Stationair toerental

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2019 18:41 #1453490 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Nee
"Als bij jou het stuurslot erop schiet terwijl je sleutel in het contactslot zou ik je auto maar laten staan en heel snel je contactslot vervangen. Levens gevaarlijk is dat."

Dat is niet het geval bij mijn auto. Zeg ik ook niet.
Wat ik wel zei klopte dus niet, Ok ok. Kan gebeuren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-03-2019 21:28 #1453496 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Kom de gasklep wel juist in "nulstand".
Vorig jaar werd mij gevraagd bij een garagist te kijken naar een 1997 940 die ook niet betrouwbaar stationair draaide.
Daardoor waarden uitlaatgastest voor APK niet te halen.
Het bleek dat er aan de schroef was gedraaid die de aanslag van de gasklep is.
Dit omdat stationair kennelijk te laag was.
Alles terug op origineel gezet en een reset gedaan. Toen was alles weer normaal.
Aanslag zit aan voorzijde gasklephuis meen ik me te herinneren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2019 17:40 #1453507 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gistermiddag na het starten
Gistermiddag na het starten draaiende de motor weer 800 toeren stationair. Na ongeveer 25 meter rijden was het toerental alweer 1000 toeren.

Daarop heb ik de CIS klep en het gasklephuis gereinigd. Met name het gasklephuis was behoorlijk viezer dan ik verwacht had.
Ook heb ik de verschillende luchtslangen gecontroleerd en deze zagen er allemaal goed uit.

Nadat ik alles gereinigd en weer terug gemonteerd heb ben ik naar huis gereden met onderweg een tussenstop. Gedurende de hele weg bleef het stationaire toerental 800 toeren.

Hopelijk heeft de reinigingsactie geholpen. Dit ga ik mogelijk ervaren wanneer ik de auto de volgende keer, waarschijnlijk morgen, gebruik.

Ik laat het weten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2019 17:00 #1453527 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na het hoopvolle resultaat
Na het hoopvolle resultaat van vrijdag ben ik vandaag weer met de auto op pad gegaan. Na de start liep de motor weer netjes 800 toeren stationair en na een stukje rijden weer 1000 toeren. En dit bleef zo totdat ik de motor weer uitschakelde om te tanken. Toen ik de motor daarna weer startte draaide deze weer netjes 800 toeren en ook na een klein stukje rijden bleef dit zo. Vervolgens ben ik boodschappen gaan doen en heeft de auto ongeveer een uur stilgestaan. Daarna weer gestart en naar huis gereden en de gedurende deze rit bleef het stationair toerental 800 toeren.

Het lijkt er dus op dat wanneer de auto langere tijd stilstaat het stationaire toerental uiteindelijk op 1000 toeren afgeregeld wordt en wanneer de auto voor kortere tijd stilstaat op 800 toeren.
Weet iemand wat de reden hiervan kan zijn? Het lijkt erop dat de lengte van de eerste rit na langere tijd van stilstand er niet toe doet. Afgelopen vrijdag was dit b.v. maar ongeveer 75 meter. Bij de volgende rit na ongeveer 2 uur was alles zoals het hoort te zijn.

Vanmiddag heb ik een massa kabel gemaakt vanaf de lambda sonde.
Tevens heb ik de connector van LH2.4 ECU uit elkaar gehaald zodat ik morgenochtend de spanning op pin 33 (signaal naar de CIS klep) kan meten.
Hopelijk werpt dat meer licht op de zaak want ik snap er niets meer van...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2019 18:16 #1453528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verhoogd stationair
Is die 1000 rpm closed loop afgeregeld of is het toevallig 1000 rpm omdat de regeling aan het eind van zijn regelbereik zit en er een grote verstoring vanuit de omgeving plaats vindt (luchtlek). Ofwel is die 1000 rpm echt stabiel? In dat geval kan het mogelijk zo zijn dat de ECU verhoogd stationair als gewenste waarde instelt omdat er wat loos is met de LH temperatuur sensor (is niet de sensor die de dashboard temp meter aanstuurt). Zou iets simpels kunnen zijn als een geschaafde signaal draad van de temp sensor die soms sluiting maakt naar massa waardoor het soms wel en soms niet mis gaat met de stationair regeling. Het is maar weer een theorie.. Eigenlijk zou je systematisch het regelsysteem en omgeving moeten aflopen tot je de oorzaak vindt.
Johan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2019 19:00 #1453529 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu ik de connector van de ECU
Nu ik de connector van de ECU open heb liggen kan ik inderdaad ook nog andere signalen meten, zoals de motortemperatuur.

