Stationair toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2019 16:40 #1453568 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik moet ook zeggen dat de
Ik moet ook zeggen dat de motor voor de rest erg goed loopt (mag natuurlijk ook wel met slechts 91.000 km). Juist dan vallen kleine onvolkomenheden extra op.
Het is niet zo dat er niet met de auto te rijden valt, puur functioneel heb ik er eigenlijk ook niet zo veel last van.

Het gaat er meer om dat de motor dit niet hoort te doen en ik het punt van acceptatie (nog) niet bereikt heb. De lat ligt wat dat betreft bij mij ook wel hoog...

Met onze vorige auto heb ik een soortgelijk ander akkefietje gehad (hikken bij oppakken vanaf stationair onder last) wat uiteindelijk toch verbeterd is doordat ik het niet geaccepteerd heb.
Het gedrag bleek na lang zoeken en met dank aan Martijn Bijlsma aan de ontstekingskarakteristiek te liggen. Was dus volkomen normaal gedrag wat we hebben kunnen verbeteren door het wisselen van de LH ECU voor later exemplaar.
Het resultaat was een auto die nog beter reed en de voldoening het 'probleem' uiteindelijk opgelost te hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2019 16:48 #1453569 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic componenten test
kun je ook nog uitvoeren:
Leg je cisklep aan een labpower en kijk of die correct reageert.
meet de voltwaarde aan de ecu tijdens bedrijf
meet de voltwaarde aansturing cisklep tijdens bedrijf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2019 17:12 #1453570 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Begin
Wat ik een beetje mis in het verhaal: hoe is dit allemaal begonnen? "Na het spanningsloos maken van de LH2.4 ECU" lees ik. Was er daarvoor dan niets aan de hand? Waarom is die spanningsloos gemaakt dan?

Overigens begin je nu wel erg diep te graven met de engine load. Dat heeft mi niets met het stationaire toerental te maken. Als het toerental te laag is gaat de klep iets open en als het toerental te hoog is, gaat die wat dicht. Het is niets anders dan een bypasskanaal om de bijna gesloten gasklep. Het effect is precies hetzelfde als wanneer je de gasklep iets verder zou openen of sluiten. Dit kan daarom ook geen enkele invloed hebben op rijk of arm draaien. Wel bereiden in ieder geval de latere series ECU's zich alvast voor op het inschakelen van de AC compressor, de E-fan en het in D zetten van een automaat. De signalen van die componenten kan ook nog een zoekrichting zijn (pin 14/15, 10/11, 30).
Ik heb gereden met een vroegere ECU dan de -984 die er eigenlijk in hoort. Als dan tijdens rijden de E-fan en AC inschakelen sloeg de motor af tijdens ontkoppelen. Het stationaire toerental werd dan niet snel genoeg bijgeregeld. Met de originele -984 er weer in was dat geen issue. Die had zich blijkbaar on der het rijden al voorbereid op die extra belasting.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2019 20:30 #1453573 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic mijn gedachte ook
Terug naar het begin.
"De pakking tussen de kop en het inlaatspruitstuk heb ik recent vervangen en hoewel ik het niet zeker weet lijkt het probleem toen te zijn begonnen. Ik heb toen tegelijkertijd ook een reset van de ECU gedaan (zekering 1 verwijderd); ik wil het maar niet leren om één ding tegelijk te doen... Een luchtlek sluit ik derhalve voorlopig uit".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2019 09:12 #1453577 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gistermiddag na het afronden
Gistermiddag na het afronden van mijn werkzaamheden heb ik de auto gestart en, warempel, meteen na het starten 800 toeren stationair.
Ik twijfelde nog of dat een aangename verrassing was of een tegenvaller. Op de een of andere manier bouw je toch verwachtingen op.... :-)
Ondanks dat de motor naar behoren stationair liep heb ik onderweg wat metingen uitgevoerd. Zag er wat mij betreft allemaal uit conform verwachting.

Vanochtend met enige spanning de auto weer gestart en, warempel, in eerste instantie iets boven 800 toeren stationair en daarna netjes 800 toeren stationair.

Wat er verandert is weet ik niet en ook niet of dit stand houd. Dat ga ik de komende tijd ervaren.
Ergens frustreert het me dat ik geen oorzaak heb kunnen vinden, aan de andere kant ga ik er eerst maar ff van genieten.

Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken en alle adviezen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2019 10:47 #1453579 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Inleer effect van de ecu?
De ecu past in de loop der tijd zijn parameters aan om zo snel mogelijk de gewenste motorloop te krijgen.
Daarom doe je na vervanging van componenten of een reparatie een reset.

Zoek maar op shortterm en longterm fueltrim. Dit slaat geloof ik op afregeling op de lambdawaarde.
Maar waarom niet een soortgelijke aanpassing op stationair en koude start.

Wanneer er een andere cisklep ingezet is kan het even duren voordat deze juist reageert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2019 11:10 #1453580 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben benieuwd
Ik wil het plezier niet bederven maar denk: Als de oorzaak niet weg genomen is komt het probleem terug. Ik ben erg nieuwsgierig naar het vervolg.
(rpm regelkring is voor zover ik weet niet adaptief)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2019 17:03 #1453584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat realiseer ik me inderdaad
Dat realiseer ik me inderdaad. Echter zolang het probleem zich niet openbaart is het nog lastiger om de oorzaak te vinden.

Ik wacht dus af in spanning...

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2019 18:14 #1453661 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic En
als het probleem weg blijft is de oorzaak ook weg zou ik dan denken. Wellicht weet je nooit wat dat dan was. Dat zou kunnen. Maar daar is vast beter mee te leven dan met een wisselend stationair toerental.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2019 20:18 #1453664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas...
Na een week goed functioneren onder verschillende omstandigheden had ik er inmiddels goede hoop op dat het 'probleem' voorgoed verleden tijd was.
Niets bleek minder waar...

Vanochtend de auto gestart om naar mijn werk te rijden. Aanvankelijk een mooi laag stationair toerental en al snel kroop het omhoog. Mijn eerste gedachte was vanwege de lagere buitentemperatuur en gaat wel over wanneer de auto warm is.
Dus snel de weg op en de gehele weg bleef het stationaire toerental rond de 1000 toeren. Vreemd, aangezien ik dit weekend niet aan de auto geklooid heb.
Na het uitschakelen van de motor direct een herstart gedaan en toen wel strak 800 toeren stationair. Zelfde verhaal dus.

Vanmiddag vol verwachting de auto weer gestart en op weg gegaan naar huis.
Aanvankelijk wederom 800 toeren en daarna toch weer 1000 toeren stationair.
Gaandeweg de rit bleek het stationaire toerental echter gedaald en weer rond de 800 toeren te liggen. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Daarnaast is me nog iets anders opgevallen dat ik eerder ook gemerkt heb en waar ik echter nog geen aandacht aan besteed heb.
Wanneer de motor in de 'stationair 1000 toeren modus' zit dan blijft het stationair toerental hoog tijdens het uitrollen met ontkoppelde motor.
Wanneer de motor in de 'stationair 800 toeren modus' zit dan zakt het stationair toerental direct naar 800 toeren. Ook wanneer de auto nog niet stilstaat.

Dit geeft mij het vermoeden dat er mogelijk iets niet klopt aan het snelheidssignaal dat de LH ECU van het instrumentarium ontvangt. Hier ga ik nog maar eens iets aan meten; kijken of ik daar iets opvallends vind.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de lambda sonde een (rijk?) mengsel meet op basis waarvan de LH ECU bepaalt dat het (stationair) toerental 'hoog' moet blijven om het verder te verbranden. Bevat de software zo'n soort regeling?

Wat ik tenslotte nog niet gemeten heb is de boordspanning op de CIS klep. Volgens het schema krijgt de CIS klep op de ene aansluiting de boordspanning en op de andere aansluiting een regelspanning. Blijkbaar bepaalt het verschil tussen deze twee spanningen de stand van de klep.
De regelspanning heb ik gemeten en deze lijkt te kloppen. De boordspanning naar de klep heb ik nog niet gemeten. Hier verwacht ik echter geen problemen mee omdat meerdere systemen met deze spanning gevoed worden. Ik wil het echter wel zeker weten.

Uiteindelijk blijft er altijd nog de mogelijkheid dat er sprake is van bedoeld gedrag door de ECU en dat alleen niet bekend is waarom dit gedrag bedoeld is.

Moderators: Jerry Stam