ik (min of meer) al uit kunnen sluiten:
* de aansturing en werking van de stationaire regelklep. Middels de zelftest door de ECU heb ik vast kunnen stellen dat de regelklep aangestuurd wordt en ook werkt. Ook heb ik geconstateerd dat wanneer de connector van de regelklep bij draaiende motor losgenomen wordt het toerental stijgt naar ongeveer 1500 toeren. Wanneer vervolgens de connector weer aangesloten wordt zakt het toerental niet terug / gaat de klep niet weer regelen. Dit gebeurt pas wanneer de motor opnieuw gestart wordt.
* de stationair schakelaar van de gasklep. Als de connector van de schakelaar losgenomen wordt wanneer de motor 1000 - 1200 toeren stationair draait dan is een stijging van het toerental hoorbaar. Bij opnieuw aansluiten zakt het toerental weer. Als de connector losgenomen wordt wanneer de motor 800 toeren draait dan is geen verschil in toerental waarneembaar. Is dit verklaarbaar?
* een vacuumlek. Als ik bij stationair draaiende motor een vacuumslang losneem die zich in het systeem na de gasklep bevindt dan gaat de 'zagend' lopen. Er is echter geen sprake van een toerental verhoging. Daarbij doet het probleem zich niet altijd voor.

Geplande acties:
* Bij stationair draaiende motor ga ik de schakelaar overbruggen om deze 100% uit te sluiten. Weet iemand welke pinnen van de connector daarvoor overbrugd moeten worden?
* Ondanks dat de stationaire regelklep vrij recent door mij is schoongemaakt ga ik dit nog een keer doen om ook deze oorzaak uit te sluiten.
* De toerental sensor op het vliegwielhuis ga ik schoonmaken.

Omdat de auto pas 90.000 km gelopen heeft doe k voorlopig niets aan de basis afstelling van het stationair toerental en de afstelling van de gasklepschakelaar. Daarbij doet het probleem zich niet contniue voor waardoor ik deze afstellingen niet verdenk.

Alle ideeen en suggesties zijn welkom!

Groet,

Martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-03-2019 12:35 #1453452 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dit komt mij heel bekend voor
Dit komt mij heel bekend voor.

Hier wil de motor soms ook op de 1100/1200 toeren blijven hangen.
Zet ik de motor uit en start hem weer dan is het probleem opgelost en draait weer normaal stationair toerental.

Soms wanneer dit gebeurd dan haal ik, op een recht en verlaten stuk, héél even de contactsleutel om terwijl de auto in de versnelling rolt. Contact weer terug, motor loopt gelijk weer verder en stationair is gefixt. Sleutel NIET zo ver draaien dat dan de startmotor mee gaat draaien.

Ik ben er achter dat dit probleem zich eigenlijk alleen voor doet wanneer ik te snel weg rijd na het starten. Tegenwoordig wacht ik (nog geen 5 seconden) tot het stationair toerental zich gestabiliseerd heeft na het starten. Ook het gaspedaal niet aanraken tijden het starten.
Sindsdien geen enkel probleem meer...tenzij ik haast heb ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2019 14:34 #1453453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa verbindingen
Ik zou de massa verbindingen een keer nalopen en zeker stellen dat er geen overgangsweerstanden zijn. Denk aan de verbindingen op inlaatspruitstuk en in de buurt van de ECU. De CIS klep moet voldoende stroom kunnen krijgen zonder spanningsval. Een test is misschien nog om het huis van de CIS klep aan een bekend goede massa te leggen en kijken of dat merkbaar verbetert. De klep hangt in rubber en krijgt normaal via de plug zijn massa.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2019 14:38 #1453454 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kan het zijn dat de ecu
Kan het zijn dat de ecu zichzelf reset bij contact uit, dwz niet de normaal gebruikelijke permanente stroom heeft? Dat wordt soms bij gasinbouw gedaan, en heeft twee gevolgen:
1. Elke keer starten wordt de fabrieksinstelling gebruikt
2. Er zijn NOOIT foutcodes.
Dat laatste kan je oplossen door uit te lezen ZONDER eerst het contact naar nul terug te draaien. Dus wel motor uitzetten maar de sleutel alleen zover terugdraaien als daarvoor noodzakelijk is.

Nou denk ik dat dat bij Martijn niet het geval is: met 90.000 km heeft er vast nooit gas in gezeten, en hij ziet wel een foutcode.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2019 15:58 #1453455 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iets dergelijks
Mijn 230FK reageert af en toe hetzelfde. Meestal heb ik dan gestart met koude motor en ben dan vervolgens de snelweg opgereden. De ECU heeft dan geen kans gehad om het stationaire toerental opnieuw bij te regelen nadat de motor is opgewarmd. Als ik dan uiteindelijk stop, wordt het stationaire toerental van 1500 tpm wel teruggeregeld, maar blijft ergens bij 1000 tpm hangen. Wat ik dan wel eens doe (ipv de sleutel terugdraaien) is de koppeling iets op laten komen om de motor wat te smoren tot ca. 600 tpm. De ECU regelt dan weer keurig bij tot 800 tpm en blijft daarna goed werken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2019 18:58 #1453456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
De 2 slangen van en naar de Cis-klep al eens goed bekeken op lekkage? Geeft ook soortgelijke verschijnselen.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2019 19:49 #1453458 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Gasklephuis
Gasklephuis goed reinigen kan helpen. Verder een andere goedlopende (gesmeerde en schone ) CIS-klep proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2019 20:07 #1453459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor alle tips.
Bedankt voor alle tips.

Ik heb inderdaad geen enkele aanwijzing dat de auto ooit op gas heeft gereden.