Wat me echter niet loslaat is dat er ogenschijnlijk een patroon zit in het optreden van het 'hoge' stationaire toerental. De langere tijd stilstand van de motor wel en na kortere tijd stilstand van de motor niet. Dat kan natuurlijk toeval zijn, daar geloof ik echter niet in.
Doelgericht een aantal signalen meten kan echter wel nuttig zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2019 20:32 #1453530 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic patroon
Is het probleem goed reproduceerbaar? Zo niet dan kan er best een patroon zijn maar je gaat het pas begrijpen wanneer je de oorzaak al gevonden hebt. Ofwel het heeft waarschijnlijk weinig zin.
Interpreteren van metingen in een gesloten regelsysteem is nog best ingewikkeld en vaak contra intuitief door de negatieve terugkoppellus in het systeem. Heb je specificaties van hoe de diverse signalen er uit dienen te zien? CIS klep aansturing zal een PWM signaal zijn neem ik aan, ken je de boven en ondergrens frequenties? Hoe ga je bepalen wat juist is en wat afwijkend, en waar ligt dat dan aan.. moeilijk verhaal.
Alle componenten en verbindingen nalopen op beschadigingen en testen op functie is vaak veel makkelijker en sneller in een auto (ofwel als je niet naar ontwerp nivo hoeft/wilt).
Het beste werkt voor mij altijd: begrijpen hoe het systeem hoort te werken en diverse theorieen onderzoeken die de symptomen in voldoende mate kunnen verklaren. Maak symptomen hard technisch zonder ruis verhalen en emotie. Strategie: Eerst de componenten individueel bezien, dan het hele systeem en bij geregelde systemen ook de omgeving van het regelsysteem. Componenten: CIS klep (actuator), Vliegwiel hal gever (sensor), ECU (regelaar) en dat alles inclusief hun verbindingen. Alle rest is de omgeving die er voor kan zorgen dat de regeling buiten de ontwerp grenzen wordt gedwongen en dus niet werkt. Proces = stationair toerental ofwel alleen geldig als de gaskleppositieschakelaar aangeeft dat er stationair gelopen dient te worden.
Op deze manier ga je de oorzaak vinden in plaats van symptomen onderdrukken (zoals bijv gasklep instelling aanpassen)
Johan

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2019 20:38 #1453531 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Wat toerental betreft
Is het vooral de cisklep die invloed heeft.
Dat ding regelt soms een beetje stroef door verontreiniging of ouderdom.
Zet er eens een ander op die zeker soepel beweegt.
Anders blijf je theoretiseren met een onvoorspelbare oorzaak.
Een luchtlek is ook een mogelijkheid. Echter dan blijft de ecu vaak bijregelen dmv de cisklep wat resulteert in zagen van het toerental.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2019 21:54 #1453533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cis klep kan inderdaad ook
cis klep kan inderdaad ook wel eens stroef gaan wd 40 is daar ook een goede vriend voor.

Temp sensor zou natuurlijk kunnen maar soms wel soms niet hmm

Ik zou voor een vacuüm lekje gaan het lekje is waarschijnlijk maar heel klein (200 toeren) en ook temp afhankelijk dus misschien pakking inlaatspruitstuk, los zittende of lekkende injector, of misschien je rembekrachtiging ??

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2019 08:19 #1453542 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic CISklep liever niet smeren
CISklep liever niet smeren met iets dat vettig is, zoals WD40. Dat trekt vuil aan en daardoor gaat hij sneller weer vast zitten. Ik smeer, nadat hij echt helemaal schoon is, met een spuitje siliconenspray.
Schoon is de CISklep pas, als je hem als een sambabal schudt en je het inwendige hoort klepperen. Dat stadium bereik je door de openingen af te dichten, de klep vol te spuiten met remmenreiniger en dan te schudden. Meestal enkele keren herhalen.
Controleer ook even of de klep helemaal sluit, en er niet een klein spleetje open blijft staan.

Moderators: Jerry Stam