Vanmiddag tijdens het naar huis rijeen geen enkel probleem gehad. Ook zakte het toerental direct naar 800 toeren tijdens uitrollen met ontkoppelde motor. Ook dit doet ie wel eens anders; dan blijft het toerental op 1000 toeren hangen tijdens uitrolllen om vervolgens naar 800 toeren te zakken bij stilstand van de auto.

Vanmiddag de stationaire schakelaar van het gasklephuis doorgemeten en deze maakt netjjes contact. Wanneer het stationaire toerental weer blijft hangen doe ik deze meting nogmaals en ga ik ook de connector doorverbinden. Just to sure.

Komemd weekend neem ik de CIS klep en het gasklephuis goed onder handen.
De resultaten laat ik jullie weten!

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2019 23:19 #1453466 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Noppen20
Contact uit terwijl je aan het verkeer deelneemt ?
Lijkt me niet echt veilig.
En dat om het stationair toerental in het gareel te krijgen ?
Onbedoelde stuuractie en je stuurslot schiet erop.
De gevolgen laten zich raden.
Vind het des te enger daar je redelijk in de buurt woont..
Niet meer doen hoor.. Foei
:-)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2019 03:31 #1453469 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja, roomser dan de paus kan haast niet...
Er is een goede remedie. Voor het eerst toegepast op een 940 uit 1991 met B200F op LPG en later ook op enkele andere probleemwagens. De motor schoot af en toe stationair hoog in de toeren. Soms zelfs 1800 toeren, en het toerental was niet stabiel. Da’s niet gezond. Allereerst gekeken naar de lambda-sonde, speciaal naar het massacontact. Dat loopt via uitlaat/uitlaatspruitstuk, verre van ideaal. Veel problemen met het lambdasondesignaal verdwijnen wanneer je het huis van de sonde direct aan massa legt via een vierde draad.

De volgende stap was rigoureus en had behoorlijk effect. Aan de viergastester gaf het gebakje maar liefst een CO waarde van 5% , dat moet volgens fabrieksgegevens maximaal 0,35 % zijn. En ook Ome APK wordt daar ineens erg gewillig van.

Dus alle slangen, inclusief de dikke luchtslang er uit. Ook de carterontluchting loshalen. Stationairklep loshalen en stekker controleren op oxidatie. Op zich was het duidelijk, alles was vet als bagger. De troep was kennelijk afkomstig van de carterontluchting.

Daarna het gasklephuis losgemaakt en de stationairschakelaar gedemonteerd. Stationairschakelaar doorgemeten. Deze zag er belazerd uit, de meting was wel goed maar er ontstond gaande de behandeling een enorm wantrouwen. Niieuwe worden niet voor niets verkocht en deze zat er al zo'n zeer dikke 550.000 km in. Dus even op het internet gesnord naar een vervangend Bosch-exemplaar, de goedkoopste bleek €47 te kosten. Ook meteen nieuwe bougies gemonteerd, miijn maten de Volvo-geniën gebruiken stelselmatig NGK BPR6ES en dat doe ik dus ook al jaren. Deze flitsende vonkers zaten er al 40.00 km in. Meestal vervang ik deze pas bij 45.00 km, maar wanneer je toch bezig bent…

De hele liederlijke boel geheel schoongemaakt met met remmenreiniger, behalve natuurlijk de gasklepschakelaar. Daar kun je beter niet met remmenreiniger, WD40 of andere vettende dan wel ontvettende zooi in de buurt komen.

Hierna alles gemonteerd en het basistoerental afgesteld, de toevoerslang naar de stationairklep afgedicht met een plastic zakje en de slang er op geschoven, da’s beter dan het gebruikelijke inhumane dichtknijpen met een tang, zoals met name bepaalde terroristische groeperingen doen. Het spaart de rubber slang en bovendien zit de toevoer naar de stationairklep dan écht dicht. Basistoerental afgesteld op 500 toeren (moet tussen de 480 en 520 toeren vallen).

Om een lang verhaal iets korter te maken en schrijfkrampen te besparen, de hele afstelprocedure staat op deze site ( volvo700vereniging.nl/node/17794 ) en uiteraard ook in de Haynes.

Nadat alles weer netjes in elkaar was gezet en de afstelprocedure was doorlopen werd de viergastester aan de uitlaat gehangen. De wagen startte direct en na warmdraaien bleek dat de CO-waarde 0,15% was, dus ruim binnen de grenzen van wat is toegestaan. De lambdasonde begon na een minuut goed te regelen, het stationair toerental zat netjes op 850 toeren, zowel op benzine als op LPG. De motor pakte soepel op bij gasgeven, ook vanuit een (te) hoge versnelling bij een (te) laag toerental. Het brandstofverbruik, dat enigszins uit de hand was begonnen te lopen was weer braaf met een 15% gedaald.

Tot slot, waarom ik er zo veel werk van maakte? Omdat er maar een manier is om de klus te doen: nmelijk de goede. En omdat ik er een enorme hekel aan heb na een reparatie te moeten constateren dat een en ander niet optimaal heeft uitgepakt. En omdat ik erg lui ben, met geklungel haal je jezelf extra werk op de hals en daar is een mens niet voor gebouwd. En bovendien, een goed afgestelde motor moet ‘zingen’, dat stemt mij altijd tot tevredenheid, blijdschap, jodelahietie en al die andere zegeningen die dan als een warm sop over je worden uitgestort. Goed voor de euforistiek... Alsof je door een koor engelen en Petrus persoonlijk wordt verwelkomd op de A12 buiten filetijd...

Moderators: Jerry Stam